2-Takt Revisie ??

bobske

Die hard MF'er
17 mrt 2003
587
0
Vught
Heej Luitjes,

Even een vraag aan de Experts hier, want volges mij heb ik een probleempje. Ik heb een Aprilia 125, en volgens mij moet me motorblok weeeerrrrrrrrrrr gereviseerd worden, ik heb nl een geluidje in t blok zitten dat mij klinkt als versleten krukas lagers. T geluidje is nl op de hogere toeren ( Vanaf 7 a 8000 toeren niet aanwezig ), maar daaronder is t wel. en t geluidje komt heel duidelijk in als je m terug laat zakken van de hoge toeren en dan begint der iets mee te trillen in t blok. En t klinkt eigelijk prcies t zelfde als je een oude lager pakt waar een paar keer op de binnenste ring gemept is, en dat je dan een luchtspuit gebruikt om da ding op toeren laat komen.. hoge toeren gaat soepeltjes, lage toeren komt ie in een trilling en trilt ie stopt ie ineens snel...

Hmmzzz...Ik hoop dat t een beetje duidelijk is wat ik bedoel, k hoop dat iemand uitlsuitsel kan geven, want me blokkie is pas 3000 km geleden weer gereviseerd ( Heb t wel zelf gedaan owkeeej. Maar overal op gelet.. Lagers netjes der in gezet, krukas ook goed der in geplaats dat soort dingen :s.. )...

Maja.. Anyone who can help me..?? Of weet iemand een goed adresje waar je 2 takt motoren kan laten reviseren ?? Heb geen zin om da blok voor de 4e keer uitmekare te halen nl ...

Thanx alvast !!!
 
Zo te horen kan het ook zijn dat 1 lager mee-draait, dus te los in de (versleten/vervormde) passing ligt; zo-iets mag niet te lang duren. Is de boel ooit overmatig heet geweest, of olie-loos?

Ik heb wel eens lagers met succes opnieuw vastgekregen in een uitgelubberde passing met een reepje latoenkoper ertussen en dan heel voorzichtig met een blokje hout erop, gevoelig rondom bijsturend, intikken maar ik weet niet of dat met zo-iets gevoeligs als krukas-lagers qua constructie en op zo´n plek haalbaar is.

Eén keer vertelde iemand mij dat hij lagers bij voorkeur met 1-2 heel zachte tikjes met hout erop of met een kunststof hamer insloeg, vliegensvlug nadat hij ze eerst een uurtje in de diepvries had gelegd; zelf nog nooit geprobeerd.

Als het NIET zo-iets is heb je nog kans dat sommige "onvindbare" geluidjes verdwijnen door toevoeging van een scheut teflon-doping aan de versnellingsbak-olie; dat spul is in een soort tubes voorhanden in de auto-shops en vormt een harde, spekgladde coating op plaatsen waar wrijving optreedt. Dat heb ik ooit met een oude Vespa 2-takt bromscooter gedaan en het ding leek wel opeens nieuw.
 
Op vrijdag 09 mei 2003 21:26 schreef brain_ass het volgende:
Heej Luitjes,

Even een vraag aan de Experts hier, want volges mij heb ik een probleempje. Ik heb een Aprilia 125.


Yep, je hebt een probleem........ :+



Sorry, is flauw. Kweetutniet, kben niet (meer) zo'n tweetaktfan. Weet je zeker dat het niet iets heel lulligs is, zoals loszittende powervalves of rammelende demperdelen? Als ik het goed begrijp hoor je je rammeltjes alleen bij onbelast freewheelen en niet bij belasten. Het lijkt mij dan niet al te dramatisch, maar ik zou wel willen weten wat er aan het handje is voordat ik er verder mee zou rijden (in het geval dat er toch iets ernstigs aan de hand is....).
 
Zo te horen kan het ook zijn dat 1 lager mee-draait, dus te los in de (versleten/vervormde) passing ligt; zo-iets mag niet te lang duren. Is de boel ooit overmatig heet geweest, of olie-loos?

De boel is nooit sinds de revisie overmatig heet geweest of zonder olie gestaan. Ik rij met TTS, en heb ook altijd een doppie extra door de benzine gedaan ...

Eén keer vertelde iemand mij dat hij lagers bij voorkeur met 1-2 heel zachte tikjes met hout erop of met een kunststof hamer insloeg, vliegensvlug nadat hij ze eerst een uurtje in de diepvries had gelegd; zelf nog nooit geprobeerd.

Ik heb de lagers ook eerst in de vriezer gelegd, en met een brandertje de carter helften langzaam verwarmd totdat ze warm waren. en de krukas lagers gingen er toen ook zonder problemen in. Duss.. Daar zou t eigenlijk ook niet aan kunnen liggen..

Sorry, is flauw. Kweetutniet, kben niet (meer) zo'n tweetaktfan. Weet je zeker dat het niet iets heel lulligs is, zoals loszittende powervalves of rammelende demperdelen? Als ik het goed begrijp hoor je je rammeltjes alleen bij onbelast freewheelen en niet bij belasten. Het lijkt mij dan niet al te dramatisch, maar ik zou wel willen weten wat er aan het handje is voordat ik er verder mee zou rijden (in het geval dat er toch iets ernstigs aan de hand is....).

Ik heb alles nagekeken wat eventueel mee zou kunnen rammelen, zoals steuntjes, bouten in t frame, powervalve, cockpitje, hendels.. Etc Etc..

En t geluidje is zowel bij belast als bij onbelast, dus als ik bv in zijn 3 rij.. en 10000 toeren en k laat dan t gas los.. dan zakt ie dus terug in toeren en hoor je nix vreemds, maar zodra ie bepaald toerental gepasseerd is, verschijnt t geluidje :? .. Lekker vreemd
 
Terug
Bovenaan Onderaan