2 vs 4 cilinder

EGeen

Die hard MF'er
5 sep 2008
887
0
Buitenpost
Goedendag,

Als nog lessende motorrijder surf ik regelmatig even in mijn loze uurtjes rond op het internet. Hierop las ik dat je als beginnende motorrijder beter op een 2 cilinder kon beginnen. Nu weet ik dat op internet veel onzin wordt verkondigd, maar wat zijn nou precies de verschillen tussen deze twee? En hebben mensen hier er voorkeuren voor?

- Verschillen tussen de beide tijdens het rijden?
- Klopt het dat je beter op een 2tje kan beginnen?

Mvg Erwin
 
Welkom

Dat je beter op een 2 cil. kan beginnen is klinkklare onzin. De 2 cil. zijn onderverdeeld in een normale 2-in lijn en een V2. Hiertussen zit ook nog behoorlijk verschil.
Op een motor met een V2 beleef je wat meer; de motor trilt, laag in de toeren rijden is kut en hebben relatief meer koppel dan een 4 cilinder, maar minder vermogen.
Het is maar net wat je ligt en wat je leuker vindt. Gewoon testrijden dus..

Om te beginnen maakt het niet veel uit. Dat kan prima op een 4 cil. v2, of een 2 in lijn.
 
Je komt hier ook een hoop onzin tegen.....

Je zult zelf achter moeten komen door proefritten te maken.

Maar ik heb beiden: een 4-cilinder rijstkoker een 2-cilinder stukgatie.

En mijn beschieden mening: de 4-cilinder rijstkoker rijdt veel gemakkelijker.... smeuiger en soepeler dan de 2-cilinder lompe hok........... _O-
 
daar is geen zinnig woord over te zeggen....

er zijn 1, 2, 3 4, 5, 6 cylinders....8 ook nog wel.

Het is maar net Wat voor doel de motor heeft.....

sommige 1 of 2 cylinders zijn 'onbereidbaar voor een starter'
er zijn ook 3 4 cylinder waar dit voor geld
 
Ik had nog iets opgevangen dat de 2 cil de sterkte vooral in de lage toeren zit en bij 4 in hoge toeren, dat klopt duz niet?
 
Ik had nog iets opgevangen dat de 2 cil de sterkte vooral in de lage toeren zit en bij 4 in hoge toeren, dat klopt duz niet?

Dat bedoel ik te zeggen met koppel en vermogen. Koppel zit in de lage toeren, en vermogen in de hoge toeren.
2 Cilinder motoren maken ook minder toeren dan een 4 cilinder.
 
Hierop las ik dat je als beginnende motorrijder beter op een 2 cilinder kon beginnen.
Onzin :Y :+

- Verschillen tussen de beide tijdens het rijden?
4-in-lijn: Soepel, loopt mooi regelmatig, de *oempf* factor komt pas wat later in het toerengebied.
V-Twin: Wat minder soepel, loopt iets 'lomper' *plofplof* ipv *rrrrrrrrrrrr*, de *oempf* is vanaf de lage toerenregionen beschikbaar maar loopt iets minder lang door.

- Klopt het dat je beter op een 2tje kan beginnen?
Nee. Er zijn zowel hele goede en leuke twins (denk bijvoorbeeld aan een Suzuki SV650) om op te beginnen als 4-cilinders (denk aan een cbr600-f). Genoeg vermogen, goed handelbaar en leuk sturend.



en ja... zelf ervaring met zowel parallel twin, v-twin, 4-in-lijn, v4 en 3-cilinder ;)
 
Dat bedoel ik te zeggen met koppel en vermogen. Koppel zit in de lage toeren, en vermogen in de hoge toeren.
2 Cilinder motoren maken ook minder toeren dan een 4 cilinder.

Over het algemeen gesproken misschien.
Het is gewoon een heel ander type motorfiets.

Als je niets van motorfietsen weet....zoek gewoon een motor die JIJ leuk vind! ga proefrijden. en beslis of dat is wat JIJ zoekt.

grote kans dat het een 1,2 of 4-cylinder is....het is allemaal goed mogelijk
 
Zelf een tijdje een Suzuki gsxr-600 gereden (4 cilinder) beviel erg goed. Ben nu aan het kijken naar een tl1000s (2 cilinder) en er zit echt een wereld van verschil in. De 2 cilinder heeft zoveel power bij lage toeren, Ik raad dat niet aan als beginners/1ste fiets.
 
gewoon gaan proefrijden... ik rij nog steeds op mijn 'beginnersfietsje' O-) (mehn wat een commentaar heb ik daar op gekregen) vtr1000F... en zou zo geen andere weten die ik leuker vind... ja ook leuk is de aprilia rsv mille...
 
Terug
Bovenaan Onderaan