2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Heeft iemand hier al eens gedacht aan een manier om ABS uit te kunnen schakelen, zonder dat deze weer automatisch ingeschakeld word bij het aan en uit zetten van de motor?
 
Het internet vertelt me dat er een rode draad te knippen is.
Of een schakelaartje tussen te zetten, dat is iets minder drastisch.

 
Laatst bewerkt:
Het internet vertelt me dat er een rode draad te knippen is.
Of een schakelaartje tussen te zetten, dat is iets minder drastisch.

Dit werkt alleen niet bij het aan en uit zetten van de motor, maar scheelt in ieder geval al wat gedoe.
 
Alternatief waarbij je geen kabels hoeft te knippen: Als je de motor opzettelijk laat afslaan door de koppeling op te laten komen (met rem ingeknepen ;) dan blijft ABS wel uitstaan.
 
Niet bij stil gestaan maar het klopt dat het contact dan aan moet blijven.. Voor mij verder dus geen probleem, maar ik snap het wel als mensen een meer permanente oplossing zoeken. Draadje knippen is voor mij net een stap te ver..

Toch jammer dat er niet een softwarematige oplossing voor is, desnoods via een dealer..
 
Ik weet niet op welke manier je het ABS systeem kan uitschakelen, maar als dat met een simpele druk op een knop kan, dan maakt het op zich toch niet zoveel uit dat je dat telkens moet doen wanneer je terug start? 🤔


Bij mijn Supertenere kon je het ABS systeem helemaal niet uitschakelen, ik heb me dan maar een ABS schakelaar aangekocht bij off-the-road.de en als ik die schakelaar uit zet en zo laat staan blijft het systeem ook na herstart uitgeschakeld.

Misschien kan je die schakelaar ook gebruiken voor de Tenere 700?
 
Ik weet niet op welke manier je het ABS systeem kan uitschakelen, maar als dat met een simpele druk op een knop kan, dan maakt het op zich toch niet zoveel uit dat je dat telkens moet doen wanneer je terug start? 🤔


Bij mijn Supertenere kon je het ABS systeem helemaal niet uitschakelen, ik heb me dan maar een ABS schakelaar aangekocht bij off-the-road.de en als ik die schakelaar uit zet en zo laat staan blijft het systeem ook na herstart uitgeschakeld.

Misschien kan je die schakelaar ook gebruiken voor de Tenere 700?
Het is bijzonder frustrerend dat je telkens na een stop, pauze of afslaan je abs uit moet schakelen. Zoiets vergeet je vaak in de hectiek van het moment, en als je dan de eerste beste bocht aanremt en niet tot stilstand komt is dat nogal beroerd.

Ik ga eens kijken of jouw methode ook zou werken op de T7.
 
Er zijn overigens ook "instructeurs" die aanraden om bij normaal offroad gebruik de ABS aan te laten staan. Pas als je steile afdalen hebt of andere hele technische situaties zou het meerwaarde hebben.
Eerlijk gevecht moet/wil ik daar zelf nog wat meer mee spelen om te zien of het voor mij ook iets is. Een gids waar ik een tijdje terug een dagje mee offroad heb gereden door Brabant (stiekem heel veel leuke offroad paadjes hier in de buurt als je ze eenmaal weet te vinden). Gaf het ook al aan, hij zet de ABS zelf maar zelden uit en gaf aan dat de ABS juist op de T7 offroad juist prettig werkt.

Bret Tkacs over ABS aan of uit zetten met een vergelijk (niet op een T7 helaas):

Ik wil er zelf nog wat meer mee spelen, met achterrem een bochtje "inzetten" blijft natuurlijk wel heel leuk! En dat lukt een heel stuk lastiger met ABS aan..
 
Er zijn overigens ook "instructeurs" die aanraden om bij normaal offroad gebruik de ABS aan te laten staan. Pas als je steile afdalen hebt of andere hele technische situaties zou het meerwaarde hebben.
Eerlijk gevecht moet/wil ik daar zelf nog wat meer mee spelen om te zien of het voor mij ook iets is. Een gids waar ik een tijdje terug een dagje mee offroad heb gereden door Brabant (stiekem heel veel leuke offroad paadjes hier in de buurt als je ze eenmaal weet te vinden). Gaf het ook al aan, hij zet de ABS zelf maar zelden uit en gaf aan dat de ABS juist op de T7 offroad juist prettig werkt.

Bret Tkacs over ABS aan of uit zetten met een vergelijk (niet op een T7 helaas):

Ik wil er zelf nog wat meer mee spelen, met achterrem een bochtje "inzetten" blijft natuurlijk wel heel leuk! En dat lukt een heel stuk lastiger met ABS aan..
Mijn ervaring is dat ik geen controle lijk te hebben en dat het voelt alsof de remweg veel langer is op de tenere, zou ook deels in het koppie kunnen zitten... Je kunt sws geen fatsoenlijke slides en dergelijke maken.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn overigens ook "instructeurs" die aanraden om bij normaal offroad gebruik de ABS aan te laten staan. Pas als je steile afdalen hebt of andere hele technische situaties zou het meerwaarde hebben.

Dat je met ABS in de knoei komt bij heel steile afdalingen heb ik zelf meegemaakt, er zat toen niets anders op dan het contact af te zetten en zo naar onder te rijden.

"Slip en drift" is nog een ding dat je kan schrappen als je het ABS niet kan uitzetten...

ABS hoeft voor mij niet volledig uit trouwens, maar op het achterwiel zou ik het toch graag kunnen uitschakelen wanneer ik offroad ga.
 
Er zijn overigens ook "instructeurs" die aanraden om bij normaal offroad gebruik de ABS aan te laten staan. Pas als je steile afdalen hebt of andere hele technische situaties zou het meerwaarde hebben.
Eerlijk gevecht moet/wil ik daar zelf nog wat meer mee spelen om te zien of het voor mij ook iets is. Een gids waar ik een tijdje terug een dagje mee offroad heb gereden door Brabant (stiekem heel veel leuke offroad paadjes hier in de buurt als je ze eenmaal weet te vinden). Gaf het ook al aan, hij zet de ABS zelf maar zelden uit en gaf aan dat de ABS juist op de T7 offroad juist prettig werkt.

Bret Tkacs over ABS aan of uit zetten met een vergelijk (niet op een T7 helaas):

Ik wil er zelf nog wat meer mee spelen, met achterrem een bochtje "inzetten" blijft natuurlijk wel heel leuk! En dat lukt een heel stuk lastiger met ABS aan..
Op de BMW speelplaats in Hechlingen doe je ook zo'n beetje alle kunstjes met abs aan. Zit dan ook best wel verschil tussen het abs van toen en nu.
 
Op de BMW speelplaats in Hechlingen doe je ook zo'n beetje alle kunstjes met abs aan. Zit dan ook best wel verschil tussen het abs van toen en nu.

En zelfs zoveel verschil dat de nieuwste BMW GS motoren hun ABS op het voorwiel niet meer kan uitgeschakeld worden...

Maar op het achterwiel... daar zou het toch best uit te schakelen zijn lijkt me.. ongeacht het verschil met toen en nu.
 
Ik heb het vorig jaar op de Zweedse TET een keer gehad, dat stuk liep heuvelafwaarts over het gras. Ik was net gestopt en ABS vergeten uit te zetten. Gras was nat, en ik kon remmen wat ik wilde maar er gebeurde helemaal niks. Was blij dat ik niks tegenkwam. Dus op dat soort momenten wordt het best spannend met ABS.
 
Yep. Ik deed dat voordien al nooit, maar nu moet je me helemaal niet niet meer overtuigen.

Oh ja, klim heeft 5 jaar crash replacement en levenslange droog garantie. Ik heb dat pakje naar Amerikanenland gestuurd en kreeg twee weken later zomaar een nieuwtje in de bus.

Ik koop niets anders meer (tenzij leer of mx).
Hoe zat dat precies met die garantie :X:X

BDB6282B-3FBA-4E62-9234-C3EB5E502909.jpeg

7CDA2B78-2402-4FBD-AD46-ACE72D44BD33.jpeg


Vandaag helaas mogen testen hoe hard het asfalt in Luxemburg is…
 
Oei da's minder. Alles kan via de website afgehandeld worden, enkel even politierapport meesturen. Hoe ziet de motor eruit?
 
Oei da's minder. Alles kan via de website afgehandeld worden, enkel even politierapport meesturen. Hoe ziet de motor eruit?
Ja daar was ik al bang voor, politie wilde niet komen omdat het eenzijdig en zonder letsel was. Begrijpelijk op zich, maar ik had al het vermoeden dat een rapport wel nodig was. Morgen loop ik nog wel een keer langs het bureau, want ze hebben wel een notitie gemaakt, misschien kan ik een kopie van de mutatie krijgen.

Ik reed gelukkig met de 660, die was toch al niet echt meer in concours staat. Omdat ik er zelf onder ben blijven liggen valt de schade erg mee. Zijstandaard krom, die heeft een flinke kras in achterbrug gemaakt, onderste punt van de vorkpoot, middenbok en handkap hebben de rest opgevangen. Los van de krassen is alleen de koppelingshendel afgebroken, maar als ik een beetje voorzichtig koppel kom ik daar nog wel mee thuis. Uitgerekend nu voor een weekendje geen reserve bij me, normaal natuurlijk wel. Zelf een pijnlijke pols en bovenbeen, maar niks ernstigs.
Schade aan je pak lijkt mee te vallen.
Valt ook wel mee, alleen een beetje zuur dat ik er 3 maanden terug een half maandsalaris voor heb neergelegd. Mocht Klim niet meewerken dan breng ik hem wel naar een reparateur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan