2 kleinere accu's schakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo Menzen.

Ik heb een shadow vt1100. Die is aan verbouwing onderhevig. De accu heeft een rare vorm, soor T. Nu had ik daarvoor al een oplossing qua nieuwe plek. Naast de motor. Echter zat ik nog eens te kijken of bijv die lithium mini dingen al wat beter te betalen zijn, maar nee.. Niet met mijn budget. Ik weet dat er wel wat kleinere dan origineel te koop zijn of andere vorm maar daar schiet ik te weinig mee op.

Echter zou het qua plaatsen en wegwerken wel een optie zijn om 2 kleinere te schakelen. Alleen ben ik op elektrisch gebied een pannekoek..

De originele accu is 12v 16mha. Das een vrij hoog amperage,ws nodig voor het starten. Nu ben ik wel te weten gekomen dat als je ze gaat schakelen, ze beide exact hetzelfde moeten zijn. Dus geen 6 + 10 =16mah zeg maar.

Maar moet ik alleen maar kijken naar volt en amperage? Dus 2 maal 12v 8mah. Of zijn er nog andere zaken? En kan er van het totale amperage worden afgeweken? Gel accu's hebben vaak een 7 of 9mah, maar zijn wat compacter en je kan ze op meerdere posities monteren. Maar kan het kwaad als ik er 2 van 9mah opzet? Dus van 16 naar 18mah. Lijkt mij niet, waarom niet weet ik niet..

Ik weet nog wel dat de motor toen hij nog reed, vaak accu problemen had. Als ik wat langer bezig was te starten trok die al snel de accu leeg..

Graag advies. Dank u alvast.
 
Ok, ik heb ook nog even wat accuboeren gebeld en die vertellen allemaal wat anders gelukkig.. Maar de meest voor de hand liggende en geadviseerd door een aantal is deze;


100 euries;


DIN: ML LFP14
Voltage (V): 12
Ampère (Ah): ---
EN CCA (A): 240 <-- (moet minimaal 150 zijn, de LFP9 heeft 180 CCA, kost 85, en zou dan zelfs ook al moeten voldoen?)

Lengte (mm): 134
Breedte (mm): 65
Hoogte (mm): 92
Gewicht (Kg): 0.80
Layout: 1 + 0
Terminal: F Quad
Holddown:

Deze accu is vergelijkbaar met een 10ah-14ah loodaccu. Echter net iemand aan de telefoon gehad van blehaccubla.nl.., en die verzekerde mij dat ik toch echt moet kiezen voor de LFP16, omdat dat overeenkomt met de 16AH van mijn oude accu..

Ik vroegnog naar de cca, en dat die de 16ah nodig heeft om te starten(oftwel de cca, die al ca40% hoger is.., maar daar moest ik niet naar kijken.. Dit had met levensduur te maken. Uitleg ontbrak echter.

Hoeveel ampere gebruikt een motor als die eenmaal draait? Globaal en geen subwoofers of discolampen erop?

Kan iemand hier een inhoudelijke uitleg over geven?
 
Ok, ik heb ook nog even wat accuboeren gebeld en die vertellen allemaal wat anders gelukkig.. Maar de meest voor de hand liggende en geadviseerd door een aantal is deze;


100 euries;


DIN: ML LFP14
Voltage (V): 12
Ampère (Ah): ---
EN CCA (A): 240 <-- (moet minimaal 150 zijn, de LFP9 heeft 180 CCA, kost 85, en zou dan zelfs ook al moeten voldoen?)

Lengte (mm): 134
Breedte (mm): 65
Hoogte (mm): 92
Gewicht (Kg): 0.80
Layout: 1 + 0
Terminal: F Quad
Holddown:

Deze accu is vergelijkbaar met een 10ah-14ah loodaccu. Echter net iemand aan de telefoon gehad van blehaccubla.nl.., en die verzekerde mij dat ik toch echt moet kiezen voor de LFP16, omdat dat overeenkomt met de 16AH van mijn oude accu..

Ik vroegnog naar de cca, en dat die de 16ah nodig heeft om te starten(oftwel de cca, die al ca40% hoger is.., maar daar moest ik niet naar kijken.. Dit had met levensduur te maken. Uitleg ontbrak echter.

Hoeveel ampere gebruikt een motor als die eenmaal draait? Globaal en geen subwoofers of discolampen erop?

Kan iemand hier een inhoudelijke uitleg over geven?
Niks van de accu.
Dynamo levert alles voor op de motor wat aan staat, en heeft over om de accu bij te laden.
 
Dus alleen kijken naar de CCA, en de fuck de rest?

Ah is wat de accu per uur levert voor ie leeg is.
18Ah wil zeggen 18 uur 1A ontlading.
bv 7Ah is 7 uur 1A ontlading.

CCA geeft aan het aantal A dat een accu gedurende 30 sec kan leveren aan startstroom.
CCA 150 betekent dus 150A gedurende 30 sec. Al zijn deze getallen weer temperatuur afhankelijk.
Bij -30 C. is het een ander verhaal natuurlijk.
 
Hoeveel ampere gebruikt een motor als die eenmaal draait? Globaal en geen subwoofers of discolampen erop?

Kan iemand hier een inhoudelijke uitleg over geven?

Is dat belangrijk dan?
Je dynamo levert voldoende om al je lampen en ontsteking aan de praat te houden wat over is daar word de accu mee opgeladen. Maar dat is al een keer geschreven.
Pleur gewoon zo'n LP16 in dat ding en zeur niet verder.
 
Parallel accus schakelen geen enkel probleem. Er zijn autos waarbij ze dat doe en bij tractoren die wat groter zijn is het ook standaard. Als er een accu kapot gaat is de kapotte accu vervangen voldoende. Maar meestal heeft de andere er net zo lang in gezeten dus de kans is dat die ook gaat.

Ik kan me voorstellen dat dat problemen geeft als de accus verschillend zijn. Als de ene een hogere inwendige weerstand heeft, gaat die niet of minder bijdragen aan de stroom bij het starten. Als je weinig stroom trekt, zal de ene accu dan meer leeg gaan, maar daarna ook meer opladen. Als ze hetzelfde zijn is er geen probleem.
 
Ik kan me voorstellen dat dat problemen geeft als de accus verschillend zijn. Als de ene een hogere inwendige weerstand heeft, gaat die niet of minder bijdragen aan de stroom bij het starten. Als je weinig stroom trekt, zal de ene accu dan meer leeg gaan, maar daarna ook meer opladen. Als ze hetzelfde zijn is er geen probleem.

dat volstaat echt niet voor mij :N
 
De heftruck die een vorige werkgever had ging elke dag aan de lading, vraag me niet waarom, dan zul je van 1 gare cel weinig merken, denk ik.
En heel intensief werd die ook nou niet gebruikt, soms stond ie meer aan de lader dan dat er gebruik van gemaakt werd.

Edit, wat ik me nog kan herinneren is dat een accupakket duurder was als die hele heftruck, misschien dat daarom niet alles vervangen wordt?

het zijn net zo'n trucks waarvan kapotte cellen zelden aan de oppervlakte komen, omdat de klant niet klaagt net omdat de truck niet genoeg gebruikt wordt om te merken dat er iets scheelt. En omdat die zo weinig gebruikt wordt vinden ze het meestal ook de moeite niet om onderhoud te laten doen.

en op zo'n truck nieuwe cellen/volledige batterij steken is inderdaad econmisch niet te verantwoorden. Dikwijls meet je in zo'n batterijen zelfs geen zuur meer, maar maakt niet uit, zolang die truck doet wat hij moet doen op de moment dat het moet, is het al lang goed voor die klant, ook al houdt die dat geen dag vol.
 
dat volstaat echt niet voor mij :N

Niet? Dat is jammer. Ik had dat "ik kan me voorstellen" kunnen weglaten, maar dan had ik een exacte definitie moeten geven van het woord "verschillend", en moeten uitrekenen hoe verschillend twee accu's mogen zijn dat het geen kwaad kan ze parallel te schakelen. Ook had ik dan precies moeten definiëren wat "kwaad kan" betekent, en welke negatieve gevolgen voor jou wel of niet acceptabel zijn. En nog zo wat.

Ik heb in mijn opleiding geleerd dat je alleen ferme uitspraken kan doen als je alles waar je uitspraken over doet goed kwantificeert. Daarvoor mis ik de gegevens.

Maar als je een zwart-wit uitspraak wilt: je kunt het alleen met twee dezelfde accu's doen. "Dezelfde" als in "levert bij gelijke belasting dezelfde stroom".
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen dat dat problemen geeft als de accus verschillend zijn. Als de ene een hogere inwendige weerstand heeft, gaat die niet of minder bijdragen aan de stroom bij het starten. Als je weinig stroom trekt, zal de ene accu dan meer leeg gaan, maar daarna ook meer opladen. Als ze hetzelfde zijn is er geen probleem.

Ik denk dat elk van de accus de stroom levert die gevraagd wordt. (Als hij zoveel kan leveren, en anders wat hij maximaal kan leveren)
Omdat ze parallel staat werken ze als het waren onafhankelijk van elkaar.
Ik heb ook een huishoudaccu in mijn camper staan, parallel over de startaccu. De huishoudaccu gebruik ik niet om te starten, maar het opladen gaat al 8 jaar goed.
 
De huishoudaccu gebruik ik niet om te starten, maar het opladen gaat al 8 jaar goed.

Dat dus. De ene accu levert stroom bij het starten, beide leveren ze stroom als je weinig stroom trekt, en beide laden ze goed op. Maar TS wil wel dat beide accu's stroom leveren bij het starten, anders kun je net zo goed maar één kleinere accu monteren. Wat vast ook wel kan. Even proberen of de motor dan nog start. Als 'ie wil starten is het goed.
 
Ik denk dat elk van de accus de stroom levert die gevraagd wordt. (Als hij zoveel kan leveren, en anders wat hij maximaal kan leveren)


Nee, dat niet. Als de ene accu een heel grote capaciteit heeft maar een hoge inwendige weerstand, en de ander is maar klein en heeft een kleine inwendige weerstand, dan gaat de kleine accu stroom leveren en de grote niet. Immers, om stroom te leveren moet de spanning van de grote accu aan de pool omlaag worden getrokken, en de kleine accu voorkomt dat.

Het zou interessant zijn om dat allemaal 'ns te meten, met allerlei verschillende accu's.
 
Is dat belangrijk dan?
Je dynamo levert voldoende om al je lampen en ontsteking aan de praat te houden wat over is daar word de accu mee opgeladen. Maar dat is al een keer geschreven.
Pleur gewoon zo'n LP16 in dat ding en zeur niet verder.

Sorry? En waarom moet ik er een lp16 inpleuren? Kan je dat onderbouwen, want ik heb daar inhoudelijk nog geen enkele reden voor gehoord. Van jou al helemaal niet. En hou op met zeuren? Wtf. Waarom reageer je dan in godsnaam? Krijg jij automatisch alle reply's hier heel groot op je tv of zo, dat je er zo'n last van hebt. En misschien heb jij meer geld dan know how, maar ik niet. En er een accu inpleuren van 135 euro terwijl dat misschien er makkelijk eentje van 85 kan zijn, vind ik de moeite van advies vragen waard. Jij koopt zeker ook olie van €42,97 voor een liter? Zal wel het beste zijn.. . :t

En je spreekt jezelf nog tegen ook. Als je dynamo voldoende levert, en je accu vnl voor het starten is, dan zou een LP9 al ruimschoots voldoen. CCA van 180. Weet je wel. En hou op met totaal nutteloos, dom, en geldverspillend advies geven. Stop ik met zeuren.
 
Das id ook wel een lief dingegie.. Maar toch nog een klappie groter dan zo'n lithium apparaat. 130x130x65 of zo. En ik zie de voordelen tov conventionele accu's nu toch ook wel. Prijstechnisch valt het ook mee, ca 4 tientjes meer. Ik dacht ook dat die krengen duurder waren eerlijk gezegd.
 
Nee, dat niet. Als de ene accu een heel grote capaciteit heeft maar een hoge inwendige weerstand, en de ander is maar klein en heeft een kleine inwendige weerstand, dan gaat de kleine accu stroom leveren en de grote niet. Immers, om stroom te leveren moet de spanning van de grote accu aan de pool omlaag worden getrokken, en de kleine accu voorkomt dat.

Het zou interessant zijn om dat allemaal 'ns te meten, met allerlei verschillende accu's.
Als dit klopt heb je voor een groot deel gelijk, maar vind je het niet erg sterk dat een accu met een grote capaciteit een grote inwendige weerstand heeft en een kleine een kleine weerstand?
Ik weet niet alles van accu's maar ik zie geen problemen in hert parallel plaatsen van kleine en grote accu's zolang de spanning nagenoeg gelijk is. De kleine zal minder stroom leveren dan de grote omdat de spanning op die accu sneller zal dalen en dan neemt de andere automatisch het grootste deel. 2 verschillende accu's in serie zetten levert wel problemen op. Bij het laden zal de grootste spanning komen staan over de zwakste accu (hogere weerstand) waardoor de goede accu steeds minder geladen wordt. 2 accu's in serie moeten beide dezelfde stroom leveren. Wanneer er een veel zwakker is zal de ander dat niet compenseren.
 
Zoals altijd is de battery university een goede bron van informatie.

CCA heeft verschillende definities afhankelijk van de norm:
http://www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_cca_cold_cranking_amp

Informatie van de fabrikant mbt tot CCA:
http://www.amt.nl/techniek/artikel/...orm-betrouwbaar-accus-testen-2003-03-10114017

Hier een tabel die de verschillende CCA's omzet: (pdf alert)
http://www.hamu-automaterialen.nl/Media/Hamu/Pagina inhoud/Accu's/Omrekentabel SAE DIN IEC JIS.pdf

Er zit nog één addertje onder het gras. Zoals je kunt lezen is er bij alle CCA definities sprake van een voltage waar de accu tijdens de test boven moet blijven. Die ondergrens is verschillend bij de verschillende CCA normen.
Electronische ontstekingen hebben een minimaal voltage nodig om nog te kunnen functioneren. Dit varieert per onstekingsmerk, type, etc.
Je kunt dus in een situatie terecht komen waarbij de startmotor rondgaat maar het voltage van de accu te laag is om nog een vonk te kunnen genereren.

Omdat de TS aan het experimenteren is, lijkt het me zinvol om daar rekening me te houden.
 
Sorry? En waarom moet ik er een lp16 inpleuren? Kan je dat onderbouwen, want ik heb daar inhoudelijk nog geen enkele reden voor gehoord. Van jou al helemaal niet. En hou op met zeuren? Wtf. Waarom reageer je dan in godsnaam? Krijg jij automatisch alle reply's hier heel groot op je tv of zo, dat je er zo'n last van hebt. En misschien heb jij meer geld dan know how, maar ik niet. En er een accu inpleuren van 135 euro terwijl dat misschien er makkelijk eentje van 85 kan zijn, vind ik de moeite van advies vragen waard. Jij koopt zeker ook olie van €42,97 voor een liter? Zal wel het beste zijn.. . :t

En je spreekt jezelf nog tegen ook. Als je dynamo voldoende levert, en je accu vnl voor het starten is, dan zou een LP9 al ruimschoots voldoen. CCA van 180. Weet je wel. En hou op met totaal nutteloos, dom, en geldverspillend advies geven. Stop ik met zeuren.

Je blijft om advies vragen. Enige vragen van je.
Dus alleen kijken naar de CCA, en de fuck de rest?
De LFP14 lithium levert maar ca 3a4 ampere. Dus wat zegt dat weer?
Maar ik heb de firma LP een mail gestuurd. Mis dat hun het kunnen uitleggen.
Ok, ik heb ook nog even wat accuboeren gebeld en die vertellen allemaal wat anders gelukkig.. Maar de meest voor de hand liggende en geadviseerd door een aantal is deze;

Dat zijn de vragen die jij gesteld hebt. Je hebt op geen een van die antwoorden een reactie gegeven.
Dan zeur je gewoon of je bent een trol.
 
Als dit klopt heb je voor een groot deel gelijk, maar vind je het niet erg sterk dat een accu met een grote capaciteit een grote inwendige weerstand heeft en een kleine een kleine weerstand?

Dat moet je aan een fabrikant vragen. Als het andersom is, dan doet de kleine accu niet mee, daar heb je dan ook niks aan.

Volgens mij is het allemaal alleen zinnig als je twee accu's heb met dezelfde specificaties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan