2004 yamaha R1 met ratel in het blok

Sebulba

Die hard MF'er
6 okt 2011
917
1.065
Utrecht
Gister tijdens een ritje viel mij een ratel op die vooral vanaf 4000 rpm te horen was. Yamaha R1 uit 2004 met 33.000km en 1500km geleden laatste (kleine) beurt gehad. Ik merkte verder niks aan de motor.
Vanochtend opnieuw geluisterd en toen leek de ratel helemaal weg. Totdat na 5 minuten de motor op temperatuur kwam en de ratel ook terug kwam... boven 6000rpm lijk je hem niet meer te horen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt:
Maak me zorgen om lagers. Iemand ervaring met dit probleem of die er op basis van het filmpje er iets over kan zeggen?

Groeten Roland
 
Laatst bewerkt:
Rijdt sinds dit jaar weer motor en merk/hoor dat wachttijden van weken bij reparatie vaak voorkomen. Je zou denken dat men daarom inspeelt met personeel.
Je zult maar 1 motor hebben. Dan is het seizoen voorbij.....
Ben je lekker mee..............
Je brengt je motor voor een rateltje en dan ben je 'm voor de rest van het seizoen kwijt.
Alle mooie dagen staat de motor bij de dealer te kijken, want tsja die is druk.................... :X Ondertussen GEEN motorritjes!
Van alles wordt er vervangen, maar echt gericht oplossen dus niet. Is het probleem dan straks na een half jaar wél helemaal opgelost?
En alle kosten die er mee zijn gemoeid? Mss is het straks wel een super-simpel dingetje. Beter is om een ECHTE vakman te gaan raadplegen.
Alles bij elkaar opgeteld had je beter het hele blok kunnen vervangen. Net zo duur, maar dan wel na een weekje weer de weg op!:]

Zoiets heb ik in verleden ook eens gehad met een Mazda.
Als ik alles zou hebben vervangen wat mij toen werd verteld dan was ik nu nog aan het afbetalen geweest.
Totdat iemand me vertelde dat ik bij de werkplaats-chef in Boxmeer moest zijn. Die zou 't zeker moeten weten.
Toen ik in de buurt was, langs gegaan. Hij had 't snel in de gaten. Klein klusje. Daarna opgelost!
Zo zie je maar: In land van de blinden is 1 oog koning!!

Voor mijn eigen oude FZ wordt 't ook steeds moeilijker om alle onderdelen nog te verkrijgen.
Zeker in toekomst zal dat soms lastig gaan worden. Daarom nu een 2e motor erbij gekocht.
Dat ik iig NIET stil ga komen te staan in de zomer!!:t
 
Vindt het allemaal maar gek verlopen vertrouw heel de dealer niet meer. Ik dacht ook het eerst aan de Exup klep, moet je wel onderhoud aan doen en de uiteinden insmeren met hittebestendige molybdeenvet, en de kabels opnieuw spannen. Kleppen stellen is zo wie zo onzin, die gaan na lange tijd vaster staan en strakker (dus minder geluid )Hoe is de kleur van het slijfpsel (brons of aluminium of staal kleur)Brons is een lagerschaal. Hoop dat je er snel uitkomt, ik heb heel veel FZR en gemaakt hetzelfde principe. En olie aftappen is het eerste wat je moet doen met deze klachten, troep dan carterpan eraf en in de aanzuigmond kijken, dan zie je meer. En een handmatige kettingspanner monteren, sluit je dat ook uit
 
Laatst bewerkt:
Oke, dat vind je dus. Maar waar baseer je je verhaal op?

Dat zegt hij toch, dat hoort tie.
waarom-blijven-je-oren-je-hele-leven-groeien-en-je-armen-bijvoorbeeld-niet-3708-1544539526.jpg
 
Dat zegt hij toch, dat hoort tie.
Bekijk bijlage 1428258



Iets verder kijken dan je...lang is..of kort:z




Deze generatie R1 blokken zijn niet al te best..Bij motorrad was bij 50.000 km kleppen spul al uit gesleten! (uitlaatkleppen) TOESTANDCilinderkop: de geleiders van de uitlaatkleppen zijn conisch verruimd en de speling van de klepstelen ligt gedeeltelijk buiten de slijtagegrens. De nokhoogte van beide nokkenassen ligt gedeeltelijk buiten de slijtagegrens...https/www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/50-000-km-test-yamaha-yzf-r1/ 20 klepper zat iets beter inelkaar ;)
 
Controleren of de exup klappert is wel erg moeilijk ook zeg, bij de vele FZRren en R1's die ik heb gehad die klapperden tijdens stationair ging ik even op de grond liggen ernaast, pakte een hamer andersom vast en drukte de steel stevig tegen de kabels van de exup klep. Als het geluid dan weg was of veranderde stond de klep te rammelen als gevolg van te losse kabels.

Dat was een onderzoek van zeker 5 seconden. Een hamer zoeken duurde nog langer....
 
Bij een FZR 1000 3GM stelde ik de kabels vrij strak af zodat er geen speling op zat en zorgde dat hij een heel klein spleetje openstond. Dan kon hij nooit gaan klapperen omdat de klep de zitting niet raakte. En een klein spleetje merk je echt niet, dat ding staat toch al vrij snel helemaal open.

In de manuals staat een afstelprocedure met een pennetje of boortje erin te steken voor de positie maar dat heb ik nooit opgevolgd.
 
Hoi , ben nieuw op dit forum en heb net 1 dag een R1 . Lees van alles en nog wat , kan wel de hele dag van alles lezen hier maar lijkt me niet verstandig 😁
Kwam er gisteren pas achter dat er een behoorlijk bijgeluid in de vrije versnelling te horen is.
Wanneer ik in de versnelling sta met koppeling in of aan het rijden klinkt hij prima.
Moet ik er naar laten kijken of geen zorgen maken ?
Bouwjaar 99 en 33000 op de teller .
 
Hoi , ben nieuw op dit forum en heb net 1 dag een R1 . Lees van alles en nog wat , kan wel de hele dag van alles lezen hier maar lijkt me niet verstandig 😁
Kwam er gisteren pas achter dat er een behoorlijk bijgeluid in de vrije versnelling te horen is.
Wanneer ik in de versnelling sta met koppeling in of aan het rijden klinkt hij prima.
Moet ik er naar laten kijken of geen zorgen maken ?
Bouwjaar 99 en 33000 op de teller .
Je kan je vraag beter hier stellen,daar zitten de R1 kenners,
https://www.motor-forum.nl/threads/het-grote-yamaha-r1-topic-deel-56-laagvliegen.402658/unread
 
Terug
Bovenaan Onderaan