2017: Rondje Oostzee

Omdat er even niks te sleutelen is in de garage dan maar:

Om te beginnen vond ik nog een foto van de vorige camping, maar dan de goede kant:
WP_20170731_17_24_27_Pro.jpg

Foto's staan dus niet helemaal op volgorde opgeslagen..

Dag 2 in Polen.
Ik zie nu eigenlijk pas dat ik er heel weinig foto's van heb. Vooral tijdens het rijden ben ik de hele dag bezig geweest met waar ik naar toe moet. Ineens zonder navigatie staan betekend wel dat je daar echt de dag mee bezig bent.
Wat met wel opviel aan polen is dat benzine bij elk tankstation weer een andere kleur heeft. Nou reed ik op een GS500 die volgens mij op alles loopt wat brandbaar is, dus ik was er niet zo heel erg bang voor. E10 was toen ook nog niet zo wijdverspreid als nu, dus bij twijfel de dure benzine erin gooien. Zo duur is het hier ook weer niet.
Verder deze dag weer echt de ogen uit gekeken. Het is in Polen zo enorm anders dan andere landen waar ik tot nog toe ben geweest. Daarbij is communicatie met de mensen wel echt lastig. Ze spreken een paar woordjes Duits, nog een beetje minder Engels maar met genoeg handen en voeten kom ik er steeds wel doorheen.
Veel wegwerkzaamheden trouwens. De geur van nieuw asfalt doet me na 4 jaar nog steeds denken aan Polen. Veel wachten en vertragingen dus ook:
IMG-20170801-WA0001.jpg

Daarbij nog wat zloty gehaald, omdat Polen niet het land van pinnen is. Dag 1 kon ik met euro's betalen, maar dat zal ook niet de meest ideale wisselkoers zijn geweest.
WP_20170731_21_01_12_Pro.jpg

In tegenstelling tot de andere dagen kon ik hier de locatie wel terug vinden. Ik ben heel grofweg langs Bydgoszcz gereden naar Iława. Daar aan het begin van het dorp/de stad een camping gevonden, en zowaar bij de receptie praatte ze Engels. Camping (hier: Leśna) lag alleen wel in de buurt van een sportveld en een drukke weg, dus eigenlijk achteraf gezien was het niet de beste plek. 's Nachts verder geen last van gehad, maar qua locatie niet de beste plek om je tent op te zetten. Heeft even een uurtje geduurd voordat ik me er echt veilig voelde. Goed, de tent staat tussen de campers:
WP_20170801_20_19_14_Pro.jpg


En boodschappen was ik nog niet aan toe gekomen. Supermarkt was nog wel een paar kilometer verderop, maar mijn motorschoenen kan ik prima mee wandelen en ik was voor de dag wel even klaar met motorrijden. Stukkie lopen dus. Leuk om het dorpje te zien, en de oost europese invloeden waren overal nog duidelijk te zien:

WP_20170801_19_14_03_Pro.jpg


Bruggen met de typische kleuren, net als de gebouwen trouwens:

WP_20170801_19_54_22_Pro.jpg


De dag hierna gaan we het gas erop houden richting Litouwen.
 
Vooruit, speciaal voor @kevin0299 en @Het ga jullie goed! wat fotootjes om weer eens terug te denken naar ondertussen 6 jaar geleden:
Ritje naar Litouwen heb ik bijzonder weinig foto's van. Deze niets zeggende foto onderweg:
WP_20170802_12_55_50_Pro.jpg

Enige wat hier nog wel noemenswaardig is; het ding is hier nog schoon. Mooi weer, zonnetje erbij. Dat ging een week later wel iets anders worden..
Net over de grens van Litouwen (ik heb de plaats niet meer gevonden op google maps, maar echt NET over de grens) toch maar op zoek naar een camping. Toen kwam de werkelijkheid dat ze daaro geen woord engels praten, en mijn russisch niet goed genoeg is om een camping te regelen. Uiteindelijk bleek iedereen in de familie een woord engels te praten en dat was genoeg om uit te leggen dat een degelijk bed nog geen 10 euro kostte. Een keertje dus niet kamperen, maar huisje nummer 6:

WP_20170802_18_37_37_Pro.jpg


Locatie was erg gaaf:
WP_20170802_18_37_28_Pro.jpg


En mijn motor kon ook eens weer echt ergens vast (en grotendeels droog) staan:
WP_20170802_18_37_00_Pro.jpg


Ik was wel blij verrast door de mensen hier. Ondanks de taalbarriere super aardig en behulpzaam.
Het water was wel een mindere verrassing. Ik heb er gedouched, maar kwam er volgens mij smeriger onder uit dan dat ik er onder ging staan. Water in Litouwen was niet heel erg aan te raden. Verklaart ook waarom bij elk tankstation flessen water verkocht werden. Gelukkig had ik nog genoeg bij om de avond door te komen. De volgende morgen heb ik onderweg netjes een fles gekocht; kon de oude Nederlandse fles ook weg.

Voor de volgende keer dat ik wat typ (misschien wel voor 2025) heb ik nog wel een leuk verhaal te vertellen.
 
Goed, in Litouwen was het nog steeds om de zoveel tijd stoppen, route kijken en weer door. Nog steeds geen navigatie, die ging pas mee doen vanaf Finland.
Tijdens een van die stops komt er iemand naar me toe en begint in het Nederlands te praten. Blijkt dat hij met een hele groep richting Letland aan het reizen is. Die groep was een delegatie van de Christian Motorcycle Association. Of ik zin had om een stukkie mee te rijden (mij werd beloofd dat ze me niet gingen proberen te bekeren). Ik had mezelf voor genomen om avontuur niet uit de weg te gaan, dus prima. Ik rij wel een stuk mee. Gelukkig was er ook nog iemand bij met een oude motor, dus stops genoeg onderweg:
WP_20170803_15_45_22_Pro.jpg


Aardige lui, waren onderweg naar een jaarlijks event wat door hun europese organisatie geregeld wordt. Met z'n alle kamperen, kampvuur, motoren en natuurlijk ook de kerkdiensten in een grote tent.
Richting het einde van de dag reed ik nog steeds met ze en begon me af te vragen waar ik een camping ging zoeken, totdat er geoppert werd dat ik vast wel een dag mee kon. Dat kon ik natuurlijk niet afslaan en ben met ze mee gereden naar de event locatie. Daar heeft meteen iemand geregeld dat ik gratis kon overnachten en mee kon eten. Als ik zou willen had ik zelf het hele weekend mogen blijven, maar ik bleef bij mijn plan om de volgende dag door te rijden.

WP_20170804_08_22_04_Pro.jpg

Een heel rijtje motoren, met het kampeerveld op de voorgrond.

WP_20170804_08_22_09_Pro.jpg

Vanuit het tentveld: De tent links en het podium werd gebruikt als "kerk". De tenten rechts werd het eten geserveerd.

WP_20170804_08_36_44_Pro.jpg

Natuurlijk mag een rondje motoren kijken niet ontbreken.

IMG-20170803-WA0001.jpg

Net als een kampvuurtje 's avonds.

De kerkdiens 's avonds heb ik bijgewoond (was ook een eerste keer voor mij) en verder de hele avond met jan en allemaal staan buurten over hoe hun precies in het leven staan. Ik heb in die avond bijzonder veel meer inzicht gekregen in hoe mensen die een geloof aanhangen tegen alles aan kijken. Het interessante daarin vond ik wel dat er best een grote overlap zit in de manier hoe ik in het leven sta, alleen haal ik kracht en wijsheid uit een andere bron.
Na een goed ontbijt de volgende morgen en het in ontvangst nemen van wat goodies, ben ik voor het zingen op de motor gestapt. De uitspraak die mij nog lang bij blijft was van iemand die zei: "ik hoop dat je ook god vind." In eerste instantie vond ik het best wel een klote opmerking; ze wisten dat ik niet gelovig ben. Gelukkig had ik erna een hele dag om daar over na te denken op de motor. Ik heb het voor mijzelf weten te vertalen naar: "ik hoop dat ook jij het geluk vind wat ik heb gevonden." En als je er zo over na denkt is het eigenlijk een van de mooiste dingen die een half vreemde ooit tegen mij gezegd heeft.

De goodies:
IMG-20170804-WA0005.jpg

Pocket bible, die ik in de weken erna ook heb doorgelezen. Niet mijn literatuur, maar wel interessant om op de camping door te lezen.

IMG-20170804-WA0002.jpg

En ergens vond ik het wel leuk om stickers te gaan plakken. Dus hun sticker was de eerste van de vakantie.
 

Bijlagen

  • WP_20170804_10_18_43_Pro.jpg
    WP_20170804_10_18_43_Pro.jpg
    165,5 KB · Weergaven: 9
Terug
Bovenaan Onderaan