2004 yamaha R1 met ratel in het blok

Sebulba

Die hard MF'er
6 okt 2011
917
1.065
Utrecht
Gister tijdens een ritje viel mij een ratel op die vooral vanaf 4000 rpm te horen was. Yamaha R1 uit 2004 met 33.000km en 1500km geleden laatste (kleine) beurt gehad. Ik merkte verder niks aan de motor.
Vanochtend opnieuw geluisterd en toen leek de ratel helemaal weg. Totdat na 5 minuten de motor op temperatuur kwam en de ratel ook terug kwam... boven 6000rpm lijk je hem niet meer te horen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt:
Maak me zorgen om lagers. Iemand ervaring met dit probleem of die er op basis van het filmpje er iets over kan zeggen?

Groeten Roland
 
Laatst bewerkt:
ik vind hem meer stotteren, hoor geen duidelijke tik.
bij dit model is de exup klep er voornamelijk voor het geluid, vroegere modellen hadden er ook meer koppel door.
Bij beiden zou de klep en de bediening regelmatig gereinigd en gesmeerd moeten worden..
voor de zekerheid kijken of de kabels bewegen en of het 'wiel' waar ze aan vast zitten ook echt draait, daar zit de klep aan vast, die draait rond ( is de bedoeling) .
 
Zou kunnen dat de nokkenas spanner op het punt staat een tandje te verspringen .
Ooit gehad bij een FZ 750 na die verspringing spande deze weer max en was de ratel verdwenen.

Maar zou eerst idd even kijken wat hierboven staat over de exus klep.
 
Hmmm.. bij het optrekken voel je hem niet stotteren of inhouden. Wel gaf de garage aan dat ze bij de beurt de exup klep niet konden smeren omdat ze de schroeven niet los kregen? Dus misschien zit het toch daar? En zou je bij de nokkenasketting niet verwachten dat je het vanaf koud starten zou horen? (Als leek gedacht...)
Bedankt voor de tips!
 
Theoretisch zet de ketting warm uit en wordt deze langer. Soms zijn er nieuwe losse veren te bestelen voor de naks. Als dat zo is staat er ook een minimale maat in het wphb.

Ketting rekt ook gewoon, da's op den duur meer dan dat uitzetten door warmte. Je verwacht het alleen niet bij dergelijke km standen. Onbelast (en koud?) de toeren in jagen is trouwens ook niet fijn.
 
Theoretisch zet de ketting warm uit en wordt deze langer. Soms zijn er nieuwe losse veren te bestelen voor de naks. Als dat zo is staat er ook een minimale maat in het wphb.

Ketting rekt ook gewoon, da's op den duur meer dan dat uitzetten door warmte. Je verwacht het alleen niet bij dergelijke km standen. Onbelast (en koud?) de toeren in jagen is trouwens ook niet fijn.
Ketting wordt toch nog steeds hydraulisch gespannen? Het foefje is dat je de banjo van de spanner af kan draaien en de spanner, die maar één kant op kan, een klikje door kan douwen. 2 klikjes is teveel. Mijn 1000 die nagenoeg dezelde basis heeft rammelt op dit moment harder dan het carillon van Barneveld kan spelen maar als de spanner weer een klikje verder klikt zal het weer een stuk minder zijn


hoop ik...
 
Ik heb hem vanochtend naar de garage gebracht. Monteurs daar wisten het ook niet dus ik heb hem daar achtergelaten...
Waren helaas al voor de komende 5 weken volgeboekt dus zal even duren voordat ik hoor wat er aan de hand is.
Bedankt voor het meedenken!
 
Dat is beter dan eventueel je blok kapot rijden... Hooguit iemand zoeken die wel tijd heeft.

En weet niet hoe het net jullie zit maar met full-gear even voor de fun rijden met 34 graden doe ik niet haha
 
Glazen bol ---> Waarschijnlijk zetten ze er een nieuwe nokkenas spanner in.

Er staan op joetjuup filmpjes over een APE handmatige spanner installeren maar dan moet je wel weten wat je moet doen.

 
Laatst bewerkt:
Ja zeker niet ideaal, 5 juli heb ik een weekendje eifel geboekt dus heb nog even in de buurt gebeld of het ergens sneller kon maar iedereen heeft het druk blijkbaar. Ik durf er nu ook geen grote stukken meer mee te rijden. Ik heb nog een suzuki drz400sm en een yamaha thundercat staan. R1 was in de eifel natuurlijk het leukst geweest maar dat is dan even niet anders...
 
Kleine update: staat nu al iets van 8 weken bij de garage en gaat door de drukte allemaal niet zo snel maar inmiddels zijn de nokkenaskettingspanner en de bougies vervangen en zijn de kleppen gesteld (waar verder geen bijzonderheden aan waren). Maar de tik is helaas nog niet weg...
Volgens de monteurs vooral te horen bij constante snelheid onder weinig belasting.
Ze gingen brainstormen over wat het nu kon zijn Dus volgens mij weten ze het daar ook niet meer zo goed.
Begint al aardig in de kosten te lopen dus ben benieuwd...
 
Das een duur geintje.
Een getraind oor kan de ratel vaak wel vinden met een stethoscoop. Ik kan het niet hoor tenzij het heel specifiek een bepaald onderdeel is maar je zou zeggen dat je eerst zo gaat zoeken voordat je van alles gaat vervangen / stellen.

Straks is het wel iets wat je niet laat repareren vanwege de eventuele kosten en heb je als bonus een flinke factuur.

Zou nog eens even heel goed overleggen als ik jou was.
 
Ja lastig, ze dachten dat het de naks was en vertelden dat omdat hij op oliedruk werkt dat de enige echte manier om het te testen is door hem te vervangen. Kleppen stellen was van tevoren overlegd omdat dat nu minder werk zou zijn ivm met dat de kop er toch af moest. Had alleen gehoopt dat het dan nu ook opgelost was maar dat is dus niet zo.
Degene die er mee bezig was geweest was er nu niet dus ze gingen bellen als ze hadden overlegd hoe verder. Ik zou ook niet weten hoe het anders moest want ik wil toch weten wat het is...
 
Ja lastig, ze dachten dat het de naks was en vertelden dat omdat hij op oliedruk werkt dat de enige echte manier om het te testen is door hem te vervangen. Kleppen stellen was van tevoren overlegd omdat dat nu minder werk zou zijn ivm met dat de kop er toch af moest. Had alleen gehoopt dat het dan nu ook opgelost was maar dat is dus niet zo.
Degene die er mee bezig was geweest was er nu niet dus ze gingen bellen als ze hadden overlegd hoe verder. Ik zou ook niet weten hoe het anders moest want ik wil toch weten wat het is...
Waarom moest de kop eraf?
En waarom kleppen stellen als er geen bijzonderheden aan zijn?
Dan controleer je toch alleen de klepspeling?
 
De exacte werkzaamheden staan er niet bij he. Allemaal speculeren wat er nu gebeurd.

Geen bijzonderheden kan net zo goed zijn niets extreem buiten tolerantie of niets beschadigd.

Een monteur zegt dan tegen een klant, die er doorgaans net niks van weet, dat er geen bijzonderheden zijn.

Logisch want doorgaans interesseert het de klant net niks als de werkzaamheden maar zoals gevraagd uitgevoerd zijn.
 
Kleppen moesten gesteld maar het was niet extreem en vooral geen dingen als kromme kleppen, beschadigingen etc. die de ratel hadden kunnen verklaren. Het kleppenverhaal had ook niet gehoeven maar hebben ze gevraagd of ik dat al (vervroegd) wilde omdat ze toch daar al in de buurt waren en dat heb ik toegezegd. Vervroegd onderhoud dus. Verder hadden ze me wel gewaarschuwd dat ze het ontzettend druk hadden. Kreeg alleen de indruk dat het met de nokkenaskettingspanner opgelost zou zijn Dus het vervroegde onderhoud is nu misschien een verkeerde keuze geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan