2 cylinder - 4 cylinder

gruezi

Rookie
23 aug 2004
1
0
zaandam
Ik ben op zoek maar of een Yamaha Virago OF een Yamaha Maxim.
Beide Chopper modellen met cardan aandrijving, echter Virago is een 2 cylinder en de Maxim een 4 cylinder.
Wat is aan te bevelen, wat is het verschil wat rij-eigenschappen betreft.
 
Beide motos ken ik niet.
Ik weet wel dat
-2 cilinders meer koppel onderin hebben en minder in de toeren gaan.
-4 cilinders dus meer in de toeren gaan.
Ook het geluid is anders
2 cilinder = vb Ducati 996 - Honda SP1
4 cilinder vb Honda CBR, Yamaha R1

Waarschijnlijk zal je keuze afhangen van je smaak..
Persoonlijk ik liever 4 -cil -> geluid ;)
 
Als ik jou was zou ik zoeken naar een xj700x...........een watergekoelde maxim of een fzx 750 (oud type fazer, ook wel mini v-max lookalike genoemd), die dingen hebben leuk wat vermogen met toch een beetje custom uiterlijk (oh ja die sturen en remmen ook nog eens behoorlijk, en het startmechanisme werkt er goed van in tegenstelling tot een XV)
 
Hallo Gruezi

Hmmm, heb 2 viercilinders gereden en een 3 cilinder (YamaXS750) en nu rij ik een 2 cilinder virago 750.
De meercilinders lopen veel rustiger en met minder trillingen.
Pakken soepel op en je draait altijd hoger in toeren.
Bochtenwerk gaat heel soepel omdat ik vond, dat je met die meercilinders heel fijn doseren kan.
Ze starten vlot(ter) en met minder lawaai.
wil je snel van a naar b en langere afstanden zonder getril onder je b......., dan moet je voor een meercilinder kiezen.
Ik wil ze chter niet weer.
Het eeuwige "gezoem" en je voelt niet dat er echt iets leeft onder je.
Bochtenwerk is voor mij niet belangrijk en lange afstanden rij ik ook niet meer.
het lekkere rauwe starten van de virago en het karakter van die motor vind ik heeeeeeerlijk. Lekker tuffen en laag in toeren.
En onderin zit genoeg geweld om snel weg te komen.
alleen het bochtenwerk vergt meer aandacht en anticipatie.
Het viercilinderwerk had ik niet willen missen en nu wil ik de virago nooit meer missen.
ik denk dat het afhangt van wat jij voelt op zo'n motor.
Je moet ze allebei proberen om te weten wat het is en hoe jij er op (geestelijk) reageert.
ik kan je geen advies geven voor een keuze, wel de ervaring delen.
nouja, wel het advies dus om absoluut proef te rijden.
succes met de keuze.
Roco
:]
 
Ach ja die driecilinder........
afgezien van de fabricagefout, die mij een halve liter olie per week kostte voordat de zaak onder garantie gerepareerd was, reed ie heerlijk.
starten was lastig tot ik de choke wat beter afstelbaar maakte.
druk op de knop en ie liep.
daarna dat heerlijke gevoel van omhoog komen als je optrok.
sturen deed ie ook goed al viel hij wat snel in de bocht om, als ik het zo mag uitdrukken. je moest wel gas blijven geven.
de voorrem was een crime.
ik reed ook in de winter door en als het regende was je de klos met die dichte schijven. Voordat ie echt greep en remde was je vele meters verder.
De dubbele schijven vond ik moeilijk doseerbaar, vooral op een glad wegdek in de winter. de rem heeft mij diverse malen verrast, gelukkig zonder schuiver.
maar verder kon je er mee gooien en smijten (korte wielbasis ?)
bij 180 begon ie wat licht te worden in het voorwiel.
ik herinner mij een kuil in de weg bij 120 waarbij het wiel gewoon los kwam. en als je dan weer kontakt met de weg kreeg, kreeg je een tik in je stuur....
maar het was mijn beste tourmaatje en veel comfortabeler dan de Honda 350 F4 waarmee ik op en neer ging naar Tsjechië toen.
Jammer dat ik hem destijds vanwege rugklachten weg moest doen.
wil je nog meer weten ?
oja, zonder scherm vond ik hem niet om te rijden.
gr Roco
:]
 
Ik rij een XJ700 S Maxim uit ´85, luchtgekoeld dus, en ten opzichte van een watergekoeld model heeft deze onderin veel meer trekkracht. Een XJ700 X (watergekoeld) heeft 20 kleppen, en moet meer in de toeren gereden worden om de paardekrachten er uit te persen. Overigens zijn beide modellen geen echte choppers maar zgn. cruisers, meer op aktief motorrijden gebouwd dan bijvoorbeeld een Virago. Dat merk je in de prestaties, maar ook in de zithouding, de soepelheid etc.
Wil je eens op een Maxim rijden (heb er 3), geef me maar een mail of PM ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan