2 x accu 1 x optimate

Nare Man

MF'er
3 feb 2002
148
0
Lopik
Heeft iemand ervaring met 2 accu`s op een druppelaar (optimate).
Kan dit of kan ik beter gewoon om de week wisselen ?
Als het kan, maakt parallel of serie aansluiten nog wat uit ?
 
Lijkt me niet de bedoeling. Op druppellading zal het wel kunnen (dan trekken de accu's weinig stroom) maar als ze beiden redelijk ontladen zijn ga je té veel vragen van de lader.
 
Ik heb zelf ook een druppellader.
maar het lijkt mij vrij logisch dat als je er 2 aansluit en de 1 is wat slechter dan de ander dat het dan mis gaat.

De een vraagt meer omdat hij leger is terwijl de ander dan teveel krijgt.

Hetzelfde is ook bij oplaadbare baterijen, apart opladen is beter voor de levensduur.........
 
Parallel laden van twee verschillende accu's kan niet, de laadstroom is namelijk afhankelijk van de ladingstoestand van je accu.
Een Optimate is nog niet zo snugger dat hij de laadstroom kan verdelen over twee tegelijk aangesloten accu's, wat er zal gebeuren denk ik, is dat een van de twee misschien wel vol raakt maar de ander leeg en daardoor kapot.
 
Parallel laden van twee verschillende accu's kan niet, de laadstroom is namelijk afhankelijk van de ladingstoestand van je accu.
Een Optimate is nog niet zo snugger dat hij de laadstroom kan verdelen over twee tegelijk aangesloten accu's, wat er zal gebeuren denk ik, is dat een van de twee misschien wel vol raakt maar de ander leeg en daardoor kapot.
:^
 
accu's hebben een interne weerstand. weerstanden (in dit geval accu's) parallel schakelen levert een interne weerstand op KLEINER dan de kleinste weerstand van de accu... m.a.w. er gaat waarschijnlijk een te grote stroom lopen en je stookt je accu's naar gort.
 
Alleen als het twee even oude identieke accu's zijn kan het door de accu's parallel aan te sluiten. Wel eerst beide los geheel opladen om vereffeningsstromen te voorkomen.

Bij verschillende accu's kan je soms met diodes werken om vereffeningsstromen bij het parallel laden te voorkomen. Bij de optimate gaat dat niet omdat de optimate de accu's ook belast (stroom afneemt) om de accu's in een goede staat te houden. Verschillende accu's + één optimate = dus regelmatig (weekelijks) wisselen.

De optimate III is trouwens prima beveiligd/begrensd. Dat ding is niet kapot te krijgen :}
 
inwendige weerstand van de batterij speelt een rol :)
Als die gelijk zijn dan kan je het doen want dan trekt de éne de andere niet leeg.

Gewoon een 2de optimate halen of om de week de batterij wisselen
 
ander vraagje, inmiddels branden de groene leds op mijn optimate na een 12 uur aangesloten gezeten te hebben. Kan ik de optimate er nu afhalen en over 3 / 4 weken ofzo weer aansluiten? Of laten jullie de otpimate ten alle tijde zitten gedurende de 3 maandjes ofzo :?
 
Ik heb zelf wellis waar een accuguard maar zolang het een druppel lader is kan hij gewoon 3 maanden aangesloten blijven. Ik heb zelf een stekkertje onder de zadel, als ik de motor binnen zet kan ik hem gelijk aansluiten. Maar dit doe ik alleen in de winter of als ik een tijdje niet rij.
 
daar zou ik ook graag antw op hebben laten jullie die 3 mnd inzitten dan aan de lader ??

Ik heb zelf al een aantal jaren een optimate3 aan de motor hangen gedurende de winter....
Hij zorgt er zelf voor dat de accu af en toe ontladen wordt en weer netjes wrdt gevuld.
Gewoon laten staan kan dus prima.

Let wel, alleen met een optimate 3 of vergelijkbare lader.
Een normale acculader moet nadat de accu geladen is afgekoppeld worden om overladen (koken) van de accu te voorkomen.

ZXR
 
ik twijfel een beetje aan jullie verhalen met meerdere accu's

als je een beetje ups hebt, zitten er gewoon meerdere accu's geschakelt aan elkaar, en van alle 3 de accu's, komen maar 2 draden af (zelfde idee als optimate).

Hoe doet zo'n UPS dat dan?

ik weet het ook niet hoor, maar ik vraag het me af
 
Terug
Bovenaan Onderaan