2-takt

Pietje2

Rookie
23 aug 2004
6
0
Heel
Ik heb een oude tuinmachine gekregen. Nu is echter niet bekend of het een 2-takt of een 4-takt motor is die op deze machine zit. Het verschil tussen beide ken ik wel, maar van de buitenkant gezien, kan ik niet zien wat het is, en op internet valt niet te vinden waaraan je het kunt zien.
Als oplossing dacht ik, ik draai even de kop eraf en dan kan ik het gewoon zien, meteen kijken of de zuiger niet roestig is enzo. Maja, nu heeft iemand me wijs gemaakt dat dat toch niet zo'n goed idee was...
Kortom jongens, (en meisjes).., wat moet ik doen, en waar moet ik dan op letten...

Thnks anyway

PP
 
het gaat om de MOTOR, niet om de zwans eromheen, en daar ik veel op dit forum over 2takt heb gevonden, maar net niet wat ik nodig had, dacht ik hier goed te zitten...iig dat hoopte ik... |(
 
aangezien je niet overal verstand van kan hebben, en soms dus ook tegen dingen aanloopt waarvan je niks af weet, hoopte ik via deze weg meer te weten te komen, of iig genoeg om verder te komen...
 
wat voor machine is het?....grasmaaiers worden voor zover ik weet altijd met 4t. uitgerust.

als ie start kun je het ook wel horen :)

maar het makkelijkst kun je het zien aan de tankdop.
als daar op staat dat er benzine in mote..is het 4t...als er staat dat er olie bij moet..is het 2t...

waarschijnlijk staat het niet op de dop :) ...maar je kunt eens kijken.
 
het is weliswaar geen grasmaaier maar goed... Het is een motor van ongeveer 30 jaar oud. En stel je gerust ik heb overal al gekeken en gevoelt en wat dan ook, maar geen gegevens kunnen lezen. Daarnaast zul je om hem te moeten starten er eerst iets in moeten mikken, en aangezien hij al 10 jaar niet meer heeft gelopen, is er kans aanwezig dat het huis van de cilinder geroest is...

Nu heb ik ook al lekker zitten googlen, en heb ik ergens gelezen dat als er geen oliepijlstok in zit het een 2takt motor is (zoals bij mij), aangezien deze via de bezinene (mengsmeersel) worden gesmeert..., maar als ik dan weer naar het motorblok kijk, dan kon het wel eens heel goed zijn dat het toch een 4takt is, aangezien is verschillende afvoerbuizen zitten, waarboven dus eventueel de kleppen kunnen zitten...

En aangezien de motor al zo oud is, viel er ook niks meer via typenummers enzo te vinden, helaas....
 
Kijk eens waar je uitlaat en carburateur op de cilinder zijn bevestigd.
Bij een 2-takt zitten ze op de cilinder, bij een 4-takt op de kop.
 
kijk eens aan...daar heb je iets aan.... als dat zou kloppen zou het dus weer een 4 takt motor betreffen. Kortom nu heb ik eigenlijk twee tegenstrijdige kenmerken (geen olie peilstok 2-takt, en uitlaat en carborateur op motorblok (iig op de pijpjes aan het blok, die naar ik vermoed de afvoeren zijn), dus 4 takt)
Kortom nu zit ik nog in onzekerheid... shit...
 
kijk eens aan...daar heb je iets aan.... als dat zou kloppen zou het dus weer een 4 takt motor betreffen. Kortom nu heb ik eigenlijk twee tegenstrijdige kenmerken (geen olie peilstok 2-takt, en uitlaat en carborateur op motorblok (iig op de pijpjes aan het blok, die naar ik vermoed de afvoeren zijn), dus 4 takt)
Kortom nu zit ik nog in onzekerheid... shit...
Niet op je motorblok |( Op je kop. De kop is dat ding wat boven op je cilinder zit. Als je carburateur rechtstreeks op het blok zit dan is het een 2-takt
 
Jeetje wat een problemen.. gewoon benzine mengen 1:50 met 2takt olie en starten.
Een viertakt zal daar ook goed op lopen.
Als hij loopt zal je wel horen hoe t klinkt.
Vaak zit bij een 2 takt de bougie bovenop bij een viertakt meer aan de zijkant.

Zit er wel een bougie in??...is het geen diesel :}
 
oliepijlstok kan toch ook best een 2-takt zijn, voor de overbrenging enzo...

maar geeft de cylinderkop het niet weg, bij een 4-takt moeten daar ergens kleppen in zitten en bij een 2-takt niet dus dat moet je toch wel kunnen zien?

daarbij, volgens mij zijn grasmaaiers eerder 2-takt dan 4-takt hoor.

edit: niet goed gelezen, een tuinmachine is nog geen grasmaaier natuurlijk..of wel? :)
 
Ik heb geen flauw benul hoe toegankelijk je blok is of hoe groot. waarom vertel je niet wat het ding uberhaupt moet doen :?

-De uitlaat bij een 2T zit aan de zijkant v/d cil & als je hem dr af hebt kijk je zo in de cil
-Er zitten geen kleppen op de cilkop
-Je hebt geen carter-ontluchting op de 2T
-Je ziet door de carburateur / inlaat een membraan of een zuiger, deze zit uiteraad ook aan de zijkant v/d cil.
-bij een schoudermaaier (hoe-ze-ook-heten), gaan ze echt geen mini oliepompje bouwen. Dus duidt een oliepeil stok haast zeker op 4T

& als laatst en het simpelste, je draait de bougie dr uit en voelt met een stuk L vormig soldeertin (!!ijzerdraad :X , beschadigt snel maar kan!!)naar de spoelpoorten, over de zuigerbodem. Uiteraad moet je tijdens het voelen je zuiger door draaien zodat je zeker weet, dat de zuiger onderin staat. Draai de zuiger voorzichtig omhoog en het zal klemmen als de soldeertin in een poort hapt.
Maar niet te fanatiek want als je soldeertin vast in spoelpoort hapt i.c.m een klemmende zuiger, dan zul je de cil mischien ook moeten demonteren, om de stukjes dr weer uit te halen.
 
Ik ben bang dat het niet "doorkomt" zo; iemand die nog nooit iets met motoren te maken heeft gehad begrijpt zo echt niet WAAR hij naar kijken moet.

Heb je geen bromfiets-hersteller vlak om de hoek die even naar/in dat ding wil kijken? Of een broertje of neefje dat wel eens met brommers knoeit?

Tweetakt is tamelijk zeldzaam in tuinmachines [vanwege het "zuipen", dubbel verbruik per werkelijk opgeleverde pk (o jee, hier ga ik weer op aangevallen worden)] máár er hebben er wel van bestaan en "meten is weten".

En neem niet het risico om mengsmering in een viertakt te gooien want dat loopt echt niet fris en als de compressie een beetje hoog is heb je bij doorwarmen al gauw last van "spontaan dieselen" wat vooral bij krappe vliegwiel-werking vast niet gezond is voor het krukas-gebied, excentriek en zo.

Andersom nog erger: zonder mengsmering leeft een tweetakt nog maar héél kort, echt grote schade.

Nog: ik kan mij niet voorstellen, dat er níets meer ergens leesbaar is op die machine; al een beetje (BUITEN!) gepoetst met een lapje diesel, huisbrand-olie, lampen-olie of barbecue-aansteek-vloeistof?

Vermeld desnoods even je woonplaats, er wil vast wel een lezer die dichtbij zit even komen meekijken.
 
Laatst bewerkt:
GEWOON VAN AF BLIJVEN ALS JE DR GEEN VERSTAND VAN HEBT .....LIJKT ME T BESTE !!! |(
Ach man... dat is dus ook een instelling van niets he!! :(

wat voor machine is het?....grasmaaiers worden voor zover ik weet altijd met 4t. uitgerust.

als ie start kun je het ook wel horen :)

maar het makkelijkst kun je het zien aan de tankdop.
als daar op staat dat er benzine in mote..is het 4t...als er staat dat er olie bij moet..is het 2t...

waarschijnlijk staat het niet op de dop :) ...maar je kunt eens kijken.
Ik heb een 2T grasmaaierblok O-) voor mn hovercraftje :)

Hoe je het ook snel kan zien is door naar de cilinderkop te kijken :)
Een 4takt heeft nl een cilinderkop met daarop een deksel, bovendien zit de uitlaat op de cilinderkop gemonteert, evenals de inlaat (carburateurs).

Post anders een piccie, hier op het forum zullen we het jou na 1 blik al kunnen vertellen :)
 
oke, oke, ik werk in de tuin/park machines, ik zal eens wat opheldering geven:

hedendaags word er alleen nog maar 2 takt toegepast bij zweefmaaiers, en andere maaiers die onder een hellingshoek moeten maaien (bij viertakt komt de olie te schuin in het blok).

voor 10 jaar terug, en oudere maaiers werd er wel regelmatig 2takt toegepast. De messen van de maaiers zitten altijd rechtstreeks op de krukas, er is dus geen sprake van een overbrenging, of iets in de vorm waar dan ook blokolie in moet. een peilstok zul je dus nooit vinden.

plaatsing van de carb /uitlaat kun je het verschil vaak niet aan zien. deze zijn vrijwel gelijk. aan de viertakt moet je wel aan de zeikant (onder de carb of onder de uitlaat) een klein klepdekseltje kunnen vinden. Verder is de kop van een viertakt vaak rechthoekig, ten opzichte van de vierkante 2takt koppen. je kunt het ook zien aan de kop zelf, die is bij 2takt vaak aan de cilinder gegoten, en bij viertakt kan die los.

Hoe je het ook snel kan zien is door naar de cilinderkop te kijken
Een 4takt heeft nl een cilinderkop met daarop een deksel, bovendien zit de uitlaat op de cilinderkop gemonteert, evenals de inlaat (carburateurs).

alleen duurdere blokken zijn uitgevoerd als kopkleppers, 60-80% zijn zijkleppers.
 
niet het hele topic doorgelezen..
maar een grasmaaier heeft afaik nooit kleppen in zn kop zitten. viertakt dan he..


dingen hebben zijkleppen. nokkenas zit met een tandwiel direct verbonden aan de krukas en bedient de kleppen die dus ongeveer uitkomen bij de overgang van cilinder naar kop

eigenlijk zitten ze dus wel in de kop maar dat zie je niet...

haal de trekstarter eraf, draai een bougie in dat ding en kijkt hoe vaak je compressie voelt.
Als dat 1x per 2 omwentelingen is is het een 4takt.

edit...piccie zou idd een hoop schelen.
 
Nou jongens, met al jullie opmerkingen, en hulp ben ik erachter gekomen. Het betreft geen 2-takt, maar een mooie 4takt motor. Ik ben er mee naar een persoon in tuin en parkmachines gegaan, deze heeft me meteen op weg geholpen met oplappen.

Thnks voor alle hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan