2 soorten Olie

GSX-Reinier

Die hard MF'er
17 okt 2002
876
0
Obdam
Hallo, Vandaag ben ik op de A7 stil komen te staan omdat mijn oliepeil te laag was. ( dom dom dom ). En uit pure nood heb ik mijn zus 15W/40 olie bij een pomp laten halen. Nu zit er op mijn olievuldopje de tekst 10W/40 en ik neem aan dat dit er ook inzit.

En nu rij ik dus waarschijnlijk met 2 soorten olie in mijn motor. Kan dit kwaad ?

(Morgen maak ik wel gelijk een afspraak om mijn olie te verversen maar toch even zeker weten)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij maakt het niet zoveel uit... de viscositeit is anders, de olie is wat dikker, dus het zal wel mengen. Maar bij een gewoon tankstation hebben ze 'auto' motor olie.. mij is altijd aangeraden om motorolie speciaal voor motoren te gebruiken.

Ik heb in mijn GSX600F belray olie (10w40 half syntheet)
 
Ja tuurlijk, als in nood kan dat ja.
Maar volsynthetisch verkopen ze volgens mij niet eens bij de pomp. Veelste duur. Ze verkopen alleen nog maar half syntheet. Zelfs mineralenolie is bijna nergens meer verkrijgbaar bij de pomp. Althans, niet waar ik tank.

Er werd wel altijd gezegd dat mineraal en syntheet olie zou gaan klonteren. Maar of dat echt zo is en of dat bij half en vol ook zo zou zijn weet ik niet.


Dus gewoon je olie vervangen, nieuw oliefiltertje erop en weer 10w40 half syntheet in je blokkie gooien. Klaar is kees.
 
Hallo, Vandaag ben ik op de A7 stil komen te staan omdat mijn oliepeil te laag was. ( dom dom dom ). En uit pure nood heb ik mijn zus 15W/40 olie bij een pomp laten halen. Nu zit er op mijn olievuldopje de tekst 10W/40 en ik neem aan dat dit er ook inzit.

En nu rij ik dus waarschijnlijk met 2 soorten olie in mijn motor. Kan dit kwaad ?

(Morgen maak ik wel gelijk een afspraak om mijn olie te verversen maar toch even zeker weten)

Als het auto olie is, aftappen die zooi!
Dat kost je de koppeling als je blijft doorrijden.

En zoals eerder aangegeven minerale olie, semi synthetisch en vol synthetisch niet mengen met elkaar, da's ellende
 
Ok. Bedankt ! Morgen een afspraakje maken voor een kleine beurt.. Heb ik dat ook gelijk gehad.

Trouwens.. Mijn motor is 3 maanden oud (2de hands bij motoport Hypo) en heeft zo`n 4000 KM gereden na de koop.. Gebruikt deze dan veel olie ? aangezien ik nog 2 weken garantie heb..
 
Laatst bewerkt:
Ok. Bedankt ! Morgen een afspraakje maken voor een kleine beurt.. Heb ik dat ook gelijk gehad.

Trouwens.. Mijn motor is 3 maanden oud (2de hands bij motoport Hypo) en heeft zo`n 4000 KM gereden na de koop.. Gebruikt deze dan veel olie ? aangezien ik nog 2 weken garantie heb..

Ligt eraan hoeveel je hebt kunnen bijvullen.
Als je in de buurt van de 1:1000 komt, dan is ie zeer ver van nieuw. (behalve de Opel Astra DTI, daar is het normaal bij. Lekkere olieboot! Ritje Oostenrijk kost je drie liter olie. Dus kofferbak vol als je zo'n ellende ding rijd, ikke gelukkig nie, lijkt wel een tweetakt... alleen dan is het mengolie!)
Gemiddeld gebruikt een motor tussen de beurten geen olie. Bij een Yamaha is het bekend dat deze een gevoelig nivo meet systeem hebben, dus gaat het lampie vroeg branden, maar dat liever dan te laat.
 
Op donderdag 14 november 2002 20:57 schreef scottie het volgende:Dat kost je de koppeling als je blijft doorrijden.
Hoebedoelu?

In cb750 hebbik al een paarliter auto-olie bijgevuld & de koppeling wil wel slippen als ik veel gas geeft. Maar van heel af en toe slippen gaat ie toch niet stuk?

(bij de weg rij ik haast altijd rustig ermee) :]
 
Je moet het mengen van olie zien als het mengen van Pepsi Cola en Coca Cola,

het smaakt naar shit en je vraagt je af of de cafeine zijn werk nog wel doet,

maar je hebt geen dorst meer. Als de dorst weg is ga je direct naar de supermarkt

en koopt het merk wat je graag drinkt en je zeker van bent dat de cafeine je

wakker houdt.

I.g.v. NOOD moet je toch wat, alleen zou ik even terug gaan naar je dealer, want

het is wel een nat-nek die motor van je!

Ik gebruik Mobil 1, waarbij het olieverbruik groter is dan half synth., maar

na 4500km al een droge sump......???
 
Ligt eraan hoeveel je hebt kunnen bijvullen.
Als je in de buurt van de 1:1000 komt, dan is ie zeer ver van nieuw. (behalve de Opel Astra DTI, daar is het normaal bij. Lekkere olieboot! Ritje Oostenrijk kost je drie liter olie. Dus kofferbak vol als je zo'n ellende ding rijd, ikke gelukkig nie, lijkt wel een tweetakt... alleen dan is het mengolie!)
Gemiddeld gebruikt een motor tussen de beurten geen olie. Bij een Yamaha is het bekend dat deze een gevoelig nivo meet systeem hebben, dus gaat het lampie vroeg branden, maar dat liever dan te laat.

Bij BMW's is het niet ongewoon dat ze de eerste 10.000 km erg veel olie gebruiken, om de eenvoudige reden dat de zaak nog niet op elkaar ingesleten is. Daarna neemt het olieverbruik drastisch af. Het hoeft niet, maar het is mogelijk. Ik heb het op twee van de drie gehad.

Ik kan me voorstellen dat dit bij andere merken ook zo kan zijn. Wil je er zeker van zijn, vraag dan bij de dealer of rechtstreeks bij de importeur.
 
Waarom geen auto olie in motorfietsen gebruiken:

- Aan auto olieen worden soms (alleen de hele dure soorten) frictie verminderaars toegevoegt. De natte koppeling van de meeste motoren vinden dat niet lekker en gaan daardoor slippen. Meestal wordt teflon als frictie verminderaar gebruikt. Het staat soms niet duidelijk op de verpakking maar als er duidelijk op de verpakking staat de "deze" olie brandstof bespaard dan kan je er bijna zeker van zijn dat er frictie verminderaars inzitten.

- Auto olieen bevatten geen afscheurstabilisatoren (shear-stabilizers). Dit zijn toevoegingen aan de olie die er voor zorgen dat de lange moleculen van de olie niet door de versnellingsbak uit elkaar gerukt worden. Daar bij een auto-motor de versnellingsbak gescheiden is van de motor hoeven bij auto-olieen deze "dure" shear-stabilizers niet toegevoegt te worden. Auto olie wordt dus door de motorfiets versnellingsbak uit elkaar gerukt waardoor het zijn smering verliest.

Noot:
- Frictie verminderaars worden nog slechts zelden toegevoegt aan olieen.
- Moderne olieen zijn zo goed dat het "shear-stabilizer" verhaal ook al weer een beetje achterhaald is. Voorbeeld: Mobil 1 heeft lange tijd geen specifieke motorfiets olie gehad, zij adviseerde gewoon de "auto" Mobil 1 te gebruiken in motorfietsen. Onder druk van klanten is er nu een "Motorfiets" Mobil 1, natuurlijk nog duurder dan "Auto" Mobil 1, maar het komt natuurlijk uit precies hetzelfde vat in de fabriek.
 
- Moderne olieen zijn zo goed dat het "shear-stabilizer" verhaal ook al weer een beetje achterhaald is. Voorbeeld: Mobil 1 heeft lange tijd geen specifieke motorfiets olie gehad, zij adviseerde gewoon de "auto" Mobil 1 te gebruiken in motorfietsen. Onder druk van klanten is er nu een "Motorfiets" Mobil 1, natuurlijk nog duurder dan "Auto" Mobil 1, maar het komt natuurlijk uit precies hetzelfde vat in de fabriek.
Hetzelfde verhaal vroeger voor minerale olie van valvoline. (Bron, motorzaak die vroeger deze olie leverde)

Vandaar da'k voor m'n ouwe brikje gewoon minerale valvoline olie koop, bij automaterialen zaak. (dit geldt voor cb400 en niet voor bovengenoemde cb750, waar halfsyntheet inzit ;) )
 
Oh ja, alle olieen zijn natuurlijk gewoon te mengen. Vroeger (1970 en daarvoor) toen was er een prpbleem met mengen van olieen. Met de komst van de API specificaties is dat verleden tijd.

Waarom konden olie gemengd worden? Omdat de dopes in de olie heftig op elkaar konden reageren.

Dopes zijn toevoegingen aan de olie om de eigenschappen van ruwe olie te verbeteren, tot wel 25% van olie zijn dopes.
Zoals: zwevend houden van deeltjes, niet schuimen, viscociteit regelaars, enz..
 
hmmmz..

misschien kan iemand dit bevestigen etc..

in de winter dikkere olie gaan rijden houd in dat het wat langer duurd voordat de olie "dun"warm" is en dus dat het even duurd voordat de kleppen gesmeerd worden.

Zeg ik het nu goed ?
 
Ok. Bedankt ! Morgen een afspraakje maken voor een kleine beurt.. Heb ik dat ook gelijk gehad.

Trouwens.. Mijn motor is 3 maanden oud (2de hands bij motoport Hypo) en heeft zo`n 4000 KM gereden na de koop.. Gebruikt deze dan veel olie ? aangezien ik nog 2 weken garantie heb..

Ze verbruiken bij normaal gebruik zeer weinig tot niets aan olie.
 
hmmmz..

misschien kan iemand dit bevestigen etc..

in de winter dikkere olie gaan rijden houd in dat het wat langer duurd voordat de olie "dun"warm" is en dus dat het even duurd voordat de kleppen gesmeerd worden.

Zeg ik het nu goed ?

Bijna. Olie wordt minder snel warm in de winter. Bij een graad of 70 heeft het pas zijn optimale smerende werking. Dus het duurt langer voordat je in de winter voluit kunt gaan rijden.

"Mindere" smering is dus eigenlijk "minder optimale" smering, het is niet zo dat je tijdelijk zonder smering rondrijdt. Geldt niet alleen voor de kleppen maar ook voor alle andere delen.
 
Vandaag Hypo gebeld. Ik kan hem morgen langsbrengen en ik krijg een leenmotor mee. Mooi dan kan ik ook nog naar huis komen (80km).

En p.s. als die jongen die voor me gestopt was op zijn (denk ik) gpz hier meeleest. Top ! Ik zeg maar niks over die BMW-ers.
 
Op vrijdag 15 november 2002 13:36 schreef Ralfie het volgende:...
"Mindere" smering is dus eigenlijk "minder optimale" smering, het is niet zo dat je tijdelijk zonder smering rondrijdt. Geldt niet alleen voor de kleppen maar ook voor alle andere delen.

Bij de kop heb je dus met koude motor geen olietoevoer, pas na 1 of 2 min. komt daar de olie aan en gaat zorgen voor de smering. Dikke olie vertraagt zoiets natuurlijk.

Bij een koude start komt de smering vanaf de olie die nog in de kop aanwezig is van de vorige keer rijden (olie die nog op de shimmetjes of andere onderdelen staa).
Het is dus ook heel slecht om een motorfiets even een minuutje te laten draaien en daarna weer uit te zetten.
 
Hallo, Vandaag ben ik op de A7 stil komen te staan omdat mijn oliepeil te laag was. ( dom dom dom ). En uit pure nood heb ik mijn zus 15W/40 olie bij een pomp laten halen. Nu zit er op mijn olievuldopje de tekst 10W/40 en ik neem aan dat dit er ook inzit.

En nu rij ik dus waarschijnlijk met 2 soorten olie in mijn motor. Kan dit kwaad ?

(Morgen maak ik wel gelijk een afspraak om mijn olie te verversen maar toch even zeker weten)

wat heb je liever. dat de motorblok heel blijft ook al moet je de olie vervangen
of het blok aan gort draaien omdat je geen olie erin hebt gedaan???
 
wat heb je liever. dat de motorblok heel blijft ook al moet je de olie vervangen
of het blok aan gort draaien omdat je geen olie erin hebt gedaan???

Wat denk je zelf ? Ik wou alleen weten of ik gelijk alles moest vervangen of dat ik er met een gerust hart nog wat op kon rijden. (Naar de dealer waar ik nog garantie heb b.v.)
 
Wat denk je zelf ? Ik wou alleen weten of ik gelijk alles moest vervangen of dat ik er met een gerust hart nog wat op kon rijden. (Naar de dealer waar ik nog garantie heb b.v.)

Lijkt mij dat je er nog prima op kunt rijden (rustig dan). maar ik zou voor de zekerheid toch wel binnen een paar honderd kilometer de olie verversen, gewoon om zeker te zijn dat het goed is.

En dat het je koppeling kost vind ik wel een beetje erg ver gaan. Als het al gaat slippen draai je gewoon het gas dicht, is toch normaal?
 
Fuck.. Ik weet nu wel zeker dat er iets anders met mijn motor is en dat het olieverbruik een symptoom ervan is. Rijd ik over de A7 om haar naar Hypo te brengen stopt ze er mee als ik 160 rijd. Ze begon te stotteren (net zoals de vorige keren) in te houden en daarna was het over met de pret. Sta je daar aan de kant :(

Na een paar minuutjes kon ik gewoon weer doorrijden. Maar toen ik een auto inhaalde en 140 reed begon het weer.

Probleem probleem. En ik had er `s ochtends een LITER olie bijgedaan waarna het oliepeil op een kwart boven laag stond.

Laatste 15 Km op de vluchtstrook gereden met een kilometer of 80 per uur. Ik vertrouwde het niet meer.

Aangekomen bij Hypo zouden ze haar wel nakijken en ik kreeg een Cb500 mee. Komt iemand dit bekend voor ? ( Niet de CB maar het probleem )
 
Terug
Bovenaan Onderaan