2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Voor wie nog niet genoeg vergelijkings video's heeft gezien.
Dit keer de T700 versus de BMW 1200GS Adventure.

 
Afgelopen zaterdag bij RB motoren een proefrit gemaakt. Uurtje volop kunnen genieten. Er zat het verhoogde zadel op. Lekker voor de knieën, maar een volgende proefrit zou ik toch eens op het normale zadel willen maken.
Verder vind ik de vering goed strak. Genoeg feedback daardoor. Motorblok en versnellingsbak zijn ook prima. Kan het zijn dat de snelheidsmeter wat te optimistisch is?
Ik moest wel netjes met de bal van mijn voeten op de stepjes steunen, want anders zit inderdaad het motorblok tegen je rechter scheenbeen aan. De windbescherming was ook met de hogere zit meer dan goed. Ik had al gelezen dat het een ideale stuurfiets is en heb dat nu zelf ook kunnen ervaren. Binnenkort maar eens gaan shoppen...
 
Kan het zijn dat de snelheidsmeter wat te optimistisch is?

Yamaha kennende? JA!

En de benzinemeter is dan weer pessimistisch bij het merk, toch bij mijn Super Tenere.


Jammer eigenlijk, het lijkt mij nu toch niet zo moeilijk om dat juister weer te geven.
 
In de ténéré woestijn kan het 42 graden waarom dan ceramic ice?
Of zou yamaha een ijskraampje in de woestijn geopend hebben?
Dat is daar dan wel lekker, denk ik.
 
In de ténéré woestijn kan het 42 graden waarom dan ceramic ice?
Of zou yamaha een ijskraampje in de woestijn geopend hebben?
Dat is daar dan wel lekker, denk ik.

Dat hebben ze.
Yammie ice heet het en ik heb de winkel gevonden.
DMS coordinates: 17°44'59.99" N 10°03'60.00" E
 

Bijlagen

  • Dessert.jpeg
    Dessert.jpeg
    60,2 KB · Weergaven: 20
Afgelopen zaterdag bij RB motoren een proefrit gemaakt. Uurtje volop kunnen genieten. Er zat het verhoogde zadel op. Lekker voor de knieën, maar een volgende proefrit zou ik toch eens op het normale zadel willen maken.
Verder vind ik de vering goed strak. Genoeg feedback daardoor. Motorblok en versnellingsbak zijn ook prima. Kan het zijn dat de snelheidsmeter wat te optimistisch is?
Ik moest wel netjes met de bal van mijn voeten op de stepjes steunen, want anders zit inderdaad het motorblok tegen je rechter scheenbeen aan. De windbescherming was ook met de hogere zit meer dan goed. Ik had al gelezen dat het een ideale stuurfiets is en heb dat nu zelf ook kunnen ervaren. Binnenkort maar eens gaan shoppen...



kan je nagaan als je de veerring optimaliseert...
wordt ie nog beterder...
(gewoon doen)
 
Ik heb ook bij RB motoren een proefrit gemaakt.
Leuke zaak overigens !

Ik had al op de T7 gereden met de Demo tour maar dat was vooral off-road in de regen en toen heb ik bijna de hele rit gestaan dus ik wilde 'm graag proberen op het asfalt.
Een uitgebreid verslag is onnodig want er zijn al zoveel reviews en die zijn allemaal goed en dat is volkomen terecht.

Heb persoonlijk op deze punten gelet:

Hoogte vh zadel: Er zat een verhoogd zadel op ( schreef Renzo P. ook al ) maar ze hebben er voor mij even het standaard zadel op gezet en dat was net aan voor mij. Kwam met beiden voorvoeten bij de grond dus zeker niet plat en ik ben 184 lang.

Aan/Uit effect: ja dat is er maar niet overdreven groot en ik vind het niet zo'n probleem. Heb wat af en toe wat gespeeld met de koppeling en dan is het prima te regelen indien nodig.

Bochten: Je kunt de T7 heel makkelijk in de bocht leggen ding stuurt heel licht. Met koud asfalt ( veel minder grip ) en geen echte road banden was ik toch wat voorzichtig merkte ik, dus 'm vertrouwt redelijk plat leggen heb ik maar niet geprobeerd. Hij is wel wat topzwaar en dat merk je als je de bocht inkantelt dat er een punt is dat ie wat de bocht invalt. Of zou dat komen door het 21" voorwiel?

Windscherm: Ik heb een ontzettende hekel aan turbulentie en bijgeluiden van windschermpjes en dat was op de T7 helaas niet anders. Boven de 50Km komen er al wat lage frequenties bij 70/80 is het niet leuk meer en op de snelweg tja...
Als je dan gaat staan is dat allemaal weg en is het heerlijk rijden.
Heb even goed naar het scherm gekeken en dat bestaat uit 4 stukken. 1 stuk voor de lamp(en), 2 zijstukken en 1 stuk aan de bovenkant.
De bovenkant kun je heel makkelijk losschroeven en eraf halen dus dat is het eerste wat ik doe als ik 'm zou kopen.

Gewicht: Ik vind 'm eigenlijk te zwaar voor off road maar het is een geweldige motor om te reizen en bv de TET door Europa mee te rijden en daarnaast voor dagelijks gebruik natuurlijk.

Heb ook de AJP PR7 in het vizier want die beviel ook heel erg en een stuk lichter maar heeft weer andere min en denk punten waaronder: " is ie wel betrouwbaar?" want dat is wel het belangrijkste punt. Als je op reis bent wil je geen gedoe met motor problemen en die data is er nog niet voor de AJP dus dat is wel een ding vind ik.

Speel ook met het idee om gewoon een naked straat motor te kopen en één voor de off-road/ TET avonturen. Zit bv ook naar de Honda CRF250L te kijken die heeft wel heel weinig pk dus weinig "kick" maar voldoet prima op 60/80 km asfalt en is veel makkelijker op off road tracks vanwege het gewicht 146 kg en oerbetrouwbaar.

Kortom.. ben er nog niet uit, gelukkig is het winter!
 
Laatst bewerkt:
Husqvarna 701? met een tank en rally kit?

Heb je ervaring met Husqvarna?
Lees zoveel motor problemen van KTM en Husqvarna gebruikers..

Er komt volgend jaar een LR versie met een 12L extra tank dus totaal 25 L als je alles vol gooit.

 
Heb je ervaring met Husqvarna?
Lees zoveel motor problemen van KTM en Husqvarna gebruikers..

Er komt volgend jaar een LR versie met een 12L extra tank dus totaal 25 L als je alles vol gooit.

Toevallig heb ik zaterdag een husqvarna uit 2019 gekocht een nieuwe
er waren wat problemen ja, maar vanaf halverwege 2018 zijn ze goed, Voornaamste waren camshafts die problemen gaven.
Maar in europa heb je heel veel minder problemen met motoren dan in amerika bijvoorbeeld.

Maar de 12L tank zou ik nooit nemen, aesthetisch gezien afshuwelijk en gewicht technisch gezien heel onhandig.
Zwaarte punt licht hoog en buiten de motor, vandaar dat ik voor de rade garage fuel tank ga. Verbruik is wel gunstig, zit nu op ongeveer 1 op 20 terwijl ik bezig ben met de "hard break in".
Enige wat ik wel vervelend vind is het basic dashboard, je hebt snelheidsmeter, klok en low fuel indicator. Mis wel echt een toerenteller

IMG_20191116_153320.jpg
 
Toevallig heb ik zaterdag een husqvarna uit 2019 gekocht een nieuwe
er waren wat problemen ja, maar vanaf halverwege 2018 zijn ze goed, Voornaamste waren camshafts die problemen gaven.
Maar in europa heb je heel veel minder problemen met motoren dan in amerika bijvoorbeeld.

Maar de 12L tank zou ik nooit nemen, aesthetisch gezien afshuwelijk en gewicht technisch gezien heel onhandig.
Zwaarte punt licht hoog en buiten de motor, vandaar dat ik voor de rade garage fuel tank ga. Verbruik is wel gunstig, zit nu op ongeveer 1 op 20 terwijl ik bezig ben met de "hard break in".
Enige wat ik wel vervelend vind is het basic dashboard, je hebt snelheidsmeter, klok en low fuel indicator. Mis wel echt een toerenteller

Bekijk bijlage 1444900

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ! :t
Gaaf ding!
Denk dat je gelijk hebt qua zwaartepunt, aan de andere kant wordt ie met name gemaakt voor verre reizen dus met relatief veel bepakking achterop en dan is meer gewicht op/bij het voorwiel niet zo slecht.
Je kunt de extra tanks ook leeg laten indien nodig. Ziet er id niet mooi uit.

De ervaringen met de vorig seizoen gelanceerde KTM 790 Adv zijn iig ronduit slecht, moet er niet aan denken om zo'n 15K uit te geven en dan deze problemen:
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ! :t
Gaaf ding!
Denk dat je gelijk hebt qua zwaartepunt, aan de andere kant wordt ie met name gemaakt voor verre reizen dus met relatief veel bepakking achterop en dan is meer gewicht op/bij het voorwiel niet zo slecht.
Je kunt de extra tanks ook leeg laten indien nodig. Ziet er id niet mooi uit.

De ervaringen met de vorig seizoen gelanceerde KTM 790 Adv zijn iig ronduit slecht, moet er niet aan denken om zo'n 15K uit te geven en dan deze problemen:
Ik heb een ktm gehad welliswaar een 1190, maar alsnog.
Ik moet ktm kudos geven voor wat ze in zo'n korte tijd hebben neergezet.
Maar soms voelt het een beetje dat ze kostte wat kost bmw proberen in te halen. Bmw heeft nou eenmaal wat meer ervaring en dat merk je soms echt.
 
Ik heb een ktm gehad welliswaar een 1190, maar alsnog.
Ik moet ktm kudos geven voor wat ze in zo'n korte tijd hebben neergezet.
Maar soms voelt het een beetje dat ze kostte wat kost bmw proberen in te halen. Bmw heeft nou eenmaal wat meer ervaring en dat merk je soms echt.

Had je met de 1190 (veel) problemen?
 
Had je met de 1190 (veel) problemen?
Ik niet, maar ik had er wel veel al aan gedaan, begon al met het luchtfilter waarvan je verhalen hoorde dat het zo slecht was dat je blok er van overlijdt.
Dus zekere voor het onzekere en een rottweiler luchtfilter systeem genomen.
Wat super werkte meer vermogen reed beter door, maar het nadeel was dat het een schuimfilter was en de tank een 2 uur klus was om er normaal af te halen.
Je controleert dus niet eventjes of je filter nog goed is, verder heb ik er een nieuwe start motor in gedaan omdat de oude van de eerste types slecht was als het koud werd.
En nu met 38k km moest het interne benzine filter van de benzine pomp vervangen worden, want ik kon steeds minder ver in de toeren.

De grootste reden waarom ik naar andere motoren keek was de turbulentie die ik kreeg boven de 80, de herrie was niet normaal.
Andere reden was dat ik het gewoon te veel vermogen vond, plank gas kon niet want traction control wat ingreep. Je moest dus steeds vooruit denken of je zonder wilde rijden.
Nu heb ik een 701 die mij gewoon zoveel plezier geeft trek ik door 3 versnellingen heen rijd ik rond de 120 ipv rond de 200.
 
Valt mee dus :).

Ja, ik begrijp ook niet waarom er zoveel met een windscherm (blijven) rijden.
"Less is more" geldt voor een hoop dingen!

Nu maar hopen dat het weer een beetje oké blijft qua inrijden.
Heb je wel handvat verwarming?
 
Toevallig heb ik zaterdag een husqvarna uit 2019 gekocht een nieuwe
er waren wat problemen ja, maar vanaf halverwege 2018 zijn ze goed, Voornaamste waren camshafts die problemen gaven.
Maar in europa heb je heel veel minder problemen met motoren dan in amerika bijvoorbeeld.

Maar de 12L tank zou ik nooit nemen, aesthetisch gezien afshuwelijk en gewicht technisch gezien heel onhandig.
Zwaarte punt licht hoog en buiten de motor, vandaar dat ik voor de rade garage fuel tank ga. Verbruik is wel gunstig, zit nu op ongeveer 1 op 20 terwijl ik bezig ben met de "hard break in".
Enige wat ik wel vervelend vind is het basic dashboard, je hebt snelheidsmeter, klok en low fuel indicator. Mis wel echt een toerenteller

Bekijk bijlage 1444900
Gefeliciteerd!! 701 was voor mij ook een echte kanshebber, maar heb voor de 700 gekozen, iets meer rust, minder prikkel om maar te rammen zoals met de Duke 690.
 
Valt mee dus :).

Ja, ik begrijp ook niet waarom er zoveel met een windscherm (blijven) rijden.
"Less is more" geldt voor een hoop dingen!

Nu maar hopen dat het weer een beetje oké blijft qua inrijden.
Heb je wel handvat verwarming?
Ja dat was de enige accessoire dat ze al hadden van alles wat ze hadden besteld voor mij :+

Ben ik ook wel heel erg blij mee dat het er op zit
 
Gefeliciteerd!! 701 was voor mij ook een echte kanshebber, maar heb voor de 700 gekozen, iets meer rust, minder prikkel om maar te rammen zoals met de Duke 690.
moet zeggen dat als je er gewoon tkc80 banden onder hebt het best heel erg meevalt, met mijn 1190 was ik meer een hooligan dan met deze
 
Wow! 790 Adventure staat nergens op de lijst?
Vind ik om heel eerlijk te zijn niet raar, de motor is gewoon heel duur nieuw was de R toch iets van 15.5k?
Aesthetisch gezien is het een "vreemde" motor, het is gewoon niet het standaard concept wat je verwacht bij een adventure motor. Dat zorgt er ook voor dat mensen hem niet willen.
Voor hetzelfde geld had je een 1090, met dus 300 cc meer en meer is beter.
KTM heeft nog steeds niet de betrouwbare naam zoals yamaha en honda dat hebben.

Yamaha is gewoon gunstiger geprijsd.
Heeft de looks van hoe de gemiddelde persoon een adventure achtige dakar motor er uit vindt zien.
Heeft de beroemde tenere naam.
Is een japanner, dus degelijk zoals de gemiddelde persoon denkt.
Heeft veel mindere elektrische foefjes die kapot kunnen gaan.
En is gewoon 3000x zo mooi, wat het belangrijkste is na de prijs
 
KTM probeert klanten van BMW, met dezelfde prijsstelling af te snoepen...
en krijg je er bij KTM wat problemen af fabriek bij...
anders, als alles t blijft doen, was dat merk wel goedkoperder...

😇
 
Terug
Bovenaan Onderaan