20 jaar stilstaande motor weer werkend krijgen

Graxo

Rookie
10 jun 2022
14
30
Zwolle
Hallo!

Ik ben nieuw hier en een kameraad van mij raadde aan om hier een account aan te maken om mijn vraag te stellen.
Momenteel ben ik in het bezit van een Yamaha Virago XV1100. Het is de oude motor van mijn vader en staat nu bij een oom en tante.
Het zou dus geweldig zijn als ik hier nog een aantal zomers op kan touren.

De Yamaha heeft ongeveer 18-20 jaar stil gestaan in een garage en is verder geen onderhoud aan gepleegd. Is er iemand met ervaring die denkt dat deze motor wel weer kan rijden na een goede onderhoudsbeurt? Of kan ik het wel vergeten om deze weer rijdend te krijgen?

Hopelijk kan iemand mij advies geven!

EDIT 11/06/2022: Hier zijn wat fotos van de staat van de motor
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.38 AM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.39 AM (1).jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.38 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.37 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.35.39 AM.jpeg


Groet,
Graxo
 
Laatst bewerkt:
Geweldig, er zijn er altijd een boel die je willlen helpen, niet alleen in woord maar ook in daad, dus voeg effe je woonplaats toe.

Spoel de tank schoon, grote kans dat de hele boel vervuild is. Waarschijnlijk ben je toe aan een kleine beurt: vervang filters, olie, bougies en de accu... misschien doet-ie het dan al. zo niet een keer starten met remmenreiniger of starthulp. Als die het dan wel doet weet je dat de Carburateurs er af mogen...

Zou je dit topic niet liever in Projecten doen? leuk man
 
Zolang stilstaan kan vervelende dingen met zich meebrengen. Draait het blok nog rond of zit het vast? Na zo'n tijd moet je ook denken aan groot onderhoud aan het blok, grote kans dat de rubbers uitgedroogd zijn. Hoe is die gestald geweest? Zit er roest in de tank? Hoe is de conditie.

Alleen met een reguliere beurt zal het lastig worden.

Collega had een Intruder die 12 jaar stilstond, had bijna een hele blok revisie nodig. Uiteindelijk zal het wel weer rijklaar te maken zijn, ligt eraan wat je er allemaal aan wilt doen, tijd en geld in wilt steken.
 
Zolang stilstaan kan vervelende dingen met zich meebrengen. Draait het blok nog rond of zit het vast? Na zo'n tijd moet je ook denken aan groot onderhoud aan het blok, grote kans dat de rubbers uitgedroogd zijn. Collega had een Intruder die 12 jaar stilstond, had bijna een hele blok revisie nodig. Uiteindelijk zal het wel weer rijklaar te maken zijn, ligt eraan wat je er allemaal aan wilt doen, tijd en geld in wilt steken.
Zelf ben ik geen monteur, dus uitbesteden moet ik sowieso. Qua tijd heeft het allemaal geen haast, qua kosten heb ik er zeker wel wat voor over.
 
Geweldig, er zijn er altijd een boel die je willlen helpen, niet alleen in woord maar ook in daad, dus voeg effe je woonplaats toe.

Spoel de tank schoon, grote kans dat de hele boel vervuild is. Waarschijnlijk ben je toe aan een kleine beurt: vervang filters, olie, bougies en de accu... misschien doet-ie het dan al. zo niet een keer starten met remmenreiniger of starthulp. Als die het dan wel doet weet je dat de Carburateurs er af mogen...

Zou je dit topic niet liever in Projecten doen? leuk man
Thanks voor je snelle reponse! Ik ben eerst opzoek naar een "doel" ofzo? Dat ik weet dat het voertuig te redden is, daarna zal ik opzoek gaan naar iemand die mij hierbij kan ondersteunen. Het is in iedergeval een leuk en interessant project! Thanks voor je tip!

PS: Ik zal mijn woonplaats eventjes toevoegen.
 
Zelf ben ik geen monteur, dus uitbesteden moet ik sowieso. Qua tijd heeft het allemaal geen haast, qua kosten heb ik er zeker wel wat voor over.
Oké:t

De vraag of het weer rijdend te maken is. Ja, zeker kan dat wel. Je weet alleen niet wat je allemaal gaat tegenkomen na zo'n tijd. En dat kan in de papieren gaan lopen mocht je dat uitbesteden.

Zelf doen is leuk, leerzaam en geeft voldoening!
 
Maatje van mij ook niet, heeft een complete FZR uitelkaar gehaald, incl motorblok. Monteur word je hier vanzelf, en nogmaals, met je woonplaats in je profielheb je altijd wel iemand in de buurt...
Ja snap ik, het ook qua vrije tijd wat je hebt natuurlijk. Daarnaast woon ik in een flat zonder garage oid. Dus een makkelijke plek om lekker te sleutelen heb ik niet. Met een beetje geluk kan ik de oprit van mijn ouders gebruiken :)
 
Ze trekken vliegtuigen uit de zee die 60 jaar geleden zijn neergestort, en met wat noeste arbeid vliegen ze weer.

Alles is weer te laten rijden , geheel afhankelijk hoeveel tijd ( en geld ) je er tegenaan kan en wilt gooien .

Het kan ontzettend meevallen, tank effe spoelen ( 20jr terug hadden ze nog geen ethanol in de benzine , de
remvloeistof effe nakijken / vervangen.. klauwen checken.
Kijken of alles los zit wat los moet zitten ..
. verse bandjes zullen wel nodig zijn, misschien "loopt ie zo weer"
 
Heb je enig idee waarom die stilgezet is? Straks heb je (ja dat lukt) 1500 euro in die motor zitten en dan blijkt het hele startsysteem verrot te zijn, dat komt meer dan eens voor bij een xv.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Heb je enig idee waarom die stilgezet is? Straks heb je (ja dat lukt) 1500 euro in die motor zitten en dan blijkt het hele startsysteem verrot te zijn, dat komt meer dan eens voor bij een xv.
Het is de motor van zijn Vader, de geschiedenis zit dus een generatie dichtbij. Wat gaat er stuk? De startkoppeling?
 
Heb je enig idee waarom die stilgezet is? Straks heb je (ja dat lukt) 1500 euro in die motor zitten en dan blijkt het hele startsysteem verrot te zijn, dat komt meer dan eens voor bij een xv.
Mijn vader en oom wilde niet meer rijden, maar vonden het zonde om de motor weg te doen, zal wel iets met emotionele waarde zijn. Nu moet er ruimte komen in de garage. :P Dus is er gevraagd wie de motor wel wilde. Dus vandaar.
 
Basics eerst. Zoals gezegd, staat van tank, carbs, remmen, cilinders.

Als dat perspectief biedt, dan is het de vraag hoe fris wil je hem hebben. Banden, filters, olie, bougies, remmen.. dan doe je nog niets geks. Maar is niet bepaald gratis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan