2003 Harley Dyna valt ineens uit

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.341
Ridderkerk (ZH)
Pas een schitterende 2003 Harley Davidson FXDX Dyna Sport Glide gekocht met het 88ci Twin Cam blok met carburateur. 45.000 km

Helemaal blij mee, gaf geen klap verkeerd maar vanavond een mindere ervaring, midden op de snelweg kapte hij ermee. Het leek wel of het contact uitviel want de motor viel compleet dood en de toerenteller stond meteen op nul terwijl ik de vluchtstrook op rolde. Ik heb hem even laten staan en toen startte hij direct. Wel viel me op dat er een rood "check engine" lampje in de snelheidmeter ging branden als ik het contact aanzette, maar dat ging na 3 sec weer uit. Ik kan me niet herinneren dat dat daarvoor ook aan ging als ik het contact aanzette. Daarna normaal naar huis gereden waarbij hij het prima deed.

Omdat de toerenteller ook meteen wegviel moet het haast wel een electrisch probleem zijn, hij viel compleet dood.

Ik kan bijna alles zelf aan een motor maar ik weet nog niet hoe hij normaal hoort te functioneren, daar heb ik hem te kort voor. Dat hij niet hoort uit te vallen snap ik maar of dat lampje nu wel of niet aangaat als je het contact aanzet weet ik niet.

Oliepeil was gisteren aan de lage kant, moet ik nog bijvullen. Kan hij hem daarop uitgooien? Lijkt me van niet toch?

Kan ook een gaar contact zijn ofzo, maar hij viel electrisch volkomen dood, alsof de killswitch werd ingedrukt....

Alle advies is welkom
 
Nou iets te vroeg gejuicht dus....:N

Nu een paar flinke stukken mee gereden en hij mist af en toe een paar vonken. Stopt er een fractie van een seconde mee, geeft een plof in de uitlaat van de onverbrande benzine die alsnog ontsteekt en gaat weer verder. Echt een fractie van een seconde. Op de weg naar mijn werk 4 keer gebeurd verdomme.

Contact gehad met de reparateur die aangaf dat hij eerst de ontstekingsunit had vervangen maar dat hij daarna nog steeds afsloeg en na het vervangen van de krukassensor het probleem weg leek. Daarom heeft hij de originele ontstekingsunit teruggeplaatst en vond ik ook alleen een nieuwe sensor op de factuur van 6 tientjes.

Echter hij vermoedde toch een gecombineerd probleem nu, sensor én ontstekingsunit......

In principe ben ik wel blij dat ze niet meteen alles vervangen en het deel voor deel doen, en het probleem is zeker anders geworden want helemaal uitvallen doet hij niet meer, maar dit is ook nog steeds niet zoals het hoort te zijn.....B|


Wordt dus helaas vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Is een afstellingsprobleem. Het issue met de ontsteking is verholpen nadat de pickup coil was vervangen, maar hij sloeg nog steeds af en toe over. Echter de afgelopen maanden zag ik het verband tussen de buitentemperatuur, de choke en het overslaan.

Toen het buiten nog redelijk was qua temperatuur en ik de choke dichtdrukte sloeg hij af en toe over. Even de choke een streepje uitgetrokken en het was meteen over.

Maar naarmate het buiten kouder werd moest ik de choke steeds verder opentrekken voordat hij niet meer oversloeg.

Pas nog met iets van +8 graden gereden en de choke moest zeker 3/4 open blijven staan anders begon hij over te slaan. Duwde ik de choke helemaal dicht dan was er helemaal niet meer mee te rijden.

Ik denk dus dat hij veel te arm staat ofzo, ik ga in het voorjaar wel eens lopen kutten met de mengselschroef of sproeiers. Ik wil er ook een andere in- en uitlaat op hebben dus dan maar meteen goed af (laten) stellen.
 
Bedankt voor je antwoord @FZRene ik zat net in je posthistorie te kijken en zag dat je in een ander topic al het eea had toegelicht. Toen ik m’n FXD ophaalde merkte ik dat hij zonder choke ook zou afslaan, zelfs na een rit snelweg. Nou kwam ik onder het zadel en zijkant aan de ontsteking kant wat gare, gammeler bedrading tegen en dit heb ik eerst verholpen. Ook nog db killers in de open pijpen gemept en dat zal ook wat uitmaken. Mocht dat niks of weinig uitmaken dan zal waarschijnlijk bij mij ook de carburateur aangepakt moeten worden.

thnx.
 
Ik heb een schroevendraaiertje bij me , als ie niet lekker loopt geef ik de luchtschroef een half slagje dat is meestal voldoende
D8A6626B-71F2-40E7-B6F2-547E79982808.jpeg
 
Haha, dat is ook een oplossing, maar als ik al met gereedschap in de aanslag een tochtje ga maken is dat wel érg (voor)oordeelbevestigend voor een Harley...

Aan de andere kant: ik rij een Harley en ben dus een échte vent.....weliswaar met zwarte klauwen van het continu problemen oplossen maar vooruit......haha
 
Ik ben best een tijdje bezig geweest met het afstellen van de carb, diverse sproeiers en stand mengselschroef geprobeerd. Het is even vervelend werk, maar uiteindelijk loopt die nu netjes, EVO blok met Carb, longshots met db killers, standaard luchtfilter nu met sproeier 42 en 175 main mengselschroef ongeveer 2 3/4 open. heb wel zo'n grotere met de hand te verdraaien mengselschroef er in gezet, verbruik ca 1/17
 
Haha, dat is ook een oplossing, maar als ik al met gereedschap in de aanslag een tochtje ga maken is dat wel érg (voor)oordeelbevestigend voor een Harley...

Aan de andere kant: ik rij een Harley en ben dus een échte vent.....weliswaar met zwarte klauwen van het continu problemen oplossen maar vooruit......haha
Nou had ik gisteren even de tijd om mijn nonmetrische motor naar buiten te drukken en een stukje te gaan rijden. De eerste keer na het repareren van de bedrading en het plaatsen van de dempers in de dempers. Het uitvallen/afslaan is niet meer voorgekomen. Nou heb ik hem niet verder dan 70kmu gehad ivm bebouwde kom dus of er verschil in prestatie is weet ik niet. Boeit me ook niet want het is een trekker voor over plattelandsweggetjes.
 
Ik blijf het een heerlijke fiets vinden. Deze winter gaan er wat leuke spulletjes op, vlakker stuur, stalen remleidingen, andere in- en uitlaat, fairing, ander zadel en een custom paint job zodat hij qua uiterlijk nog een stuk mooier wordt.

En daarna ga ik kijken voor wat serieuze performance spulletjes en bredere wielen want hij mag best een bakkie meer vermogen hebben....
 
Terug
Bovenaan Onderaan