2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Ja ik houd het in ieder geval nog ff zoals geadviseerd maar ben wel van plan om na die 1000km het beestje meer aan de tand te laten voelen.

Uw eerste beurt op 1000km is een oliewissel.. tegen mij werd verteld om net voor die beurt alles eens goed los te laten...

In het fabriek is uwe motor ook al getest hoor.. ik denk dat het meer loont om niet te ééntonig te rijden tijdens de inrijperiode, meer dat dan dat je bang moet hebben om een keer wat meer toeren te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Ik wissel ook zoveel mogelijk met de toeren, en geleidelijk aan wat meer toeren. Voor de 1000km beurt ff gassen is wel handig, word die nog even gepolijst. Heb je dat niet in die 9000km dat die met dezelfde olie moet doen.

20230319_171544.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: AAJB
Ik wissel ook zoveel mogelijk met de toeren, en geleidelijk aan wat meer toeren. Voor de 1000km beurt ff gassen is wel handig, word die nog even gepolijst. Heb je dat niet in die 9000km dat die met dezelfde olie moet doen.
Ik denk dat de specificaties van de inloop olie anders zijn dan die van de standaard olie.
 
Ik smeer via een Osco met ATF of kettingszaagolie.
Bij mijn eigen motor en wat ik bij anderen hoor en lees willen de O-ringen van de ketting op deze motor nog wel eens tussen de schakels uit wurmen.
Geen idee of er een verband is met het smeermiddel en dit verschijnsel 🤷‍♂️
20220424_102233.jpg
 
Ehm.. dat is gewoon een technische uitdrukking.
Betekent niet bv wit met een laagje verf erop, zoals bij de T7 of 790, maar zoals MX plastic door en door in kleur. Dat kraakt en barst niet bij een val.

Zoals de acerbis tank dus bijvoorbeeld.

Heb de suggestie gedaan aan polisport, ze 'zouden het aan de commerciële afdeling doorgeven'.

Volgens mij is er een markt voor T7, 790, transalp en co.
Ik heb een wit/rode, ik ging er eigenlijk van uit dat het plastic daarvan helemaal door-en-door was... Binnenkort maar eens wat krassen maken :P
 
Zijn er mensen die een ECU flash hebben gedaan? Waar heb je dit uitgevoerd en wat zijn je ervaringen?
De voornaamste reden voor mij is om een smoother gas respons te krijgen (met als bonus wat extra PK). Heb inmiddels alles geprobeerd om het wat soepeler te krijgen, maar hoewel dit wel geholpen heeft is het naar mijn mening nog veel te schokkerig. Met name de fuel cut-off speelt hier waarschijnlijk een grote rol in.
 
Zijn er mensen die een ECU flash hebben gedaan? Waar heb je dit uitgevoerd en wat zijn je ervaringen?
De voornaamste reden voor mij is om een smoother gas respons te krijgen (met als bonus wat extra PK). Heb inmiddels alles geprobeerd om het wat soepeler te krijgen, maar hoewel dit wel geholpen heeft is het naar mijn mening nog veel te schokkerig. Met name de fuel cut-off speelt hier waarschijnlijk een grote rol in.
Hier is van alles over terug te vinden in eerdere posts ;)
Vele meningen over kosten t.o.v. opbrengst, velen vinden het gewoon te duur voor wat je ervoor terug krijgt.
Je wenst een betere gas respons ? Met een Tenere ? Hmmm...................ik vind hem juist altijd al perfect oppakken.
De testbank en de ECU aanpassing is voor mijn T7 in ieder geval een aangename verbetering gebleken.
Het zijn een paar pk's maar vooral de ruim 5 Nm's meer die het hem doen, en dat rijdt super. Of het nou op een gravelweg is of op een Alpencol.
Mij is een hobby veel waard dus ik had er de euro's voor over.
Oh ja, ik ben voor de ECU flash bij Erwin Druijff in Barneveld geweest.
 
Het zijn een paar pk's maar vooral de ruim 5 Nm's meer die het hem doen, en dat rijdt super. Of het nou op een gravelweg is of op een Alpencol.
Mij is een hobby veel waard dus ik had er de euro's voor over.
Oh ja, ik ben voor de ECU flash bij Erwin Druijff in Barneveld geweest.
Hoe is de motorrem, na de ECU flash? Ik lees weleens dat dit afneemt, terwijl ik de motorrem juist heel prettig vind bij de CP2. En de hamvraag; wat kost zoiets ongeveer?
 
Hmmm. Ik merk geen verandering met de motorrem van de CP2.
Het is natuurlijk geen v-twin á la KTM LC8, waar ik vanaf kom, maar de motorrem, en überhaupt het karakter van de CP2 is praktische rijdbaarheid.
Na de ECU flash is het middengebied merkbaar versterkt, juist daar waar je veel in rijdt, de acceleratie vanuit een hairpin is verslavend.
Ik heb toen gezocht en 3 adressen gevonden: Arie Molenaar, MOBU motors en Druijff racing.
Bij allen is het iets meer dan € 400 (voorjaar 2022)
Bij Erwin Druijff kon ik het snelste terecht, en ook omdat ik hem min of meer "kende" van Assen/Zandvoort, met de toenmalige ZAC cup, deed me besluiten een afspraak te maken in Lunteren.
 
Hier is van alles over terug te vinden in eerdere posts ;)
Vele meningen over kosten t.o.v. opbrengst, velen vinden het gewoon te duur voor wat je ervoor terug krijgt.
Je wenst een betere gas respons ? Met een Tenere ? Hmmm...................ik vind hem juist altijd al perfect oppakken.
De testbank en de ECU aanpassing is voor mijn T7 in ieder geval een aangename verbetering gebleken.
Het zijn een paar pk's maar vooral de ruim 5 Nm's meer die het hem doen, en dat rijdt super. Of het nou op een gravelweg is of op een Alpencol.
Mij is een hobby veel waard dus ik had er de euro's voor over.
Oh ja, ik ben voor de ECU flash bij Erwin Druijff in Barneveld geweest.

Verkeerde woordkeuze, ik bedoel de jerkiness bij het initieel gas geven. Hoe smooth is het bij jou na de flash? Het extra vermogen in het middengebied klinkt aantrekkelijk.
En tsja, wat is te veel geld, een hobby mag geld kosten dus ik deel je mening wel :).
 
Daar ben ik ook benieuwd naar. Wanneer ik van de T7 overstap naar de Funduro valt het mij op. De irritant, eerste opname bij gasgeven.
 
Ik snap nooit wat mensen vervelend vinden aan een snappy gasrepsons, heb zelf juist een hekel aan wollig opnemen...
 
Verkeerde woordkeuze, ik bedoel de jerkiness bij het initieel gas geven.
Dit viel me vooral bij de eerste generatie T7 op, dat er bij vertrek vanuit stilstand altijd een soort "hikje" in de gasrespons zat.

In de latere CP2's is dit verholpen, maar als je met laag toerental en lage snelheid rijdt, vind ik de respons nog steeds wat "snappy". Ze noemen dat bij BMW ook wel KFR: Konstant Fahrrückeln. Het 1150 blok vertoonde dit karakter vanwege de arm afgestelde injectie.

Ik heb het gevoel dat de CP2 ook erg arm afgesteld staat, om aan de Euro5 te voldoen... Als zo'n ECU flash bijdraagt aan een meer "smeuige" respons bij lage toeren is mijn interesse gewekt :)
 
Ik snap nooit wat mensen vervelend vinden aan een snappy gasrepsons, heb zelf juist een hekel aan wollig opnemen...
Dat is denk ik heel persoonlijk, snappy kan ook betekenen dat het gas snel en adequaat reageert. Waar ik me voornamelijk aan stoor (kan ook aan mijn skills liggen ;) ) is dat als ik het gas los laat en vervolgens weer gas geef, de motor met een "schok" reageert op het gas. Alsof je ketting heel slap staat en de slack nog moet opvangen (niet het geval overigens). Als je héééél voorzichtig gas geeft krijg ik 'm wel smooth, maar dit moet in mijn ogen veel soepeler kunnen zonder extreem hierop te moeten letten.
 
Probeer is een ander achtertandwiel. Word de motor veel soepeler, krachtiger en bruikbaarder van.
 
Dat is denk ik heel persoonlijk, snappy kan ook betekenen dat het gas snel en adequaat reageert. Waar ik me voornamelijk aan stoor (kan ook aan mijn skills liggen ;) ) is dat als ik het gas los laat en vervolgens weer gas geef, de motor met een "schok" reageert op het gas. Alsof je ketting heel slap staat en de slack nog moet opvangen (niet het geval overigens). Als je héééél voorzichtig gas geeft krijg ik 'm wel smooth, maar dit moet in mijn ogen veel soepeler kunnen zonder extreem hierop te moeten letten.
Wij hebben dat ook gehad met de Z900RS, dat was ook voor die motor een veelgehoord commentaar, en ook de ECU laten flashen bij Druijff in Lunteren. Kostte toen 350 en hielp aanzienlijk om de gasrespons te verbeten (en nee die werd niet wollig maar minder abrupt).
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Terug
Bovenaan Onderaan