2002 Fazer 600 oil change

MacAddy

Rookie
12 jul 2017
26
4
Hallo jongens!

Ik heb een (misschien stupid) vraag. Met ons binnen vast, dacht ik dat ik misschien mijn eerste olieverversing zou proberen. In de enige online handleiding die ik kan vinden voor mijn Fazer 600 uit 2002, kan ik echter niet zien welke sleutelmaat ik nodig heb. Weet iemand welke maat moersleutel ik moet kopen (en ook waar kan ik mijn gereedschap en oliefiltersleutel kopen?). Moet ik ook de olieaftapring vervangen en hebben jullie nog andere tips?

Bedankt!
(apologies if I broke any forum rules still working on my Dutch!)

edit: Oh and quick edit I didn't see anything in the manual about removing the bottom fairing but it looks like the oil will drip all over it so I'm guessing i should remove that as well right?
 
Laatst bewerkt:
Oliefiltersleutel heb je een 68mm uitvoering voor nodig,heb beste kan je een doppenset aanschaffen daar zitten alle benodige
maten in en ook handig als je nog eens meer wil gaan sleutelen,vergeet ook niet een nieuwe afsluitring te bestellen voor de aftapplug.
Oliefiltersleutel:
Doppenset,
 
In het oliefilter prik ik een schroevendraaier, ding gaat toch weg.
wel een bak eronder want er komt olie uit. Rubberring van nieuwe oliefilter insmeren met olie en flink hand-vast zetten.
En er moet een nieuwe koper-ring onder de aftapplug. Aangeraden is het om warm af te tappen en motor vlak neer te zetten zodat aftapopening het laagste punt is.
 
Oil filter wrench you need a 68mm version, best you can buy a socket set, there are all the necessary
sizes and handy if you want to tinker more, don't forget to order a new sealing ring for the drain plug.
Oil filter wrench:
Socket set,
[URL unfurl = "true"] https ://www.hbm-machines.com/products/tools-and-accessories/ socket set tools accessory / socket set sub accessories / hbm-108- piece 12- socket set / url]

Awesome bedankt voor de links! De socket set zijn ook behoorlijk goedkoop.
 
In het oliefilter prik ik een schroevendraaier, ding gaat toch weg.
wel een bak eronder want er komt olie uit. Rubberring van nieuwe oliefilter insmeren met olie en flink hand-vast zetten.
En er moet een nieuwe koper-ring onder de aftapplug. Aangeraden is het om warm af te tappen en motor vlak neer te zetten zodat aftapopening het laagste punt is.
Ja dat kan ook,maar dan moet je wel voorzichtig zijn waar je de schroevendraaier in tikt,want beschadig je de draad waar het filter opgeschroefd zit
ben je verder van huis.
 
Een oliewissel is echt wel goed te doen zelf. Een absolute aanrader is om dit boek te kopen:


Hierin staat perfect geschreven (in het engels zelfs ;-)) hoe je het onderhoud aan je motor moet doen, dus ook een oliewissel.
 
OK. Ik heb het vandaag geprobeerd en ik denk dat ik een klein probleempje heb. Ik kan de schroef erop krijgen, maar dan kan ik de rest van de sleutel er niet op krijgen omdat er niet genoeg ruimte is. Enige tips? Bedankt allemaal voor de hulp!

Ik denk dat dit is de olie drain.


En met de socket.


I think that's the center stand blocking it but it seems weird that Yamaha would put it a spot that's hard to reach so probably I'm doing something wrong :)
 
OK. Ik heb het vandaag geprobeerd en ik denk dat ik een klein probleempje heb. Ik kan de schroef erop krijgen, maar dan kan ik de rest van de sleutel er niet op krijgen omdat er niet genoeg ruimte is. Enige tips? Bedankt allemaal voor de hulp!

Ik denk dat dit is de olie drain.


En met de socket.


I think that's the center stand blocking it but it seems weird that Yamaha would put it a spot that's hard to reach so probably I'm doing something wrong :)
Looks like a coolant drain to me in the second photo

Oil drain plug are mostly found in a place in or around the gearbox belly pan.
Try looking your bike up at cmsnl.com, to find the right plug.

This might help:Fazer 600 2002 lower crank case
Items 9 or 11, so your coolant drain might be the right one....
 
Looks like a coolant drain to me in the second photo

Oil drain plug are mostly found in a place in or around the gearbox belly pan.
Try looking your bike up at cmsnl.com, to find the right plug.

This might help:Fazer 600 2002 lower crank case
Items 9 or 11, so your coolant drain might be the right one....


Sorry for the bad picture I meant to show the first picture's bolt with the socket attached doesn't leave any room for the rest of the wrench. I found this (it's 2001 but looks the same as my model) and it also looks like it's partially blocked by a pipe.

 
Ik denk dat jij minder toegang hebt tot de drainbolt omdat je een undertray op je Fazer hebt, normaal is hij vrij toegankelijk !
Die 68mm socket voor het oliefilter verwijderen heb ik ook, kun je net gebruiken tussen de uitlaatbochten door !

Je zal meer toegang hebben als je de undertray demonteerd maar misschien kom je ook weg met een ring-ratelsleutel ?
Ik heb ooit een goedkoop setje bij de LIDL gekocht, gebruik het weinig maar soms komt het van pas..
flexibele-steek-ringratelsleutel-12mm.jpg




Hier nog ff de procedure :
Fazer1.jpg
Fazer2.jpg

Fazer 3.jpg
 
Ik denk dat jij minder toegang hebt tot de drainbolt omdat je een undertray op je Fazer hebt, normaal is hij vrij toegankelijk !
Die 68mm socket voor het oliefilter verwijderen heb ik ook, kun je net gebruiken tussen de uitlaatbochten door !

Je zal meer toegang hebben als je de undertray demonteerd maar misschien kom je ook weg met een ring-ratelsleutel ?
Ik heb ooit een goedkoop setje bij de LIDL gekocht, gebruik het weinig maar soms komt het van pas..
Bekijk bijlage 1490842



OK! Ik heb de under fairing eraf gehaald om een foto te maken en je kunt zien hoe weinig ruimte er is als het socket aanstaat, dus ik zal waarschijnlijk de platte wrench moeten gebruiken die je aanbeveelt!


Het metalen deel ziet eruit alsof het deel uitmaakt van het frame van de fiets, dus ik vraag me af waarom er niet veel ruimte is op dit model, maar als ik op YouTube kijk, hebben alle andere fietsen een duidelijke opening om olie te verversen.
 
Ik woon in Utrecht maar bedankt man ik heb er nu een :). Nu moet gewoon uitzoeken hoe het moet weggooien. Recyclen autowinkels de olie of moet ik een afvalstation meenemen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan