2017: Rondje Oostzee

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.564
6.729
Helmond
Op verzoek van @James Bond hierbij een verslag van mijn meest recente noordkaap tripje. Ondertussen al wel weer even geleden. In de zomer van 2017 ben ik die kant op getoerd. Maar genoeg foto's gemaakt, dus die kan ik wel eens delen. Niet alle foto's zijn even mooi trouwens, ik had toen nog niet zo'n fancy camera op m'n telefoon.

Goed, hoe komen we aan dit idee?
Eigenlijk was ik ooit begonnen met motorrijden nadat ik in 2015 in Noorwegen reed samen met een maat van mij. We hadden toen ene Toyota Celica gekocht voor 500 euro voor een roadtrip door Zweden heen. Van het een komt het ander en voordat we het wisten zaten we bij de Noordkaap. Nog even voor het archief een foto van de desbetreffende auto:
1617903894727.png


Ja ja, ik weet het, het is geen blikkenforum. Hoe kom je vanuit hier op motorrijden? Nou heel simpel, de gedachte was er al ooit een keer, maar toen ik in het noorden van Noorwegen aan het rondtoeren was, wist ik zeker: hier kom ik nog een keer terug met de motor.

Motorrijbewijs gehaald, wat door Europa heen getoerd met een GS500, zwaar rijbewijs en bijbehorende motor gehaald en "plannen maken". En met plannen maken bedoel ik: grofweg aanwijzen op een kaart van europa welke landen je aan doet. Ik ben niet zo sterk met plannen. Het idee was in elk geval via de Baltische staten naar de Noordkaap en via Noorwegen/Zweden terug.

Dan het lijdend voorwerp, want Clank is zo'n eikel die genoeg ruimte heeft voor meerdere motoren. Welke gaat er mee? Ik had de keuze tussen een comfortabele sporttoerer:
IMG-20170602-WA0002.jpg


En ehm.. dit:
WP_20160910_13_27_38_Pro.jpg


Omdat comfort voor watjes is die gewoon met 4 wielen moeten gaan toch maar voor de GS500 gekozen. Maar er moest nog een hoop gebeuren. Nieuwe banden, onderhoudsbeurtje en nog een aantal kleine dingen om het leven op het ding wat makkelijker te maken, dus alles uit elkaar:
IMG-20170706-WA0003.jpg


En ja, deze foto was een weekje voor vertrek. Ik zag het goedkomen, vele om mij heen niet. Maar uiteindelijk het hele ding op tijd in elkaar gekregen, bagage erop en voor de eerste dag mijn toenmalig huisgenoot gevraagd als voorrijder:

WP_20170729_13_06_19_Pro.jpg


Eerste dagje, dus laat vertrekken, stukkie Duitsland in rijden, terrasje doen, nog een stukkie verder en tent opzetten:

WP_20170729_20_58_50_Pro.jpg


Waar ik stond? Echt geen flauw idee meer. Camping was verder ook niet veel aan, maar ze hadden gras en een schone plee, dus ik was blij. Overigen gaat dat vaker in dit verslag gebeuren: ik heb ongeveer een idee waar ik ben geweest, maar bepaal altijd op de dag zelf hoe ik rij en waar naartoe precies, dus 4 jaar na dato is het lastig om terug te herleiden waar het was. Als ik het wel weet zet ik er wel een maps linkje bij.
Nu ik trouwens de foto's terug aan het kijken ben, is mij wel duidelijk waarom ik een duidelijke haat-liefde verhouding heb met GS500tjes. In een te korte tijd veel te veel op gereden, maar onderweg ook kiekjes als deze gemaakt:

WP_20170729_20_29_37_Pro.jpg


WP_20170729_18_02_00_Pro.jpg


En dan is het simpele beginnersmotortje toch wel vet hoor.

Voor de mensen die een kijkje in de tent willen: zo lig ik er meestal bij:

IMG-20170730-WA0001.jpg


Al met al heb ik altijd de eerste dag even nodig om weg te komen van huis. Ik kom de eerste dag ook nooit ver. Volgende post gaan we Duitsland door en zo vlot mogelijk door naar Polen.
 
+1
Dat verhaal van die Celica ken ik nog wel van vroegah, heb je dat niet ook nog eens met een Volvo gedaan?
Jep, celica verhaal was nog in mijn fiesta tijd. Twee jaar ervoor iets vergelijkbaars gedaan met een volvo 440, maar niet tot aan de noordkaap
 
Ben benieuwd... jammer dat je de kawa liet staan ;)
Heb je alvast toegevoegd aan het verslagenoverzicht.... nu ben je dus wel verplicht het verslag af te maken ;)
 
Ben benieuwd... jammer dat je de kawa liet staan ;)
Heb je alvast toegevoegd aan het verslagenoverzicht.... nu ben je dus wel verplicht het verslag af te maken ;)
Ik kom er nog wel ergens op terug dat ik m'n kawa miste. Maargoed, alleen een reden om nog een keer te gaan.

Moet zeggen dat ik uiteindelijk best wel wat gravel en slechte wegen heb gereden met m'n GS500. Zelf stukken zandpaden heb ik meegepakt. Ik kon alles met dat ding. Denk niet dat dat even relaxed was geweest met een sportmotor.
 
+1
Dat verhaal van die Celica ken ik nog wel van vroegah, heb je dat niet ook nog eens met een Volvo gedaan?
Ik zag nu net trouwens pas dat de fiestaclub sticker nog op de zijruit van de Celica te zien is.
 
Ik kom er nog wel ergens op terug dat ik m'n kawa miste. Maargoed, alleen een reden om nog een keer te gaan.

Moet zeggen dat ik uiteindelijk best wel wat gravel en slechte wegen heb gereden met m'n GS500. Zelf stukken zandpaden heb ik meegepakt. Ik kon alles met dat ding. Denk niet dat dat even relaxed was geweest met een sportmotor.
Als je diverse types gereden hebt mis je steeds hetgeen wat je niet bij hebt.... met de V-strom mis ik de Vespa voor het relaxe en als ik in Catalunya ben dan mis ik de kawa zzr600 die ik ooit had voor het lekkere bochtenwerk... heb ik een gravelpad met de vespa dan mis ik de strom.
 
Als je diverse types gereden hebt mis je steeds hetgeen wat je niet bij hebt.... met de V-strom mis ik de Vespa voor het relaxe en als ik in Catalunya ben dan mis ik de kawa zzr600 die ik ooit had voor het lekkere bochtenwerk... heb ik een gravelpad met de vespa dan mis ik de strom.
Heb ik ook. Zandpaadje mis ik de XT, snelle glooiende bochten mis ik de ZZR, ben ik al m'n kutzooi aan het inpakken mis ik de K100, als ik aan het sleutelen ben of in de stad rondjes aan het rijden ben mis ik de GS500..
 
Lachen dit, ik ga dit ook lekker meelezen.
Tja missen wat je niet hebt, dat moet je voorkomen:+.
Maar op zo'n vakantie kun je helaas maar 1 motor meenemen
 
Heb ik ook. Zandpaadje mis ik de XT, snelle glooiende bochten mis ik de ZZR, ben ik al m'n kutzooi aan het inpakken mis ik de K100, als ik aan het sleutelen ben of in de stad rondjes aan het rijden ben mis ik de GS500..
Ik moet eerst de vespa van mijn vriendin afmaken welke in de garage in spanje staat... (dat schiet door de afstand alleen niet zo op). Daarna wil ik er eigenlijk weer een zzr600 bij kopen, daarheen rijden (in oud pak en oude helm) en dan alles lekker daar laten in spanje zodat ik alle andere keren dat we er met het vliegtuig zijn toch lekker kan gummen op de catalaanse wegen :)
 
Dat noemden we vroeger altijd de Toyota Slettica
Maar je krijgt ze niet stuk. En geloof me, dit exemplaar heeft een zware oude dag gehad bij mij.

Mijn fiesta was total loss gereden de week nadat we terugkwamen van de Noordkaap, dus de Celica een tijdje gebruikt als woonwerk vervoer. Netjes bij 8000 toeren schakelen als je koud de snelweg op ging, in Scandinavie behoorlijk veel gravel gereden en behoorlijk lomp geweest in het gebruik, maar starten deed ie altijd. Nieuwe eigenaar heeft hem nog een half jaar gebruikt, toen kwam ie de APK niet meer door. Heeft eerst nog een jaar in een of ander bos weg staan rotten en ook daarna startte het ding nog steeds. Daarna is die verkocht aan iemand die de onderdelen weer heeft gebruikt.
 
Mooie verhalen!!. Zeker in deze saaie periode. @Clank, ben jij diegene die met een Volvo 440 tot aan de Chinese grens gereden bent in ca 4 weken? (En daar de auto achtergelaten en met de kentekenplaten terugvliegen?).
 
Mooie verhalen!!. Zeker in deze saaie periode. @Clank, ben jij diegene die met een Volvo 440 tot aan de Chinese grens gereden bent in ca 4 weken? (En daar de auto achtergelaten en met de kentekenplaten terugvliegen?).
Nee, maar het klinkt wel als iets wat ik zou kunnen doen.
 
Top! Dit naar aanleiding van dat vrienden van ons, al jaren op wereldreis met hun Landcruiser (bj40, die oude) die nabij de Chinese grens tot hun verbazing 2 Nederlanders tegenkwamen met hun volvo440.... Zelf ben ik 1x met een Honda c310 naar Pula YU gereden en 3x met een SS50 naar de cote d'Azur eind jaren 80.
(Plm 4 dagen voor de heenreis).


GS500: super. Heb zelf naast de xrv750 een cb500 (2002) maar met dat wat kleinere spul kun je er veel lol aan beleven!!!!
 
Top! Dit naar aanleiding van dat vrienden van ons, al jaren op wereldreis met hun Landcruiser (bj40, die oude) die nabij de Chinese grens tot hun verbazing 2 Nederlanders tegenkwamen met hun volvo440....
Zoiets heb ik bij de vakantie van dit topic wel meegemaakt. Stel heren die dachten dat ze aan het einde van de wereld waren en vonden dat je daar echt een allroad voor nodig hebt met aluminium koffers. Kom ik vervolgens aanrijden op mn brikkie met wat fietstassen achterop gebonden.
 
Maargoed, ik zal hier weer eens wat plaatjes gooien, voordat we zo direct pagina's vol aan het lullen zijn over blikken.

En meteen komen we eigenlijk met de reden waarom ik het nooit zo leuk heb in Duitsland. Je moet weten waar je moet rijden om mooie plekken te hebben. En dat betekend plannen. En laat ik daar net niet zo van zijn. Dus heel wat uren door Duitsland verder getoerd, klein stukje autobahn, maar voornamelijk provinciale wegen. En ik kom uiteindelijk altijd op dit soort plekken uit voor m'n boterhammetje:
WP_20170730_17_03_16_Pro.jpg


Niet heel pitoresk, maar goed genoeg voor een boterhammetje.

De toer door duitslands tufte voorbij, nog wel veel cruisers waar ik lichtelijk jaloers op werd zo nu en dan. Qua comfort is een GS500 niet het summum zegmaar.

Maar: eind van de dag zo'n beetje driekwart Duitsland door. Campingtijd:

WP_20170730_18_47_02_Pro.jpg


En we komen weer op het verhaal van plannen. Ik plan het liefst grof en de avond voordat ik ergens ben. Zo ook dit keer. Alvast de route polen in laten berekenen op de TomTom:

WP_20170730_19_27_08_Pro.jpg

-O-

Ja, dat zie je goed. We hebben geen kaarten van Polen. Ook niet van de baltische staten trouwens _O-

Toch behoorlijk vervelend als dat het enige is wat op je stuur gemonteerd kan worden. Online kaarten was toen trouwens ook wat meer een dingetje dan nu, ik had wel een telefoon met kaarten, maar internetbundels waren nog niet heel goedkoop toen.
Bij de lokale tankstations verkochten ze trouwens ook geen kaarten. Zit je dan -O-

Maargoed, half Europa heeft jarenlang analoog door de wijde wereld heen gereden. Ik heb de luxe dat ik tenminste zo nu en dan nog weet waar ik ongeveer rij. Op naar Polen dus!

Rijden in Polen is als jonge avonturier nogal ehm.. vermoeiend. Laatste keer dat ik in Polen was, was nog toen mijn ouders getrouwd waren, dus dat moet ondertussen toch zeker 23 jaar geleden zijn. Pools spreek ik niet, en mijn Duits is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Verder is de grens met Polen nog wel echt een grens. Er staat geen douane meer, maar je merkt wel heel duidelijk dat je in een ander land rijdt. Ik kan me nog heel goed herrineren dat er zo'n beetje elke 10 meter naast de weg een reklamebord stond. Daarbij was het verkeer ook echt ineens anders dan in Duitsland.
En als klap op de vuurpijl heeft chef routeplanning gekozen om te beginnen in een "grote" stad. Om te oefenen zegmaar.. Of zoiets. Vol goede moed Stettin (Szczecin op z'n Pools) in gereden, om er zo snel mogelijk uit te gaan aan de andere kant. Gelukkig heb ik hier geen foto's van. Zo'n mooie stad is het niet.

Waar ik natuurlijk wel foto's van heb ik de typisch Poolse camping ergens ver weggestopt in het platteland:
WP_20170731_17_23_46_Pro.jpg


Grasveldje was min of meer een lange heuvel, waar onderaan goede plekken waren om je tent op te zetten. En hey, meteen erachter gekomen dat als ik maar hard genoeg praat met een Duits accent en veel handen en voeten erbij doe, Polen ook gewoon Nederlands kunnen verstaan.

De Duitsers naast me trouwens ook. Aardige lui.

Voor de volgende post hebt ik ook wat meer omgevings plaatjes. Beloofd.
 
Mooi!

Globaal plannen en gaan, daar ben ik ook van. Nix avonden van tevoren het web afspeuren naar "daar moet ik rijden plekjes".

Ergens in Zweden (denk ik, kan ook Noorwegen zijn. Weet het niet meer zeker)
1618037196430.png
 
Ook hier de volg mode aan.
Leuk verhaal en leuke motor z'n GS.
Hier hebben ook nog een GS staan de voor loper van de 500, een 450. :]
En omdat plaatjes leuk zijn.
IMG-20200814-WA0000.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan