2003 Harley Dyna valt ineens uit

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.352
3.298
Ridderkerk (ZH)
Pas een schitterende 2003 Harley Davidson FXDX Dyna Sport Glide gekocht met het 88ci Twin Cam blok met carburateur. 45.000 km

Helemaal blij mee, gaf geen klap verkeerd maar vanavond een mindere ervaring, midden op de snelweg kapte hij ermee. Het leek wel of het contact uitviel want de motor viel compleet dood en de toerenteller stond meteen op nul terwijl ik de vluchtstrook op rolde. Ik heb hem even laten staan en toen startte hij direct. Wel viel me op dat er een rood "check engine" lampje in de snelheidmeter ging branden als ik het contact aanzette, maar dat ging na 3 sec weer uit. Ik kan me niet herinneren dat dat daarvoor ook aan ging als ik het contact aanzette. Daarna normaal naar huis gereden waarbij hij het prima deed.

Omdat de toerenteller ook meteen wegviel moet het haast wel een electrisch probleem zijn, hij viel compleet dood.

Ik kan bijna alles zelf aan een motor maar ik weet nog niet hoe hij normaal hoort te functioneren, daar heb ik hem te kort voor. Dat hij niet hoort uit te vallen snap ik maar of dat lampje nu wel of niet aangaat als je het contact aanzet weet ik niet.

Oliepeil was gisteren aan de lage kant, moet ik nog bijvullen. Kan hij hem daarop uitgooien? Lijkt me van niet toch?

Kan ook een gaar contact zijn ofzo, maar hij viel electrisch volkomen dood, alsof de killswitch werd ingedrukt....

Alle advies is welkom
 
Ik moet zeggen dat ik op internet wel verdomd veel reacties lees van mensen met hetzelfde probleem: uitvallen als hij heet wordt. Ontsteking vervangen door een Dyna S unit....

Zit ik eigenlijk niet op te wachten maar een onbetrouwbare fiets nog minder.
 
Je moet eerst uitpluizen welk onderdeel moeilijk gaat doen bij hitte.

Pas daarna ga je het oplossen.

Van een Dyna S ontsteking wordt je motor altijd beter, ook zonder de problemen die je nu hebt
 
Je moet eerst uitpluizen welk onderdeel moeilijk gaat doen bij hitte.

Pas daarna ga je het oplossen.

Dat is 100% waar, en vroeger had ik dat ook gedaan, echter de kans dat het de bobine is is vrij groot, het ding is binnen 5 minuten vervangen en is met 68 euro niet echt heel duur, dus dan neem ik de gok maar een keer, ik wil rijden met dat hok.

Wist niet dat Harley rijden zo verslavend was...
 
Iedereen bedankt voor de input, ik zal bijhouden wat ik heb gedaan en of dat heeft geholpen.

Vandaag de bobine vervangen door een nieuwe. Hoe goed die is weet ik nog niet, wel was de oude een originele en de nieuwe niet. Hij ziet er hetzelfde uit en de fiets loopt er prima op verder, maar er staat geen Harley Davidson op.

Verder een boos vingertje naar mezelf: toen ik de motor kocht heb ik olie gepeild: bijna onderin met warme motor. Dat moest ik bijvullen.

Echter daar is het niet van gekomen en toen ik vorige week weer keek stond het peil echt onderin de stok op het absoluut laagste niveau. Een collega van me die ook Harley rijdt gaf aan dat dat niet goed is. Een luchtgekoelde Harley heeft die olie nodig om te koelen en het verschil tussen vol en minimum kan wel 15 tot 18 graden schelen bij zijn Electra Glide. Hij heeft zo'n digitale olietemperatuurmeter in zijn olievuldop.

Gewoon altijd op max houden is het advies.

En volsyntheet gaan rijden, dat scheelt ook 5 graden minimaal. Dat wordt veel bevestigd op diverse HD fora.

Kunnen de ervaringsdeskundigen zich hier mee vinden?

Die ontsteking hoort natuurlijk niet te weigeren, maar de TwinCam kan vrij heet worden zo lees ik, het kan geen kwaad dat aan te pakken.
 
Olie regelmatig controleren blijft belangrijk,of je verschil zou merken tussen een goede half syntheet of vol synthetisch betwijfel ik,
ik ben onlangs van half naar vol gegaan merk geen verschil in temperatuur of lopen.
Een Harley is voor zijn cilinderinhoud een laag belaste motor,dus zal het allemaal niet zo,n vaart lopen met de temperatuur.
 
Check ook gelijk even jouw transmissie olie, mogelijk dat daar ook een drupje bij mag ;)
En idd, de motorolie (in mijn geval MPM high Zinc 20W50 automobiel olie in mijn HD, vinden de kleppen lekker) tot max aanvullen.
 
Nou vanavond stukje gereden en weer 20 minuten langs de kant van de weg gestaan nadat hij weer afgeslagen was om te wachten tot hij afgekoeld was. Die bobines waren het dus niet...

Ik breng hem wel weg, het moet met de ontsteking te maken hebben want een los contact trekt zich niets van warmte aan. Wel van schokken en als ik hard over een drempel rij gebeurt er niets. Als hij warm wordt kapt hij er mee.

Ik wil hem naar Downtown in Duiven brengen, lees daar veel goede recenties over. Kan iemand die zaak wellicht aanbevelen?
 
Dan is het denk ik toch hetzelfde probleem als de mijne toen; ontsteking
Idd

Dekseltje er af. Fohn er op, en testen.

Heb al meerdere hd's gerepareerd met breukje in de originele hd ontstekingsunit. Bij hitte stotteren en uitvallen, na afkoeken weer gaan.

Dyna S er in, en klaar
 
Ik ben nog vrij nieuw in de HD wereld, ik lees veel over een Dyna S ontsteking, maar is dat een aftermarket ontsteking, of een originele HD ontsteking van een ander model (S) ofzo?

Al mijn kennis moet nu nog van internet komen namelijk. Is een aftermarket fabrikant als Dynatek fabrikant van zo'n Dyna S ontsteking?
 
Meteen nog een vraag: de fiets heeft nu originele dempers waar het binnenwerk grotendeels uit verwijderd is, samen met een K&N filter. Maakt stevige klappen kan ik zeggen.

Ik heb de originele spullen er ook bij. Originele inlaat en 2 originele dempers waar katalysatoren in zitten origineel(?).

De shop die de ontsteking gaat repareren heeft aangegeven ook de afstelling even te controleren en dan vraag ik me af of ik het ding beter terug naar origineel kan bouwen.

Het geluid is wel leuk maar iets minder teringherrie mag ook wel.

Wat is het verstandigst?
 
Ik ben nog vrij nieuw in de HD wereld, ik lees veel over een Dyna S ontsteking, maar is dat een aftermarket ontsteking, of een originele HD ontsteking van een ander model (S) ofzo?

Al mijn kennis moet nu nog van internet komen namelijk. Is een aftermarket fabrikant als Dynatek fabrikant van zo'n Dyna S ontsteking?

Ja.

Is aftermarket. Van een bedrijf dat al erg lang ontstekingen voor vele merken en modellen maakt.
 
Meteen nog een vraag: de fiets heeft nu originele dempers waar het binnenwerk grotendeels uit verwijderd is, samen met een K&N filter. Maakt stevige klappen kan ik zeggen.

Ik heb de originele spullen er ook bij. Originele inlaat en 2 originele dempers waar katalysatoren in zitten origineel(?).

De shop die de ontsteking gaat repareren heeft aangegeven ook de afstelling even te controleren en dan vraag ik me af of ik het ding beter terug naar origineel kan bouwen.

Het geluid is wel leuk maar iets minder teringherrie mag ook wel.

Wat is het verstandigst?
Maakt voor ontsteking niks uit. Timing is timing.

Alleen carburatie/injectie kan beïnvloed raken door andere uitlaat. Dat gezegd hebbende, bij hd is er veel marge.

Aan de andere kant, als je t toch gedaan wilt hebben, is ineens meepakken wellicht goedkoper en makkelijker.
 
Deze had ik toen besteld, gewoon op Ebay
Is wat goedkoper dan deze hier in NL kopen en installatie stelt geen r#k voor; ontstekingsdeksel eraf, eventuele punt onsteking losdraaien, grondplaat eruit, vervroeger eruit, bijgeleverde kommetje monteren, nieuwe onstekingsplaat monteren en zo draaien dat het groene lampje net uitgaat, onstekingscurve naar smaak instellen en klaar!

En wat Martell idd schrijft, timing is timing ;)

Zit er op een tc een mechanische vervroeger ?

Als deze puntjes heeft dan wel, maar zo'n Ultima kitje bevat zo'n deftig kommetje die de mechanische vervroeger zooi allemaal vervangt.
 
Laatst bewerkt:
Meteen nog een vraag: de fiets heeft nu originele dempers waar het binnenwerk grotendeels uit verwijderd is, samen met een K&N filter. Maakt stevige klappen kan ik zeggen.

Ik heb de originele spullen er ook bij. Originele inlaat en 2 originele dempers waar katalysatoren in zitten origineel(?).

De shop die de ontsteking gaat repareren heeft aangegeven ook de afstelling even te controleren en dan vraag ik me af of ik het ding beter terug naar origineel kan bouwen.

Het geluid is wel leuk maar iets minder teringherrie mag ook wel.

Wat is het verstandigst?

Wat is het verstandigst? Op Ebay zo'n kitje bestellen, zelf even monteren (het is echt nog geen halfuurtje werk!) en waarom origineel? Met zo'n Ultima kitje kan je zelf de onstekingscurve instellen (zelfs een toerenbegrenzer) en afstellen is bij een HD niet echt nodig... Zo'n ding loopt, klapt, schudt en is zeker geen FZR die netjes zijn toeren zal draaien. Als je dan zonodig een HD wil afstellen, laat dat ding dan niet zoals bij een Jappaner 1000/1500 toeren stationair draaien maar het liefst op 2000 toeren ofzo... De oliepomp moet namelijk wel fatsoenlijk zijn werk kunnen doen, ook als je voor een stoplicht staat.
 
Laatst bewerkt:
Bij de dyna s hoort een mechanische vervroeger.

Bij de ultima volgens mij niet.

Dyna s is gewoon een simpele hedendaagse vervanging van puntjes. Maar dan zuiver en vrij van slijtage en verlopen.

Is iets goedkoper dan de ultima.
 
....
Bij de ultima volgens mij niet.
Bij de Ultima gebruik je inderdaad de mechanische vervroeger niet meer, die gooi je eruit.

Even een fotootje van de mechanische vervroeger die er bij mij uitkwam en deels verantwoordelijk was van het beroerde lopen toen (veertjes zijn lam)
IMG_20190801_190553686.jpg
15646794471108286197508472758427.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan