2 kleinere accu's schakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo Menzen.

Ik heb een shadow vt1100. Die is aan verbouwing onderhevig. De accu heeft een rare vorm, soor T. Nu had ik daarvoor al een oplossing qua nieuwe plek. Naast de motor. Echter zat ik nog eens te kijken of bijv die lithium mini dingen al wat beter te betalen zijn, maar nee.. Niet met mijn budget. Ik weet dat er wel wat kleinere dan origineel te koop zijn of andere vorm maar daar schiet ik te weinig mee op.

Echter zou het qua plaatsen en wegwerken wel een optie zijn om 2 kleinere te schakelen. Alleen ben ik op elektrisch gebied een pannekoek..

De originele accu is 12v 16mha. Das een vrij hoog amperage,ws nodig voor het starten. Nu ben ik wel te weten gekomen dat als je ze gaat schakelen, ze beide exact hetzelfde moeten zijn. Dus geen 6 + 10 =16mah zeg maar.

Maar moet ik alleen maar kijken naar volt en amperage? Dus 2 maal 12v 8mah. Of zijn er nog andere zaken? En kan er van het totale amperage worden afgeweken? Gel accu's hebben vaak een 7 of 9mah, maar zijn wat compacter en je kan ze op meerdere posities monteren. Maar kan het kwaad als ik er 2 van 9mah opzet? Dus van 16 naar 18mah. Lijkt mij niet, waarom niet weet ik niet..

Ik weet nog wel dat de motor toen hij nog reed, vaak accu problemen had. Als ik wat langer bezig was te starten trok die al snel de accu leeg..

Graag advies. Dank u alvast.
 
Best is dat je idd twee identieke batterijen gebruikt. Aan te raden om zelfs twee maal zelfde merk en zelfde type te nemen. Geeft de minste problemen.

Ik ga er wel van uit dat je 16Ah bedoelt, en niet mha of mah?

Dat je twee maal 9Ah schakelt kan zo geen kwaad. 18 ipv 16 gaat je motor echt niet schaden.
Maar te hoog gaan zou ik niet doen. Ik bedoel dan optrekken boven de 20 bijvoorbeeld.

En vooal zorgen dat alle contactpunten degelijk gemaakt worden.
 
twee accus parallel geschakeld zouden het misschien wel kunnen oplossen maar de kans bestaat dan wel dat deze elkaar kapot gaan maken. beide accus moeten van gelijke capaciteit zijn en dezelfde karakteristieken hebben, anders gaat het fout.

Past er geen AGM accu in, deze zijn vaak kleiner, met grotere CCA waarden.
 
als de ene accu een lagere spanning zal deze op het zelfde niveau willen komen als de andere accu, de sterkere/vollere accu word dan leeg getrokken.
mijn vrachtwagen heeft wel eens 1 van de 2 accus (24 volt systeem maar 2 12 volt accus) gaar, dan duurt het niet zo lang voor de 2e accu ook gaar is.

misschien heeft dit wel net zoveel met het door benno gestelde te maken als het scheren van een schaap maar ik zie wel overeenkomsten.
 
Dank u, dank u. Het is uiteraad Ah. Wel goed om te horen dat het kan. Er gaat een hele nieuww wereld voor me open.

Maar die cca, wat is dat? Piekvermogen of iets? En moet de accu verder eigenlijk nog aan iets voldoen, of kan ik er bij wijze van spreken twee scooter accus inhangen zolang identiek?
 
ff ergens vandaan gegoegeld:
CCA staat voor Cold Cranking Amps. Dit is het amperage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius). Het belastte voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt. Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is om als startaccu gebruikt te kunnen worden in een voertuig.

Accu prestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Ten onrechte wordt soms gedacht dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu. Dit is niet waar. Soms kan een 20Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 60Ah(20h) accu. Dit is o.a. afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.
 
Laatst bewerkt:
Okeey. Partypooper..

Maar goed dat ik dat weet, tnx.
Maar dat staat niet altijd vermeld volgens mij? En dat word dan ook verdubbeld neem ik aan? En dat is een kwestie van hoe meer hoe beter?

En stel ik ga dit doen, is de afstand tussen de accus nog van belang? Een onder de radiator en 1 tussen de ruimte in mijn brug bijv.

Dus daar is die ruimte voor.. Anyway, ik ga naar Houten. Brommers kijken. Yeah
 
als de ene accu een lagere spanning zal deze op het zelfde niveau willen komen als de andere accu, de sterkere/vollere accu word dan leeg getrokken.
mijn vrachtwagen heeft wel eens 1 van de 2 accus (24 volt systeem maar 2 12 volt accus) gaar, dan duurt het niet zo lang voor de 2e accu ook gaar is.

maar dat heeft niets te maken met verschillende capaciteit van accu's, want zelfs met 2 dezelfde types kan je dit voor hebben als 1 in betere toestand is dan de andere.
en capaciteit (Ah) heeft niets te maken met voltages.

bijkomend heb jij het hier over in serie geschakelde accu's, en dan gaat de ene de andere NIET opladen. het is dan simpelweg diegene met de minste capaciteit die zal bepalen of er nog gestart kan worden of niet, hoe goed en hoe zwaar de 2de dan ook mag zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb in mijn motor 2 accu's. Een vaste accu en een losse accu in een houder.
De losse accu kan ik er zo uithalen voor gebruik in de tent. De losse accu is de helft van de motoraccu.
De losse accu staat met een stekker in parallel verbinding met de motoraccu tijdens het rijden om op te laden.
Rij al jaren zo, nooit problemen gehad, accu's altijd vol.
 
Cmk, jij hebt dan zeker een "xtra" accu. Dus de capaciteit die je nodig hebt, maal 2. Echter wil ik capaciteit gedeeld door 2..

En ik denk dat als er 1 kapot gaat, dat dat hetzelfde is als je er maar 1 hebt en die kapot gaat. Allebei klote.

Maar het gaat nu even over het schakelen en waar je op moet letten.
Ik denk dat meer mensen dit interessant vinden.

De cca's. Hoe werkt dat met schakelen? Word dat verdubbeld gedurende die 30 sec? En waar vind ik die waardes?
 
als de ene accu een lagere spanning zal deze op het zelfde niveau willen komen als de andere accu, de sterkere/vollere accu word dan leeg getrokken.
mijn vrachtwagen heeft wel eens 1 van de 2 accus (24 volt systeem maar 2 12 volt accus) gaar, dan duurt het niet zo lang voor de 2e accu ook gaar is.

misschien heeft dit wel net zoveel met het door benno gestelde te maken als het scheren van een schaap maar ik zie wel overeenkomsten.


Dat komt overeen met 1 accu van 12V die 1 rotte cel heeft, de andere worden anders belast en gaan kaduk.
Als ie al nog wil starten.

Helemaal leuk is een boot met meerdere accu's geschakeld, 1 stuk, alle vervangen.
Dan heeft vaak een ander voor weinig weer een knappe accu.
 
maar dat heeft niets te maken met verschillende capaciteit van accu's, want zelfs met 2 dezelfde types kan je dit voor hebben als 1 in betere toestand is dan de andere.
en capaciteit (Ah) heeft niets te maken met voltages.


bijkomend heb jij het hier over in serie geschakelde accu's, en dan gaat de ene de andere NIET opladen. het is dan simpelweg diegene met de minste capaciteit die zal bepalen of er nog gestart kan worden of niet, hoe goed en hoe zwaar de 2de dan ook mag zijn.
 
Dat komt overeen met 1 accu van 12V die 1 rotte cel heeft, de andere worden anders belast en gaan kaduk.
Als ie al nog wil starten.

Helemaal leuk is een boot met meerdere accu's geschakeld, 1 stuk, alle vervangen.
Dan heeft vaak een ander voor weinig weer een knappe accu.

gaat dit over serie geschakelde accu's ?

wel raar dat wij in elektrische heftrucks regelmatig kapotte cellen vervangen terwijl de rest gewoon lekker blijft verder werken. soms duurt het hééél lang voordat een klant klaagt over een snel ontladen accu, maar meestal is een cel (of meerdere) dan zo kapot dat ze bij belasting zelf op treed als verbruiker en spanning gaat egtrekken van de andere cellen. en die andere cellen blijven gewoon prima verder doen wat ze al altijd deden : correct werken.
 
gaat dit over serie geschakelde accu's ?

wel raar dat wij in elektrische heftrucks regelmatig kapotte cellen vervangen terwijl de rest gewoon lekker blijft verder werken. soms duurt het hééél lang voordat een klant klaagt over een snel ontladen accu, maar meestal is een cel (of meerdere) dan zo kapot dat ze bij belasting zelf op treed als verbruiker en spanning gaat egtrekken van de andere cellen. en die andere cellen blijven gewoon prima verder doen wat ze al altijd deden : correct werken.

Parallel, als ik me niet vergis, boordspanning blijft iig 12V.
Collega watersporter werkt op een watersport bedrijf en heeft regelmatig accu's die nog goed genoeg zijn voor 3-5 jaar.

Die bootjes kosten een paar centen en vaak willen de eigenaars ook geen ellende halverwege het seizoen.

(en op MF maar zeuren om een accu van 7 tientjes _O- )

De heftruck die een vorige werkgever had ging elke dag aan de lading, vraag me niet waarom, dan zul je van 1 gare cel weinig merken, denk ik.
En heel intensief werd die ook nou niet gebruikt, soms stond ie meer aan de lader dan dat er gebruik van gemaakt werd.

Edit, wat ik me nog kan herinneren is dat een accupakket duurder was als die hele heftruck, misschien dat daarom niet alles vervangen wordt?
 
Laatst bewerkt:
Dropbox - Link not found

Die zwarte koffert wil ik vanaf. En ik weet dat er iets kleinere zijn, en die zal in het frame passen. Maar dat wil ik juist een beetje open houden en er moeten nog wat zaken weggewerkt worden aldaar.

En ze zijn/worden id paralell geschakeld Maar kan iemand vertellen hoe de cca te achterhalen is? En de fabrikant mailen kan ik zelf ook verzinnen.. En klopt het dat gel accu's over het algemeen sterker zijn dan lood? Ook de cca?
 
Parallel, als ik me niet vergis, boordspanning blijft iig 12V.
Collega watersporter werkt op een watersport bedrijf en heeft regelmatig accu's die nog goed genoeg zijn voor 3-5 jaar.

Die bootjes kosten een paar centen en vaak willen de eigenaars ook geen ellende halverwege het seizoen.

(en op MF maar zeuren om een accu van 7 tientjes _O- )

De heftruck die een vorige werkgever had ging elke dag aan de lading, vraag me niet waarom, dan zul je van 1 gare cel weinig merken, denk ik.
En heel intensief werd die ook nou niet gebruikt, soms stond ie meer aan de lader dan dat er gebruik van gemaakt werd.

Edit, wat ik me nog kan herinneren is dat een accupakket duurder was als die hele heftruck, misschien dat daarom niet alles vervangen wordt?

En hoe zit het eigenlijk met scootmobiels..
 
Okeey.. Kleine "standaard" accus gaat hem niet worden. Ik heb me ook laten gezichtsbedriegen door een foto van een blijkbaar random foto bij een accu. Qua maten ga je niet veel kleiner.

Duss Lithium toch nog even ingedoken.

Valt op zich toch mee, specs worden ook anders benoemd dus lastig juiste vinden.

Ik had deze gevonden;

LANDPORT Lithium LiFePO4 12V 1.5Ah - 15Ah LFP9

Met name gekeken naar de cca, die is standaard bij mij 150. Dus dat gaat de plus in. Echter 36WH? Whats dat? Dus ik gemaild en de beste man raadde me toch deze aan ;

LANDPORT Lithium LiFePO4 12V 4Ah

Heeft 240 cca.. En 48WH Maar heb ik dat nodig? Hoe vertaal ik de 16AH naar de WH wat blijkbaar bij lithium word gebruikt? Iemand?


Ze zijn wel allebei lief, 135x65x95..
 
Okeey.. Kleine "standaard" accus gaat hem niet worden. Ik heb me ook laten gezichtsbedriegen door een foto van een blijkbaar random foto bij een accu. Qua maten ga je niet veel kleiner.

Duss Lithium toch nog even ingedoken.

Valt op zich toch mee, specs worden ook anders benoemd dus lastig juiste vinden.

Ik had deze gevonden;

LANDPORT Lithium LiFePO4 12V 1.5Ah - 15Ah LFP9

Met name gekeken naar de cca, die is standaard bij mij 150. Dus dat gaat de plus in. Echter 36WH? Whats dat? Dus ik gemaild en de beste man raadde me toch deze aan ;

LANDPORT Lithium LiFePO4 12V 4Ah

Heeft 240 cca.. En 48WH Maar heb ik dat nodig? Hoe vertaal ik de 16AH naar de WH wat blijkbaar bij lithium word gebruikt? Iemand?


Ze zijn wel allebei lief, 135x65x95..

Wh / V = Ah
36 / 12 = 3Ah
48 / 12 = 4Ah
eigenlijk moet het door 12.8 of 14.4 gedeeld worden, maar op de vroege ochtend :+
 
Parallel accus schakelen geen enkel probleem. Er zijn autos waarbij ze dat doe en bij tractoren die wat groter zijn is het ook standaard. Als er een accu kapot gaat is de kapotte accu vervangen voldoende. Maar meestal heeft de andere er net zo lang in gezeten dus de kans is dat die ook gaat.

Een accu met meer Ah erin zetten ook geen probleem, bij de zijspannen doen ze dat heel vaak. Autoaccu in de bak want daar is plaats genoeg. Van 18Ah naar 40 of 50 Ah.
Ik heb nooit gehoord dat het problemen geeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan