2 rijbewijzen

Racer88

MF veteraan
29 sep 2006
4.881
1
Vld
Ik heb dubbele nationaliteit, dus 2 paspoorten, spaans en nederlands. Edit: Die mag ik officieel ook beide hebben.

Ik heb al gewoon de nederlandse rijbewijs met A en B,

Ik heb echter gewoon de mogelijkheid om in spanje nog een rijbewijs te halen, aangezien er toch geen europese database is die me er van tegenhoud daar nog een rijbewijs te krijgen. Gezien ik voor spanje en nederland niet 1 en dezelfde persoon ben.

En nu de vraag:

Mocht ik onverhoopt eens mijn rijbewijs kwijt raken aan de pliesie, zou ik dan gewoon weer met het andere rijbewijs verder kunnen rijden?
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom jij aan een NL rijbewijs zónder een NL paspoort?

Ik vrees dat je ALLES in mag leveren als je een keer een goede controle krijgt _O-

[edit]Vlug aanpassen, hè.... nét stond er Spaans en Duits (Dutch??) [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Er staat toch echt duidelijk dat die 2 paspoorten heeft...

En het lijkt me dat het niet mag, maar ik kan niet zo snel iets bedenk waarom niet...
 
Laatst bewerkt:
Er staat toch echt duidelijk dat die 2 paspoorten heeft...

En het lijkt me dat het niet mag, maar ik kan niet zo snel iets bedenk waarom niet...

Er stonden initiëel écht andere nationaliteiten: Spaans en Duits (Dutch?) ....
 
Laatst bewerkt:
2 paspoorten mag ik gewoon hebben :)

Staat ook zo in het register in de nederlandse databases
 
Technisch gezien is je rijbevoegdheid niet ingevorderd, maar je bent goed de pineut ( = misdrijf) wanneer je alsnog word aangehouden om wat voor reden dan ook en ze vragen naar je autopapieren denk ik zo.
 
2 paspoorten mag ik gewoon hebben :)

Staat ook zo in het register in de nederlandse databases


Klopt... Heb ik ook. NL & AU ... Maar jij hád in je OP ES & DE ;)

Als je gewoon een NL paspoort hebt dan is je ES rijbewijs vrij simpel over te zetten naar een NL, overigens.
 
Laatst bewerkt:
In principe als ik dan mijn 2e rijbewijs laat zien bij aanhouding, zullen ze geen gegevens over mijn ingevorderde rijbewijs krijgen omdat er niet dezelfde achternamen op staan. En ander rijbewijsnummer natuurlijk
 
Je mag een nederlands rijbewijs hebben zonder nederlands paspoort, daarom wordt een rijbewijs ook niet altijd als officieel identiteitsbewijs geaccepteerd.

Als niet-Nederlander, mag je 6 maanden in Nederland rondrijden met je buitenlandse rijbewijs. Als je uit de EU of Zwitserland komt, kun je binnen die 6 maanden het rijbewijs omruilen bij het gemeentehuis, kom je van buiten de EU, dan moet je opnieuw praktijkexamen doen, voor aanvang examen stelt de examinator je een paar theorie vragen, als je die niet goed doorstaat, dan kan hij je verplicht een theorie examen laten doen, voordat je mag afrijden.


Disclaimer, zo was het in ieder geval in 2005 toen mijn vrouw naar Nederland kwam.....
 
Je mag een nederlands rijbewijs hebben zonder nederlands paspoort, daarom wordt een rijbewijs ook niet altijd als officieel identiteitsbewijs geaccepteerd.

Als niet-Nederlander, mag je 6 maanden in Nederland rondrijden met je buitenlandse rijbewijs. Als je uit de EU of Zwitserland komt, kun je binnen die 6 maanden het rijbewijs omruilen bij het gemeentehuis, kom je van buiten de EU, dan moet je opnieuw praktijkexamen doen, voor aanvang examen stelt de examinator je een paar theorie vragen, als je die niet goed doorstaat, dan kan hij je verplicht een theorie examen laten doen, voordat je mag afrijden.


Disclaimer, zo was het in ieder geval in 2005 toen mijn vrouw naar Nederland kwam.....

Dit heb ik idd ook al gelezen, maar is niet van toepassing op mij.


Ik kan er echt amper wat over vinden. Misschien is dit wel een zogenoemg grijs gebied?
 
Ik heb het even nagezocht, hoe dat wettechnisch nu zit:

Art 130 Reglement Rijbewijzen

1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden de feiten en omstandigheden aangewezen die aan het vermoeden ten grondslag dienen te liggen en worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.

[...]

5. Voor de toepassing van het eerste, tweede en derde lid wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.

Hetzelfde geldt trouwens voor wanneer je rijbewijs door een overtreding wordt ingevorderd, dat is artikel 164 van hetzelfde regelment..
 
Ik ben geen jurist en geen deskundige, maar ik vermoed dat je zwaar de sjaak bent als je Nederlandse rijbewijs is ingenomen en je wordt met de Spaans rijbewijs staande gehouden en je wordt even gechecked op naam en adresgegevens. Ik zou zelfs niet raar staan te kijken dat je voor een misdrijf jezelf mag komen verantwoorden, Spaans rijbewijs of niet.
 
Als je rijbewijs is ingevorderd (door de politie), of is ingenomen (door de officier van justitie), mag je geen enkel motorvoertuig meer besturen, dus zelfs geen brommer of scooter. Dus nee, ook met een buitenlands rijbewijs mag je niet meer rijden.

Volgens mij is het ook niet toegestaan om te rijden met een buitenlands rijbewijs, die je gehaald hebt terwijl je in Nederland stond ingeschreven. Als je in Nederland komt wonen en een rijbewijs uit een ander Europees land hebt, is deze nog maximaal 10 jaar geldig, tenzij het rijbewijs eerder verloopt. Na 10 jaar, of na het verlopen van het rijbewijs moet je een Nederlands rijbewijs aanvragen. Aangezien je schrijft dat je het rijbewijs in Spanje nog moet halen, denk ik niet dat dit in Nederland mag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het even nagezocht, hoe dat wettechnisch nu zit:

Art 130 Reglement Rijbewijzen

1. Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden de feiten en omstandigheden aangewezen die aan het vermoeden ten grondslag dienen te liggen en worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.5. Voor de toepassing van het eerste, tweede en derde lid wordt onder rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland, waarvan de houder in Nederland woonachtig is.

Hetzelfde geldt trouwens voor wanneer je rijbewijs door een overtreding wordt ingevorderd, dat is artikel 164 van hetzelfde regelment..

Ik snap der maar weinig uit, wat proberen ze nou te zeggen? Iemand vertalen :9?
 
Als je rijbewijs is ingevorderd (door de politie), of is ingenomen (door de officier van justitie), mag je geen enkel motorvoertuig meer besturen, dus zelfs geen brommer of scooter. Dus nee, ook met een buitenlands rijbewijs mag je niet meer rijden.

Volgens mij is het ook niet toegestaan om te rijden met een buitenlands rijbewijs, die je gehaald hebt terwijl je in Nederland stond ingeschreven. Als je in Nederland komt wonen en een rijbewijs uit een ander Europees land hebt, is deze nog maximaal 10 jaar geldig, tenzij het rijbewijs eerder verloopt. Na 10 jaar, of na het verlopen van het rijbewijs moet je een Nederlands rijbewijs aanvragen. Aangezien je schrijft dat je het rijbewijs in Spanje nog moet halen, denk ik niet dat dit in Nederland mag.

Niet helemaal correct, maar ik sta ook daar ingeschreven, dus dat rijbewijs blijft gewoon geldig.
 
Je komt er vanzelf achter als je een keer met 50+ staande gehouden wordt... ;)

Dat zal niet zo snel gebeuren met mijn rijstijl.


Ik vind het echter wel een leuk vraagstuk om uit te zoeken.


Leuk om te weten of het uberhaupt zou kunnen
 
Ik snap der maar weinig uit, wat proberen ze nou te zeggen? Iemand vertalen :9?
Als je in Nederland woont wordt ook het buitenlandse rijbewijs in beslag genomen, als dat niet fysiek is dan staat dat zeker wel in een systeem, dus je kunt niet alsnog met een buitenlands rijbewijs gaan rijden.

Als je niet in Nederland woont kan je rijbewijs trouwens ook ongeldig verklaard worden, maar het goede wetsartikel daarvoor heb ik even niet bij de hand
 
In principe als ik dan mijn 2e rijbewijs laat zien bij aanhouding, zullen ze geen gegevens over mijn ingevorderde rijbewijs krijgen omdat er niet dezelfde achternamen op staan. En ander rijbewijsnummer natuurlijk

Je bestuurt een voertuig die op naam staat van iemand die zijn rijbevoegdheid is afgenomen, dan gaan de raderen echt wel draaien, als er ineens een meneer met een andere achternaam en een buitenlands rijbewijs uit/van het voertuig stapt.
 
Dit heb ik idd ook al gelezen, maar is niet van toepassing op mij.

Ik kan er echt amper wat over vinden. Misschien is dit wel een zogenoemg grijs gebied?

Nee, het is geen grijs gebied, de regels zijn vrij duidelijk. Als je langer dan 6 maanden in Nederland woonachtig bent, dien je een Nederlands rijbewijs te hebben ongeacht je nationaliteit. Elk ander rijbewijs is in Nederland dan niet geldig.

Je kunt wel een Spaans rijbewijs aanvragen, maar in Nederland is dat niet geldig. Mocht dus je Nederlandse rijbewijs worden ingevorderd dan heb je geen geldig rijbewijs meer om in Nederland te rijden. Bij een routinecontrole kom je er misschien mee weg. Maar dan moet je niet met je eigen auto/motor rijden, want wie de houder is van een voertuig met NL kenteken moet woonachtig zijn in Nederland, dus tenzij je hem korter dan 6 maanden in je bezit hebt, betekent het ook dat je een NL rijbewijs nodig hebt.

Maar buiten het geluk hebben bij een routinecontrole, je rijdt gewoon zonder geldig rijbewijs en dat betekent ook dat je de voorwaarden van de verzekering overtreedt en een misdrijf pleegt.

Kortom, het enige wat het je oplevert is de pakkans bij een routinecontrole iets verkleinen, maar strafbaar blijft het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan