2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Ervaringen 1500 km Yamaha Tenere 700

Mijn eerste kennismaking met het productiemodel van de Tenere 700 was op 14 februari 2019 op de Motorbeurs in Utrecht. Al eerder had ik daar het prototype (2017) en het concept (2016) gezien. Time to market was dus erg lang en de vele tussentijdse filmpjes hebben al die jaren geïrriteerd. Onbegrijpelijk dat Yamaha met al haar ervaring met off-road motoren zoveel moeite heeft gehad om de Tenere 700 op de markt te brengen en dat terwijl ze het CP2 blok al op de plank hadden liggen. Ze noemen hem zelf vreemd genoeg de XTZ690.

Op de motorbeurs werd de Tenere 700 mij door Yamaha productmanager Hans Groenendijk gepresenteerd als een kant-en-klare motor om zonder aanpassingen rally’s mee te kunnen rijden. Gezien alle testen en filmpje geloofde ik dat toen en heb hem gelijk bij dealer Langenberg in Coevorden besteld. En toen werd het weer wachten. Eind mei werd juni, juli en eindelijk op 8 augustus kon ik hem ophalen.
De eerste indruk was goed. De Ceramic ice uitvoering (blauw/grijs/zwart) zag er goed uit en het geluid klonk veel beter als de MT07 en de Tracer 700 met hetzelfde blok. Ook de eerste rijervaring was heel goed. Het blok was veel soepeler als dat van mijn vorige XT660Z Tenere, veel meer power, goede gasrespons en heel fijn sturen, ondanks of dankzij de grof genopte Pirelli Scorpion Rally banden. Die slijten trouwens we hard en zijn duidelijk hoorbaar. Deze motor ligt veel stabieler op de weg en gaat veel strakker door de bochten als de 660. Ook in het zand rijdt deze motor veel stabieler. Stilstaand is hij wel wat topzwaar en minder stabiel door het hoge wetsump CP2 blok. Trillingen zijn aanzienlijk minder en de spiegels geven een trillingsvrij beeld. Wel zag ik hierin een groot deel van mezelf. Dat hoeft voor mij niet en dat wil thuis in de badkamer veel beter. Gelukkig kon ik de spiegelverbreder van de 660 overzetten. Dit lukte helaas niet met de stuurverhogers en de voetsteun verbreders. Het verbruik is met 1:23 heel iets zuiniger dan de 660. Standaard zit er zelf niet uitschakelbare rechtervoetverwarming op. De waterpomp geeft veel warmte af. Het blok zelf wordt ook snel warm. Bij off-road rijden gaat de fan nog wel eens aan. Dat had ik bij de 660 haast nooit.

Maar er zijn ook (te) veel mindere punten en ik vind dat Yamaha zijn huiswerk niet goed heeft gedaan, terwijl ze daar toch jaren de tijd voor hebben genomen.
- Het display is goed afleesbaar, trilt off-road iets en geeft veel informatie. Maar het belangrijkste deel, de snelheidsaanduiding, heeft een enorme afwijking tot ruim 10%. Onacceptabel, je zit steeds om te rekenen naar de echte snelheid. Of kijken op de GPS natuurlijk.
- Dit geldt ook voor de benzine aanduiding die niet lineair is met de benzine afname en ineens en veel te vroeg op reserve springt.
- Het gedeelde zadel is categorie houten plank met een metalen rand onder het einde van het berijdersdeel. En dat is nou precies waar ik zit. Zadel dus gauw door Ray laten aanpassen. Verbreden en verhogen naar 93 cm i.v.m. mijn lengte van 1,97 meter. Kost veel geld maar geeft heel veel comfort waar ik jarenlang iedere km plezier van heb.
- Windscherm is veel te laag voor mijn lengte. Tijdelijk er maar een vario opzetruitje opgezet en nu wachten tot er hogere ruiten op de markt komen.
- De bevestiging van mijn Montana navigatie op de hiervoor bestemde beugel in de cockpit is een aanfluiting. Dit trilt op de weg al enorm en off-road gigantisch. En dat voor een motor met rally genen. Foei Yamaha.
- De gasrespons van geheel dicht naar open is in het begin niet jofel. Motor pakt dan met een lichte schok op. Wel minder als bij de 660, maar er schijnt hiervoor een software update aan te komen.
- De zwarte lak op de tank is heel kwetsbaar. Een vlieg verwijderen met een natte doek gaf al lakbeschadiging. Gelukkig net op de plek waar ik later de tankpad heb geplakt. Alleen om deze reden zou ik nu voor de wit/rode kleur kiezen. Tanktas moet ik maar vergeten.
- De benzinedop scharniert niet maar moet in zijn geheel van de tank worden genomen en ergens “weggelegd” om de handen vrij te hebben om te tanken. Onbegrijpelijk. Een Quicklock systeem t.b.v. een tanktas past hier niet op. Jammer.
- Wat voor benzine ik moet tanken is mij nog steeds onduidelijk. Op pagina 3-18 in de handleiding staat superbenzine en in de specs op pagina 8-1 staat octaangehalte 95. Ik tank dus maar super, altijd goed.
- Accessoires zijn nog steeds niet allen leverbaar. Ik wacht nog steeds op de middenbok. Dat is lastig met ketting smeren.
- Het bagagerek zit er al wel op maar dat is een lomp onooglijk ding met hoge “oren” waar ik regelmatig mijn knie aan stoot bij het opstappen. Zal de slijpschijf wel een keer ingaan of kijken wat er nog meer op de markt komt. Moto Guzzi heeft dit bij de V85TT veel eleganter uitgevoerd en het zit er nog standaard op ook.

Conclusie:
Een hele fijne motor die fantastisch rijdt, maar op diverse details heeft Yamaha nog huiswerk te doen. En dat valt me tegen gezien het jarenlang wachten op de uitontwikkeling en de uitgebreide wereldwijde testen. Een excuus dat het allemaal te vlug moest lijkt me ongeloofwaardig. Heb ik spijt van mijn aankoop? Nee, absoluut niet.
2019-08-08 14.33.06.jpg
 
Bedankt voor je uitgebreide verslag JaJo!

Sommige dingen die je noemt heb ik zelf ws geen moeite mee zoals benzine aanduiding.
Ik ben gewend om de tripteller op 0 te zetten direct na het tanken dat geeft meer zekerheid dan een digitaal metertje.
Voor die prijs kun je ook niet alles verwachten een zadel en bv vering en allerlei (off road aanpassingen) worden vaak vervangen door aftermarket producten.
Middenbok hoeft voor mij ook niet ( zwaar ) thuis zet ik er een paddock stand onder en voor onderweg heb ik een Jiffy.
Scherm hoeft voor mij eigenlijk ook niet ( zijn nooit goed ) maar had gelukkig met mijn lengte ( 184 ) geen last van turbulentie tijdens de offroad rit op de demodag.
Losse benzinedop is natuurlijk bijzonder onhandig en vreemd, je hebt al je handschoenen en helm en dan moet je ook nog op je dop ( met pech je sleutel er nog in als ie een keer valt waardoor je sleutel krom is of breekt ) letten!

Aan/uit gasrespons heb ik ook een hekel aan maar schijnt bij Injectie te horen alhoewel een Triumph Bonneville 120 of een Duc Desert Sled bijzonder smooth is, dus het kan wel.
Voor reizen naar landen met mindere benzine voorhanden is een minimum vereiste v "95 octaangehalte natuurlijk ook niet haalbaar.
Bv de CRF250 kan rijden op 86 of hoger, daarmee kun je de wereld in ( als je de snelwegen vermijd ).

Een aantal dingen had ik nog niet gehoord zoals de motorhitte.

Ben vooral benieuwd hoe de T7 op de weg met name in de bochten is.
Kun je 'm makkelijk "plat" leggen en hoe gedraagt ie zich dan?
 
Laatst bewerkt:
Gasrespons kun je wel wat aan doen door de mapping aan te laten passen bij de dealer. Waarschijnlijk staat hij aan de veilige kant afgesteld.
Overigens is het overbodig om met zo'n motor 98 te tanken. Zo'n blok als deze is meer geconstrueerd op betrouwbaarheid dan op maximale prestatie. Dat zie je ook al aan de relatief lage compressieverhouding van 11.5:1.
 
Bedankt voor je uitgebreide verslag JaJo!

Sommige dingen die je noemt heb ik zelf ws geen moeite mee zoals benzine aanduiding.
Ik ben gewend om de tripteller op 0 te zetten direct na het tanken dat geeft meer zekerheid dan een digitaal metertje.
Voor die prijs kun je ook niet alles verwachten een zadel en bv vering en allerlei (off road aanpassingen) worden vaak vervangen door aftermarket producten.
Middenbok hoeft voor mij ook niet ( zwaar ) thuis zet ik er een paddock stand onder en voor onderweg heb ik een Jiffy.
Scherm hoeft voor mij eigenlijk ook niet ( zijn nooit goed ) maar had gelukkig met mijn lengte ( 184 ) geen last van turbulentie tijdens de offroad rit op de demodag.
Losse benzinedop is natuurlijk bijzonder onhandig en vreemd, je hebt al je handschoenen en helm en dan moet je ook nog op je dop ( met pech je sleutel er nog in als ie een keer valt waardoor je sleutel krom is of breekt ) letten!

Aan/uit gasrespons heb ik ook een hekel aan maar schijnt bij Injectie te horen alhoewel een Triumph Bonneville 120 of een Duc Desert Sled bijzonder smooth is, dus het kan wel.
Voor reizen naar landen met mindere benzine voorhanden is een minimum vereiste v "95 octaangehalte natuurlijk ook niet haalbaar.
Bv de CRF250 kan rijden op 86 of hoger, daarmee kun je de wereld in ( als je de snelwegen vermijd ).

Een aantal dingen had ik nog niet gehoord zoals de motorhitte én een niet uitschakelbare rechtervoetverwarming? Wat is dat en zit ie op het rempedaal dan?

Ben vooral benieuwd hoe de T7 op de weg met name in de bochten is.
Kun je 'm makkelijk "plat" leggen en hoe gedraagt ie zich dan?
Ben van het weekend de Eifel in geweest, en de T7 is mi gemakkelijk plat te leggen. De banden gaven geen krimp, ondanks het grof profiel.
 
Maar het belangrijkste deel, de snelheidsaanduiding, heeft een enorme afwijking tot ruim 10%. Onacceptabel, je zit steeds om te rekenen naar de echte snelheid.

Dat is volgens mij een dingetje bij elke moderne Yamaha. Onlangs reed ik met een nieuwe FJR en een Tracer 900 en dat hadden dat beiden ook, die FJR zat zelfs zowat tegen de 15%.

Losse tankdop lijkt me inderdaad erg onhandig. Sowieso lijkt de kleine tankinhoud me een nadeel, met mijn 660 ben ik gewend zonder veel moeite 400km per tank te rijden.

Kofferrek zag ik bij de dealer op een demo, vond ik ook lomp groot. Ik begreep ook dat een hoop van de originele accessoires erg slecht passen.

Vanwege de lange levertijd had ik sowieso al besloten om te wachten tot begin volgend jaar. Hopelijk heb je dan voor het nieuwe seizoen meteen de motor die je wil hebben ipv dat je nog moet zitten wachten op accessoires. Die paar maanden kunnen er ook nog wel bij.
 
Grappig, mijn dealer vertelde juist dat het hem opviel dat alle origine accessoires juist wel mooi passen. En mbt die afwijking van de snelheidsmeter: is op te lossen met een aangepaste ring voor de snelheidsmeting/abs. Eentje met 10% minder gaatjes. Had ik op mijn Xchallenge ook. Nog wel iemand vinden die dat 'even' ontwerpt en produceert.
 
Ach mijn KTM 1190 wijkt ook een procent of 15 af, had toch mooi 500 kilometer meer gereden dan mijn broer met zijn 800 gs op vakantie :+
De tenere is er niet de enige in, het kan inderdaad aangepast worden met de ABS ring.
 
Wel flauw van Yamaha, zie liever de daadwerkelijke snelheid. Mijn Fazer is zowat dead-on met analoge tellers.

Over snelheid gesproken, lijkt me prima in orde

 
Gisteren terug gekomen uit het Zwarte woud, 2000 kilometer in 5 dagen met de Tenere, prima weer gehad, mooie wegen maar ook opvallend veel strasseschade.
Tenere heeft geen klap verkeerd gegeven, heerlijke fiets, een echte alleskunner, knallen door de bergen, glooiende bochten, krappe bochten, nat wegdek slecht wegdek, gravel noem het maar op ging uitstekend!!
 
Maar het belangrijkste deel, de snelheidsaanduiding, heeft een enorme afwijking tot ruim 10%. Onacceptabel, je zit steeds om te rekenen naar de echte snelheid. Of kijken op de GPS natuurlijk.
- Dit geldt ook voor de benzine aanduiding die niet lineair is met de benzine afname en ineens en veel te vroeg op reserve springt.


Blijkbaar een issue bij Yamaha.

Mijn 1200 heeft er ook last van. Dat de snelheid wat afwijking heeft kan ik op zich wel hebben. Ik rij toch meestal op gevoel en niet zozeer op de teller.

Maar een afwijkende kmstand en vooral het veeeeeeel te vroeg op reserve springen is iets waar ik me nogal aan stoor bij mijn machine. Jammer.




Ik heb vandaag een heel kort testritje gedaan met de Tenere 700 en was aangenaam verrast. Ik heb ook nog met de XT660Z gereden en deze is toch wel een hele stap vooruit qua power.
Ligt ook goed op de weg en ik denk dat bochtjes nemen geen probleem gaan zijn.

Smaakt iig naar meer, of toch naar een meer uitgebreide testrit.
 
Wat een bloedmooi ding is het toch. Ik denk dat ik ook wel om ben, de volgende zal een tenere700 worden. Nog wel even wachten tot begin volgend jaar, dan is mijn bmw afgeschreven...

Wat zijn de onderhoudsintervallen eigenlijk?
 
Ervaringen 1500 km Yamaha Tenere 700

Mijn eerste kennismaking met het productiemodel van de Tenere 700 was op 14 februari 2019 op de Motorbeurs in Utrecht. Al eerder had ik daar het prototype (2017) en het concept (2016) gezien. Time to market was dus erg lang en de vele tussentijdse filmpjes hebben al die jaren geïrriteerd. Onbegrijpelijk dat Yamaha met al haar ervaring met off-road motoren zoveel moeite heeft gehad om de Tenere 700 op de markt te brengen en dat terwijl ze het CP2 blok al op de plank hadden liggen. Ze noemen hem zelf vreemd genoeg de XTZ690.

Op de motorbeurs werd de Tenere 700 mij door Yamaha productmanager Hans Groenendijk gepresenteerd als een kant-en-klare motor om zonder aanpassingen rally’s mee te kunnen rijden. Gezien alle testen en filmpje geloofde ik dat toen en heb hem gelijk bij dealer Langenberg in Coevorden besteld. En toen werd het weer wachten. Eind mei werd juni, juli en eindelijk op 8 augustus kon ik hem ophalen.
De eerste indruk was goed. De Ceramic ice uitvoering (blauw/grijs/zwart) zag er goed uit en het geluid klonk veel beter als de MT07 en de Tracer 700 met hetzelfde blok. Ook de eerste rijervaring was heel goed. Het blok was veel soepeler als dat van mijn vorige XT660Z Tenere, veel meer power, goede gasrespons en heel fijn sturen, ondanks of dankzij de grof genopte Pirelli Scorpion Rally banden. Die slijten trouwens we hard en zijn duidelijk hoorbaar. Deze motor ligt veel stabieler op de weg en gaat veel strakker door de bochten als de 660. Ook in het zand rijdt deze motor veel stabieler. Stilstaand is hij wel wat topzwaar en minder stabiel door het hoge wetsump CP2 blok. Trillingen zijn aanzienlijk minder en de spiegels geven een trillingsvrij beeld. Wel zag ik hierin een groot deel van mezelf. Dat hoeft voor mij niet en dat wil thuis in de badkamer veel beter. Gelukkig kon ik de spiegelverbreder van de 660 overzetten. Dit lukte helaas niet met de stuurverhogers en de voetsteun verbreders. Het verbruik is met 1:23 heel iets zuiniger dan de 660. Standaard zit er zelf niet uitschakelbare rechtervoetverwarming op. De waterpomp geeft veel warmte af. Het blok zelf wordt ook snel warm. Bij off-road rijden gaat de fan nog wel eens aan. Dat had ik bij de 660 haast nooit.

Maar er zijn ook (te) veel mindere punten en ik vind dat Yamaha zijn huiswerk niet goed heeft gedaan, terwijl ze daar toch jaren de tijd voor hebben genomen.
- Het display is goed afleesbaar, trilt off-road iets en geeft veel informatie. Maar het belangrijkste deel, de snelheidsaanduiding, heeft een enorme afwijking tot ruim 10%. Onacceptabel, je zit steeds om te rekenen naar de echte snelheid. Of kijken op de GPS natuurlijk.
- Dit geldt ook voor de benzine aanduiding die niet lineair is met de benzine afname en ineens en veel te vroeg op reserve springt.
- Het gedeelde zadel is categorie houten plank met een metalen rand onder het einde van het berijdersdeel. En dat is nou precies waar ik zit. Zadel dus gauw door Ray laten aanpassen. Verbreden en verhogen naar 93 cm i.v.m. mijn lengte van 1,97 meter. Kost veel geld maar geeft heel veel comfort waar ik jarenlang iedere km plezier van heb.
- Windscherm is veel te laag voor mijn lengte. Tijdelijk er maar een vario opzetruitje opgezet en nu wachten tot er hogere ruiten op de markt komen.
- De bevestiging van mijn Montana navigatie op de hiervoor bestemde beugel in de cockpit is een aanfluiting. Dit trilt op de weg al enorm en off-road gigantisch. En dat voor een motor met rally genen. Foei Yamaha.
- De gasrespons van geheel dicht naar open is in het begin niet jofel. Motor pakt dan met een lichte schok op. Wel minder als bij de 660, maar er schijnt hiervoor een software update aan te komen.
- De zwarte lak op de tank is heel kwetsbaar. Een vlieg verwijderen met een natte doek gaf al lakbeschadiging. Gelukkig net op de plek waar ik later de tankpad heb geplakt. Alleen om deze reden zou ik nu voor de wit/rode kleur kiezen. Tanktas moet ik maar vergeten.
- De benzinedop scharniert niet maar moet in zijn geheel van de tank worden genomen en ergens “weggelegd” om de handen vrij te hebben om te tanken. Onbegrijpelijk. Een Quicklock systeem t.b.v. een tanktas past hier niet op. Jammer.
- Wat voor benzine ik moet tanken is mij nog steeds onduidelijk. Op pagina 3-18 in de handleiding staat superbenzine en in de specs op pagina 8-1 staat octaangehalte 95. Ik tank dus maar super, altijd goed.
- Accessoires zijn nog steeds niet allen leverbaar. Ik wacht nog steeds op de middenbok. Dat is lastig met ketting smeren.
- Het bagagerek zit er al wel op maar dat is een lomp onooglijk ding met hoge “oren” waar ik regelmatig mijn knie aan stoot bij het opstappen. Zal de slijpschijf wel een keer ingaan of kijken wat er nog meer op de markt komt. Moto Guzzi heeft dit bij de V85TT veel eleganter uitgevoerd en het zit er nog standaard op ook.

Conclusie:
Een hele fijne motor die fantastisch rijdt, maar op diverse details heeft Yamaha nog huiswerk te doen. En dat valt me tegen gezien het jarenlang wachten op de uitontwikkeling en de uitgebreide wereldwijde testen. Een excuus dat het allemaal te vlug moest lijkt me ongeloofwaardig. Heb ik spijt van mijn aankoop? Nee, absoluut niet.Bekijk bijlage 1424730

Mag ik vragen hoeveel hoger je zit met het zadel van Ray? Heb je hier ook foto's van? Wat waren de kosten van het zadel?

groet
 
Vandaag weer is lekker een toertje gedaan. Wat lange dreven langs het kanaal en overal binnendoor. Lekker sturen en veel genieten.
Kwam tussen ik meen Best en zat Oedenrode een rood witte Tenere tegen. Ook iemand van hier?
 
Terug
Bovenaan Onderaan