2003 Harley Dyna valt ineens uit

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.352
3.298
Ridderkerk (ZH)
Pas een schitterende 2003 Harley Davidson FXDX Dyna Sport Glide gekocht met het 88ci Twin Cam blok met carburateur. 45.000 km

Helemaal blij mee, gaf geen klap verkeerd maar vanavond een mindere ervaring, midden op de snelweg kapte hij ermee. Het leek wel of het contact uitviel want de motor viel compleet dood en de toerenteller stond meteen op nul terwijl ik de vluchtstrook op rolde. Ik heb hem even laten staan en toen startte hij direct. Wel viel me op dat er een rood "check engine" lampje in de snelheidmeter ging branden als ik het contact aanzette, maar dat ging na 3 sec weer uit. Ik kan me niet herinneren dat dat daarvoor ook aan ging als ik het contact aanzette. Daarna normaal naar huis gereden waarbij hij het prima deed.

Omdat de toerenteller ook meteen wegviel moet het haast wel een electrisch probleem zijn, hij viel compleet dood.

Ik kan bijna alles zelf aan een motor maar ik weet nog niet hoe hij normaal hoort te functioneren, daar heb ik hem te kort voor. Dat hij niet hoort uit te vallen snap ik maar of dat lampje nu wel of niet aangaat als je het contact aanzet weet ik niet.

Oliepeil was gisteren aan de lage kant, moet ik nog bijvullen. Kan hij hem daarop uitgooien? Lijkt me van niet toch?

Kan ook een gaar contact zijn ofzo, maar hij viel electrisch volkomen dood, alsof de killswitch werd ingedrukt....

Alle advies is welkom
 
Ach, als die fiets van me nu maar gewoon storingsvrij terugkomt maakt het me allemaal niet zoveel uit.

Maar inderdaad, als je vanuit de Randstad naar het noorden moet en in Friesland of Groningen verzeild raakt weet je de rust daar wel te waarderen.

En geen stank van de Rijnmond

En de rustige wegen

En de natuur

En de huizenprijzen

En ga zo nog maar ff door....
 
Ach, als die fiets van me nu maar gewoon storingsvrij terugkomt maakt het me allemaal niet zoveel uit.

Maar inderdaad, als je vanuit de Randstad naar het noorden moet en in Friesland of Groningen verzeild raakt weet je de rust daar wel te waarderen.

En geen stank van de Rijnmond

En de rustige wegen

En de natuur

En de huizenprijzen

En ga zo nog maar ff door....
Dat komt wel goed , dingen zijn heus wel betrouwbaar (een motor is in mijn ogen vaak zo als de laatste man die er aan sleutelt) ik kocht de mijne en die pleurde na de eerste twee ritten uitmekaar .. heb het ding opnieuw opgebouwd , en nooit geen gereedschap meer nodig ..
 
Laatst bewerkt:
Dat komt wel goed , dingen zijn heus wel betrouwbaar (een motor is in mijn ogen vaak zo als de laatste man die er aan sleutelt) ik kocht de mijne en die pleurde na de eerste twee ritten uitmekaar .. heb het ding opnieuw opgebouwd , en nooit geen gereedschap meer nodig ..
Als je er verder nooit mee rijdt dan blijven ze wel betrouwbaar ja._O-
 
Persoonlijk denk ik dat zo'n Amerikaanse allesbrander nooit zo betrouwbaar kan worden als welke jap dan ook.
Maar dat is meteen ook de charme
Lekker toch weekendje rijden en een week sleutelen.
En je leert je fiets van a tot z kennen zo op die manier.
Elk nadeel hep ze voordeel zeg maar _O- :P
 
Als je er verder nooit mee rijdt dan blijven ze wel betrouwbaar ja._O-
Persoonlijk denk ik dat zo'n Amerikaanse allesbrander nooit zo betrouwbaar kan worden als welke jap dan ook.
Maar dat is meteen ook de charme
Lekker toch weekendje rijden en een week sleutelen.
En je leert je fiets van a tot z kennen zo op die manier.
Elk nadeel hep ze voordeel zeg maar _O- :P
Het bedrijf bestaat al veel langer dan ieder andere motofiets fabrikant,ze doen dus blijkbaar
toch wel iets goed anders hou je het niet zo lang vol. ;)
 
Rene `` Laat ze maar lullen, de tijd leert het je wel dat het ding heel blijft of niet … Succes en nog veel lol met je nieuwe ploffer ...

(ik heb d`r ooit een Harley bij gekocht omdat ik altijd gezegd heb m`n laatste motor wordt een HD , want t is een echte ouwe lullen motor.)
 
Dit mankementje wordt wel gefikst en verder blijf ik bij mijn mening dat dit de leukste fiets is die ik ooit heb gehad na tientallen FZR-ren, 4 R1-en, een TDM-850, een GSXR600 en een Z1000 te hebben gehad.

Enige jap die ik er nog naast wil hebben staan is een oude V-max en eventueel een GPZ900R, puur omdat die zo mooi zijn.
 
Contactslot, heb ik ook aan zitten denken maar voor zover ik kan zien valt electrisch gezien alleen alles uit wat met het ontstekingscircuit te maken heeft, meest visuele is de toerenteller en die wordt rechtstreeks door de ontsteking aangestuurd.

De rest van de electra blijft het gewoon doen tijdens een storing, ik zou verwachten dat bij een gaar contactslot alles meteen dood zou zijn.

Het probleem is 100% temperatuurgerelateerd. Zou het contactslot zo warm worden dat het alleen dan verbinding zou verliezen?

Hij staat nou bij een goede shop en ik ben pas volgende week terug van vakantie. Ik hoop dat hij dan klaar is en dan hoor ik het wel, maar bedankt voor de input!
 
Contactslot, heb ik ook aan zitten denken maar voor zover ik kan zien valt electrisch gezien alleen alles uit wat met het ontstekingscircuit te maken heeft, meest visuele is de toerenteller en die wordt rechtstreeks door de ontsteking aangestuurd.

De rest van de electra blijft het gewoon doen tijdens een storing, ik zou verwachten dat bij een gaar contactslot alles meteen dood zou zijn.

Het probleem is 100% temperatuurgerelateerd. Zou het contactslot zo warm worden dat het alleen dan verbinding zou verliezen?

Hij staat nou bij een goede shop en ik ben pas volgende week terug van vakantie. Ik hoop dat hij dan klaar is en dan hoor ik het wel, maar bedankt voor de input!
Ok, het gekke is dat ie opeens uit valt.....
Als de rest van de stroom vragers het wel blijft doe......maatje van mij heeft ook zo iets gehad, was een scheurtje in de bobine, als ie warm werd viel die uit.
 
Klopt, heb ik ook al aan gedacht maar deze heeft een single spark, dus een eigen bobine voor iedere cilinder, geen twin spark oftewel 1 bobine voor beide cilinders.

En hij valt meteen helemaal dood, niet dat hij op 1 cilinder gaat lopen ofzo.

Met 2 bobines is het vrij onwaarschijnlijk dat beide bobines op exact hetzelfde moment uitvallen. En omdat ik eigenwijs ben toch maar een nieuwe twin-bobine gekocht en een stuk gaan rijden.

Dat was dus 70 euro die ik me had kunnen besparen, na 20 minuten viel hij weer uit.....
 
Klopt, heb ik ook al aan gedacht maar deze heeft een single spark, dus een eigen bobine voor iedere cilinder, geen twin spark oftewel 1 bobine voor beide cilinders.

En hij valt meteen helemaal dood, niet dat hij op 1 cilinder gaat lopen ofzo.

Met 2 bobines is het vrij onwaarschijnlijk dat beide bobines op exact hetzelfde moment uitvallen. En omdat ik eigenwijs ben toch maar een nieuwe twin-bobine gekocht en een stuk gaan rijden.

Dat was dus 70 euro die ik me had kunnen besparen, na 20 minuten viel hij weer uit.....
Dat is dan idd onwaarschijnlijk.
Zal waarschijnlijk toch aan de vonk liggen, of een gebrek aan stroom er naar toe.
Benzine zal niet voor de hand liggen.
 
Om dit topic netjes af te sluiten: vandaag is de Dyna opgehaald bij Downtown Harley in Duiven en het probleem is verholpen zegt de monteur.

Het was even zoeken maar de krukas sensor was de schuldige. Dat is een spoel(coil) met waarschijnlijk een breukje erin en als hij warm werd kapte die ermee. Op een gegeven moment startte de fiets helemaal niet meer toen ze hem goed warm hadden laten lopen en dat was precies wat ze nodig hadden om het issue te lokaliseren.

Een nieuwe sensor en 2 bougies, samen met iets rijker zetten en hij loopt weer als een kogel. De hele rit naar huis van anderhalf uur inclusief doortrekken en files geen klap meer verkeerd gegeven dus ik heb het vertrouwen wel dat dit probleem verholpen is.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Om dit topic netjes af te sluiten: vandaag is de Dyna opgehaald bij Downtown Harley in Duiven en het probleem is verholpen zegt de monteur.

Het was even zoeken maar de krukas sensor was de schuldige. Dat is een spoel(coil) met waarschijnlijk een breukje erin en als hij warm werd kapte die ermee. Op een gegeven moment startte de fiets helemaal niet meer toen ze hem goed warm hadden laten lopen en dat was precies wat ze nodig hadden om het issue te lokaliseren.

Een nieuwe sensor en 2 bougies, samen met iets rijker zetten en hij loopt weer als een kogel. De hele rit naar huis van anderhalf uur inclusief doortrekken en files geen klap meer verkeerd gegeven dus ik heb het vertrouwen wel dat dit probleem verholpen is.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Mooi , nu op naar het volgende
 
Terug
Bovenaan Onderaan