2-takt two stroke vraag

CapireXRS250

Die hard MF'er
2 dec 2003
944
31
Nederland
Goede morgen,

Begin 2000 ben ik de gelukkige eigenaar geweest van een RS250. Inmiddels diverse motoren verder en nu zelfs jaja een Piaggio motorscooter.

Wanneer ik een 2-takt hoor en ruik, geeft me dat een blij en opgewekt gevoel, echt fantastisch, zal jeugdsentiment zijn.

Besloten er toch weer 1 te kopen maar dan wel een zo recente mogelijk. Maar worden er nog nieuwe 2 takt motoren geleverd op kenteken? Ik meen met te herinneren dat dat in NL 15 jaar geleden al niet meer mocht.
Nu weet ik wel dat er nog 2 takt crossmotoren van Yamaha, KTM en Beta zijn alleen dan niet op kenteken. Op zich ook geen probleem, maar waarom mogen die dan nog wel geleverd worden vraag ik me dan af…

Bedankt voor jullie reacties en mooie zaterdag gewenst!
 
Als fabrikanten een goedkeuring willen krijgen voor de openbare weg zullen ze aan de mileu-eisen moeten voldoen. En dat doen deze 2-takts niet.

Voor waar jij mee op je eigen terrein rijdt gelden die regels niet...

Daarom wordt de laatste R6 bijvoorbeeld ook alleen nog maar voor circuitgebruik verkocht zonder kenteken....
 
KTM360 EXEC? die past ook heel leuk in een wegracejasje.
Ben ook op zoek geweest naar een nieuwe tweetakt :N
Tweedehands, ja, maar heeeeeel duur. Zomaar 2 of 3 keer de nieuwwaarde
 
Ik heb er zelf jaren geleden een topic over gestart


En toen was het al moeilijk, daar heb ik ook het KTM in een racejasje vandaan
 
Zit zojuist op de site van Beta te kijken en die bieden toch ook nog nieuwe 2 takt enduro op kenteken aan. Terwijl de cross uitvoering dezelfde motor heeft. Worden die geknepen dan om aan de uitstoot eis te voldoen?
 
Zit zojuist op de site van Beta te kijken en die bieden toch ook nog nieuwe 2 takt enduro op kenteken aan. Terwijl de cross uitvoering dezelfde motor heeft. Worden die geknepen dan om aan de uitstoot eis te voldoen?
Knijpen is bij een tweetakt niet altijd de oplossing om schoner te zijn, renement is wel een dingetje
 
Zit zojuist op de site van Beta te kijken en die bieden toch ook nog nieuwe 2 takt enduro op kenteken aan. Terwijl de cross uitvoering dezelfde motor heeft. Worden die geknepen dan om aan de uitstoot eis te voldoen?
Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Hier is wel een artikel erover; Motorfreaks - KTM kondigt nieuwe 2-takt Enduro's aan - details

KTM heeft er ook nog in het assortiment: KTM 300 EXC TPI 2022

En dan ombouwen naar Supermoto... :9~
ICON_80F164-547440-314137-AEDEEA-CBAB08-598F26.png

PS. Op basis van de officiële KTM fotos vraag me nog meer af hoe hij een kenteken heeft gekregen, want hij mist de spiegels, verplichte reflectors en lompe taartschep...
 
Laatst bewerkt:
Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Hier is wel een artikel erover; Motorfreaks - KTM kondigt nieuwe 2-takt Enduro's aan - details

KTM heeft er ook nog in het assortiment: KTM 300 EXC TPI 2022

En dan ombouwen naar Supermoto... :9~
ICON_80F164-547440-314137-AEDEEA-CBAB08-598F26.png

PS. Op basis van de officiële KTM fotos vraag me nog meer af hoe hij een kenteken heeft gekregen, want hij mist de spiegels, verplichte reflectors en lompe taartschep...
Leuk artikel! Als ik zo lees komt dat omdat ze nu injectie toepassen.
En de oude tweetaktbrandstof niet meer nodig is. Wat ze daar precies mee bedoelen begrijp ik niet, want bij mijn RS tankte ik al gewoon euro95.
 
Er zijn uitzonderingen op de euro normen. Enduro's vallen onder die uitzonderingen en hoeven pas vanaf 1 januari 2024 aan euro-5 te voldoen.
 
Goede morgen,

Wanneer ik een 2-takt hoor en ruik, geeft me dat een blij en opgewekt gevoel, echt fantastisch, zal jeugdsentiment zijn.
Ja, dat gevoel dat ken ik! Dat heb ik ook als ik 2-takt uitlaatgassen ruik.
Ik heb een 2T-brommertje uit 1973 en die gaat dus niet meer weg.

Als wij met een groep 2-takts rijden, komt het gevoel van 50jr geleden terug.
De 'blauwe' rook en het uitlaat-geknetter brengt je terug naar je jonge jaren.

Langs de kant van de weg zijn de reacties wisselend.
Sommigen staan met de neus dicht-geknepen:r, anderen staan met de duim omhoog.:t
 
Koop een ouwe Jawa/ CZ/ Motobecane/ whatever met een kenteken; niet modern maar wel ouderwets rengeteng-plezier.
 
Wat ze daar precies mee bedoelen begrijp ik niet, want bij mijn RS tankte ik al gewoon euro95.
En had je daar niet een ander tankje waar je olie in gooide..... dan mengt hij het zelf. Zou je basis-kennis eens bijspijkeren.
Een 2 takt loopt echt niet zonder olie, ook een moderne niet.
Vast dat hij minder olie gebruikt als vroeger, maar je krukas en je zuiger moeten echt met olie gesmeerd worden, anders gaat het echt stuk.
 
Gewoon een wat oudere tweetakt kopen in perfecte staat, dan schrijf je ook niet af maar worden ze alleen maar meer waard.
De RS250 vind ik één van de mooiste modellen trouwens maar voor op straat ben ik persoonlijk een racehouding wel zat, ik heb wel veel lol van mijn RZ350 maar die is qua stuurgedrag wel van een andere generatie met die smalle wieltjes. De RG500 en RD500 zijn ondertussen goud waard.
 
Wat ze daar precies mee bedoelen begrijp ik niet, want bij mijn RS tankte ik al gewoon euro95.
In het verleden kon je met je 2-takt nog wel gewoon euro 95 tanken en daarmee mengen.
Dat was in de tijd dat benzine nog ECHT benzine was zonder enige bijmenging van ethanol. Euro 95 zegt alleen iets over RON-getal.
 
Nieuwe 2 takten op kenteken zijn er van KTM/Husqvarna/GasGas (zijn allemaal injectie), Beta, Sherco, Rieju (oude modellen van GasGas in een nieuw jasje).

De injectie motoren voldoen bij mijn weten al aan Euro 5.
 
In het verleden kon je met je 2-takt nog wel gewoon euro 95 tanken en daarmee mengen.
Dat was in de tijd dat benzine nog ECHT benzine was zonder enige bijmenging van ethanol. Euro 95 zegt alleen iets over RON-getal.
Mijn 2 takten lopen toch best mooi op E10 hoor... Je moet alleen wel vaak rijden. Als je ze lang laat staan komt dr een laagje water in en starten ze zo beroerd.
 
Ik heb ook niet gezegd dat een 2T niet op E10 zal lopen. Dat lukt best.
Maar je zegt 't zelf al, dat er toch bijkomende problemen zijn/ ontstaan.

2T-motoren zijn vaak al op leeftijd en de materialen zijn (meestal) ongeschikt voor ethanol.
Voor mijn motorblokje kon ik kiezen voor gewone keerringen of, iets duurder, ethanol-bestendige.
Een gewone keerring zal niet direct stuk gaan van een heel enkel keertje tanken van E10, maar beter van niet.
Tsja, als je dan toch het blok open hebt liggen dan deze laatste er maar in. Je kan nooit weten.

Zo ver ik heb begrepen lost 2T-olie niet op in ethanol en vormt bolletjes ipv een film. De smering is daarom minder.
Net als bij de motor, wil je ook bij een 2-takt geen vocht in je tank. Ik weet van andere leden met een 2-takt die E10 hebben getankt, dat die problemen hebben gehad met een doorgeroeste tank. Daar zit je ook niet op te wachten.

Alleen nog V-power en Ultimate tanken. Probleem opgelost!
 
Die problemen zijn niet perse specifiek voor 2T. 4 takten uit de pre-historie waar niet mee gereden wordt hebben dezelfde klachten
Doorgerotte tank is typisch bij metalen tanken en gebeurde eerder ook al, nu alleen wat sneller. Nou heb ik ook geen 2T met metalen tank dus maak ik me weinig zorgen om. Viton krukas keerringen (doorgaans van buitenaf te vervangen) dr in en dat is ook weer klaar. Vaak is het vlotternaaldje dat van ellende bijna uit elkaar viel na 20 jaar ook aan de beurt zodra er een tijdlang E10 in zit.

De 2 takt olien die ik gebruik (Motorex, Castrol, Action en wat er maar om handen is) lost prima op in E10. Mogelijk dat als je hem als kunstobject in de schuur zet het wel uit elkaar gaat vallen, maar heb ik gelukkig nooit last van daar die van mij vooral rijden.
 
De keuze is gevallen op een Sherco SE-R Supermoto 2 takt 125cc. De EXC van KTM zijn me te duur en alle 2 takt crossmotors uiteraard zonder kenteken.

Hoop alleen dat 125cc niet gaat tegen vallen al weegt zo’n ding maar 95 kilo.

Maandag op naar de dealer!
 
De keuze is gevallen op een Sherco SE-R Supermoto 2 takt 125cc. De EXC van KTM zijn me te duur en alle 2 takt crossmotors uiteraard zonder kenteken.

Hoop alleen dat 125cc niet gaat tegen vallen al weegt zo’n ding maar 95 kilo.

Maandag op naar de dealer!
Heb zelf wel ooit een 125cc crosser gehad,dat reed best leuk voor een 125cc,wel ietwat zenuwachtig karakter,maar
dat went vrij snel,zeker als je geen ervaring heb met dit soort motoren is een 125 mooi zat.
Ik heb wel eens op een opgevoerde 250 mogen rijden,die heb ik na 1 rondje gauw terug gegeven ,veel te veel power voor mij.
 
Mijn vriendin heeft nu een moderne 125 2T. Dingen hebben ca 35 pk en gaan als een kanon. Door die moderne powervalve zijn ze direct van onderuit aardig sterk. Echt geen vergelijk met die jaren 90 125's.

Ik heb zelf een 250. Wat een beest is dat. Achteraf had ik liever een 200 gehad.

Crossmotors zijn zonder kenteken. Enduro's zitten daar zeer dicht tegen aan en hebben gewoon kentekens.
 
De keuze is gevallen op een Sherco SE-R Supermoto 2 takt 125cc.
Mss inbreuk op je topic maar aangezien je toch specifiek een 125cc 2takt benoemd en wellicht opzoek bent voor een speciaal iets heb ik een originele Honda HM CR 125cc Supermoto van 2013 die ik je kan aanbieden mocht die sherco niets worden. Voor verdere info beste even pm sturen denk ik ;)

Filmpje voor impressie:
 
Mijn vriendin heeft nu een moderne 125 2T. Dingen hebben ca 35 pk en gaan als een kanon. Door die moderne powervalve zijn ze direct van onderuit aardig sterk. Echt geen vergelijk met die jaren 90 125's.

Ik heb zelf een 250. Wat een beest is dat. Achteraf had ik liever een 200 gehad.

Crossmotors zijn zonder kenteken. Enduro's zitten daar zeer dicht tegen aan en hebben gewoon kentekens.
Mijn RM had 40pk volgens de fabriekopgave en woog 88kg,en reken maar dat die hard ging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan