2 tanden groter!!

Hoeveel scheelt het eigenlijk met kettingschakels moet je dan 2 schakeltjes meer nemen? Maar waarschijnlijk heb je kettinggeleider dan ook geen nut meer,aangezien je ketting hoger komt te liggen.
 
Je kan het simpel berekenen wat je nieuwe snelheid is. Je moet de maximale snelheid delen door je vorige RF & vermenigvuldigen met je nieuwe RF.

Dus b.v. : 180 Km/H : (14/41) * (14/43).

Wat je snelheid procentueel afneemt, neemt je koppel procentueel weer toe
 
Theoretisch gezien klopt dat inderdaad, echter zal het in de praktijk niet altijd opgaan. zijn genoeg mensen hier te vinden die de vertanding aan hebben gepast voor een hoger trekvermogen (groter achter, of kleiner voor) die d'r topsnelheid ook is toegenomen omdat de motor makkelijker door de toeren heen loopt.
 
Theoretisch gezien klopt dat inderdaad, echter zal het in de praktijk niet altijd opgaan. zijn genoeg mensen hier te vinden die de vertanding aan hebben gepast voor een hoger trekvermogen (groter achter, of kleiner voor) die d'r topsnelheid ook is toegenomen omdat de motor makkelijker door de toeren heen loopt.


Het verhaal klopt indien ie in zijn hoogste versnelling de begrenzer in loopt :) met originele vertanding
 
kleiner tandwiel voor lijkt me niet erg slim aangezien de ketting gaat invreten op je geleider en daar komt ook nog bij dat de ketting wel een erg klein bochie moet maken wat snellere slijtage tot gevolg heeft.
 
Ik kan je iig uit ervaring (fazer) vertellen dat je inderdaad voor een vergroting achter moet gaan, en niet een verkleining voor. Ik heb namelijk sterk het gevoel dat mijn huidige config zorgt voor extra ketting slijtage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan