2-takt. compressie verhogen = slechter starten (?)

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
n.a.v. het bougie topic.
ik heb dus de compressie wat verhoogt doormiddel van een dunnere koppakking.

eerst starte de fiets altijd in 2 trapjes met choke, geen gas.
na de koppakking veranderd te hebben wilde ie helemaal niet meer starten zowat, aanduwen ging uiteindelijk wel.

nu heb ik de elctrode afstand van 0,5 op 0,45 mm gezet en nu start ie met choke EN gasgeven.

is dit alles logisch en dus te verklaren?
(zou graag hebben dat ie ondanks de iets hogere compressie (15 psi meer ofzo)weer gewoon start :) )
 

SpeedYveS

MF veteraan
10 jan 2003
2.328
0
afstelling iets veranderen misschien? meestal een iets armere set met hogere compressie.
 

buikschuiver

Die hard MF'er
12 feb 2003
940
1
Nijverdal
Er bevinden zich meer moleculen tussen de anode en de kathode. m.a.w. de elektroden zijn beter geisoleerd. Bij een kleinere eletroden afstand, kan de vonk het wel weer overbruggen. Bij vliegtuigen wordt de bougie zelfs gecontroleerd in een drukkamertje. Deze hebben ook nog eens meerdere elektroden om zeker v/d vonk te zijn
 

Neonlampje

MF veteraan
16 okt 2002
2.443
0
34
Groningen
Afstellen :)

Of je meer lucht of benzine nodig hebt valt niet echt te zeggen zo, hangt ook af van de rest van de componenten (en dan nog niet echt te voorspellen)

Bovendien zou ik eerst ff 2 nieuwe bougietjes monteren, als het verkleinen van de electrodeafstand zo duidelijk werkt zal het het waarschijnlijkst zijn dat ze gaar zijn.
 

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
de bougie's zijn allemaal relatief nieuw (enkele kilometers)en heb er verschillende gebruikt, met en zonder weerstand en 2 verschillende warmte soorten, 8 en 9)

vermoedelijk staat ie te rijk denk ik...

maar er is toch geen verband tussen de hogere compressie en de mengselverhouding, dus dat ie altijd al rijk stond maar dat het nu pas opvalt door de toch iets minder geworden vonk of mag dat beetje verhogen van de compressie simpelweg geen invloed hebben(?)
 

buikschuiver

Die hard MF'er
12 feb 2003
940
1
Nijverdal
Kan natuurlijk ook een lekke koppaking zijn waardoor je valse lucht aanzuigt. Ik neem overigens aan dat je een metalen plaatpakking hebt & mijn ervaring is dat je deze na 1 x rijden een 2e x moet aandraaien. Dat kan je uiteraad het beste met een moment sleutel doen.

Owja, ik vermoed dat je hem juist te arm hebt afgesteld, want anders hoef je niet zo enorm te choken om te starten.
 

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
hmmm :)

ik dacht aan rijk doordat ik nu ook gas moet bijgeven, klinkt tegenstrijdig maar mijn logica is;

choke = minder lucht dus rijker
gas erbij is weer meer lucht (en benzine, ok, maar toch...)

denk dat ik me maar aan een nieuwe koppakking waag tzt, dingen zijn alleen zo gruwlijk duur en hij is voor de verkoop :(

ik hoopte op een sluitende theorie van iemand 8-)
 

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
ff uit me hoofd meen ik rond de 125 psi (2 x kicken) en dat gemeten met een ding met korte schacht dus ik denk dat de werkelijke waarde nog wat hoger ligt.
 

RGV250r

MF veteraan
6 jan 2004
1.996
0
37
Ulft
is het misschien ook niet zo, dat door een andere koppakking de onsteking anders is. Hij zal nu niet bij hetzelfde punt onsteken dan voorheen natuurlijk.
 

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.803
0
NL
het is geloof ik al gezegd, maar hoe hoger de compressie, hoe meer moeite het kost een vonk te creëren...
ontsteking van een 2t werkt vaak sowieso matig bij lage toeren (neem aan dat het vliegwielmagneetontsteking is)...
Als je dan ook nog eens de boel nog verder bemoeilijkt door de compressie te verhogen trekt je ontsteking het simpelweg niet meer.

Maar heb dit zelf nooit meegemaakt, dat ie er echt slecht door gaat starten. Dus waarschijnlijk is het gewoon de afstelling van je carburatie.