2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Nou, oefening baart kunst.
Merk dat lichaamspositie het halve werk is bij het offroad rijden. Nu heb ik af en toe wel het idee dat de vering redelijk ver inveert. Nu dacht ik dat dat met mijn 78kg wel zou meevallen. Zijn er mensen hier die eea hebben aangepast aan de vering? Ik bedoel dan vooral de instelling niet het vervangen oid.
Verbruik valt me overigens ook mee. Heb nu bij de tweede keer tanken toch wat langer doorgereden. Het laat blokje knipperde bij 260km en heb tot 330km doorgereden. Er ging toen 13,1 liter in de tank. Zou dus nog verder kunnen maar ben de motor nog aan het inrijden dus wellicht dat het boven een x aantal rpm gaat toenemen.
 
Ik heb met de veren gespeeld, dus zal op jouw expliciete vraag mijn ervaringen voor mezelf houden.

Ik snap niet hoe jullie zo ver komen op een tank, dat zijn cijfers die ik haal met m'n 23L acerbis tank...
 
Nou, oefening baart kunst.
Merk dat lichaamspositie het halve werk is bij het offroad rijden. Nu heb ik af en toe wel het idee dat de vering redelijk ver inveert. Nu dacht ik dat dat met mijn 78kg wel zou meevallen. Zijn er mensen hier die eea hebben aangepast aan de vering? Ik bedoel dan vooral de instelling niet het vervangen oid.
Verbruik valt me overigens ook mee. Heb nu bij de tweede keer tanken toch wat langer doorgereden. Het laat blokje knipperde bij 260km en heb tot 330km doorgereden. Er ging toen 13,1 liter in de tank. Zou dus nog verder kunnen maar ben de motor nog aan het inrijden dus wellicht dat het boven een x aantal rpm gaat toenemen.
Ik heb begrepen dat de standaard afstelling voor een persoon van gemiddeld 75kg is afgesteld. Ik vond deze video mbt de afstelling voor de gemiddelde Nederlander;
 
Nou, oefening baart kunst.
Merk dat lichaamspositie het halve werk is bij het offroad rijden. Nu heb ik af en toe wel het idee dat de vering redelijk ver inveert. Nu dacht ik dat dat met mijn 78kg wel zou meevallen. Zijn er mensen hier die eea hebben aangepast aan de vering? Ik bedoel dan vooral de instelling niet het vervangen oid.
Verbruik valt me overigens ook mee. Heb nu bij de tweede keer tanken toch wat langer doorgereden. Het laat blokje knipperde bij 260km en heb tot 330km doorgereden. Er ging toen 13,1 liter in de tank. Zou dus nog verder kunnen maar ben de motor nog aan het inrijden dus wellicht dat het boven een x aantal rpm gaat toenemen.
Lichaamshouding is alles!

De T7 staat redelijk soft, waarschijnlijk om in stenig terrein veel makkelijker beheersbaar te zijn.

Hoe ver je inveert kun je zonder wijzigingen weinig aan doen. Hoe snel kun je vooral met je compressie klikkers wel wat mee doen. Gewoon experimenteren. 5 klikjes vaster en kijken wat het doet enz enz. Als je de weg kwijt bent terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw.
 
Nog maar een leuk plaatje. Op dat donkere stuk ervoor in een spoor even neergelegd maar dat beschouw ik maar als een les. In ieder geval veel lol en vandaag was toch echt wel zweten met 17 graden.
 

Bijlagen

  • 20230317_180410.jpg
    20230317_180410.jpg
    257,4 KB · Weergaven: 59
Mooi! En herkenbaar haha. Volgend weekend 1000km beurt. Ik begreep alleen dat daarna nog 500km niet boven de 6000rpm voordat je echt los kan gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Mooi! En herkenbaar haha. Volgend weekend 1000km beurt. Ik begreep alleen dat daarna nog 500km niet boven de 6000rpm voordat je echt los kan gaan.
Nog meer reden om er zo vlot mogelijk kilometers op te zetten :Y

Zeker bij 'donkere stukken' ben ik geneigd om het gas erop te gooien maar je hebt dan wel snel wielspin met de Pirrelli's, voor je het weet zit je in de begrenzer. Mijn WR250R was een stuk zekerder bij vochtigheid, maar die was ook zo'n 60kg lichter en had meer nop banden (Michelin T63 geloof ik).
 
Mooi! En herkenbaar haha. Volgend weekend 1000km beurt. Ik begreep alleen dat daarna nog 500km niet boven de 6000rpm voordat je echt los kan gaan.

Ge moet daarin ook niet overdrijven he...

Inrijden kan nuttig zijn, maar ik ga niet continue op die toerenteller kijken hoor. Sterker nog, de laatste rit voor de eerste beurt heb ik de motor echt goed los gelaten... op aanraden van de dealer...
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Gewoon goed warm draaien en gas erop.

En er is toch helemaal niets mis met het zadel van de tenere?
 
Ge moet daarin ook niet overdrijven he...

Inrijden kan nuttig zijn, maar ik ga niet continue op die toerenteller kijken hoor. Sterker nog, de laatste rit voor de eerste beurt heb ik de motor echt goed los gelaten... op aanraden van de dealer...
Ik kreeg advies om gewoon rustig te touren, en soms is vol gas mocht ook wel.

Met de huidige toleranties gaat het natuurlijk ook niet zo snel mis.
 
Gister met een tripy van Ad Ketelaar een route gereden vanuit Esbeek 220km 👌
 

Bijlagen

  • IMG-20230318-WA0010.jpg
    IMG-20230318-WA0010.jpg
    30 KB · Weergaven: 43
  • 20230318_113542.jpg
    20230318_113542.jpg
    229,9 KB · Weergaven: 44
Waar smeren jullie trouwens de ketting mee? Smeer normaal met versnellingsbakolie maar blijkbaar is dat tegenwoordig verboten :+

20230319_100628.jpg
 
Misschien een hele rare manier, maar ik smeer mn ketting met kettingspray:+
Kan ook :9

Maar ben zelf niet zo fan van kettingspray gezien het na verloop van tijd altijd zo'n zooitje word. Ketting poetsen doe ik niet aan. Versnellingsbakolie is lang niet zo'n plakkerige zooi, moet je alleen dus wat vaker doen.

Maar vind het wel geinig dat bij een moderne motor alleen nog maar een speciaal smeermiddel voor O-ring kettingen word aanbevolen. Terwijl bij oudere motoren (die ook met O-ring ketting uit de fabriek kwamen) gewoon versnellingsbakolie of motorolie werd aanbevolen naast kettingspray.
 
Kan ook :9

Maar ben zelf niet zo fan van kettingspray gezien het na verloop van tijd altijd zo'n zooitje word. Ketting poetsen doe ik niet aan. Versnellingsbakolie is lang niet zo'n plakkerige zooi, moet je alleen dus wat vaker doen.

Maar vind het wel geinig dat bij een moderne motor alleen nog maar een speciaal smeermiddel voor O-ring kettingen word aanbevolen. Terwijl bij oudere motoren (die ook met O-ring ketting uit de fabriek kwamen) gewoon versnellingsbakolie of motorolie werd aanbevolen naast kettingspray.
Dan moet je die spray nemen die niet rond slingert van S100. Werkt top.
 
Die dry lube bedoel je dan zeker? De witte S100 wel gebruikt in het verleden maar dat levert wel een zooitje op
Geen idee hoe het heet. Het is een witte bus. Heb nooit last van zooi, en ik rij nog zonder kettingbeschermer ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Waar smeren jullie trouwens de ketting mee? Smeer normaal met versnellingsbakolie maar blijkbaar is dat tegenwoordig verboten :+

Bekijk bijlage 1859138
Als ik de ketting schoongemaakt heb (met kettingreiniger) dan smeer doe ik er wel wat kettingvet op nadat deze goed droog is.
Verder tussendoor gewoon met 80w90 (transmissie olie), en dan wat vaker een klein beetje.

Als je veel in de blubber zit, dan wordt al het overtollige kettingvet best goed daardoor opgenomen. Rij je veel op de weg, dan wordt het wel een smeerboel na een tijdje.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Ja ik houd het in ieder geval nog ff zoals geadviseerd maar ben wel van plan om na die 1000km het beestje meer aan de tand te laten voelen.

Ik heb hier ook dat s100 witte bus. Volgens mij staat er zelfs nog 2.0 achter. Goede ervaring mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan