2004 yamaha R1 met ratel in het blok

Sebulba

Die hard MF'er
6 okt 2011
917
1.065
Utrecht
Gister tijdens een ritje viel mij een ratel op die vooral vanaf 4000 rpm te horen was. Yamaha R1 uit 2004 met 33.000km en 1500km geleden laatste (kleine) beurt gehad. Ik merkte verder niks aan de motor.
Vanochtend opnieuw geluisterd en toen leek de ratel helemaal weg. Totdat na 5 minuten de motor op temperatuur kwam en de ratel ook terug kwam... boven 6000rpm lijk je hem niet meer te horen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt:
Maak me zorgen om lagers. Iemand ervaring met dit probleem of die er op basis van het filmpje er iets over kan zeggen?

Groeten Roland
 
Laatst bewerkt:
Omdat ze de schroefjes niet los kregen.

8 weken wachten, pfff.
Hoe groot is die zaak?
Stel dat een monteur 2 motoren per dag doet, dan hebben ze er voor iedere monteur al 80 in de rij staan. 😲
Toen mijn R1 begon te ratelen bij een bepaald toerental heb ik de as van de klep even vastgehouden en toen veranderde de rammel. Alles loshalen, schoonmaken, monteren en de kabels spannen. Het was niet 100% weg maar soms zie, hoor, voel of proef je spoken.
Dat soort dingen heb je geen dure monteur of acht weken wachttijd voor nodig.
 
Rijdt sinds dit jaar weer motor en merk/hoor dat wachttijden van weken bij reparatie vaak voorkomen. Je zou denken dat men daarom inspeelt met personeel. Je zult maar 1 motor hebben. Dan is het seizoen voorbij.....
 
Ik snap niet waarom de exup klep niet als eerste word uitgesloten. Dat is juist het makkelijkste om te doen.

Exup klep kun je niet smeren en heeft volgens de WPH geen onderhoud nodig!
Je ziet dat mensen die klep toch loshalen en er kopervet of keramisch vet aan smeren.. gevolg is dat tie juist gaat vastzitten en storingen geeft! alles verbrand daar! en laat residu achter waardoor de klep blokkeert of stroef gaat lopen!

:W
 
Exup klep kun je niet smeren en heeft volgens de WPH geen onderhoud nodig!
Je ziet dat mensen die klep toch loshalen en er kopervet of keramisch vet aan smeren.. gevolg is dat tie juist gaat vastzitten en storingen geeft! alles verbrand daar! en laat residu achter waardoor de klep blokkeert of stroef gaat lopen!

:W
:?:?:?

S C H O O N M A K E N...
en een beetje vettigheid om te monteren, niet smeren. Niet residuachterlatenderommel gebruiken. Had ik het ook niet over.
De bedieningskabels mag je wel smeren, dan goed afstellen.
 
Toen mijn R1 begon te ratelen bij een bepaald toerental heb ik de as van de klep even vastgehouden en toen veranderde de rammel. Alles loshalen, schoonmaken, monteren en de kabels spannen. Het was niet 100% weg maar soms zie, hoor, voel of proef je spoken.
Dat soort dingen heb je geen dure monteur of acht weken wachttijd voor nodig.
Dat dus.
 
Ik zal volgende keer vragen of ze ook aan de exup klep willen denken, dank voor de tip. Ik ben het met jullie eens dat het allemaal erg lang duurt maar kan ook niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd was... In mijn gedachten ben ik allang blij als ik er nog een keer op rij dit seizoen en dat ik straks niet tegen een reparatie aan zit die rond de waarde van de motor gaat zijn.
Het is trouwens geen klein motorzaakje en ze zijn officieel yamaha dealer maar volgens mij zitten ze op dit moment met een personeelsprobleem. Achja..
 
:?:?:?

S C H O O N M A K E N...
en een beetje vettigheid om te monteren, niet smeren. Niet residuachterlatenderommel gebruiken. Had ik het ook niet over.
De bedieningskabels mag je wel smeren, dan goed afstellen.

Schoonmaken als er wat opzit? wattan? residu van de vorige keer? ;) Wat?? Kabels insmeren???? met teflon laag erop???? Nee dat mag ook niet :)



:W
 
Ik zal volgende keer vragen of ze ook aan de exup klep willen denken, dank voor de tip. Ik ben het met jullie eens dat het allemaal erg lang duurt maar kan ook niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd was... In mijn gedachten ben ik allang blij als ik er nog een keer op rij dit seizoen en dat ik straks niet tegen een reparatie aan zit die rond de waarde van de motor gaat zijn.
Het is trouwens geen klein motorzaakje en ze zijn officieel yamaha dealer maar volgens mij zitten ze op dit moment met een personeelsprobleem. Achja..
Je exup kun je schoonborstelen, ook het deel waar hij in zit kun je schoonmaken. De klep kan zwaarder gaan lopen en daardoor veranderd de spanning op de kabels ook. Wanneer je de klep uit het huis haalt zit er aan het eind een rolletje, die neem je af met een vettig doekje zodat hij daarna soepel weer in zijn plek glijd. In je handboek staat wel hoeveel speling op de kabels moet zitten. Dunne olie is het beste op je kabels.
Die koolstof van je klep borstelen voorkomt het zwaarder in beweging komen ervan. Bij mij resulteerde dit in het niet helemaal open gaan van de klep.

Laat je niet wijsmaken dat het niks uitmaakt. Ik heb elf jaar een en de zelfde R1 gehad en behalve tot de eerste keer heb ik er nooit meer last van gehad. Bijna 100.000km probleemloos gereden.
 
Helaas... ze hebben de oliedruk gemeten en die bleek te laag (iets onder 2 bar) en nu blijkt er ijzerslijpsel in het oliefilter te zitten...
Waarschijnlijk dus ten dode opgeschreven en zonde van het uitgevoerde onderhoud.
 
Helaas... ze hebben de oliedruk gemeten en die bleek te laag (iets onder 2 bar) en nu blijkt er ijzerslijpsel in het oliefilter te zitten...
Waarschijnlijk dus ten dode opgeschreven en zonde van het uitgevoerde onderhoud.

En daar hebben ze 8 weken over gedaan?.
Als je onderhoud doet tap,je toch ook de olie af.waarom is dit niet eerder ontdekt dat ijzer slijpsel in je olie
Ze hebben toch ook je kleppen gesteld etc.
Wat een kut motor zaak waar je die motor gebracht heb.
En is het wel echt waar wat ze nu beweren?.
Eerst weten ze het niet laten je wel onderhoud betalen en dan opeens dit.
Een second opinion ergens anders zou. Wel helpen en blijkt dat ze lopen te kloten .
Weet je de juridische weg wel .
En de naam van de motor zaak zeg je natuurlijk niet,bang je krijgt gezeik daar als je de moto komt ophalen.
Ik vind het een stel amateurs en prutsers.
.
 
En daar hebben ze 8 weken over gedaan?.
Als je onderhoud doet tap,je toch ook de olie af.waarom is dit niet eerder ontdekt dat ijzer slijpsel in je olie
Ze hebben toch ook je kleppen gesteld etc.
Wat een kut motor zaak waar je die motor gebracht heb.
En is het wel echt waar wat ze nu beweren?.
Eerst weten ze het niet laten je wel onderhoud betalen en dan opeens dit.
Een second opinion ergens anders zou. Wel helpen en blijkt dat ze lopen te kloten .
Weet je de juridische weg wel .
En de naam van de motor zaak zeg je natuurlijk niet,bang je krijgt gezeik daar als je de moto komt ophalen.
Ik vind het een stel amateurs en prutsers.
.

Christus nog aan toe 8)7
 
@ HondaRC36 : voel je je nu beter ?

Nee dit accepteren is goed.
Ik denk Janbros dat jij deze werkwijze ook niet accepteert.
Het gaat nergens over,ik denk dat die gasten in die motorzaak het niet weten en hem snel iets vertellen.
Want ze gaan eerst van alles doen ,onderhoud en kleppen stellen .
Dan tap je toch al olie af,dan hadden ze het dan moet zien.
Dat je na 8 weken erna weer olie aftapt en dan ijzervijzsel in oliefilter ontdekt tja uh.
Waarom was dat dan niet eerste keer dan ontdekt?
Iets zegt mij dan dat er iets niet goed zit in die motorzaak of bij monteur die eraan sleuteld.
Hoe vaak verzinnen monteurs niet iets uit hun dikke duim om maar van een probleem af te zijn.
Vooral als ze er niks meer van snappen.
Ik zeLF denk aan de nokkenas ketting spanner,of de exup klep.
Maar ja als je een schroefje van die exup klep al niet loskrijgt als monteur tja ...
Of de aandrijfmotor niet eens bekijkt die deze exup klep aanstuurt,tja .
 
Laatst bewerkt:
Kweenie hoor maar bij kleppen stellen laat ik geen olie af...

Is ook niet waar je aan denkt als je op zoek bent naar een ratel.
Maar slijpsel in het oliefilter, hebben ze dat filter nog? Praten we over stukken of flinters?

Hoeveel kwam er uit zetten? Alleen in het filter of was de olie metallic uit het carter?

Grote kans dat het wel serieus mis is maar dan de vraag wat precies.
 
Kweenie hoor maar bij kleppen stellen laat ik geen olie af...

Is ook niet waar je aan denkt als je op zoek bent naar een ratel.
Maar slijpsel in het oliefilter, hebben ze dat filter nog? Praten we over stukken of flinters?

Hoeveel kwam er uit zetten? Alleen in het filter of was de olie metallic uit het carter?

Grote kans dat het wel serieus mis is maar dan de vraag wat precies.
Kleppen stellen doe je normaal gesproken tijdens een grote beurt,en ja ook dan gaat de olie er uit,en ook als
je een ratel in het blok heb zitten waarvan de herkomst onduidelijk is.
 
Tsja, mag toch hopen dat het allemaal waar is ja. Olie en filter hebben ze neem ik aan niet afgetapt omdat dat 1500km/3maanden geleden nog was gedaan. Nokkenaskettingspanner hadden ze dus juist op gegokt maar toen die vervangen was was de ratel niet weg. Toen ze het ijzerslijpsel vonden namen ze aan dat het een kapot lager was. Als ik dat zeker wil weten gaat het me neem ik aan nog meer geld kosten en daar heb ik geen trek in. Ik geloof best dat een blok met een ratel waar ijzerslijpsel in zit overleden is. Het heeft lang geduurd en achteraf was het een foute keuze om het onderhoud alvast te doen. Maar kan er zelf niet kwaad om worden eigenlijk. Dan had ik een paar weken eerder geweten dat het einde verhaal was. Nu even bedenken wat ik ga doen want denk niet dat ik zonder racer ga kunnen...
 
Deze generatie R1 blokken zijn niet al te best..Bij motorrad was bij 50.000 km kleppen spul al uit gesleten! (uitlaatkleppen) TOESTANDCilinderkop: de geleiders van de uitlaatkleppen zijn conisch verruimd en de speling van de klepstelen ligt gedeeltelijk buiten de slijtagegrens. De nokhoogte van beide nokkenassen ligt gedeeltelijk buiten de slijtagegrens...https/www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/50-000-km-test-yamaha-yzf-r1/ 20 klepper zat iets beter inelkaar ;)
 
Deze generatie R1 blokken zijn niet al te best..Bij motorrad was bij 50.000 km kleppen spul al uit gesleten! (uitlaatkleppen) TOESTANDCilinderkop: de geleiders van de uitlaatkleppen zijn conisch verruimd en de speling van de klepstelen ligt gedeeltelijk buiten de slijtagegrens. De nokhoogte van beide nokkenassen ligt gedeeltelijk buiten de slijtagegrens...https/www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/50-000-km-test-yamaha-yzf-r1/ 20 klepper zat iets beter inelkaar ;)
Ik vind dat wel meevallen,motor uit die test presteert gewoon nog als een nieuwe,en vergeet niet dat die mannen alles
behalve zachtzinnig met die motoren omgaan,ik kan je andere 50000km tests laten zien waarbij motoren er veel slechter vanaf komen.
En er zijn er geweest die de 50000km niet eens haalde zonder motorschade.En motoren met meer dan 160pk daar was je vroeger blij mee als
het 5000km volhield zonder revisie,wat dat betreft zijn motoren van tegenwoordig super goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat wel meevallen,motor uit die test presteert gewoon nog als een nieuwe,en vergeet niet dat die mannen alles
behalve zachtzinnig met die motoren omgaan,ik kan je andere 50000km tests laten zien waarbij motoren er veel slechter vanaf komen.
En er zijn er geweest die de 50000km niet eens haalde zonder motorschade.En motoren met meer dan 160pk daar was je vroeger blij mee als
het 5000km volhield zonder revisie,wat dat betreft zijn motoren van tegenwoordig super goed.

In vind die blokken na tig duizend km allemaal rammelen! Heb zelf ook 20 klepper die loopt nog zijdezacht zonder rammeltjes of olieverbruik! 60.000km nu.. Na die 50.000 test R1 van motorrad stond er ook 1000 op de werkbank met net ingelopen zo zag deze eruit van binnen! De K5 van suzuki! zelfde behandeling, ze waren nog beetje bang voor, hadden de K5 uitgeleend aan zusterblad ps voor aftermarket uitlatentest! arme ding had hele dag op de Prüfstand gestaan te brullen....


https://www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/50-000-km-test-suzuki-gsx-r1000/

:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan