2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Ook een reden dat ik voor het '23 model ben gegaan, als ik beetje straat en offroad mix mag ABS op het voorwiel best aan blijven staan. Voor offroad gebruik je toch voornamelijk achterrem en op straat voornamelijk de voorrem.

Vorig jaar de ABS van de T7 niet echt getest met dagje proefrijden. Bij m'n '12 Strom was ABS gewoon bagger, die greep zodanig snel in dat je remweg wel daadwerkelijk langer werd op slecht maar verhard wegdek. Laat staan onverhard, was helemaal drama. :9
Voor offroad voornamelijk de achterrem? Als het goed is andersom ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
YAMAHA had indertijd maar een slechte reputatie qua ABS : mijn TDM 900 van de laatste generatie had de eerste generatie ABS aan boord.

Nadat ik tweemaal bijna een doodsmak deed tegen een auto wegens een NIET remmende motor op de droge kasseitjes van Hoogerheide, verkocht ik 'm weer.

De vertegenwoordiger van de importeur, toevallig aanwezig bij mijn dealer, gaf toe dat het ABSsysteem van de TDM bagger was, maar dat ze er niks meer aan deden, gelet op het feit dat het een uitlopend model was.

De koper van mijn nog splinternieuwe motor had reeds twee TDM's gehad en dit was zijn eerste mét ABS... twee weken later verkocht hij hem weer...

Blij te vernemen dat YAMAHA nu sneller bij de les is qua ABS.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Het ABS kan op de nieuwe ook volledig uitgeschakeld worden, ze hebben er over nagedacht.

Het zal dan wel aan mij liggen, maar offroad zie ik het voordeel er niet van in dat je het ABS systeem op het voorwiel wel kan laten werken... 🤔
ABS compleet uit werkt voor mij.

We hebben ooit eens een KLE 500 met een gat in het carter van de Jafferau terug moeten slepen naar Bardonecchia. De stukken naar beneden moest hij op een gegeven moment op de koppeling gaan remmen met stilstaand blok, omdat zijn remmen begonnen te koken.

Het is dus op die manier dat ik met mijn Superten naar onder ben gesukkeld... Contact uit, in eerste versnelling en de billen dichtgeknepen. 😅
 
YAMAHA had indertijd maar een slechte reputatie qua ABS : mijn TDM 900 van de laatste generatie had de eerste generatie ABS aan boord.

Nadat ik tweemaal bijna een doodsmak deed tegen een auto wegens een NIET remmende motor op de droge kasseitjes van Hoogerheide, verkocht ik 'm weer.

De vertegenwoordiger van de importeur, toevallig aanwezig bij mijn dealer, gaf toe dat het ABSsysteem van de TDM bagger was, maar dat ze er niks meer aan deden, gelet op het feit dat het een uitlopend model was.

De koper van mijn nog splinternieuwe motor had reeds twee TDM's gehad en dit was zijn eerste mét ABS... twee weken later verkocht hij hem weer...

Blij te vernemen dat YAMAHA nu sneller bij de les is qua ABS.
ABS op de suus was waarschijnlijk ook eerste generatie ondanks dat het een facelift model was. Combineer dat ook nog met softe gevoelloze remmerij en het gewoon allemaal meh. Vond de Suus ook gewoon een niet zo goede motor ondanks dat er wel veel mensen blij mee zijn.

Maar goed om te horen dat de Yamaha T7 wel fatsoenlijke ABS heeft :)

1675606412138.jpeg
Remmen, remmen, remmen maar afremmen niet echt (ondanks EBC HH blokjes) :9
 
De laatste serie TDM is van ergens rond de eeuwwisseling als ik het goed heb, lijkt me logisch dat het ruim 20 jaar later beter op orde is. Mijn vorige FJR was van 2003, niks mis met die ABS.
 
Ja, als je hert gaat :+

Maar dan bouw je alsnog relatief rustig druk op ipv gewoon maar hard knijpen
Ik ga gewoon vol in de ankers met de voorrem hoor, zolang je maar niet stuurt. En ook dan kun je nog aardig remmen. Wel even oefenen natuurlijk;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
De meerwaarde is net het uitzicht wat mij betreft...

Als we eerlijk moeten zijn, in 2022 een CASIO schermpje van 1985 voor je neus? Dan liever de TFT versie van 2023...
Ik heb helemaal geen snufjes nodig op de Tenere, maar een mooier scherm had toch wel gemogen.

En LED pinkers zien er toch ook veel beter uit, niet?
Ik zeg toch net dat ik dat wel de meerwaarde vind?
Nou ja, tft dash vind ik echt niet nodig.
 
Even uit nieuwsgierigheid/inspiratie, wat voor motorkleding hebben jullie aan op de T7?
Alpinestars halo drystar jas en broek, ideaal voor dagelijks gebruik.

De jas heeft een asymmetrische sluiting, waardoor er nu een grote buidel aan de voorkant zit, er zijn 2 zakken aan de zijkanten en een groot vak aan de achterkant, daarnaast zijn de mouwen afritsbaar waarbij de slijtvaste stof afgenomen kan worden maar de impact bescherming blijft zitten, heerlijk voor in de zomer.
Borst en rug vlak hebben ook 2 grote doorwaai vlakken achter een rits.

Als je nog niet overtuigd bent heeft fortnine er nog wel een video over.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Alpinestars halo drystar jas en broek, ideaal voor dagelijks gebruik.

De jas heeft een asymmetrische sluiting, waardoor er nu een grote buidel aan de voorkant zit, er zijn 2 zakken aan de zijkanten en een groot vak aan de achterkant, daarnaast zijn de mouwen afritsbaar waarbij de slijtvaste stof afgenomen kan worden maar de impact bescherming blijft zitten, heerlijk voor in de zomer.
Borst en rug vlak hebben ook 2 grote doorwaai vlakken achter een rits.

Als je nog niet overtuigd bent heeft fortnine er nog wel een video over.
Heb de jas en broek besteld :)

Dat je de mouwen eraf kan halen lijkt mij inderdaad lekker in de zomer. Ziet er gewoon uit als een mooie praktische jas. M'n vorige Astars jas beviel ook prima en tjah de Halo zal vast ook bevallen.

Klim zal vast ook prima zijn maar vond de Halo toch interessanter, en ook goedkoper. Geen ingebouwde regenlaag maar ben ook geen ww rijder meer dus dat loopt ook wel los :9
 
Geen T7, wel soortgelijke motor...ish.

- Sidi Adventure 2 laarzen
- Shoei Hornet II helm
- Alpinestars crossbroek
- Leatt knie/scheenbeschermers
- Alpinestars Bionic V2 vest
- Alpinestars cross jersey
- Held sm handschoenen

en als het frisser is buiten:

- KTM Defender jas
- KTM Defender broek
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
ik rij (nog) niet in de winter, mij te koud,

maar leat endurojas, crossbroek van klim, en alpinestars crosslaarzen en een nekbrace,
zou nog kniebraces willen..

is zat,
eventueel een zeildoek aan als t met bakken uit de lucht komt..
dat blijft wel goed droog..
 
Zadelpijn!
Standaard zadel op een T7 uit 2021.
Ik zit er niet goed op. Vaak rugpijn onderin.
En op lange stukken billetjes auw.

Is een ander T7 beter?
Door zadelmaker aan laten passen?
Iemand goed adresje in het oosten des lands?
 
Rugpijn ga je niet verhelpen met een ander zadel lijkt mij

Heb ook al veel verschillende zadels onder m'n kont gehad maar gewoon actief zijn / verzitten op de motor werkt voor mij nog het beste.
 
@RedStrom : zadelbekleder in het Oosten vh land? = viking seats Dedemsvaart of jt bekleding in Almelo. Geen aandelen. Wel ervaring bij jt, die hebben mijn te zachte originele zadel van de xrv750 harder gemaakt. Verschil was dat ik ca 6 uur later pas zadelpijn had tov origineel. Kijk, dan kom je ergens!
 
Ik had in het begin ook wat last van de bips en onderrug. Merkte dat ik met de knieën iets te hoog zat. Na het vervangen van de stepjes voor instelbare was het probleem verholpen. Veel betere zithouding nu.
Ik ben 1.95m lang en heb het rally zadel welke al 2cm hoger is dan het standaard zadel.
 
Ik vind weinig mis met het originele of het rallyzadel.

Stuurpositie kan misschien ook helpen met rugpijn? Voor/achter? Rol?
 
Zadelpijn!
Standaard zadel op een T7 uit 2021.
Ik zit er niet goed op. Vaak rugpijn onderin.
En op lange stukken billetjes auw.
Hoe is je zitpositie? Met een actievere zithouding (bal van je voet op de steps) is mogelijk al wat te winnen. Ik zie nog vaak mensen die hun voeten plat op de steps zetten, alsof ze op een scooter rijden.
 
Dank voor alle reacties.
JT in Almelo zal ik eens vragen.

Hoogte van de stepjes zat ik ook aan te denken. Ik hoop dat het zadel kan helpen wat makkelijker rechtop te zitten.
Bal van de voet ipv platte voet doe ik.
Schapenvacht heb ik. Werkt niet voor mij.
Actief rijden bij offroad gaat vanzelf.
Maar ik rij met een groepje ook wel eens ritten zonder offroad. Dan heb ik meer last.

Het stopt me niet om niet te rijden. Zeker niet. Verbeterpuntje.
 
oefeningen ja.

Op de V-Stroms geen last.
Op de T7 eigenlijk al een jaar in meer en vaak mindere mate.
 
Rugoefeningen?
Meer rijden?
Kan gewenning / spieren zijn.
Toen ik van een TransAlp 650 naar NTV650 ging had ik een week last van mijn benen (reed elke dag). Was totaal niet gewend aan de krappe kniehoek. SV650s ook zo maar dan met de armpjes, totaal niet gewend om zo ver voorover te zitten.

Op de V-Strom had ik wel is last van mijn onderrug, waarschijnlijk omdat ik geneigd was te onderuitgezakt te zitten op dat ding. Met de enduro achtige aanvalshouding die de KTM heeft nergens last van.

oefeningen ja.

Op de V-Stroms geen last.
Op de T7 eigenlijk al een jaar in meer en vaak mindere mate.
Je zit ook niet iets te gespannen op de T7? Kan het ook veroorzaken.

Je moet je bij wijze gedragen als een zak hooi op de motor, gewoon lekker losjes. De motorfiets doet z'n ding wel (ga maar is wat bochtjes maken zonder handen aan het stuur enzo).
 
Ik ga gewoon vol in de ankers met de voorrem hoor, zolang je maar niet stuurt. En ook dan kun je nog aardig remmen. Wel even oefenen natuurlijk;)
Doe ik wel is met de CB500 uit verveling, ook op asfalt. Even testen of de S22 bandjes nog grip hebben. Inderdaad niet sturen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan