2 Dezelfde nokkenassen ZXR 750???

Spidi Gonzalez

Die hard MF'er
25 okt 2002
865
1
Ik heb 2 andere nokkenassen voor een zxr uit '93 op de kop weten te tikken, omdat mijn eigen nokkenassen last van pitting hebben B| .

Nu kreeg ik vandaag die nokkenassen binnen en zie ik dus dat ze nagenoeg hetzelfde zijn :? Op allebei de nokkenassen staat IN en de nokken zijn ook precies hetzelfde, het enige wat verschilt is dat op de ene nokkenas de codering R1 staat en op de andere staat R2... Wat ook nog anders is, is de timing van het tandwiel op de nokkenassen, als ik de tandwielen van de nokkenassen dus op volgorde "IN-EX IN-EX" leg liggen de nokkenassen dus een halve slag tov elkaar gedraaid.

Mijn vraag is dus of dit goed is, want het verbaasd me dat er 2x IN op de nokkenassen staat ipv op een IN en op een EX zoals bij mij eigen nokkenassen het geval is.

Nu kunnen jullie natuurlijk zeggen, je de oude en nieuwe nokkenassen toch gewoon met elkaar vergelijken, maar dan moet ik dus m'n halve motor weer uit elkaar halen waar ik dus nog ff geen zin in heb :N

Ik zal straks nog even foto's maken van de nokkenassen om het verhaaltje even duidelijker te maken.
 
nokkenassen zijn bij sommige jaren niet hetzelfde,ze lijken op elkaar maar als je ze monteert en de motor heeft te weinig vermogen dan heb je ze omgedraaid :)
de precieze kenmerken weet ik niet zo op te noemen,is wel op te zoeken in een werkplaats handboek.
 
En hier heb ik dan de foto's van de nokkenassen, ff wat later als gepland maargoed.

Eerste foto: hier staan op beide nokkenassen IN

full
 
...

staat er niets in je WPH ?

Frans

Jawel, daar staan dat er IN en EX op de nokkenassen moet staan, als dat er niet op staat moet je ze zelf labelen om verwarring te voorkomen. Er staat ook in dat de nokhoogte van de nokkenassen bij de inlaat en uitlaat hetzelfde is.

Bij mijn kawa zx9r staat dus duidelijk op de ene IN en op de andere EX lijkt erop dat je 2 dezelfde nokkenassen heb dus voor je inlaatgedeelte
Ex =exhaust In=inlet

Ja, bij de nokkenassen die nu in m'n motor zitten staat er ook IN en EX op de assen (op foto's gezien), maar het vreemde vind ik dat de tandwielen van de nokkenassen dus een halve slag gedraaid zijn tov elkaar zoals hierboven te zien is.

Dat betekent dus, dat als je de nokkenassen monteert zoals zou moeten de inlaat en uitlaatkleppen van een cilinder niet tegelijkertijd opengaan...

Daarom vraag ik me dus of de IN en UITLAAT nokkenassen nog van elkaar verschillen afgezien van de timing van de tandwielen op de nokkenassen.
 
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ook van mening ben dat er 1 voor In 1 voor Ex in moet zitten. Maar aangezien ik ze zo uit een blok getrokken heb ging ik er niet vanuit dat het verkeerd was en heb ik daar ook niet op gelet.
Als ik zo ook de foto waar je ze IN-EX IN-EX naast elkaar gelegd hebt (tandwielen), dan klopt het precies met de foto's die ik gemaakt heb toen ik de mijn nokkenassen vervangen heb. Als het markerings nokje op de krukas juist staat (zie boek), dan zouden de nokkenassen zover ik me kan herinneren EX-IN EX-IN moeten liggen.

Heb is moeilijk te zien, maar hier een paar foto's van toen ik mijn blok open gehaald had. De nokkenassen liggen dus EX-IN EX-IN.

DSCF0032.JPG


DSCF0031.JPG


DSCF0033.JPG
 
Spidi sorry hoor dat ik het schrijf ,maar ga eerst eens na wat er bij een 4 takt gebeurt,en wanneer je inlaat open moet gaan en je uitlaat,het is zo eenvoudig en voor de hand liggend volgens mij zie je door de bomen het bos niet meer
 
Dat is toch de bedoeling of zie ik wat over het hoofd? :?

:^

exact tegelijk open gaat volgens mij ook niet werken..

Spidi sorry hoor dat ik het schrijf ,maar ga eerst eens na wat er bij een 4 takt gebeurt,en wanneer je inlaat open moet gaan en je uitlaat,het is zo eenvoudig en voor de hand liggend volgens mij zie je door de bomen het bos niet meer

Jah duh, dat snap ik ook wel B|

Maar wie kan me dan uitleggen waarom er op allebij de nokkenassen IN staat, ipv op een IN en op een EX, wat staat voor resp. inlaat en uitlaat. Ik heb nu nokkenassen waar allebij IN op staat, en dat zou dus kunnen betekenen dat ik 2 inlaat nokkenassen heb, het enige verschil tussen die twee nokkenassen is de timing van de tandwielen.

Maar als alleen de timing van de tandwielen bepaald of een nokkenas een inlaatnokkenas of een uilaatnokkenas is, dan betekent dat gewoon dat ik wel een inlaatnokkenas en een uitlaatnokkenas heb. Alleen hebben ze dan bij Kawasaki op de uitlaatnokkenas waar dus EX op hoort te staan IN gezet.
Snappie..... :9
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch de bedoeling of zie ik wat over het hoofd? :?

Dan moet je wel alles quoten he -O-

Dat betekent dus, dat als je de nokkenassen monteert zoals zou moeten de inlaat en uitlaatkleppen van een cilinder niet tegelijkertijd opengaan...

Daarom vraag ik me dus of de IN en UITLAAT nokkenassen nog van elkaar verschillen afgezien van de timing van de tandwielen op de nokkenassen.
 
Hoe zet jij je timing dan goed tov de nokkenassen ,dat doe je door de merktekens op je nokkenassen en je tandwiel op je krukas,als het merkteken op die 2 nokkenassen niet correspondeert met je oude nokkenassen waar dus wel IN en EX opsta zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden om de juiste timing te vinden,1 tandje verkeerd en je bent het Sjakie
 
Hoe zet jij je timing dan goed tov de nokkenassen ,dat doe je door de merktekens op je nokkenassen en je tandwiel op je krukas,als het merkteken op die 2 nokkenassen niet correspondeert met je oude nokkenassen waar dus wel IN en EX opsta zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden om de juiste timing te vinden,1 tandje verkeerd en je bent het Sjakie

Ja, dat snap ik ook wel. Daarom heb ik dit topic dus ook geopend, zodat ik zekerheid krijg of ik die nokkenassen kan gebruiken of niet.
 
Zit wel verschil tussen IN en EX ook in de toleranties ,lijken hetzelfde maar is niet zo
(Afbeelding)

Is dit van een ZXR 750 model L1????

lijkt me namelijk een beetje sterk, de nokkenassen die ik nu heb hebben een nokhoogte van 35.43 (digitale schijfmaat).

Volgens haynes manual zijn de nokhoogten van de J en L modellen bij in en uitlaatnokkenas hetzelfde (die moeten tussen 35.39 en 35.53mm liggen). Bij de K en M (het rr model dus) zijn de nokhoogten van in en uitlaat wel verschillend (inlaatnokhoogte moet tussen de 36.67 en 36.81mm liggen en uitlaatnokhoogte tussen de 36.48 en 36.62mm liggen)
 
He Spidy effe wat anders je begrijpt toch wel dat als je 2 nokkenassen hebt waar IN op staat dat die nokkenassen voor de inlaatkant zijn en als je er 2 hebt met EX hebt dat deze bedoelt zijn voor de uitlaatkant,je denkt toch niet dat de fabrikant dat voor niets doet,om een lang verhaal kort te maken ik zou het niet gokken
 
He Spidy effe wat anders je begrijpt toch wel dat als je 2 nokkenassen hebt waar IN op staat dat die nokkenassen voor de inlaatkant zijn en als je er 2 hebt met EX hebt dat deze bedoelt zijn voor de uitlaatkant,je denkt toch niet dat de fabrikant dat voor niets doet,om een lang verhaal kort te maken ik zou het niet gokken

En waarom zijn dan de 2 nieuwe nokkenassen verschillend :? Als ik nu de uitlaatnokkenas die nu in m'n motor zit laat zitten en alleen de inlaatnokkenas vervang, dan zal een van de twee nieuwe nokkenassen niet passen. En waar hoort overgebleven nieuwe nokkenas dan????
 
Terug
Bovenaan Onderaan