2 probleempjes GSX750

henky_z

Rookie
21 mei 2006
2
0
zevenaar
Hallo, Ik zal me eerst even voorstellen
Ik ben Henk en heb nu een halfjaartje een GSX750 uit 82.
Prima motor, voor een prikkie gekocht.
Helaas heb ik in de wintermaanden nog niet zoveel gereden.
Ik heb reeds de accu vervangen en een beurtje gegeven.
Ik loop nu tegen 2 problemen aan.
1- M'n accu laad volgensmij nauwelijks bij, als ik de accupool lostrek slaat de motor direct af. Wat moet de laadstroom zijn, hij lijkt me duidelijk te laag.
Het is een amerikaanse motor dus de verlichting blijft continu branden.
Als het een dynamo probleem is, is de vraag is dit eenvoudig op te lossen?
2- probleem 2, hoe pijl ik in godsnaam m'n olie door zo'n wazig glaasje, zijn hier truckjes voor? of is de olie gewoon ver onder pijl als ik niets zie?
 
Zo te horen heb je de brommer gekocht en geen olie ververst. Dat zou ik direct doen, tevens een nieuw oliefilter. Dan weet je direct dat je er genoeg olie in hebt gedaan en kan je zien of je de olie kan zien zitten.

Damn te langzaam... ;)
 
Ja, ik heb zeker wel olie ververst 3.25 liter dacht ik.
Maar het glaasje is gewoon wazig. Ik heb al met een lampje in de vuldop geschenen maar maakt niet uit.
Is dat ding een beetje schoon te krijgen zonder heel de shit uit elkaar te slopen.
Olie verbruik valt hartstikke mee hij rookt niet en je ruikt nix, maar af en toe kunnen pijlen lijkt me fijn.
Maar die laadstroom maak ik me meer zorgen over. Ik wil niet ergens stil komen te staan met been platte accu.
 
ongeveer 13,4 voor zo'n leeftijd (nieuw 14,4)
Pijlglas maak je zo schoon, even olie aflaten, koppelingsdeksel lossen en deksel afpakken en dan van binnenuit poetsen, heb ik gietser nog bij mijn GSX 1100 van 80 gedaan, moest toch nieuwe platen erin zetten.
Ik heb geen pakking vernieuwd, gewoon vloeibare pakking en lekt niet, zit goed dicht
 
zucht laatste verzoek om dit te posten
als je olie meet doe dat me de achterwiel van de grond af. dus op de bok of op de pitbox stand. ik deed vroeger met beide wielen op de grond meten en das fout, zo heb je altijd te weinig olie in je blok -O-
just so you know
 
Zet een multimeter op DC 20 Volt , meet over de + en de - pool van de accu schrijf deze waarde op , zal wel rond de 12,3 volt geven.

Start de motor en meet nogmaals over de polen deze moet rond de 13,6 volt geven.
geef gas zo rond de 2000 toeren de meter moet oplopen naar zo`n 14,1 a 14,2 volt
als dit zo is dat laad je motor bij en lijkt het naar behoren te werken.

Trek nooit zomaar een accu pool los als de motor start want je kan je spanningsregelaar slopen of erger. De accu is namelijk een buffer.

Je peilglas is dof geworden dat heb ik ook gehad met een suzuki kan je niks aan doen , als jij je olie heb ververst dan ik het ok.
 
Zet een multimeter op DC 20 Volt , meet over de + en de - pool van de accu schrijf deze waarde op , zal wel rond de 12,3 volt geven.

Start de motor en meet nogmaals over de polen deze moet rond de 13,6 volt geven.
geef gas zo rond de 2000 toeren de meter moet oplopen naar zo`n 14,1 a 14,2 volt
als dit zo is dat laad je motor bij en lijkt het naar behoren te werken.

Trek nooit zomaar een accu pool los als de motor start want je kan je spanningsregelaar slopen of erger. De accu is namelijk een buffer.

Je peilglas is dof geworden dat heb ik ook gehad met een suzuki kan je niks aan doen , als jij je olie heb ververst dan ik het ok.


vieze peilglas heb ik trouwens ook gehad, ik weet nog dat bij mij nieuwe olie en flink stuk rijden erna al geholpen had :?
 
Zet een multimeter op DC 20 Volt , meet over de + en de - pool van de accu schrijf deze waarde op , zal wel rond de 12,3 volt geven.

Start de motor en meet nogmaals over de polen deze moet rond de 13,6 volt geven.
geef gas zo rond de 2000 toeren de meter moet oplopen naar zo`n 14,1 a 14,2 volt
als dit zo is dat laad je motor bij en lijkt het naar behoren te werken.

Trek nooit zomaar een accu pool los als de motor start want je kan je spanningsregelaar slopen of erger. De accu is namelijk een buffer.

Je peilglas is dof geworden dat heb ik ook gehad met een suzuki kan je niks aan doen , als jij je olie heb ververst dan ik het ok.

Zo''n ouwe GSX laadt niet zo hard bij lage toeren, maximale laadspanning word gemeten bij 5000 toeren volgen het fabrieksboekje, hij heeft geen moderne auto-style dynamo. 2000 toeren = ergens onder de 13.5 (staat geen waarde voor, uit eigen ervaring) oplopend naar max 14.5 bij 5000. En dat is met perfecte bedrading en stekkers...

Peilglaasje kan van binnenuit schoongemaakt worden met een wattenstaafje en WD40, anders kan je er nog een nieuw glaasje inpersen. 1e optie niet bij mijn oude Katanablok, deksel was gezandstraald zonder glaasje af te dekken. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan