2003 Crashfestijn?

TTeun

MF veteraan
26 nov 2001
2.167
0
thuis
Volgens de nieuwe regels gaat men per 2003 de race niet meer stilleggen als het plotseling gaat regenen. Ben ik nou gek of worden de GP\'s nu gevaarlijker ten bate van het TV-schema |(

Als ze dat nou invoerden bij die #$!@%$ sporten waar de motorsport altijd voor uitgesteld word (zoals tennis :( )
 
Sorry, zal wel niet genoeg fan zijn om het wel koel te vinden, wat extra crashes. :9

Vergeet niet, de mensen kijken mede vanwege het gevaar en de kans op crashes en ongelukken, is een onderdeel van de sport en dat vinden mensen nou eenmaal leuk om te zien. :)

Maar ik kan me er ook wel iets bij voorstellen als je het niks vindt. :)
 
Kan wel leuk zijn als ze dan inderdaad een pitstop gaan houden, dan vindt ik het beter dan race stil leggen.
Gaan ze geen pitstops houden is het gekke werk, er valt gewoon niet te rijden in de regen met slicks, en denk ook dat geen rijder dat pikt.
 
Chrases zijn natuurlijk altijd wel spectaculair om te zien, maar wanneer je favouriete rijder tijdens een race een dwarslesie oploopt omdat de race niet werdt stilgelegt toen het begon te regenen is ook wat!
Ze lopen steeds zo wijs te doen hoe de veiligheid hoog in het vandel staat enzo, maar wanneer de tv-programering in de knel dreigt te komen kijken ze oppeens niet meer zo precies. :j
Het draait uiteindelijk maar om een ding Geld!
 
Chrases zijn natuurlijk altijd wel spectaculair om te zien, maar wanneer je favouriete rijder tijdens een race een dwarslesie oploopt omdat de race niet werdt stilgelegt toen het begon te regenen is ook wat!
Ze lopen steeds zo wijs te doen hoe de veiligheid hoog in het vandel staat enzo, maar wanneer de tv-programering in de knel dreigt te komen kijken ze oppeens niet meer zo precies. :j
Het draait uiteindelijk maar om een ding Geld!
Dat ben ik helemaal met je eens.
 
Op zich is het best wel geinig om een rijder onderuit te zien gaan, op letsel zit ik echt niet te wachten.

Maar een race waar iedereen onderuit gaat, zoals bijv die SS600 race op de A1-ring in Oostenrijk 2000 is meer een lot uit de loterij wie niet op zijn bek ging. En dan het de hele bedoeling van het spelletje weg.
 
Ik zou zeggen: leg de race 5 minuten stil, dan heeft iedereen tijd zat om ff bandjes te wisselen en dan meteen weer van start gaan!

Niet meteen zo\'n pauze van een half uur (of hoe lang duurt zo\'n ding), dat is toch nergens voor nodig!

Mischien dat dat stilleggen ook maar 5 minuten duurt, weet ik veel, kijk altijd wel met veel plezier naar de GP\'s en SBK hoor!
 
Ik zou zeggen: leg de race 5 minuten stil, dan heeft iedereen tijd zat om ff bandjes te wisselen en dan meteen weer van start gaan!

Niet meteen zo\'n pauze van een half uur (of hoe lang duurt zo\'n ding), dat is toch nergens voor nodig!

Mischien dat dat stilleggen ook maar 5 minuten duurt, weet ik veel, kijk altijd wel met veel plezier naar de GP\'s en SBK hoor!


Dus gewoon pitstops uitvoeren je blijft in de race en het blijft je eigen beslissing om wel of niet door te rijden. Kijk maar naar ONK op Assen afgelopen jaar het begon te regenen maar wedstrijdleiding liet de race terecht doorgaan aantal rijders gingen dus gewoon door en de meesten doken de pitsstraat in.........dus naast racen komt dan ook taktiek bij kijken !!!!!!!!!!!!!

gR1d
 
Maar als het aan het einde van de race gaat regenen zal niemand meer een pitstop uitvoeren, en zullen de rijders die dan het meest wagen het hoogst finishen, of chrasen.
Misschien wel spectaculair maar niet erg veilig.
 
Misschien wel interessant pitsstops.

Wat ik nu vervelend vinnd aan het optellen van die tijden was het feit dat moeilijk werd de race te volgen. Zeker als je naast de baan zit.

Het stilleggen op zich was niet verkeerd. Het zou beter zijn geweest als men de tijden niet optelde, maar alleen naar de klassering zou kijken.
 
Stil leggen is wel veilig, maar afgelopen TT was natuurlijk wel het andere uiterste.
 
Probleem van Assen is dat op de ene plaats de zon kan schijnen terwijl het aan de andere kant van het circuit regent dat het giet.
 
Blijf erbij dat je die verantwoording bij de rijders en hun team moet leggen.
Racen is ook met koppie erbij

gR1d
 
Race niet meer stoppen als het regent?

Maar er is toch niks zo leuk als een race die de hele dag duurt omdat er 3x afgevlagd wordt ;)

Nee, ik vind het niet echt een goed idee, alhoewel ze de tijd tot starten wel wat korter mogen maken, maar volgens mij hopen ze meestal dat het snel opdroogd ofzo. Pitstops zou een andere optie zijn natuurlijk, maar het is geen formule 1. Tijden optellen maakt het onoverzichtelijk, maar pitstops denk ik ook, je hebt dan veel sneller dat er mensen op een ronde worden gezet en je zit dan ook niet meer echt naar een race te kijken, want het zal dan gelijk meer uit elkaar liggen denk ik. Daarbij wil ik dan wel goede/duidelijke camera\'s in de pitstraat, anders is de lol er ook af.

Het is toch niet te geloven wat ze allemaal doen om mensen te laten kijken. Eerst al superpole, nu dit. Terwijl ik er niet echt op zit te wachten ofzo en ik ben toch de/een kijker.

Ik weet niet of het veel spannender wordt, waarschijnlijk wel veel gevaarlijker, iedereen tegelijk de pits in, het zijn nu al van die nauwe straatjes.

Een goed afwateringsysteem op circuits, misschien helpt dat. Alhoewel ik me afvraag hoe je het asfalt dan wel grip laat geven op de momenten dat het niet regent.

edit: PS TTeun is blij dat er een maak-je-eigen-poll-bij-je-topic-functie bestaat
 
Laatst bewerkt:
Nu we het toch over Crashen hebben:
500%20Brno%203.jpg

Heftige crash 500cc Brno 2000
 
Nu we het toch over Crashen hebben:



Heftige crash 500cc Brno 2000

Zeg Teunis, was dit niet in 99?

Die crash was spectaculair, maar ook zeker de manier waarop ze het kwamen blussen: eerst met een personenwagen (waar al wat meer -kleine- brandjes mee gedoofd waren) en later met een trekker!!! :} :} :} :} :} :}
 
Tank is inderdaad niet echt beschermd, maar moet los raken van de motor bij een crash, zodat de benzine geen vlam vat. Ging hier ff niet op tijd. Iemand nog een foto/filmpje van Yanagawa in Hockenheim? (toen de tank wel losliet maar toch in de fik vloog) :}

HElske, vergeet ook niet de trekker die uit Praag of zo moest komen met de vervangend bandenmuur :z
 
Laatst bewerkt:
Tank is inderdaad niet echt beschermd, maar moet los raken van de motor bij een crash, zodat de benzine geen vlam vat. Ging hier ff niet op tijd. Iemand nog een foto/filmpje van Yanagawa in Hockenheim? (toen de tank wel losliet maar toch in de fik vloog) :}

HElske, vergeet ook niet de trekker die uit Praag of zo moest komen met de vervangend bandenmuur :z

heb ergens een video\'tje van die actie op cdr staan, maar dat wordt wel even zoeken, als ik nog terugvind zal ik die wel ergens uploaden
 
Als het tijdens een race begint te druppen is het voor de rijders dan natuurlijk wel een gok wanneer naar binnen te gaan voor een pitsstop.
Want zet de regen wel door of houd het weer op?
En juist als de baan net nat begint te worden gebeuren er de meeste valpartijen denk ik.
Als het al nat is weten de rijders wel waar ze aan toe zijn, maar als het tijdens een race begint te regenen is het heel veraderlijk.
Ik ben het daarom met Bogarde eens. Als het begint te regenen steken de rijders wel hun hand op, laat ze dan direct binnen komen en geef ze 5 min om hun banden te wisselen, of niet hun keuze.
Na 5 min moeten ze uit de pits zijn en naar de start met omiddelijk daarna de herstart.
Want als nu vanwege de regen een race wordt stil-gelegt zijn ze zo een half uur verder voor de herstart :z
Maar we zullen wel zien wat het wordt in 2003.
Zo lang het goed gaat zullen ze het wel handhaven, maar zodra er een paar ernstige ongelukken zijn gebeurd draaien ze die regel wel weer terug.
 
Als het tijdens een race begint te druppen is het voor de rijders dan natuurlijk wel een gok wanneer naar binnen te gaan voor een pitsstop.
Want zet de regen wel door of houd het weer op?
En juist als de baan net nat begint te worden gebeuren er de meeste valpartijen denk ik.
Als het al nat is weten de rijders wel waar ze aan toe zijn, maar als het tijdens een race begint te regenen is het heel veraderlijk.
Ik ben het daarom met Bogarde eens. Als het begint te regenen steken de rijders wel hun hand op, laat ze dan direct binnen komen en geef ze 5 min om hun banden te wisselen, weer terug.
nah.... dan krijg je dat gezeik met die tijden optellen, en alleen maar starten in de laatste volgorde is natuurlijk oneerlijk als een slechte starter op die manier zijn hard bevochten plaats teniet ziet gaan.

als het circuit maar zorgt dat ze goed communiceren met een neerslagradar wordt het ook minder een gok.

Pitstops lijken me wel spannend.
Maar in tegenstelling to F1 is dit iets wat niet in iedere race voorkomt, dus kwa oefening duurt dat wel ff voor het goed gaat. En als een team 2 rijders vooraan heeft rijden, kunnen ze dan wel tegenlijk binnenrijden?
Als bij een stortbui iedereen tegelijk naar binnen gaat wordt dat natuurlijk wel een chaos...
 
wat een geneuzel over die pitstops. :r Alsof de rijders daar problemen door zouden krijgen.
:} WEL EENS NAAR EEN 24UURS GEWEEST?? :} Daar rijden ze non-stop, regen of geen regen. en pitstops zijn geen enkel probleem. ca 20seconden voor de fabrieksteams, incl tanken en banden wisselen. En dat allemaal met veeeeeeeeeeeel kleinere budgetten dan de WSB of GP.

DUS: laat maar komen die pitstops!!!!!!!!!!
 
wat een geneuzel over die pitstops. :r Alsof de rijders daar problemen door zouden krijgen.
:} WEL EENS NAAR EEN 24UURS GEWEEST?? :} Daar rijden ze non-stop, regen of geen regen. en pitstops zijn geen enkel probleem. ca 20seconden voor de fabrieksteams, incl tanken en banden wisselen. En dat allemaal met veeeeeeeeeeeel kleinere budgetten dan de WSB of GP.

DUS: laat maar komen die pitstops!!!!!!!!!!

Je geeft het zelf al aan: 24 uur! 20 sec op 24h is wel ff wat anders dan 20 sec op 3 kwartier.

Ik ben niet tegen piststops, maar ik denk dat er dan wel een aantal dingen moeten veranderen en dat er van te voren HEEL goed over na moet worden gedacht hoe ze het voor elkaar willen gaan krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan