2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

De rally heeft echt geen meerwaarde.
Ik heb een rally, mijn vrouw mocht de kleur kiezen...
 
Over twee weken nog eens het circuit op met de R7, wellicht ga ik daarna stilletjes kijken om deze om te zetten naar een Tenere...

Al hebben ze nu al in mijn oren gefluisterd dat ik ook maar eens naar een Husqvarna 701 Enduro en/of KTM 690 ADV moet kijken.
Omdat het vooral een motor gaat zijn voor erbij, zouden die modellen net wat meer te bieden hebben.

Zit daar enige waarheid in denk je? Of is dit vloeken in de kerk? 😅
 
Op zich wel: grosso modo: de ktm/husq zijn lichter en hebben goede vering dus beter in het terrein. Dus het is afhankelijk van wat je er vooral mee gaat doen.
 
Op zich wel: grosso modo: de ktm/husq zijn lichter en hebben goede vering dus beter in het terrein. Dus het is afhankelijk van wat je er vooral mee gaat doen.


Het zal vooral offroad zijn dat ik ermee ga doen, maar dan ook weer geen cross... allemaal dingen die ik met veel zwaardere motoren ook al deed.
Misschien moet ik toch maar eerst eens met zo'n KTM/Huskie gaan rijden.

Een Honda CRF 300 is ook lichter, en een pak goedkoper, misschien is dat ook wel iets.

Maar langs de andere kant... ben al jaren Yamaha rijder, en fan van alles dat Tenere heet. 🤷‍♂️
 
Wat is de springrate in N/mm van de originele achterveer ook al weer?
Was dat niet 90?

Vandaag SAG gemeten. Achter. Geen echte klachten over hoe de motor rijdt, maar was wel benieuwd.
Helemaal door de discussie over de achterveer die standaard te slap is. Wat klopt.

Veerweg = 200 mm. Dan is 10% static (20 mm) en 30% rider SAG (60mm) wat je ongeveer zou willen hebben.
Ik heb gemeten bij een voorspanning van 10, 15 en 20 klikjes. Gewicht met pak, laarzen, helm is 96 kg.

bij VS=10: static 44 mm (22%), rider 89 mm (45%)
bij VS=15: static 40 mm (20%), rider 85 mm (43%)
bij VS=20: static 36 mm (18%), rider 81 mm (41%)

Dus
- 1 klikje is 0,8 mm
- static SAG is al hoog (misschien door bagage beugel, middenbok en valbeugel), wat een teken is van een te slappe veer
ben wel benieuwd hoe het bij anderen is
- verschil static en rider SAG is wel rond de 20%
- sterkere veer zou zeker passen (of een ring op de veer)

Maar zoals gezegd ik heb niet echt klachten over het rijgedrag zoals ie nu is. Beetje onderstuur soms. Logisch, maar best te doen.
Maar die sterkere veer gaat er wel komen. De standaard is gewoon te slap.
Er moet ook nog bagage mee tenslotte.
 
Ring op de veer is hetzelfde als voorspanning.
Voorspanning maakt de veer niet harder, het verandert de veerconstante niet (bij lineaire veer).
Het schuift enkel het gebruiksgebied van de veer op. Meer voorspanning compenseert dan ook enkel in het eerste deel vd veerweg voor een te slappe veer.
Static en rider sag 20% uit elkaar zegt niets. Static sag meten met een rider sag die niet 30% is zegt ook niets.

Belangrijkste is in principe rider sag.
Het idee is dat je die op 30% brengt.
Is ja static sag dan beduidend lager dan 10%, dan heb je de veer te veel moeten voorspannen en is ze dus te slap. Is je static sag veel hoger, dan heb je te weinig voorspanning moeten steken, en is de veer dus te hard.

De 30% -10% regel is een waarde uit de motorcross, waar de motor 100 kilo weegt en de rijder 75, plus de daarbij horende rijstijl.
Het is op zich een goede basis, maar met 200 kilo motor en 90 kilo rijder, heeft het motorgewicht verhoudingsgewijs meer invloed op de vering dan bij mx. Je doet ook geen enorme sprongen met de ten, waardoor je minder bottom out weerstand nodig hebt, en je dus zou kunnen wegkomen met een zachtere veer.
T7 hoeft dus niet per se zo hard geveerd te zijn als een mx bike om toch op die 30-10 te komen.

Met een progressieve veer heb je meer stelruimte met de voorspanning. Kan met groot verschil in belading (alleen vs duo met bagage) handig zijn.
Ja, de standaard veer achter is te slap.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag SAG gemeten. Achter. Geen echte klachten over hoe de motor rijdt, maar was wel benieuwd.
Helemaal door de discussie over de achterveer die standaard te slap is. Wat klopt.

Veerweg = 200 mm. Dan is 10% static (20 mm) en 30% rider SAG (60mm) wat je ongeveer zou willen hebben.
Ik heb gemeten bij een voorspanning van 10, 15 en 20 klikjes. Gewicht met pak, laarzen, helm is 96 kg.

bij VS=10: static 44 mm (22%), rider 89 mm (45%)
bij VS=15: static 40 mm (20%), rider 85 mm (43%)
bij VS=20: static 36 mm (18%), rider 81 mm (41%)

Dus
- 1 klikje is 0,8 mm
- static SAG is al hoog (misschien door bagage beugel, middenbok en valbeugel), wat een teken is van een te slappe veer
ben wel benieuwd hoe het bij anderen is
- verschil static en rider SAG is wel rond de 20%
- sterkere veer zou zeker passen (of een ring op de veer)

Maar zoals gezegd ik heb niet echt klachten over het rijgedrag zoals ie nu is. Beetje onderstuur soms. Logisch, maar best te doen.
Maar die sterkere veer gaat er wel komen. De standaard is gewoon te slap.
Er moet ook nog bagage mee tenslotte.
Ik stel mn vering nooit zelf af. Dat laat ik altijd door experts doen, en die heb ik nog nooit een rolmaat of schuifmaat er bij zien pakken. Dus ik denk dat je je niet te veel moet verliezen in de cijfertjes. Als het goed voelt moet je er niks aan doen, en als het niet goed voelt is meestal snel duidelijk waar dat aan ligt.

Zo had ik last van plakkende vorken, dat m'n vering op zn einde klapte, en dat m'n kont zwalkte met passagier, en soms ook in zn einde klapte.
Opgelost door nieuwe achterveer, nieuwe veren in poten, nieuwe olie in poten en nieuwe seals. De hele bedoeling af laten stellen en de problemen die ik had zijn opgelost voor zover ik dat heb kunnen testen.
 
Ik ben all for geïnformeerd zelf experimenteren.
Shimstacks laat ik ook door een pro doen.
 

Bijlagen

  • 648C5106-E074-4DE7-9E5A-5A8CDA9CEF8E.jpeg
    648C5106-E074-4DE7-9E5A-5A8CDA9CEF8E.jpeg
    104,7 KB · Weergaven: 24
Net op het moment dat ik 6 weken in de plaatser zit komen mijn nieuwe bandjes toe!
En stuurt continental een recall uit voor exact de bandjes die ik besteld heb.

IMG-20220516-WA0011.jpeg
 
Mijn broer is sporenonderzoek gaan doen op de plek van m'n ongeval en kwam met het eerste plausibele scenario. Ik heb allicht de middenbok aan de grond gereden.
 
Mijn broer is sporenonderzoek gaan doen op de plek van m'n ongeval en kwam met het eerste plausibele scenario. Ik heb allicht de middenbok aan de grond gereden.

Dan zijt ge heel diep gegaan... 😅
Maar idd, zou zomaar eens de oorzaak kunnen zijn, de F750GS hier is ook ooit gecrashed door dieper te gaan dan de meeplooiende voetsteuntjes.
 
Neen, ik reed dat ding constant aan de grond. Heb toen domweg de demper verwijderd om meer ruimte te hebben en sindsdien geen contact meer gehad. Natuurlijk niet bij stilgestaan dat het eventuele volgende contact dan hard was...

Dat rubbertje zit er dus allicht niet enkel om het bonken te voorkomen. Moge mijn falen anderen behoeden.
 
Ik had ooit seks. *O*
Probeer dat maar met je goor Hollands bier uit blik. :+:P
Ach als je beetje verstand hebt van Bier.
Dan weet je dat dit pils is.
En bier blijft nu eenmaal beter in blik.
Want waarom zit bier/pils in donker glas?
Juistem om de invloed van licht tegen te gaan.
En corona en andere zooi uit Mexico kan je geen pils noemen.
Want gemaakt van mais.
 
Terug
Bovenaan Onderaan