2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Net terug van 5 dagen Eifel/Moezel met tent, met de T7. Zo'n 2000 km gereden. Nu op 7200km en de voorband is nagenoeg op. Erg gecupped. Achter is iets minder ver heen, maar die gaat ook vervangen worden.
Ik wordt gek van het geslinger van het voorwiel. Ik heb de motor nu een jaar en gaat weg voor een beurt. Vlak na de aankoop al gemeld van het geslinger. Werd toen gegooid op afstelling veerring en bandenspanning na check van velg. Maar het is niet alleen wobbelen bij gas los, het is bij langere snelheden altijd voelbaar. Zeker bij onder de 50km/u. Erg irritant bij het afremmen voor bochten.

Maar verder: wat een top motor! En het standaard zadel valt mij erg mee. Geen Corbin, maar een stuk beter dan het endurozadel op de Xchallenge.

Mijn Tenere staat nu op 6700km en de banden beginnen ook aardig op te schieten. Voor ook behoorlijk gecupt helaas. Zelf als ik met mijn motor aan de hand loopt om hem de garage in te rollen voel ik de voorkant omhoog en omlaag komen. Erg jammer want vind de STR een prima bandje verder. Ga hierna toch voor een ander merk kijken die dat probleem niet/minder heeft.
 
Heeft er al iemand de vering aangepast?
Mijn 70 kg dagen zijn ondertussen 20 kg geleden en ik rijd meestal met bagage.
Ik zou eventueel zwaardere veren steken, maar vraag me af of de standaard demping dat kan hebben.
 
Heeft er al iemand de vering aangepast?
Mijn 70 kg dagen zijn ondertussen 20 kg geleden en ik rijd meestal met bagage.
Ik zou eventueel zwaardere veren steken, maar vraag me af of de standaard demping dat kan hebben.

Ik heb de vering zelf nog niet vervangen, dit staat nog wel op de planning. Mijn plan (ik weet niet of dit jou op weg helpt?):
rally-raidproducts.co.uk
Daar hebben ze een schema staan met gewicht van rijder+bagage en daarbij de beste "veer". Van wat ik elders heb gelezen zou dit flink verschil moeten maken in hoe de motor aanvoelt
 
Ik heb destijds bij de 660 bij OTR besteld.
Ik ben wat bang dat de motor nog hoger wordt of rebound demping onvoldoende wordt.
Eerst maar eens kijken wat de standard vering doet.
Sowieso is het niet evident om die achterste veer te wisselen lijkt me.. heb je al een veercompressietool voor nodig.
 
Vinden jullie de standaardveer dan niet goed ?
Ik refereer nog eens aan mijn Gronings maatje : die weegt vlot over de 100 kg en reed met twee zware alukoffers, een tent en een topcase onlangs naar Zwitserland,... ook op flinke stukken offroad en die klaagt helemaal niet over de standaardvering...
 
Ik had op de testrit niet te klagen, maar dat was zonder bagage. Met bagage vind ik m erg laag achter.

Zoals gezegd, eerst maar eens afwachten.
 
Ik rij nu rond met vakantie uitrusting, maar ik heb de veervoorspanning helemaal tot de max moeten draaien, hij zakte zover in dat hij zowat niet op de zijstandaard bleef staan. En dan heb ik echt niet extreem veel mee. Hij stuitert nu wel flink op het onverhard, dat ging met de 660 en gelijke belasting een stuk beter. Daar zit wel Ohlins onder, dus is geen eerlijk vergelijk.

IMG_20200912_141441.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had op de 660 ook ohlins (kyb voor), en blijf erbij dat dat de beste vering is die ik ooit gereden heb.

Veren zelf kosten echt niet veel, maar de originele demping moet het dan wel kunnen hebben. Anders loopt het snel op.
 
Ik rij nu rond met vakantie uitrusting, maar ik heb de veervoorspanning helemaal tot de max moeten draaien, hij zakte zover in dat hij zowat niet op de zijstandaard bleef staan. En dan heb ik echt niet extreem veel mee. Hij stuitert nu wel flink op het onverhard, dat ging met de 660 en gelijke belasting een stuk beter. Daar zit wel Ohlins onder, dus is geen eerlijk vergelijk.

Bekijk bijlage 1543436
Mooie foto! Waar waar dat?
 
Sinds vandaag een (klein) probleempje met de richtingaanwijzers. Ze knipperen nog wel, maar ze gaan in plaats van aan-uit, naar aan-halve kracht aan. Ze knipperen dus volle sterkte naar halve sterkte. De indicatielampjes op het dashboard knipperen niet mee, maar branden continue. Zodra ik ze weer uit druk zijn ze gewoon weer volledig uit. Bovenstaande doet zich dus alleen voor als ze in functie zijn. Ze hebben het alle 4.

Het zijn de Led raw's origineel Yamaha, de gewone versie, niet die dagrij dingen. Ze hebben uiteraard altijd gewoon normaal gefunctioneerd.

Ik zit nog in Zweden, en de laatste dagen heb ik nogal wat regen over me heen gehad. Ik vermoed dus een vocht issue. Motor staat ook dag en nacht buiten, dus echt drogen doet het ook niet. Iemand enig idee waar ik zou kunnen zoeken om het evt te verhelpen? Het is geen groot probleem, ze knipperen nog wel, alleen valt het wat minder op omdat ze tussendoor niet volledig uit gaan. Ik ga het hele ding ook niet strippen, dat mag de dealer doen als ik weer thuis ben.

Edit: Hij heeft zichzelf weer hersteld, niks meer aan de hand vandaag. Hij stond heel de nacht in dichte mist buiten, dus het vocht zal niet echt minder geworden zijn..
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal!

Sinds een week of 3 heb ik mijn volledige motorrijbewijs in bezit (30jaar) en nu ben ik op zoek naar mijn eerste motor.
Ik heb mijn oog laten vallen op de mooie Ténéré 700 ( Competion White :9~ ) Qua looks/betrouwbaarheid/prijs en hoogte lijkt het mij als "noob" een goede keuze. Naar de MT-07 ( was ook mijn lesmotor )kijk ik ook nog alleen voelt die voor mij met een lengte van 1,88m wat klein/krap. De nieuwe Tracer700 vind ik echt lelijk.....)

Mijn vraag is: of de Tenere 700 een goede " beginners" motor is en of hij geschikt is om op het asfalt als "woon-werk" en tour-motor te gebruiken.
Misschien dat ik ooit off-road ermee ga proberen maar dat is voorlopig nog niet het plan.

Graag wat advies van eigenaren die hem al een poosje rijden!
 
Hallo allemaal!

Sinds een week of 3 heb ik mijn volledige motorrijbewijs in bezit (30jaar) en nu ben ik op zoek naar mijn eerste motor.
Ik heb mijn oog laten vallen op de mooie Ténéré 700 ( Competion White :9~ ) Qua looks/betrouwbaarheid/prijs en hoogte lijkt het mij als "noob" een goede keuze. Naar de MT-07 ( was ook mijn lesmotor )kijk ik ook nog alleen voelt die voor mij met een lengte van 1,88m wat klein/krap. De nieuwe Tracer700 vind ik echt lelijk.....)

Mijn vraag is: of de Tenere 700 een goede " beginners" motor is en of hij geschikt is om op het asfalt als "woon-werk" en tour-motor te gebruiken.
Misschien dat ik ooit off-road ermee ga proberen maar dat is voorlopig nog niet het plan.

Graag wat advies van eigenaren die hem al een poosje rijden!

ik zou het zeker kunnen aanraden als beginnersmotor. meer dan genoeg om te beginnen en je zal er lang plezier van hebben, ook wanneer je meer ervaring zal hebben.
 
Hallo allemaal!

Sinds een week of 3 heb ik mijn volledige motorrijbewijs in bezit (30jaar) en nu ben ik op zoek naar mijn eerste motor.
Ik heb mijn oog laten vallen op de mooie Ténéré 700 ( Competion White :9~ ) Qua looks/betrouwbaarheid/prijs en hoogte lijkt het mij als "noob" een goede keuze. Naar de MT-07 ( was ook mijn lesmotor )kijk ik ook nog alleen voelt die voor mij met een lengte van 1,88m wat klein/krap. De nieuwe Tracer700 vind ik echt lelijk.....)

Mijn vraag is: of de Tenere 700 een goede " beginners" motor is en of hij geschikt is om op het asfalt als "woon-werk" en tour-motor te gebruiken.
Misschien dat ik ooit off-road ermee ga proberen maar dat is voorlopig nog niet het plan.

Graag wat advies van eigenaren die hem al een poosje rijden!

Top motor, ook voor een beginner. Voelt licht aan, goed te hanteren. Vermogen genoeg, maar ook weer niet zo veel dat je snel verrast wordt. Gewoon een keertje gaan proefrijden, gaat je zeker niet teleurstellen.
 
Zo hoog is ie niet,
Als je wil, volledige filmpje staat enkele pgs terug. (Pol Tarres is ook geen Jan Modaal)

Beginnersmotor... OK, indien die beginner lange poten heeft.

Zo hoog is ie niet toch...? Ik ben 1.80 en kan er makkelijk op... Wat mij betreft prima beginnersfiets (maar ik heb er maar 2 dagen op gereden).
 
Terug
Bovenaan Onderaan