20 W 50 OLIE in mijn motor

dikkevinger

MF'er
15 jul 2001
203
0
Heerhugowaard
Jawel mijne heren dit is wat ik in mijn BMW R1100S heb gekregen van de dealer. Ik weet niet of ik hier blij mee moet zijn, en het is mij niet geheel duidelijk wat er nu het beste in kan. Verschillende dealers en wederom verschillende verhalen, die varieren van 0 W-40 tot mijn dealer met 20 W 50 wat mijn inziens toch een beetje te gortig is.

Wat vinden wij hiervan en wat adviseerd U ???

P.S. Neig zelf naar het midden = 10 W 40.

C.U.


:j
 

Niels

MF veteraan
Donateur
21 mei 2001
19.812
6
wat is er mis met 20W50, we leven in nederland waar het niet -20 vriest, dus waarom zou je

net als mn chevy die schrijft 5W30 of 0W30 voor, maar 10W40 mag ook mits het niet te koud is buiten
 

dikkevinger

MF'er
15 jul 2001
203
0
Heerhugowaard
Ehhhh 10w40 gewoon gebruiken..... :? Mijn motor is verplicht bij dealer in onderhoud ivm garantie. Kom er nu achter dat de dealer er 20w50 in heeft gegooid ipv 10w40. Om aan de garantievoorwaarden te voldoen mag ik er zelf niet mee gaan wisselen. Ennuhhh inderdaad echt koud wordt het niet maar 20w50 is errrrrrug dik hoor, en een beetje moeilijk te krijgen ;(

C.U.


:j
 

Niels

MF veteraan
Donateur
21 mei 2001
19.812
6
ik weet niet in welk gat jij leeft, maar 20W50 is volop te krijgen hoor
hier in Nijmegen zit Termaat Yamaha dealer, levert Bell Ray ( DE olie ), Tijnagel Honda dealer , levert het ook gewoon maar dan Castrol

en elke Harleyzaak levert het

( en nou niet gelijk zitten mauwen over harleys en tractoren met dikke stroop :j )
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
40
Hengelo (ov.)
Ik rij ook rond met 20W50 (Bel-Ray) maar dan in een luchtgekoelde motor die wat warmer word bij stadsverkeer en in de zomer.

Als je het nog beter dan 10W40 wilt hebben kun je kiezen voor een grotere spreiding zoals 0W50, maar dat is alleen maar zonde van het geld.

[edit]Ik zag dat niels me al voor was.
 
Laatst bewerkt:

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
6.445
107
38
Helmond
Bezoek site
Sorry dat het in dit topic moet maar wat willen al die getalwgetal zeggen ? het getal achter de W is de dikte hoe hoger het getal hoe dikker de olie..toch?

en wat heeft het dan voor nut om bijvoorbeeld 0w50 te nemen ? ofzoiets dergelijks ?
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.288
15
getal voor de W = dikte bij hoge temp. Getal na de W is dikte bij lage temp.

20W50 is niet vreemd voor eem BMW hoor, de meesten rijden er op. En de mijne zeker 8-) . De olie is gewoon te krijgen bij een beetje dealer, geen probleem.

En Jeroen: een R1100S is ook luchtgekoeld... :P
 

dikkevinger

MF'er
15 jul 2001
203
0
Heerhugowaard
Thanks voor de reactie's. Kreeg bericht van meerdere mensen en uit die reacties blijkt eigenlijk dat in ons klimaat bijna alle oliesoorten wel voldoen (met de goede spec's dan).
Ga dus gewoon op 20 w 50 door met inrijden. Na 10.000 wordt de olie waarschijnlijk door dealer vervangen/veranderd.

C.U.


:j
 

joeltje

MF veteraan
5 dec 2001
2.368
0
44
Vught
Ik stop er bij mijn volgende beurt ook 20W50 in, voor de winter moet dat toch weer vervangen worden, dan weer 10W40.

Je verbruik vban olie zal wel omlaag gaan met dikkere olie, dus da's ook weer mooi mee genomen..
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.698
40
45
A.
ik heb 10w40 vol syntheet...en ik geloof dat de r1tjes zelfs 5w40 hebben....

sja..verschilt een jap toch van een biemer :)
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
40
Hengelo (ov.)
Op dinsdag 28 mei 2002 23:25 schreef Ralfie het volgende:
getal voor de W = dikte bij hoge temp. Getal na de W is dikte bij lage temp.

/quote]

net anders om dus!
Bijna goed, u gaat niet door voor de wasmachine.

Eerste getal geeft aan hoe de olie zich gedraagt bij koude toestand (als een 10) en het tweede getal geeft aan hoe de olie zich gedraagt bij warme toestand (als een 40 olie).

10W40 is dus een 10(grade) olie die als het warm word zich gaat gedragen als een 40(grade) olie.

Deze twee maten zijn niet met elkaar te vergelijken, een 10W40 is nog steeds dunner als het warmer is, niet dikker zoals het getal doet vermoeden. (Heb ik niet bedacht, vind ik een systeem van |( :r )

[edit]Het getal geeft dus wel de dikte aan, een 10 is dunner als een 20 bij DEZELFDE temperatuur.
 
Laatst bewerkt:

Mar1tin

Spa is gááááf!
Donateur
19 nov 2001
5.932
47
59
Weert (Limburg, NL)
www.motormaf.nl
Bijna goed, u gaat niet door voor de wasmachine.

Eerste getal geeft aan hoe de olie zich gedraagt bij koude toestand (als een 10) en het tweede getal geeft aan hoe de olie zich gedraagt bij warme toestand (als een 40 olie).

10W40 is dus een 10(grade) olie die als het warm word zich gaat gedragen als een 40(grade) olie.

Deze twee maten zijn niet met elkaar te vergelijken, een 10W40 is nog steeds dunner als het warmer is, niet dikker zoals het getal doet vermoeden. (Heb ik niet bedacht, vind ik een systeem van |( :r )

[edit]Het getal geeft dus wel de dikte aan, een 10 is dunner als een 20 bij DEZELFDE temperatuur.

Hè hè,eindelijk iemand het begrepen!!! :} :}

8-)
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.288
15
Bijna goed, u gaat niet door voor de wasmachine.

Eerste getal geeft aan hoe de olie zich gedraagt bij koude toestand (als een 10) en het tweede getal geeft aan hoe de olie zich gedraagt bij warme toestand (als een 40 olie).

10W40 is dus een 10(grade) olie die als het warm word zich gaat gedragen als een 40(grade) olie.

Deze twee maten zijn niet met elkaar te vergelijken, een 10W40 is nog steeds dunner als het warmer is, niet dikker zoals het getal doet vermoeden. (Heb ik niet bedacht, vind ik een systeem van |( :r )

[edit]Het getal geeft dus wel de dikte aan, een 10 is dunner als een 20 bij DEZELFDE temperatuur.

Ja, zoiets bedoelde ik ook.. :P :P