2 takt lawaai reduceren.

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
15.415
18.542
Zeeuws Vlaanderen
Aangezien hier de meeste 2 takt experts rondlopen..

Het volgende ..
Hobby weer het opstarten, en de 2 fg's weer rijklaar het maken ( voor wie het niet weet, FG's zijn bigscale rc auto's )
Zitten in mijn geval 26cc Zenoah blokken op. ( mengsmering )

Aangezien ik er gegarandeerd commentaar op krijg:

- Ja, hij loopt vet.. dit is expres , blok heeft 10 jaar niet gelopen, wil het spul lekker vet laten draaien om alles weer soepeltjes te krijgen.
- Ja, sokken en sandalen.

Euvel, vroegah ( 10 jaar terug ) waren die expansie pijpjes de norm , alles voor vermogen.
Tegenwoordig.. zijn ze van "het moet stil"

Hoe krijg ik nu, zonder meteen een ( rete ) dure nieuwe pijp te kopen , dit beestje wat stiller.

* open slijpen en wol d'r in... ben wat bang voor de olie.. en aangezien het niet extreem dik ijzer is... geen idee of ik het nog gas dicht krijg met dicht lassen.
* Extra dempertje erachter ... hoeveel effect heeft dat op de loop van de 2 takt ? ( de tegendruk ect heeft ie toch al van de expansie uitlaat ?? )
* Of proberen een db killertje te maken misschien ( ?? )

Sta open voor suggesties.

Geluid hier ->
 
Ik denk dat een geheel nieuwe uitlaat fabrieken buiten mijn kunnen is.
( zowel de berekening, als het lassen )

Jij ziet geen manier om hem "zoals ie is" stiller te krijgen ?

( als , een db killer proberen te maken )
M'n 2 takt kennis schiet echt te kort of een db killer toepasbaar is op een klein blokje ( die krengen zijn nogal gevoelig.. net vrouwen.. )


Er bestaan absoluut stillere uitlaatjes voor deze blokken, alleen gezien de prijs .. * kuch * je dacht dat motor onderdelen duur waren ? :)
Wilde ik eigenlijk eerst kijken of het bestaande is aan te passen.

( hou wel van een beetje lawaai, maar.. dit is echt te asociaal tegenwoordig.. dit is zelfs over mijn sociale grens heen ;p )

.. en vroegah was dit gewoon ... "de norm" .. geinig hoe dingen veranderen
 
Ik denk dat een geheel nieuwe uitlaat fabrieken buiten mijn kunnen is.
( zowel de berekening, als het lassen )

Jij ziet geen manier om hem "zoals ie is" stiller te krijgen ?

( als , een db killer proberen te maken )
M'n 2 takt kennis schiet echt te kort of een db killer toepasbaar is op een klein blokje ( die krengen zijn nogal gevoelig.. net vrouwen.. )


Er bestaan absoluut stillere uitlaatjes voor deze blokken, alleen gezien de prijs .. * kuch * je dacht dat motor onderdelen duur waren ? :)
Wilde ik eigenlijk eerst kijken of het bestaande is aan te passen.

( hou wel van een beetje lawaai, maar.. dit is echt te asociaal tegenwoordig.. dit is zelfs over mijn sociale grens heen ;p )

.. en vroegah was dit gewoon ... "de norm" .. geinig hoe dingen veranderen
mantel om de bestaande uitlaat maakt ook dubbelwandig
 
Maar EERST die einddemper. je kan er een standaard 50CC demper op zetten. Een deel van het geluid is ook aanzuiging. Een goede airbox kan echt geen kwaad, integendeel. Uitlaat kan je ook omwikkelen met band dat hier speciaal voor gemaakt is. Daar kan je weer alufolie uit de luchtbehandeling overheen plakken. Hitte-isolatie is niet direct goed voor een tweetakt, wellicht merk je iets in de performancr

usr-hw-t.jpg


 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik zou proberen een universele demper van een Pitbike of scooter met demperwol te regelen en deze achter de uitlaat zetten. Eventueel na een tijdje de wol vervangen , mijn scooters liepen ook redelijk vet en dit ging vroeger lang goed.
 
pijp isoleren (omwikkelen of dubbelwandig maken) maakt hem warmer, waardoor de snelheid van het geluid (heb het dan over de geluidsgolven in de demper) hoger wordt en de pijp "korter". maw : de pijp zal in een hoger toerengebied werken.

ik zou eerst met dempers proberen. pijpje na de expansie pakweg 20% grotere diameter dan uitgang expansie, zo heeft de pijp geen invloed meer op de druk in de expansie.
ook 2 dempers na mekaar kan gerust, 2de best weer een grotere diameter dan de eerste.
 
Wat je ook kunt proberen is de kap aan de binnenkant beplakken met dempingsmatten die een beetje massa hebben. Als de kieren niet te groot zijn pak je daarmee misschien alles behalve wat er uit de demper komt..?
 
Ik ga eerst eens proberen de huidige pijp te isoleren , is ook het meest eenvoudige toe te passen.

Een 50cc demper kán wel , alleen .. dan word de uitlaat net zo groot als het hele auto'tje is :) :) :)
( tenminste, gezien het formaat van de laatste -scooter- pijpjes die ik in m'n handen heb gehad )



* word vervolgd * !
 
Gewoon niet dempen. Klinkt veel te lekker zo en zal ook lekker ruiken.
I love the smell of a 2stroke engine :P:t

Helaas denkt het gros van de mensheid daar anders over. Waarom er ook gevraagd wordt voor een oplossing.

Bij een kennis van mij had ik toen der tijd een paar blikjes aan elkaar gelast en deze er achter gemonteerd. Mooi was het niet, het werkte wel
 
Het is al jaar en dag zo dat he achter de stinger gewoon een demper kan zetten... Lengte van de stinger maakt niet uit, zolang die maar de minimum lengte heeft, al ze t je er 5 dempers achter, zolang je de luchtstroon waarborgt is er niks aan de hand Het moet natuurlijk geen transsiberisch leidingnet worden...
 
Het is al jaar en dag zo dat he achter de stinger gewoon een demper kan zetten... Lengte van de stinger maakt niet uit, zolang die maar de minimum lengte heeft, al ze t je er 5 dempers achter, zolang je de luchtstroon waarborgt is er niks aan de hand Het moet natuurlijk geen transsiberisch leidingnet worden...

Lengte maakt wel uit als de stinger dezelfde diameter is als uitgang expansie, en dat is dikwijls zo. Er is ook geen minimum lengte.
Om nog maar te zwijgen over het dicht koeken ervan. Daarom, minstens 20% en nog beter anderhalve keer.
 
Laatst bewerkt:
Als je op de plekken gaat rijden waar het kan en vooral mag, dan heeft niemand last van dat lawaai want dan heb je met lotgenoten te maken op een lawaai sport centrum.
Ga je echter daar rijden waar het eigenlijk niet mag ja dan kun je tegen problemen aan lopen.
Aansturing zal maar weg vallen op de openbare weg en dat ding knalt vervolgens tegen een geparkeerde auto of tegen een klein kind.
Gewoon niet doen.
Beter voor iedereen
 
Oh, ben helemaal van de 2 takt geluiden, maar .. je kan het ook overdrijven zeg maar :)
De 2e ( zelfde motor, iets ander chassis ) heeft er een veel socialere uitlaat opzitten.
En geeft ook meer vermogen als ik fatsoenlijk mee kan rijden.

Ah, rijden is geen probleem , woon in de polder.. * ruimte zat * , gelukkig.. ding weegt ruim 5 kilo.. zou ongeveer 5pk moeten hebben,
hoogst gemeten snelheid.. tikje over de 70 ..
Dat ding wil je echt niet tegen iemand aan rijden of tegen een object wat niet van mij is.

Doet zeer.. maakt deuken :)

En, tja.. zo'n super piloot ben ik niet.. * grinnik *


En lekker ruiken doet ie zeker, loopt nu op wat -dikkere- olie als normaal ( puur om alles weer goed vet te zetten ) , en ja..
het is niet voor niks dat ik de hobby weer wat het oppakken ben.
Heb de meur gemist :)

Och, t kan ook rustig hoor..
Inmiddels ook een Tamiya 1:16 Leopard 2A6 full option weer bedrijfsklaar het zetten. * grinnik *
Voor sommige dingen... ben je nooit te oud geworden !
 
Oh, ben helemaal van de 2 takt geluiden, maar .. je kan het ook overdrijven zeg maar :)
De 2e ( zelfde motor, iets ander chassis ) heeft er een veel socialere uitlaat opzitten.
En geeft ook meer vermogen als ik fatsoenlijk mee kan rijden.

Ah, rijden is geen probleem , woon in de polder.. * ruimte zat * , gelukkig.. ding weegt ruim 5 kilo.. zou ongeveer 5pk moeten hebben,
hoogst gemeten snelheid.. tikje over de 70 ..
Dat ding wil je echt niet tegen iemand aan rijden of tegen een object wat niet van mij is.

Doet zeer.. maakt deuken :)

En, tja.. zo'n super piloot ben ik niet.. * grinnik *


En lekker ruiken doet ie zeker, loopt nu op wat -dikkere- olie als normaal ( puur om alles weer goed vet te zetten ) , en ja..
het is niet voor niks dat ik de hobby weer wat het oppakken ben.
Heb de meur gemist :)

Och, t kan ook rustig hoor..
Inmiddels ook een Tamiya 1:16 Leopard 2A6 full option weer bedrijfsklaar het zetten. * grinnik *
Voor sommige dingen... ben je nooit te oud geworden !

The difference between men and boys; the speed off their toys :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan