2 korte vraagjes (No need for spam)

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Heey, ik heb 2 korte vraagjes:

1) Hoe start je een motor als je accu leeg is? (Gisteren motor van maat van me aangeduwd, maar ik weet niet hoe dat moet, ik was de duwer :+ ) moet je hem gewoon in zn 1 of 2 zetten, koppeling op laten komen, en wachten tottie t doet + gas geven en koppeling inknijpen?

2) Heb paar verhalen gelezen van gasten die hun 'uitlaat' lieten knallen. Rijden -> Dodemansknop indrukken, terug normaal doen en vol gas 'poef' - is dit slecht voor je motor/ uitlaat? :P Leek me wel grappig keer te proberen, maar hoe werkt het nou precies? Zou mooie actie zijn bij bushokjes :+

Thanks in advance! :]
 
Heey, ik heb 2 korte vraagjes:

1) Hoe start je een motor als je accu leeg is? (Gisteren motor van maat van me aangeduwd, maar ik weet niet hoe dat moet, ik was de duwer :+ ) moet je hem gewoon in zn 1 of 2 zetten, koppeling op laten komen, en wachten tottie t doet + gas geven en koppeling inknijpen?

2) Heb paar verhalen gelezen van gasten die hun 'uitlaat' lieten knallen. Rijden -> Dodemansknop indrukken, terug normaal doen en vol gas 'poef' - is dit slecht voor je motor/ uitlaat? :P Leek me wel grappig keer te proberen, maar hoe werkt het nou precies? Zou mooie actie zijn bij bushokjes :+

Thanks in advance! :]

2) weet ik niet
1) Dit werkt bij motoren met niet al te veel cc's of te grote compressie verhouding >
- In zijn 1 zetten
- Naast de motor staan met de koppeling in
- Vaart maken
- Dan spring je op de motor terwijl je de koppeling loslaat als je erop neerkomt
- Meteen koppeling intrekken en gas bij geven.

het op de motor springen gaat het handigst met een vrouwenzit (twee benen aan één kant). Ik heb dit kunstje meerdere keren moeten herhalen tijdens het lessen vanwege een falende accu. Het ging om een cb500, een cbr600 moet nog net kunnen. Meer cc's krijg je gewoonweg niet aan vanwege de compressie.
 
Ik zet hem gewoon in zijn twee ff stukkie rennen en er op gewone manier opspringen koppeling los en als ie start gelijk koppeling in en beetje gas.

Met twee benen aan 1 kant lijkt me kamikaze achtig.
 
2) weet ik niet
1) Dit werkt bij motoren met niet al te veel cc's of te grote compressie verhouding >
- In zijn 1 zetten
- Naast de motor staan met de koppeling in
- Vaart maken
- Dan spring je op de motor terwijl je de koppeling loslaat als je erop neerkomt
- Meteen koppeling intrekken en gas bij geven.

het op de motor springen gaat het handigst met een vrouwenzit (twee benen aan één kant). Ik heb dit kunstje meerdere keren moeten herhalen tijdens het lessen vanwege een falende accu. Het ging om een cb500, een cbr600 moet nog net kunnen. Meer cc's krijg je gewoonweg niet aan vanwege de compressie.

dat laatste is onzin (en ik spreek uit ervaring............... met 1000cc tweecylinders en hoge compressie), alleen moet je dus absoluut niet proberen om die in z'n 1 aan te lopen.
Die zet je in z'n twee of 3, dit is iets wat je moet proberen en is een compromis tussen te snel blokkeren en niet genoeg toeren maken.
De koppeling is dan overigens nog lastiger en moet je exact op laten komen op het moment dat je volle gewicht op de fiets "klapt" anders staat je achterwiel gelijk weer stil
vrouwenzit zie ik niet zo snel werken overigens met dat soort fietsen, je moet gewoon zo hoog mogelijk springen en met zoveel mogelijk kracht landen.

wat erg educatief is is het bekijken van oude race-documentaires of classic-tapes e.d. de races die destijds gestart waren ook geregeld met "running-start" en de compressie van dat soort fietsen is ook niet weinig. Verder is een 1 of 2 cylinder van 500cc net zo moeilijk te starten als een 1000cc 4 cylinder, het gaat om de hoeveelheid cc's die in 1 arbeidsslag compressie hebben.
 
Laatst bewerkt:
Aanduwen in z'n 2 of 3. Je merkt vanzelf wat werkt, bij te lage versnelling blokkeert ie alleen maar en krijg je 'm met geen mogelijkheid door de compressie heen.
Dat werkt alleen als je accu nog een beetje jus heeft, is ie helemaal leeg dan kun je duwen tot je een ons weegt.....

Dat tweede, het laten knallen van je uitlaat? Wat denk je zelf?
Het gaat nog vaak goed, maar de kans dat je de uitlaat openscheurt of je luchtfilter opblaast is vrij groot......
Maar ja, wat heb je over voor een beetje posen? :+
 
Aanduwen in z'n 2 of 3. Je merkt vanzelf wat werkt, bij te lage versnelling blokkeert ie alleen maar en krijg je 'm met geen mogelijkheid door de compressie heen.
Dat werkt alleen als je accu nog een beetje jus heeft, is ie helemaal leeg dan kun je duwen tot je een ons weegt.....

Dat tweede, het laten knallen van je uitlaat? Wat denk je zelf?
Het gaat nog vaak goed, maar de kans dat je de uitlaat openscheurt of je luchtfilter opblaast is vrij groot......
Maar ja, wat heb je over voor een beetje posen? :+

:^
Niets aan toe te voegen. Maar alles in aan te duwen. Een auto kan je ook aanduwen.
 
2) al rijdend met genoeg toeren de dodemansknop indrukken, je motor valt uit, enkele malen je gashendel volledig opendraaien, dodemansknop terugaanzetten en starten --> knal!

Je moet dit wel snel genoeg doen, en het hangt wat af van motor tot motor hoe makkelijk dit gaat.

Welke gevolgen dit kan hebben voor je motorfiets: ik zou het niet weten :)
Ik doe het zelf niet, mijn open uitlaten maken lawaai genoeg :D
 
Thanks @ alle replies. Neem aan dat mijn motor (in geval van lege accu) gewoon in zn 2 aan te duwen zou moeten zijn (600 cc, 4 cilinders) gelukkig nog niet gehad!

@ Die tweede vraag over knallen: Denk dat ik het dan maar niet doe! Heb al een enorm harde uitlaat (geen dB killer :P ) open uitlaatje, denk dat die knal klinkt alsof ik door de geluidsbarriere heen knal :+
Fijn weekend nog allemaal!
 
1) duwen in de twee of drie, of overstarten.

2) tijdens het rijden dodemansknop paar seconden uit zetten.
Intruder 14 en 1500 cc zijn daar beregoed n!!

Let wel, het is mooi, maar elke keer krijgen je kleppen wel een stevige opdoffer!!
Op termijn ben je goedkoper uit met jackll@hide uitlaten
 
:^
Niets aan toe te voegen. Maar alles is aan te duwen. Een auto kan je ook aanduwen.

Niet waar! Als jouw motor een brandstofpomp heeft (injectiemodellen) kan je duwen tot je een ons weegt, maar als de pomp niet loopt gebeurt er helemaal niets. Hetzelfde geld voor de electronische onderdelen zoalsinjectiecomputer: bij te weinig spanning kan je het gewoon vergeten. Startkabel naar een auto, en rijden maar.......
 
Niet waar! Als jouw motor een brandstofpomp heeft (injectiemodellen) kan je duwen tot je een ons weegt, maar als de pomp niet loopt gebeurt er helemaal niets. Hetzelfde geld voor de electronische onderdelen zoalsinjectiecomputer: bij te weinig spanning kan je het gewoon vergeten. Startkabel naar een auto, en rijden maar.......


Die is helder!!

Ik kom niet verder dan carburatie motoren, en zolang deze nog op de markt zijn zal ik ook geen injectie rijden. Dus had er niet bij stilgestaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan