2 kleine probleempjes bij mijn Suzuki Gs500e

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.362
3.378
Helmond
0. ik weet niet onder welk hoofdstuk hij nou valt :D

1. hij verbruikt redelijk veel benzine ( 1 op 15 ) en anderhalve liter olie op 2000 Km. DIt vind ik redelijk veel aangezien mijn broertje nog nooit olie bij heeft hoeven vullenen 1 op 20 rijdt. Verschillen zijne motor is van 1994 mijne van 1991.

2. Soms als ik wil starten dan hoor ik een TIK en dan ben ik de complete stroom op mijn motor kwijt.
wat ie dan doet is dat hij vonkt op de MIN pool van de accu. als ik deze loshaal en weer vastschroef werkt het allemaal weer. Hoe kan ik dit verhelpen....?

Bvd,
Harley v.d. Velden
 
Het benzine verbruik duidt op een afstellingsprobleem / verschil...

Olie verbruik.... Tja.. misschien dat een stel nieuwe zuigerveren het nodige oplost... ( blauwe rook uit de uitlaat ??? )

Voor je startprobleem ga naar een dealer... ( ik weet er zo geen oplossing voor..) En er is duidelijk iets niet goed...
 
Carburateurs worden zsm schoongemaakt.
HEt rare van het olieverbruik probleem is dat ie dus NIET lekt of rookt of wat dan ook.
tis net alsof mijn motor denkt dat ie een tweetakt is en het gewoon meeverbrand :D
Het startprobleem is nou pas twee keer voorgekomen in 4 maanden tijd maar toch vervelend midden in de nacht als je naar huis wilt.
en dealers mot ik nie zo ik klus er liever zelf aan...
 
ik rijd ook een (25kw) suzuki gs500e, van het jaar 1999
die 25kw is wel enkel zo op papier...

verbruik is ook niet van de minste, bij stevig rijden en korte afstanden doe ik met 12l 170 km dus dat is ook enorm veel vind ik
(12/170 = 1 op 14)
verbruik kan naar beneden door minder gas te geven maar ja, dan is de meeste fun er ook wel af

wat die olie betreft zou ik beter nog maar eens kijken want het is weer 1000 km geleden dat ik nog eens gecheckt heb
 
Hoezo bedoel je beter kijken ?
ik heb 2000 km geleden vollidg bijgevuld omdat er niets meer op het peilstokje te zien was. nu vond ik hem weer rommeliger rijden ik check me olie en jawel weer net onder het minumum lijntje, weer bijgevuld en hij rijdt weer zoals het hoort ( naja bijna carburateurs moeten schongemaakt worden )

 
een gs500e mag geen olie verbruiken!
ik ken er een die al een 100.000 km heeft gelopen en nog nooit open geweest is en 1 op 3000 km olie verbruikt
normale verbruik ligt tussen de 1 op 18 en 1 op 25
en bij alleen als de kleppen konstant zweven stijgt het verbruik naar 1 op 14 !
 
Hmm toch eens na laten kijken dan.

kwam er vandaag achter dat met het verwijderen van de beschermplaat van mijn uitlaat ( deze was beschadigd en de nieuwe ligt al klaar ) we de uitlaat weer waren vergeten vast te maken aan de passagiersvoetsteun :) ding heeft al drie weken los meegebengeld
 
F@zertje:]F@zertje:[/url]
een gs500e mag geen olie verbruiken!
ik ken er een die al een 100.000 km heeft gelopen en nog nooit open geweest is en 1 op 3000 km olie verbruikt
normale verbruik ligt tussen de 1 op 18 en 1 op 25
en bij alleen als de kleppen konstant zweven stijgt het verbruik naar 1 op 14 !

100.000 km lopen is ver hoor ;)
 
Ik wil binnekort ook nog even de olie verversen van mijn Suzuki. Hoeveel olie gaat erin, en welk type olie, half of vol syntheet? Want ik wil hem eigenlijk even helemaal leeg maken en opnieuw vullen.
 
Ik wil binnekort ook nog even de olie verversen van mijn Suzuki. Hoeveel olie gaat erin, en welk type olie, half of vol syntheet? Want ik wil hem eigenlijk even helemaal leeg maken en opnieuw vullen.

Bij mijn broer zeiden ze dat er het beste maar minerale in moest. Zit er dus nu ook in. Volsyntheet zou ik zoiezo niet in zo'n gedateerd blok gooien.
 
half syntheet ingooien :)
gs verbruikt over het algemeen niet meer dan 5 a 6 liter per 100km, anders is de afstelling omzeep en 100000km is echt wel veel met zo'n blokje, zeker zonder dat er al iets aan gedaan is.
goed onderhouden en rustig mee gebolt dan :)
 
Ik heb zelf een gs500e als pekelmotor. Deze verbruikt ongeveer 1 liter olie op 600 km (beetje veel ,dus ben ik nu aan het reviseren). Alleen je zuigerveren vervangen is een tijdelijke optie.
Als je het blok toch open hebt liggen , vervang dan ook de klepseals en laat de zuigers controleren op onrondheid bij een dealer ofzo.
Wat ik wel zou doen is de compressie laten controleren, zodat je erachter komt of het olieverbruik door versleten zuigerveren cq versleten zuigers komt of doordat je klepseals aan vervanging toe zijn.
Suc6
 
Ik had het vorig jaar ook dat als ik soms startte, je alleen een tik hoorde en alle stroom eraf was. Was van plan om de polen en klemmen schoon te maken, maar sinds m'n motor ergens anders gestald is (droger en warmer) zijn de polen en klemmen er blijkbaar beter aan toe en heb ik nergens meer last van!
Wat betreft dat olieverbruik... wat olieverbruik is toch redelijk normaal?
en een verbruik van 1:20 ongeacht hoe hard je aan het gas hangt is toch :} !!! Anders kom je helemaal nergens met die kleine tank! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan