2 koplampen extra

margon

Rookie
3 mrt 2008
11
0
Bij een chopper willen we twee exstra koplampen monteren.
1 groote (standaard) en twee kleintje ernaast.
Wat is er nu wettelijk verplicht aan verlichting ?
Alles , twee kleintjes of alleen de middelste

bvd
 
Dit is geregeld in het voertuigreglement, hoofdstuk 1 (toelatingseisen voor nieuwe motorfietsen) en hoofdstuk 5 (permanente eisen) en dan afdeling 4 (motorfietsen)

hier een quote:

"Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;
b. een of twee dimlichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996 het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. een of twee achterlichten;
f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
h. ee of twee niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig.
2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren."

(....)



'Artikel 5.4.57
1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
a. een stadslicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
b. een mistlicht aan de voorzijde van het voertuig;
c. een mistlicht aan de achterzijde van het voertuig;
d. waarschuwingsknipperlichten;
e. een of twee parkeerlichten, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
f. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
g. een witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
h. een richtlicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
i. een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;
j. werklichten, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997.
2. Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
3. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen voor 1 november 1997, mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

'
 
Laatst bewerkt:
Bij een chopper willen we twee exstra extra koplampen monteren.
1 groote grote (standaard) en twee kleintje kleine ernaast.
Wat is er nu wettelijk verplicht aan verlichting ?
Alles , twee kleintjes of alleen de middelste

bvd

zoals hierboven al vermeld, extra lampen zijn niet toegestaan

een cursus abn is echter wel aan te raden O-)
 
Laatst bewerkt:
Dus 4 koplampen kan ook!
2x dimlicht
2x grootlicht

ik wil op mijn span naast de standaard koplamp twee grootlichten erbij zitten, de standaard koplamp heeft geen grootlichtfunctie meer (Xenon)
 
snel op je teentjes getrapt?

misschien moet je maar opzoek naar een serieus sjopper forum :X

of wil je die extra lampen erop zetten om je tenen te verlichten, zodat je kan zien of iemand er niet op wil trappen :j

Is nooit leuk als je op je handicapt gepakt wordt door iemand die niet weet waar het over gaat.. O-)
Dacht dat ik toch een serieuse vraag stelde ?Op dit naar mijn mening ook serieuse forum.. 8-)
En ja hoor sta elke dag op met een dansje
:]

Thanks MITCH voor je antwoord

Gooi hier maar een slotje op..
 
Laatst bewerkt:
Dus 4 koplampen kan ook!
2x dimlicht
2x grootlicht

ik wil op mijn span naast de standaard koplamp twee grootlichten erbij zitten, de standaard koplamp heeft geen grootlichtfunctie meer (Xenon)


voor een zijspan gelden weer aparte regels, zal vanavond even een stukje posten, en anders kun je zelf even zoeken...

overheid.nl -> wetten/besluiten -> voertuigreglement hoofdstuk 5, afdeling 4
 
Terug
Bovenaan Onderaan