2004 : Fireblade vs. R1

Kriz

MF veteraan
11 jan 2003
4.137
0
Mol, België
Hey,

Dit is niet het zoveelste topic om jullie eigen moto te verheerlijken/promoten :) .

Het ZOU KUNNEN dat ik één van de 2 bikes ga aanschaffen en wil eventueel wat hulp bij mijn keuze.

Ik heb vandaag reeds een testrit (35 min) gedaan met de Fireblade maar een testrit met een R1 lijkt niet direct haalbaar.

Vandaar zou ik graag reacties ontvangen van (en lees nu heel goed :) ) van diegene die reeds met BEIDE motoren gereden hebben !!! Dus geen eigenaars van een R1 OF Blade die niet met de andere gereden hebben :)

Hopelijk is er hier of daar toch iemand die het wel klaar gekregen heeft om een testrit met beide motoren te kunnen doen of bv. eens gereden heeft met de andere moto van een vriend ofzo.

Alvast van harte bedankt voor de OBJECTIEVE informatie !!!

greetz
chriz

Dit is wel niet precies wat je vraagt, maar lees het toch maar even.
Leuk stukje van Rene_R1 in het topic "Nieuws omtrend de ZX10R"

Je mag langskomen en 25 magazines doorspitten, alles middelen en je eigen conclusies trekken maar vergeet vooral niet de laatste regel te lezen!

Het komt erop neer - als ik 25 magazines op een hoop gooi - dat de ZX-10R de extreemste is, het snelst op het circuit met een ervaren rijder (Megatracktest). Omdat ie het extreemst is kan dat op de openbare weg ook een nadeel zijn, je leest over pijnlijke polsen en scheuten in de rug. Maakt niets uit, je kiest extreem dus je hebt het ervoor over !!!

De Honda Fireblade heb je al getest, een fiets waarop je bedriegelijk hard gaat zonder het te merken. Daarom ook voor een onervaren rijder een motor om snel hard op te gaan. Nadeel voor de ervaren rijder, hij biedt weinig uitdaging dus zoek je de grens, het gaat lang goed en hup, je ligt eraf. Waarschijnlijk vanwege het gebrek aan feedback, de motor doet immers zelf wel wat hij goed vindt (stuurdemper).

De Suzuki GSX-R1000 behoort volgens de testen nog lang niet bij het grof vuil, nog steeds beresterk in het middengebied, beste windbescherming maar een beetje log in vergelijking met de piepjonge concurrentie. Tijd voor een nieuw model.

De R1 maakt 1~3k tpm meer dus kun je hem niet vergelijken bij hetzelfde toerental. Je rijdt hem als een 600, de kick powerband loopt van 9k tot 14,5k tpm. Het geluid, je moet beleven hoe het klinkt als je de 14k tpm overschrijdt (seatpipes/ram-air). Net als de ZX en Blade is de windbescherming nihil, achterop wil je niet! De R1 combineert Honda eigenschappen (perfecte afwerking/ruime zit) met die van Yamaha (uitstraling/funfactor). Relatief comfortabel, op meerdere circuits nipt verslagen door de ZX zal hij overall de grootste groep rijders aanspreken alles zoeken, snel op een circuitdag én allround voor de overige 95% van je km's...

Iedereen is subjectief dus lees de magazines en rij een proefrit op beide motoren, wat jou specifiek aanspreekt laat je in je overweging meespelen, dan kom je er wel uit.

ik heb dus wel met de fireblade een stukie gereden ging erg lekker gaat als een trein erg gemakkelijk alles, schakelde erg goed,is een leuk en mooi motorfiets maar volgens mij raak je op deze motorfiets snel verveelt, ik ga binnenkort eens proberen of ik de '04 r1 mag testen (hoop dat dat gaat lukken)

Hey,

Dit is niet het zoveelste topic om jullie eigen moto te verheerlijken/promoten :) .

Het ZOU KUNNEN dat ik één van de 2 bikes ga aanschaffen en wil eventueel wat hulp bij mijn keuze.

Ik heb vandaag reeds een testrit (35 min) gedaan met de Fireblade maar een testrit met een R1 lijkt niet direct haalbaar.

Vandaar zou ik graag reacties ontvangen van (en lees nu heel goed :) ) van diegene die reeds met BEIDE motoren gereden hebben !!! Dus geen eigenaars van een R1 OF Blade die niet met de andere gereden hebben :)

Hopelijk is er hier of daar toch iemand die het wel klaar gekregen heeft om een testrit met beide motoren te kunnen doen of bv. eens gereden heeft met de andere moto van een vriend ofzo.

Alvast van harte bedankt voor de OBJECTIEVE informatie !!!

greetz
chriz

Joh er is over die twee hier zoveel geluld, en de verschillen zo kleind dat je je daarom maar één ding moet afvragen : wat zegt je gevoel........
Één tip : je komt van een Honda, ik denk dat een yammie dan tegen valt })

mmm niet helemaal waar.. Ik kom van Honda en ben toch érg blij met mn R1 8-)
.....net als Rossi :} :} :} (vandaag weer de Honda's een poepie laten ruiken op dat circuit van Mugello)

Van het allemaal nog een beetje tegenvallen van Rossi, ik had meer verwacht... :X Misschien dat het nog gaat komen?

Verder lijkt mij de R1 ´leuker´ dan de Blade. Heb nooit op een Blade gereden, wel R1. Maar ik zou echt niet weten waarom ik zou kiezen voor een 1000cc 4-in-lijn. Spelen op een 600 is veel sneller leuk dan op een 1000. ;)

Joh er is over die twee hier zoveel geluld, en de verschillen zo kleind dat je je daarom maar één ding moet afvragen : wat zegt je gevoel........
Één tip : je komt van een Honda, ik denk dat een yammie dan tegen valt })

Arkan heeft ook een (hele brute/verbouwde) R1 gehad..

Kijk hier maar eens

En nu ZOU HET KUNNEN dat ook deze weggaat? Sorry...het is offtopic...maar dat zou toch een beetje gek zijn. Tenzij je graag aan je volgende "project" begint

Back ontopic dan maar :)

Ik heb alleen met de Fireblade gereden (een halve week) en nog niet met de R1 (binnenkort :9 ), maar weet nu al dat de R1 stukken spannender zal zijn, de Blade voelt een beetje tam aan. Gaat allemaal te gemakkelijk, alleen via je snelheidsmeter merk je dat je hard gaat.

Succes met je keuze :) , dacht dat je net een CBR600RR had gekocht.

ik heb op beiden gereden aangezien een vriend van me de zilveren r1 heeft gekocht.
ze waren nog erg nieuw dus ik mocht niet boven de 6000 toeren komen.

ik kan dus geen vergelijk maken op toptoeren, maar ik begrijp van hem nu dat ie er boven de 9000 als een idioot aan gaat sleuren. de fireblade blijft daarentegen erg rustig, zelfs onder maximale acceleratie.

gooi er net als ik een niet gehomologeerde arrow demper onder en hij brult zo enorm luid dat het net een circuitracer is, NIKS saai, maar SUPERracy..!!

ik vond de r1 wel sneller sturen, vooral het insturen ging vlotter, maar dat kan gedeeltelijk liggen aan de bandenkeuze (pirelli op honda, MPP op yamaha).
ik vond de r1 ook netjes op toeren komen en de blade voelt niet bulliger, ondanks dat ie minder toeren maakt. het zijn beiden ongelofelijk goede machines en ik denk dat uiterlijk en voorkeur voor een bepaald merk echt de doorslag moeten gaan geven.

even ter illustratie hoe stabiel de blade is...heb met een videocamera in mn hand wat acceleratietests gedaan...dus een hand gasgeven, de andere hand filmen terwijl ik lichtjes voorover lig...ook in 2 kan ik VOL gaan..!!
zelfs vanaf derde versnelling acceleren naar uiteindelijk bijna 290 op de teller ging met 1 handje aan het stuur..!! hoe bedoel je stabiel..!!

R1 boven de 9000 als een idioot aan gaat sleuren. de fireblade blijft daarentegen erg rustig, zelfs onder maximale acceleratie.

Volgens de acceleratiecijfers, voortkomend uit de diverse tests, liggen alle 1000cc binnen tienden van seconden bij elkaar.
Oftwel: gevoel zegt niks, harde cijfers wel.

Dat "sleuren boven de 9000" van de R1 is eerder een minpunt.
Misschien is het wel zo dat de Blade over het volle toerengebied een mooie lineaire versnelling vertoont terwijl de R1 bij bepaalde toerentallen afvlakt en daarna weer oppikt om uit de dip te komen. (wat jij dan sleuren noemt)

Laatst bewerkt:
bla bla .... 'zogenaamd feitje 1', 'zogenaamd feitje 2', merk x, merk y...

Ja ja...we weten het nu wel ;)

Ik zou zeggen....ga er lekker op proefrijden, want op dit soort vragen kom je toch altijd terecht in een eindeloze discussie van voor en tegenstanders.. :)

Terwijl jijzelf als enige kan bepalen welke bike het beste bij je past ....

so.... go out and play and kick ass!

succes met de aanschaf! 8-)

Terug
Bovenaan Onderaan