2 takt inrij olie bij vervangen zuigers (RD350)

2wheel_robbie

Die hard MF'er
23 mei 2003
392
0
Huizen
Bij een vriend van me zijn de zuigers vervangen bij yamaha RD350 2 takt
Nu riep een bekende van me dat ie de eerste paar honderd kilometer inloop olie moet gebruiken.
Wie weet wat hier van waar is?

Ik heb wel veel gelezen over rustig inrijden, maar niet over in het begin andere olie enzo..
 
"Vroeger" deden we wat extra meer mengsmering er in en ook het mengsel een beetje rijker (gasnaald hoger trekken of een verstelbare sproeier wat ruimer zetten of een luchtschroefje wat verder vast/ dicht).

Als je iets meer meng-olie geeft, wordt het mengsel "dikker" dus moet het mengsel wat rijker worden gezet.

Heb je een gescheiden mengolie-systeem dan kun je een slokje mengsmerings-olie in de tank bijgooien. Maar hoe dan ook moet je je gas dan iets "rijker" maken.

En niet langer mee doorgaan dan noodzakelijk lijkt want je krijgt toch echt wel motor-vervuiling daardoor, kool-aanslag en vette knalpijp.
 
't lijkt me nogal onlogisch om extra te gaan smeren bij het inrijden. Je wilt tenslotte dat alles inslijt dus lijkt me extra olie juist het tegenovergestelde van wat je wilt omdat het dan minder slijt. Ik zou dus gewoon normale olie gebruiken.
 
Gewoon goede olie gebruiken. De zuigers slijten wel in op de cilinder hiermee. Extra olie kan als zekerheid, zorg in ieder geval niet dat ie te arm loopt dan kun je een warmloper krijgen.
 
dat ik me zuiger had vervangen had ik gewoon een scheutje tweetaktolie in me eerste 2 tanken gedaan. Dit om een vastloper te voorkomen. Maar idd niet teveel erin doen, aangezien je dan vetgeslagen bougies en dergelijke krijgt.
 
Ik heb vroeger zuigers vervangen bij m'n RD350 en m'n Kawa 750 H2, nooit ingereden met extra olie. Met de RD's reed ik zo'n 40000 km met een paar zuigers, bij de Kawa 750 ong. 55000. Extra olie geeft vooral veel vervuiling.
Gebruik een goed merk tweetaktolie, belast de motor niet te zwaar de eerste paar honderd kilometer en daarna (af en toe) steeds zwaarder belasten.
Groeten, Sebo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan