2 of 4 cilinder

blijf uit de buurt van italiaanse motoren, nog nooit een zuinige gezien :)

japanners doen het beter qua verbruik

(om nog maar eens wat andere indicatoren in de groep te gooien :))
 
1:14 met een Aprilia Tuono 03 (2 cilinder)
1:14 met een Kawasaki Z1000 03 (4 cilinder )

aantal cilinders zegt niks, gaat om je rijstijl en waar de motor voor gemaakt is, toerbuffel of sport. En je rijstijl natuurlijk, als ik mn best doe haal ik de 1:20 wel.
 
Laatst bewerkt:
blijf uit de buurt van italiaanse motoren, nog nooit een zuinige gezien :)

japanners doen het beter qua verbruik
Welke waren het ook al weer die niet echt zuinig waren en na overgang op injectie nog veel meer zopen? Honda VTR 1000 F en XL 1000 V als ik me niet vergis.

Daarintegen was de Ducati 916 als redelijke pionier op injectiegebied al vrij zuinig. Van horen zeggen, helaas niet uit eigen ervaring.

De meeste van m'n motoren liepen zo 1:19 - 1:20. Behalve de oude VF 750 S (ongeveer 1:16) en de Aprilia Tuono, die heb ook ik nooit onder de 6 liter (1:16,6) gehad.
 
Oh jawel hoor, mijn Tuono doet ongeveer 100 eenheden fun op 1 liter benzine :+
Echt? Mijn Hyperstrada niet... ding is volstrekt inconsequent.. :(
De ene liter benzine consumeert ze met intense gevoelens en genot en de andere is puur uit overleving binnen genomen...

Ik vind de straat uitrijden nou niet echt een uitting van fun... ;)
 
De 3 cilinders van Triumph staan anders niet bekend als bijzonder zuinig.

Onze Street Triple uit 2013 doet met gemak gecombineerd 1:23 op een tank en dan doen we niet rustig aan.
De triple komt geregeld 8km verder op een liter dan de FZ1 over hetzelfde traject :X
 
Laatst bewerkt:
Onze Street Triple uit 2013 doet met gemak gecombineerd 1:23 op een tank en dan doen we niet rustig aan.
De triple komt geregeld 8km verder op een liter dan de FZ1 over hetzelfde traject :X
Ik zeg ook niet dat ze bijzonder onzuinig zijn, gewoon niet bijzonder zuinig.

Bij de street triple hebben ze juist voor het 2013 model een en ander aangepast om het verbruik bij lage toerentallen te verbeteren, was een klacht van het oude model ;)
 
Onze Street Triple uit 2013 doet met gemak gecombineerd 1:23 op een tank en dan doen we niet rustig aan.
De triple komt geregeld 8km verder op een liter dan de FZ1 over hetzelfde traject :X

Ik hoor allerlei mensen altijd vertellen hoe "zuinig" hun motor is, in combinatie met "we doen echt niet rustig aan"... maar, volgens mij klopt er iets niet. Of je rijdt geen 1:23 of je doet gewoon rustig aan... ;)

Ik reed met mijn Versys 650 gewoon 1:17 waar anderen 1:23 reden met dat ding en beweerden niet rustig aan te doen. Maar volgens mijn principe klopt er dan iets niet en deden ze dus wel rustig aan. Met mijn Daytona 675 reed ik ook 1:16 en ik gok dat het niet rustig aan was... O-)

Dus... 1:23 met je Street Triple is gewoon bij normaal rijden, bij doorrijden haal je het echt niet... })
 
Ik hoor allerlei mensen altijd vertellen hoe "zuinig" hun motor is, in combinatie met "we doen echt niet rustig aan"... maar, volgens mij klopt er iets niet. Of je rijdt geen 1:23 of je doet gewoon rustig aan... ;)

Ik reed met mijn Versys 650 gewoon 1:17 waar anderen 1:23 reden met dat ding en beweerden niet rustig aan te doen. Maar volgens mijn principe klopt er dan iets niet en deden ze dus wel rustig aan. Met mijn Daytona 675 reed ik ook 1:16 en ik gok dat het niet rustig aan was... O-)

Dus... 1:23 met je Street Triple is gewoon bij normaal rijden, bij doorrijden haal je het echt niet... })
Je gaat helemaal voorbij aan het feit dat het ene exemplaar van precies hetzelfde type motor veel beter kan presteren en renderen (dus ook qua benzine verbruik) dan het andere. Heeft alles te maken van de inwendige staat van de motor. Netjes inrijden en altijd technisch correct (bv. altijd netjes eerst rustig helemaal warm laten worden voordat je er de sloffen inzet) behandelen, zorgt er op den duur voor dat het ene exemplaar geheel anders aanvoelt en presteert , b.v. soepeltjes en los, daar waar de andere dan (relatief) stram en stroef aanvoelt.
Met bijbehorend rendement / benzineverbruik.

Geloof me, ik heb daar in het verleden sprekende ervaring mee gehad; met identieke modellen die toch verschilden als dag en nacht. Zonder dat een van de twee dan defect was of ernstig achterstallig onderhoud had. Puur de inwendige staat van de motor/bovenblok , schoon en met de ideale toleranties versus (waarschijnlijk) inwendig vervuild en met echte sporen van slijtage....
 
Welke waren het ook al weer die niet echt zuinig waren en na overgang op injectie nog veel meer zopen? Honda VTR 1000 F en XL 1000 V als ik me niet vergis.

Daarintegen was de Ducati 916 als redelijke pionier op injectiegebied al vrij zuinig. Van horen zeggen, helaas niet uit eigen ervaring.

De meeste van m'n motoren liepen zo 1:19 - 1:20. Behalve de oude VF 750 S (ongeveer 1:16) en de Aprilia Tuono, die heb ook ik nooit onder de 6 liter (1:16,6) gehad.

Net overgestapt van een oude VTR 1000 F (1998) naar een nieuwe VFR 800 F (2015) Waar ik bij de eerste dolblij was als ik 1:14 haalde bij een 13 ltr tank (ook dat nog!), maar meestal 1:11 à 12 haal ik nu met gemak 1:18 à 19 bij een 21 ltr tank. En ik heb tot nu alleen nog maar woon/werk gereden. Ik ben benieuwd wat hij gaat doen als ik ermee op vakantie ga.
 
Net overgestapt van een oude VTR 1000 F (1998) naar een nieuwe VFR 800 F (2015) Waar ik bij de eerste dolblij was als ik 1:14 haalde bij een 13 ltr tank (ook dat nog!), maar meestal 1:11 à 12 haal ik nu met gemak 1:18 à 19 bij een 21 ltr tank. En ik heb tot nu alleen nog maar woon/werk gereden. Ik ben benieuwd wat hij gaat doen als ik ermee op vakantie ga.

Dolblij met 1:14? Die van mij rijd standaard 1:15. Als ik rustig over de snelweg kachel á 120 km/u is 1:17 mogelijk. Ga je echt aan het gas hangen dan word het verbruik inderdaad iets minder. }) Ach het is voor de fun als het zuinig moet ga ik wel fietsen. :P
 
Je gaat helemaal voorbij aan het feit dat het ene exemplaar van precies hetzelfde type motor veel beter kan presteren en renderen (dus ook qua benzine verbruik) dan het andere. Heeft alles te maken van de inwendige staat van de motor. Netjes inrijden en altijd technisch correct (bv. altijd netjes eerst rustig helemaal warm laten worden voordat je er de sloffen inzet) behandelen, zorgt er op den duur voor dat het ene exemplaar geheel anders aanvoelt en presteert , b.v. soepeltjes en los, daar waar de andere dan (relatief) stram en stroef aanvoelt.
Met bijbehorend rendement / benzineverbruik.

Geloof me, ik heb daar in het verleden sprekende ervaring mee gehad; met identieke modellen die toch verschilden als dag en nacht. Zonder dat een van de twee dan defect was of ernstig achterstallig onderhoud had. Puur de inwendige staat van de motor/bovenblok , schoon en met de ideale toleranties versus (waarschijnlijk) inwendig vervuild en met echte sporen van slijtage....

Dat inrijden, mooi verhaal altijd...
Maar, de praktijk wees uit dat de door mij ingereden Versys betere prestaties had qua vermogen en koppel, dan een door de importeur ingereden model. Duidelijk merkbaar...

Verder, ook ik kon 1:23 rijden... maar dan was er sprake van "we doen rustig aan"... :)

Waar jij aan voorbij gaat is het feit dat wat de ene "niet rustig aan doen noemt", de ander als slaapverwekkend treuzelen ervaart... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan