2 cilinder of 4 cilinder

De nieuwe 4-cilinder, 1 liter supersporters hebben onderin een koppel wat vergelijkbaar is met de twins, dus dat maakt allemaal niet zo veel uit. Maar als je zegt dat je met een duo rijdt in de bergen, dan zou ik niet voor en supersport gaan maar iets van een 1000+ cc toerbuffel.

Op papier dan wel, als je in de praktijk er mee gaat rijden voelt het echt heel anders.
 
De VFR blijft een 4 cilinder met 2 ontbrandingen per omwenteling hoor, da's toch wel wat anders dan een V-twin.

Zal te maken hebben met de ontstekingstijdstippen dat de vermogensontwikkeling van een V4 anders is dan een 4-in-lijn. Hoe de onstekingsvolgorde is :? Ik zou het niet weten.
 
(front)
(1) (2)
(3) (4)


Volgorde: 1 - 3 - 2 - 4

Oftewel, hij loopt als een dubbele 2 cylinder. :)

(Bron: Honda Service Manual VFR750 90-96, pagina 3-8)
 
Op papier dan wel, als je in de praktijk er mee gaat rijden voelt het echt heel anders.

Dat zal wel komen door de klappen die je echt voelt bij een twin. Bij elke ontbranding heb je het gevoel weer verdergekatapulteerd te worden terwijl je bij een 4-cilinder de ontbrandigen niet meer voelt en het wegfluit. Qwa comfort vind ik een 4-cilinder wel fijner, maar een V-twin leeft veel meer.
 
(front)
(1) (2)
(3) (4)

Volgorde: 1 - 3 - 2 - 4

Oftewel, hij loopt als een dubbele 2 cylinder. :)

Lijkt me niet want als het de ontbranding als een 2-cilinder zou zijn, dan moet de volgorde 1 2 3 4 (of 1&2 3&4) zijn omdat er 1 slag tussen resp. 1&3 en 2&4 moet zitten. Als je echt een 2xV2 zou willen bouwen dan moet je de linkerhelft een halve slag uit fase laten lopen met de rechter helft of in fase (big-bang).
 
Dat zal wel komen door de klappen die je echt voelt bij een twin. Bij elke ontbranding heb je het gevoel weer verdergekatapulteerd te worden terwijl je bij een 4-cilinder de ontbrandigen niet meer voelt en het wegfluit. Qwa comfort vind ik een 4-cilinder wel fijner, maar een V-twin leeft veel meer.

Dat gevoel wat je hebt met een vier cilinder als hij lekker op toeren is, dat lekker direct aan het gas hangen. Dat heeft een v-twin over het gehele toerengebied en een vier cilinder niet.

Dat is de beste omschrijving die ik er aan kan geven. De rest moet je voelen en van houden...
 
Lijkt me niet want als het de ontbranding als een 2-cilinder zou zijn, dan moet de volgorde 1 2 3 4 (of 1&2 3&4) zijn omdat er 1 slag tussen resp. 1&3 en 2&4 moet zitten. Als je echt een 2xV2 zou willen bouwen dan moet je de linkerhelft een halve slag uit fase laten lopen met de rechter helft of in fase (big-bang).
Dubbele V-twin als in eerst de eerste V-twin, daara de V-twin die ernaast zit. Ik zie niet dat ie loopt als een V-twin met 4 cylinders. :)
 
Dubbele V-twin als in eerst de eerste V-twin, daara de V-twin die ernaast zit. Ik zie niet dat ie loopt als een V-twin met 4 cylinders. :)

Nou volgens my ontbrandt hij niet als een V-twin want dan zouden de voorste en achterste pitten elkaar om de slag moeten afwisselen (360 graden uit fase). Dat doettie niet met het ontbrandingsschema van jouw: da's een 180/540 graden uit fase. Als je het echt als een V-twin zou willen doen dan zou je 2 cilinders tegelijkertijd (dus paars-gewijs) moeten ontsteken waardoor je de 360 graden kunt krijgen. Dat doet de VFR niet zodat je niet de sensatie van een twin krijgt, maar dat van een 4-in-lijn met een tikkie andere timing ivm. de cilinderhoek. Het VFR ontwerp is dus te vergelijken met een MotoGP Suzuki of Ducatie-zonder-twinpulse.
 
Ik zou een perssonlijk een BMW boxer aanraden, die blijven gaan. Dan denk ik bijv. aan R1150RS, is sportief en ook lekker :] Je moet er wel van houden, ik vind het een beetje een ouwelullen-motor
 
Op woensdag 06 november 2002 11:49 schreef SP-1Remmetje het volgende:
Ik zou een perssonlijk een BMW boxer aanraden, die blijven gaan. Dan denk ik bijv. aan R1150RS, is sportief en ook lekker :] Je moet er wel van houden, ik vind het een beetje een ouwelullen-motor
De jappen zijn toch echt wel betrouwbaarder hoor :) .
 
Nou volgens my ontbrandt hij niet als een V-twin want dan zouden de voorste en achterste pitten elkaar om de slag moeten afwisselen (360 graden uit fase). Dat doettie niet met het ontbrandingsschema van jouw: da's een 180/540 graden uit fase. Als je het echt als een V-twin zou willen doen dan zou je 2 cilinders tegelijkertijd (dus paars-gewijs) moeten ontsteken waardoor je de 360 graden kunt krijgen. Dat doet de VFR niet zodat je niet de sensatie van een twin krijgt, maar dat van een 4-in-lijn met een tikkie andere timing ivm. de cilinderhoek. Het VFR ontwerp is dus te vergelijken met een MotoGP Suzuki of Ducatie-zonder-twinpulse.

Eéncilinder met maar één bougie..... Scheelt een hoop discussie ;)

Tweecilinder leeft wel...... :]
 
Een SV 1000 lijkt me de juiste eigenschappen hebben. Of een BWM GS 1150, ook leuk in de bergen. Of gewoon een Suzuki V-Strom, ook met TL1000 blok en een lekker breed stuur. Blazen door de bergen !!

Gr.
Arie

PS: qua styling vind ik de nieuwe SV niets, maar dat blok...
 
Terug
Bovenaan Onderaan