Op verzoek van @James Bond hierbij een verslag van mijn meest recente noordkaap tripje. Ondertussen al wel weer even geleden. In de zomer van 2017 ben ik die kant op getoerd. Maar genoeg foto's gemaakt, dus die kan ik wel eens delen. Niet alle foto's zijn even mooi trouwens, ik had toen nog niet zo'n fancy camera op m'n telefoon.
Goed, hoe komen we aan dit idee?
Eigenlijk was ik ooit begonnen met motorrijden nadat ik in 2015 in Noorwegen reed samen met een maat van mij. We hadden toen ene Toyota Celica gekocht voor 500 euro voor een roadtrip door Zweden heen. Van het een komt het ander en voordat we het wisten zaten we bij de Noordkaap. Nog even voor het archief een foto van de desbetreffende auto:
Ja ja, ik weet het, het is geen blikkenforum. Hoe kom je vanuit hier op motorrijden? Nou heel simpel, de gedachte was er al ooit een keer, maar toen ik in het noorden van Noorwegen aan het rondtoeren was, wist ik zeker: hier kom ik nog een keer terug met de motor.
Motorrijbewijs gehaald, wat door Europa heen getoerd met een GS500, zwaar rijbewijs en bijbehorende motor gehaald en "plannen maken". En met plannen maken bedoel ik: grofweg aanwijzen op een kaart van europa welke landen je aan doet. Ik ben niet zo sterk met plannen. Het idee was in elk geval via de Baltische staten naar de Noordkaap en via Noorwegen/Zweden terug.
Dan het lijdend voorwerp, want Clank is zo'n eikel die genoeg ruimte heeft voor meerdere motoren. Welke gaat er mee? Ik had de keuze tussen een comfortabele sporttoerer:
En ehm.. dit:
Omdat comfort voor watjes is die gewoon met 4 wielen moeten gaan toch maar voor de GS500 gekozen. Maar er moest nog een hoop gebeuren. Nieuwe banden, onderhoudsbeurtje en nog een aantal kleine dingen om het leven op het ding wat makkelijker te maken, dus alles uit elkaar:
En ja, deze foto was een weekje voor vertrek. Ik zag het goedkomen, vele om mij heen niet. Maar uiteindelijk het hele ding op tijd in elkaar gekregen, bagage erop en voor de eerste dag mijn toenmalig huisgenoot gevraagd als voorrijder:
Eerste dagje, dus laat vertrekken, stukkie Duitsland in rijden, terrasje doen, nog een stukkie verder en tent opzetten:
Waar ik stond? Echt geen flauw idee meer. Camping was verder ook niet veel aan, maar ze hadden gras en een schone plee, dus ik was blij. Overigen gaat dat vaker in dit verslag gebeuren: ik heb ongeveer een idee waar ik ben geweest, maar bepaal altijd op de dag zelf hoe ik rij en waar naartoe precies, dus 4 jaar na dato is het lastig om terug te herleiden waar het was. Als ik het wel weet zet ik er wel een maps linkje bij.
Nu ik trouwens de foto's terug aan het kijken ben, is mij wel duidelijk waarom ik een duidelijke haat-liefde verhouding heb met GS500tjes. In een te korte tijd veel te veel op gereden, maar onderweg ook kiekjes als deze gemaakt:
En dan is het simpele beginnersmotortje toch wel vet hoor.
Voor de mensen die een kijkje in de tent willen: zo lig ik er meestal bij:
Al met al heb ik altijd de eerste dag even nodig om weg te komen van huis. Ik kom de eerste dag ook nooit ver. Volgende post gaan we Duitsland door en zo vlot mogelijk door naar Polen.
Goed, hoe komen we aan dit idee?
Eigenlijk was ik ooit begonnen met motorrijden nadat ik in 2015 in Noorwegen reed samen met een maat van mij. We hadden toen ene Toyota Celica gekocht voor 500 euro voor een roadtrip door Zweden heen. Van het een komt het ander en voordat we het wisten zaten we bij de Noordkaap. Nog even voor het archief een foto van de desbetreffende auto:
Ja ja, ik weet het, het is geen blikkenforum. Hoe kom je vanuit hier op motorrijden? Nou heel simpel, de gedachte was er al ooit een keer, maar toen ik in het noorden van Noorwegen aan het rondtoeren was, wist ik zeker: hier kom ik nog een keer terug met de motor.
Motorrijbewijs gehaald, wat door Europa heen getoerd met een GS500, zwaar rijbewijs en bijbehorende motor gehaald en "plannen maken". En met plannen maken bedoel ik: grofweg aanwijzen op een kaart van europa welke landen je aan doet. Ik ben niet zo sterk met plannen. Het idee was in elk geval via de Baltische staten naar de Noordkaap en via Noorwegen/Zweden terug.
Dan het lijdend voorwerp, want Clank is zo'n eikel die genoeg ruimte heeft voor meerdere motoren. Welke gaat er mee? Ik had de keuze tussen een comfortabele sporttoerer:
En ehm.. dit:
Omdat comfort voor watjes is die gewoon met 4 wielen moeten gaan toch maar voor de GS500 gekozen. Maar er moest nog een hoop gebeuren. Nieuwe banden, onderhoudsbeurtje en nog een aantal kleine dingen om het leven op het ding wat makkelijker te maken, dus alles uit elkaar:
En ja, deze foto was een weekje voor vertrek. Ik zag het goedkomen, vele om mij heen niet. Maar uiteindelijk het hele ding op tijd in elkaar gekregen, bagage erop en voor de eerste dag mijn toenmalig huisgenoot gevraagd als voorrijder:
Eerste dagje, dus laat vertrekken, stukkie Duitsland in rijden, terrasje doen, nog een stukkie verder en tent opzetten:
Waar ik stond? Echt geen flauw idee meer. Camping was verder ook niet veel aan, maar ze hadden gras en een schone plee, dus ik was blij. Overigen gaat dat vaker in dit verslag gebeuren: ik heb ongeveer een idee waar ik ben geweest, maar bepaal altijd op de dag zelf hoe ik rij en waar naartoe precies, dus 4 jaar na dato is het lastig om terug te herleiden waar het was. Als ik het wel weet zet ik er wel een maps linkje bij.
Nu ik trouwens de foto's terug aan het kijken ben, is mij wel duidelijk waarom ik een duidelijke haat-liefde verhouding heb met GS500tjes. In een te korte tijd veel te veel op gereden, maar onderweg ook kiekjes als deze gemaakt:
En dan is het simpele beginnersmotortje toch wel vet hoor.
Voor de mensen die een kijkje in de tent willen: zo lig ik er meestal bij:
Al met al heb ik altijd de eerste dag even nodig om weg te komen van huis. Ik kom de eerste dag ook nooit ver. Volgende post gaan we Duitsland door en zo vlot mogelijk door naar Polen.