2 laadspoelen in het vliegwielhuis XT500 (12 Volt)

XT500prideofJapan

'Live to ride, ride to Live'.
31 jul 2021
51
11
WorldWide
geachte forum leden,
Ik heb een Yamaha XT500 uit het bouwjaar 1990 met af fabriek een 12 Volts installatie. Verder is er een inductie ontsteking van Sparcon gemonteerd. De originele ontstekingsspoel is verwijderd omdat die niet meer nodig was. De nieuwe inductieontsteking werkt op de acccu. De motor loopt en start perfect maar als ik te lange tijd met wat minder toeren rijd en veel het knipperlicht gebruik, bijv. stadsverkeer, dan gaat de motor stationair met knipperlicht aan wat 'stotteren'. Nu heb ik al een tijdje een (veel) te lage laadspanning....bij lange na wordt de 13 Volt niet gehaald. De laadspoel en spanningsregelaar zijn nieuw. Nu is mijn vraag kan ik een tweede laadspoel installeren en hoe moet ik die dan aansluiten? De originele Yamaha laadspoel heeft 3 uitgangsdraden waarvan er 2 aan elkaar zijn gedraaid....(eigenlijk dus 2 uitgangsdraden). Of trekt de Sparcon inductie ontsteking te veel stroom? De conditie van het vliegwiel is ook discutabel maar er zitten wel magneten van het nieuwe type in...dus ophalen van het magnetisch veld zou ook volgens Arris Kramer niet veel brengen....gaarne Uw expertise, alvast bedankt!
 
Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag, en die luide: 'Nu is mijn vraag kan ik een tweede laadspoel installeren en hoe moet ik die dan aansluiten? '. (de tweede laadspoel komt dan op de plaats van de verwijderde ontstekingsspoel). Ik heb dan dus 2 dezelfde laadspoelen in het dynamohuis kan dat en hoe?
 
Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag, en die luide: 'Nu is mijn vraag kan ik een tweede laadspoel installeren en hoe moet ik die dan aansluiten? '. (de tweede laadspoel komt dan op de plaats van de verwijderde ontstekingsspoel). Ik heb dan dus 2 dezelfde laadspoelen in het dynamohuis kan dat en hoe?
Als je twee spoelen hebt zitten die dan recht tegenover elkaar? Dan zullen ze 180* van elkaar een sinus geven. Kan je regelaar dat aan?
 
als dat al een probleeem is gebruik je voor elk spoel een regelaar.
ik zou ook uitzoeken wat voor gelijkrichter (al of niet in de regelaar) er nu op zit. als die nu enkel dmv een diode de "negatieve pulsen" tegen houdt, gebruik je maar de helft van het potentieel en kan je dat gemakkelijk verdubbelen door er een gelijkrichter-brug (4 dioden) voor zetten.
 
geachte forum leden,
Ik heb een Yamaha XT500 uit het bouwjaar 1990 met af fabriek een 12 Volts installatie. Verder is er een inductie ontsteking van Sparcon gemonteerd. De originele ontstekingsspoel is verwijderd omdat die niet meer nodig was. De nieuwe inductieontsteking werkt op de acccu. De motor loopt en start perfect maar als ik te lange tijd met wat minder toeren rijd en veel het knipperlicht gebruik, bijv. stadsverkeer, dan gaat de motor stationair met knipperlicht aan wat 'stotteren'. Nu heb ik al een tijdje een (veel) te lage laadspanning....bij lange na wordt de 13 Volt niet gehaald. De laadspoel en spanningsregelaar zijn nieuw. Nu is mijn vraag kan ik een tweede laadspoel installeren en hoe moet ik die dan aansluiten? De originele Yamaha laadspoel heeft 3 uitgangsdraden waarvan er 2 aan elkaar zijn gedraaid....(eigenlijk dus 2 uitgangsdraden). Of trekt de Sparcon inductie ontsteking te veel stroom? De conditie van het vliegwiel is ook discutabel maar er zitten wel magneten van het nieuwe type in...dus ophalen van het magnetisch veld zou ook volgens Arris Kramer niet veel brengen....gaarne Uw expertise, alvast bedankt!
Je heb sowieso een laadprobleem,deze zou minimaal 14V -14.5 V moeten zijn,als je accu niet genoeg bijgeladen word tja dan trek je deze leeg,
maar ik snap 1 ding niet, zo,n XT heeft toch een ontsteking en een lichtspoel,het knipperlicht zou dan geen invloed mogen hebben op het lopen.
Heb je alles op 1 spoel aangesloten tja dan kom je te kort,je moet geen 2e laadspoel monteren maar een lichtspoel.,de ontstekingsspoel is alleen voor de ontsteking,de lichtspoel voor alle andere stroomverbruikers.
Zo dus,
1654704614652.jpeg
 
Je heb sowieso een laadprobleem,deze zou minimaal 14V -14.5 V moeten zijn,als je accu niet genoeg bijgeladen word tja dan trek je deze leeg,
maar ik snap 1 ding niet, zo,n XT heeft toch een ontsteking en een lichtspoel,het knipperlicht zou dan geen invloed mogen hebben op het lopen.
Heb je alles op 1 spoel aangesloten tja dan kom je te kort,je moet geen 2e laadspoel monteren maar een lichtspoel.,de ontstekingsspoel is alleen voor de ontsteking,de lichtspoel voor alle andere stroomverbruikers.
Inductie ontsteking werkt op accu. Ontstekingsspoel is verwijderd. OEM laad/lichtspoel heeft te weinig capaciteit.
 
als dat al een probleeem is gebruik je voor elk spoel een regelaar.
ik zou ook uitzoeken wat voor gelijkrichter (al of niet in de regelaar) er nu op zit. als die nu enkel dmv een diode de "negatieve pulsen" tegen houdt, gebruik je maar de helft van het potentieel en kan je dat gemakkelijk verdubbelen door er een gelijkrichter-brug (4 dioden) voor zetten.
Met een enkele diode is de massadraad van de spoel ook de massa van de installatie. Bij een bruggelijkrichter moet de massa-aansluiting van de spoel los komen van het ijzer van de kern, als dat al mogelijk is.
 
Allemaal bedankt, ga denk ik eerst die Power Lighting Coil 12V/90W van KEDO proberen...
Weet iemand het vermogen van zo'n inductie unit misschien? (Bestaat uit een kleine impulsgever en een power bobine).
Trouwens RG-gamma met een laadspoel wordt doorgaans hetzelfde bedoeld als een lichtspoel. Een licht/laad spoel dus...dit even voor alle duidelijkheid. Bij de XT is (normaliter), het ontstekingsgedeelte volledig losgekoppelt van het laad/licht circuit. (Bij mij niet dus..).
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt, ga denk ik eerst die Power Lighting Coil 12V/90W van KEDO proberen...
Weet iemand het vermogen van zo'n inductie unit misschien? (Bestaat uit een kleine impulsgever en een power bobine).
Trouwens RG-gamma met een laadspoel wordt doorgaans hetzelfde bedoeld als een lichtspoel. Een licht/laad spoel dus...dit even voor alle duidelijkheid. Bij de XT is (normaliter), het ontstekingsgedeelte volledig losgekoppelt van het laad/licht circuit. (Bij mij niet dus..).
Ja daar heb je gelijk in,maar geeft de ontstekingsleverancier niks aan wat te gebruiken.
 
De XT500 heeft nog al wat systemen door elkaar gebruikt waarbij bijvoorbeeld delen van de verlichting op wisselspanning werken, en niet van alle systemen zijn makkelijk de schema's te vinden.
Daar ben ik achter gekomen toen ik zo'n 12V set van Kedo gemonteerd heb.
Het is gaan werken nadat de stuurschakelaar is vervangen voor het juiste type wat weer niet eenvoudig te vinden was.

Twee laadspoelen met elk hun eigen regelaar/gelijkrichter zou ik geen problemen mee verwachten.
 
Power Lighting Coil 12V/90W van REX speedshop voldeed ook niet...imitatie rommel....je kunt niet eens een schroef plaatsen zonder de uitgaande draden te beschadigen! (zie foto).
 

Bijlagen

  • P1080109.JPG
    P1080109.JPG
    285 KB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan