2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

5kg lichter dan de ktm 790 dus, maar die heeft 20pk meer.
Mn xt600z weegt 185kg en dat is met 23L benzine. Al met al vind ik het een beetje teleurstellend. Helemaal gezien de ontwikkeltijd.
Eh .. neen. Die 185 kg van je 660 is zo droog als je 'm krijgt. Zonder olie in de vork, zuur in de batterij, olie in blok... reken volgetankt op 215 kilo officieel, 220 in praktijk.
 
Eh .. neen. Die 185 kg van je 660 is zo droog als je 'm krijgt. Zonder olie in de vork, zuur in de batterij, olie in blok... reken volgetankt op 215 kilo officieel, 220 in praktijk.
Ik zei 600 niet 660

1389094
 
Laatst bewerkt:
Ach ja bestaat dat ook..

Is wel een heel andere fiets, dat.
Heel andere fiets? de Ténéré 700 is letterlijk de opvolger van de XT660Z wat weer de opvolger was van de XT600Z Ténéré (en de XTZ660).
Tuurlijk, deze is veel nieuwer, maar de doelgroep is hetzelfde. Qua elektronica is er ook niet echt veel verschil vind ik, deze heeft alleen ABS.

De XT660Z Ténéré is trouwens 205kg nat en niet 215 of 220kg. De oudere XTZ660 was 195kg nat.
Had gehoopt dat ze de 700 wel onder de 200kg nat hadden gekregen.
 
Andere uitlaat erop en je zit onder de 200kg :9

Daarnaast heeft de T7 een twin die 25pk meer heeft dan de XT660Z..


Als je lichter wil kun je beter kijken naar een AJP PR7 of een KTM/Husky.
 
Andere uitlaat erop en je zit onder de 200kg :9

Daarnaast heeft de T7 een twin die 25pk meer heeft dan de XT660Z..


Als je lichter wil kun je beter kijken naar een AJP PR7 of een KTM/Husky.
Klopt, maar de 185kg van de XT600Z is ook met orginele uitlaat, daar krijg je ook 4kg vanaf met een andere uitlaat.
Ik weet dat de T7 25pk meer heeft. Ik vind dit echter teleurstellend gezien hij ook +20kg is. We praten hier over 30 jaar later.
Zoals gezegd, de KTM 790 heeft 20pk meer voor maar +5kg.
 
Heel andere fiets? de Ténéré 700 is letterlijk de opvolger van de XT660Z wat weer de opvolger was van de XT600Z Ténéré (en de XTZ660).
Tuurlijk, deze is veel nieuwer, maar de doelgroep is hetzelfde. Qua elektronica is er ook niet echt veel verschil vind ik, deze heeft alleen ABS.

De XT660Z Ténéré is trouwens 205kg nat en niet 215 of 220kg. De oudere XTZ660 was 195kg nat.
Had gehoopt dat ze de 700 wel onder de 200kg nat hadden gekregen.
Ik vind het meer de opvolger van de XTZ750.
Jammer genoeg dat dat dan wel 22 jaar moest duren.
 
Motoren worden nou eenmaal zwaarder en daar gaan we niet aan ontkomen. Dit is mede te danken aan de nieuwe euro 5 normen en aan de nieuwe normen qua veiligheid van een motor.

Dat de tenere 700 best wat meer vermogen mag hebben ben ik het volledig mee eens.

De Husqvarna 701 levert nagenoeg hetzelfde vermogen en is een eencilinder. Alleen is de 701 wel heel erg kaal vergeleken met de tenere 700
 
Ik vind het meer de opvolger van de XTZ750.
Jammer genoeg dat dat dan wel 22 jaar moest duren.
Dan hadden ze em vast wel de 700 super ténéré genoemd. Er is al een opvolger van de super ténéré, de 1200 :).
Motoren worden nou eenmaal zwaarder en daar gaan we niet aan ontkomen. Dit is mede te danken aan de nieuwe euro 5 normen en aan de nieuwe normen qua veiligheid van een motor.

Dat de tenere 700 best wat meer vermogen mag hebben ben ik het volledig mee eens.

De Husqvarna 701 levert nagenoeg hetzelfde vermogen en is een eencilinder. Alleen is de 701 wel heel erg kaal vergeleken met de tenere 700
Helaas wel ja. Maar welke normen dan precies? Ik zie hier alleen ABS.
Ben wel benieuwd hoeveel zwaarder dit MT-07 blok is vergeleken met het XT600 blok.
Ik vind 72pk op zich prima, heb liever 72pk en 185kg nat dan 90 pk en 205kg nat zoals de KTM 790 adv.
 
Dan hadden ze em vast wel de 700 super ténéré genoemd. Er is al een opvolger van de super ténéré, de 1200 :).

Helaas wel ja. Maar welke normen dan precies? Ik zie hier alleen ABS.
Ben wel benieuwd hoeveel zwaarder dit MT-07 blok is vergeleken met het XT600 blok.
Ik vind 72pk op zich prima, heb liever 72pk en 185kg nat dan 90 pk en 205kg nat zoals de KTM 790 adv.


Vanuit de motor zelf moet er al zoveel meer worden gedaan om de emissies zo laag mogelijk te houden. Ik heb uiteindelijk bij mijn KTM bijvoorbeeld 6kilo aan emissie dingen.
Het frame moet meer abuse aan kunnen, ook bijvoorbeeld met crashen.
De hoeveelheid extra sensoren en kabels die je nu in je blok hebt zitten voor zowel info die jij kan zien als dingen die men gebruikt om de emissies en verbruik zo laag mogelijk te houden
 
Klopt, maar de 185kg van de XT600Z is ook met orginele uitlaat, daar krijg je ook 4kg vanaf met een andere uitlaat.
Ik weet dat de T7 25pk meer heeft. Ik vind dit echter teleurstellend gezien hij ook +20kg is. We praten hier over 30 jaar later.
Zoals gezegd, de KTM 790 heeft 20pk meer voor maar +5kg.
Meeste motoren zijn niet lichter geworden. Fabrikanten kunnen wel maar het moet wel lang mee gaan en betaalbaar blijven. Zit daarnaast een boel eco spul en elektra op wat bij mekaar wel optelt.

NX250 > CRF250L, iets minder power en 15kg zwaarder (22 jaar verschil)
XT350 > WR250R, de WR heeft een paar PK meer *O*, gewicht hetzelfde (23 jaar verschil)
XRV750 > CRF1000L, meer pk's, meer kilo's.. (25 jaar verschil)
950 adv > 790 adv, iets minder pk (verwaarloosbaar) maar wel 10 á 15kg lichter ( 16 jaar verschil)

Heb zelf ook liever licht maar had niet de verwachting dat de T7 nat 185kg zou wegen gezien de MT-07 al zo zwaar is..
KTM is de enige (in mijn lijstje) die lichter is geworden t.o.v. het oude model.
 
Vanuit de motor zelf moet er al zoveel meer worden gedaan om de emissies zo laag mogelijk te houden. Ik heb uiteindelijk bij mijn KTM bijvoorbeeld 6kilo aan emissie dingen.
Het frame moet meer abuse aan kunnen, ook bijvoorbeeld met crashen.
De hoeveelheid extra sensoren en kabels die je nu in je blok hebt zitten voor zowel info die jij kan zien als dingen die men gebruikt om de emissies en verbruik zo laag mogelijk te houden
Een paar sensortjes en kabeltjes maken een motor niet 25kg zwaarder. Zelfs met katalysator kom je daar niet aan. De XT600 standaard demper is ook belachelijk zwaar.
Frame moet meer abuse aankunnen? Hmm.. waar basseer je dat op? Zit dat in EURO5? Zie niet echt hoe een stugger frame je gaat helpen bij een crash, bij een crash heb je wel andere problemen dan je frame.
Heb zelf ook liever licht maar had niet de verwachting dat de T7 nat 185kg zou wegen gezien de MT-07 al zo zwaar is..
KTM is de enige (in mijn lijstje) die lichter is geworden t.o.v. het oude model.

Ik ook niet, maar wel <200kg ;).

Maar goed, eerst maar eens testrijden. Het concept spreekt me verder wel aan.. en anders inderdaad maar een andere uitlaat en een lithium accu.
 
Hij trekt mij tot nu toe meer dan de KTM doet. Nu vind ik die ook echt afschuwelijk.
Ben benieuwd hoe hij klinkt, vind de MT07 een super dik geluid hebben.

Alleen dat dashboard vind ik dan wel weer een minpuntje, maar je kan niet alles hebben.

Het wordt of de tenere of een Husqvarna 701 met een rallykit
 
Ik ga voor de volgende beide testen (als ik tot dan mijn rijbewijs houd...) , maar ik kijk toch vooral uit naar de ten. De 660 was een heerlijke machine, ik vermoed dat de nieuwe op alle vlakken beter is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan