2021.......... Waar gaat de reis dit jaar heen?

  • Onderwerp starter NavigatorNL
  • Startdatum
In juni 2 weken naar de Alpen (Zwitserland/italie/Frankrijk) en dan in september 3 weken hopelijk naar Noord Spanje met als eindpunt Santiago de Compostella, niet dat ik hier veel mee heb maar ik wil er wel eens kijken en zo heb je mooi een eindpunt.

Net een nieuwe motor gekocht dus die moet wel flink rijden 😊.
Voor mij ging de rit in Spanje nog 50km verder. Naar Fisterra (wij zeggen geloof ik: Kaap Finisterre)
Sinds Engeland met Lands-End rijd ik altijd tot het echte eindpunt.
 
Bij mij ook, 2019 wel in Roemenië geweest maar dat was te vroeg in het jaar, toen was hij nog dicht. Maar ik heb in alle windrichtingen nog wel plannen, welke ik uit de kast trek zien we tegen de zomer wel.
Wanneer was je precies in Roemenië dat de Transfaragasan nog dicht was? Ik neem aan dat begin mei dus ondenkbaar is om deze dan te rijden. Hoe zien de Franse passen er dan uit? Iemand ervaring?
 
Wanneer was je precies in Roemenië dat de Transfaragasan nog dicht was? Ik neem aan dat begin mei dus ondenkbaar is om deze dan te rijden. Hoe zien de Franse passen er dan uit? Iemand ervaring?
Eind april/begin mei ongeveer. Volgens mij gaat hij pas half juni open. Begin mei is hij zeker nog niet open.

In de Alpen hangt het natuurlijk erg van de hoogte af, hoeveel sneeuw er is gevallen en hoe warm het voorjaar was. Eind mei worden de meeste passen die nog niet open zijn sneeuwvrij gemaakt, begin juni is alles in principe wel open. Er zijn wel sites waar je dat op kan zien.
 
Ik neem aan dat begin mei dus ondenkbaar is om deze dan te rijden. Hoe zien de Franse passen er dan uit? Iemand ervaring?

Ik ben wel eens met de racefiets eind mei in Zwitserland geweest.
Verschillende (hoge) passen waren dan net open. Maar dan soms ineens ook weer dicht.
Je rijdt op de top tussen sneeuwmuren van 3-4m hoog. Dan wil er wel eens zo'n wand instorten en dan is gelijk de hele weg geblokkeerd.
Met de racefiets enkele keren over zo'n bult heen moeten klimmen. Het overige verkeer staat dan vast.
Soms kan je met een uurtje(?) weer verder als ze met zo'n sneeuwblazer komen om de bult sneeuw van het wegdek te halen en dan met een blaaspijp het dal in te blazen. Lijkt een beetje op als wat je ziet bij de oogst als ze mais in een bak gooien.
 
Lieve mensen ik bedenk me net dat, wanneer we met zijn allen van de leiband mogen, de mensen compleet gek gaan doen. Volgens mij gaat echt IEDEREEN op reis willen, koste wat het kost. Het zal een massale exodus worden... Maar wij zijn slimmer dan dat.

Als jullie in de plannen bibliotheek streken hebben zitten waar heel weinig toeristen komen dat lijkt dit jaar het beste jaar om dat te gaan doen. Ik ga zeker dit jaar niet naar de Alpen toe omdat ik echt vrees voor de drukte... Eerder Pyreneeën of een minder gangbaar TET land zoals Albanië (heb sinds kort een offroad motor).

EDIT: Typo
 
Laatst bewerkt:
Nog een tippie mijnerzijds (nou ja, van een Pool die ik deze zomer een paar keer tegenkwam tijdens een motorrondreis in de Dolomieten en Oostenrijk): De Grosse Alpenstrassen-fuhrer een geweldig boek met alle praktische info over alle Alpenpassen. Ook de kleinere passen zijn verrassend leuk soms. En nee, ik heb geen aandelen of zoiets. Nadeel: het is wel een dikke pil.
 
Was dat de moeite waard?
Als je deze vraag stelt, kan je ook de vraag stellen of het de moeite waard is om boven op een bergpas te zijn.
Al die bochtjes van de Stelvio naar boven en blijkt het uiteindelijk een kermis te zijn. (TIP: Vlakbij de Gavia is mooier)
Op de Cime de la Bonette (F) leek het op de top wel een motor-parkeerplaats. Kon er niet eens langs.............

Jullie willen naar Santiago de Compostella naar de kathedraal. (staat ie nog steeds in de steigers?)
Daar mag je met de motor niet eens meer in de buurt komen. Rondom deze kerk is het hele stadshart verboden voor voertuigen.
Toen ik daar 35 jaar geleden was kon ik nog de auto pal voor de ingang van de kathedraal parkeren.

Tsja, is een kaap de moeite waard? Dat is maar net wat je er van vindt...............?
Waarom naar Lands-End of Capo di Leuca of Kaap Skagen Grenen of Pointe du Raz of Noordkaap?
Die laatste moet voor mij nog en staat bovenaan mijn todo-lijst! Ook hier moet de FZ nog eens op de jiffy!
De motor staat er nu al klaar voor. Daaraan ligt 't niet!

Het is daar in Fisterra (vertaald einde van de wereld) een laatste rots in zee in NW Spanje.
Weet nog wel dat ik daar was dat 't gruwelijk hard waaide. Moest de motor met de neus in de wind zetten.

IMG_3710.JPG
Hier de FZ dus bij .......................
 
Laatst bewerkt:
Ja ieder zijn ding,zodra mijn man zijn vakantie is goedgekeurd ga ik P&Q bellen hoe het zit met onze vouchers van de boottochten van vorig jaar... wil toch eindelijk de routes die ik gemaakt heb uitvoeren hopelijk in augustus dan als het mag...
Als ik de verhalen van mijn vrouw mag geloven, die wil naar Schotland (al sinds afgelopen voorjaar). Maar telkens als ze wil is er een verbod op uitreizen....
Maar de ferrydiensten willen wel varen, maar zien ook met lede ogen hun tijdsschema's noodgedwongen veranderen.
Vrees ervoor dat reizen die jaar niet toegestaan is, behalve als het zomerreces is voor de heren op het pluche. Net als afgelopen jaar, van het zotte dat iedereen gewoon op vakantie mocht tijdens de bouwvak, maar in het voorjaar en najaar niemand naar Spanje of Griekenland mocht (terwijl de grenzen aldaar wel voor ons open waren). En weer gesloten, toch weer open, en toen onze landsgrenzen..... pfffff
 
Als je deze vraag stelt, kan je ook de vraag stellen of het de moeite waard is om boven op een bergpas te zijn.

Toen ik daar 35 jaar geleden was kon ik nog de auto pal voor de ingang van de kathedraal parkeren. - Al zo oud Mean?


Waarom naar Lands-End of Capo di Leuca of Kaap Grenen of Pointe du Raz of Noordkaap?
Die laatste moet voor mij nog en staat bovenaan mijn todo-lijst!
Al diverse malen gehoord dat de Noordkaap zo leuk is, maar diverse filmpjes op YT bevestigen toch anders.
Dat het wellicht één van de uiterste landsgrenzen is, a lá. Maar er zijn leukere bestemmingen met diverse omgevingen te vinden.
Neemt niet weg dat ik Noorwegen nu wel eens vanaf de motor wil zien... zal de Noordkaap geen must see voor mij zijn maar als je er toch bent met een mooie dag. Dan rijdt ik er wel naartoe, maar niet als must.

Wel de Transfaragas!
 
Net als afgelopen jaar, van het zotte dat iedereen gewoon op vakantie mocht tijdens de bouwvak, maar in het voorjaar en najaar niemand naar Spanje of Griekenland mocht..... pfffff
Ik ben naar Frankrijk geweest in genoemde 'gevaarlijke' periode. Zelfs vlak bij 'rood gebied' wat regio Marseille was in die tijd.
Maar 't hangt voornamelijk af van hoe je jezelf gedraagt. Ik heb me in Z. Frankrijk echt niet onveilig gevoeld. Ook geen corona mee naar NL meegenomen. Was toen gezond en nu nog steeds. Gewoon jezelf dan terughoudend opstellen.

Gasten die in Llorett of Chersonissos als een beest het nachtleven in gaan, DAT zijn de mensen die corona weer naar NL brengen!
 
Ik ben naar Frankrijk geweest in genoemde 'gevaarlijke' periode. Zelfs vlak bij 'rood gebied' wat regio Marseille was in die tijd.
Maar 't hangt voornamelijk af van hoe je jezelf gedraagt. Ik heb me in Z. Frankrijk echt niet onveilig gevoeld. Ook geen corona mee naar NL meegenomen. Was toen gezond en nu nog steeds. Gewoon jezelf dan terughoudend opstellen.

Gasten die in Llorett of Chersonissos als een beest het nachtleven in gaan, DAT zijn de mensen die corona weer naar NL brengen!
Was in maart in Spanje, maar wel op één van de eilanden aldaar.
Daar had geen enkele persoon Covid, er was een Spanjool van het vaste land geweest die men testte en terug heeft gezonden.
Niemand was daar paniekerig, wel op afstand en met enige voorzichtigheid. Maar toen besloot het parlement de lockdown in te stellen net nadat we daar 2 dagen waren. Heb 11 dagen op een balkon door moeten brengen, werden ons eigen hotel uitgebonjourd, dat werd direct gesloten. Andere hotel mochten we van geen enkele faciliteit gebruik maken, behalve ontbijt, lunch en diner maar wel met grote extra ruimtes en niet eens meer zwemmen. Je mocht je hotel enkel uit om naar de supermarkt te gaan, maar als je buiten liep werd je direct aangehouden zodra er een agent in de buurt was (leek wel oorlogsgebied met avondklok).
Kom je terug in NL, en ook nu nadat we vandaag al horen dat we een strengere lockdown krijgen met waarschijnlijk reisbeperkingen.
Hadden we direct afgelopen jaar moeten doen, grenzen écht dicht voor in- en uitreizen, niet op deze manier nu.
 
@Robse,

Aantal jaar geleden exact dat gedaan. Via Oostenrijk en Hongarije en de 'binnenlanden' van Kroatië naar Servië en Bosnie- Herzegovina gegaan .
Toen weer terug naar Kroatie en via de (fenomenale) Kroatische kustweg via Slovenië terug naar Oostenrijk en Zuid Duitsland.

Hele mooie trip en heel indrukwekkend ook. Je ziet nog steeds veel resten van de oorlog die er woedde. Die ons nog redelijk op het netvlies stond, maar waar de we details eigenlijk al weer van vergeten waren. 's Avonds in ons hotel zochten we dan toch vaak nog wel even op wat er zich precies in die streek had afgespeeld. En dat zijn dan weer niet de leukste verhalen, uiteraard. Maar wel een onderdeel van onze recente geschiedenis.

Maar goede keuze, inderdaad weer eens iets anders dan de gebaande paden van de Alpen, Dolomieten of Corsica. (Waar ook allemaal niets mis mee is!). Je ziet heel weinig motorrijders daar, en nagenoeg geen toeristen. Dat maakt het soms ook wel lastig om een hotel te vinden (meestal gingen we dan toch maar naar een grotere stad in de buurt) of om onderweg ergens een tent te vinden waar je iets kon eten. Dus werd het vaak supermarkt of lokaal winkeltje, waar je dan met wat aanwijzen op de gok maar wat te eten nam. En dat pakt altijd verrassend goed uit.

Leuke trip gehad, enkele leuke anekdotes meegemaakt en schitterende herinneringen aan. Erg bijzonder.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer was je precies in Roemenië dat de Transfaragasan nog dicht was? Ik neem aan dat begin mei dus ondenkbaar is om deze dan te rijden. Hoe zien de Franse passen er dan uit? Iemand ervaring?
Volgens mij ook pas eind mei of juni open de Franse passen.
Wij waren er in augustus 2017 maar moet zeggen de Franse Alpen zijn geweldig, waren al vele malen in Oostenrijk, Zwitserland en dolomieten geweest, maar dit was toch wel heel apart.
En de grand canon van Europa ook..
Altijd hadden we hekel aan om in Frankrijk te gaan rijden vanwege slechte ervaringen, maar we hadden er van geleerd en toen dus ook echt genoten..
 
Als ik de verhalen van mijn vrouw mag geloven, die wil naar Schotland (al sinds afgelopen voorjaar). Maar telkens als ze wil is er een verbod op uitreizen....
Maar de ferrydiensten willen wel varen, maar zien ook met lede ogen hun tijdsschema's noodgedwongen veranderen.
Vrees ervoor dat reizen die jaar niet toegestaan is, behalve als het zomerreces is voor de heren op het pluche. Net als afgelopen jaar, van het zotte dat iedereen gewoon op vakantie mocht tijdens de bouwvak, maar in het voorjaar en najaar niemand naar Spanje of Griekenland mocht (terwijl de grenzen aldaar wel voor ons open waren). En weer gesloten, toch weer open, en toen onze landsgrenzen..... pfffff
Ja wij vonden toen ook laat ieder in zijn eigen land blijven...
Maar nu er overal gevaccineerd wordt en wetende dat in de zomer het virus wat koester is,hoop ik in augustus echt nu wales te bezoeken.
Vind zowieso op de motor en met hotels sommige achteraf het risico toch minder ,we trekken ons eigen plan en hoeven niet vaak met teveel mensen in aanraking te komen.
Das voordeel vind ik van motorvakantie .
Vermijd drukke steden of plekken gewoon en lekker binnendoor rijden..
 
Als ik de verhalen van mijn vrouw mag geloven, die wil naar Schotland (al sinds afgelopen voorjaar). Maar telkens als ze wil is er een verbod op uitreizen....
Maar de ferrydiensten willen wel varen, maar zien ook met lede ogen hun tijdsschema's noodgedwongen veranderen.
Vrees ervoor dat reizen die jaar niet toegestaan is, behalve als het zomerreces is voor de heren op het pluche. Net als afgelopen jaar, van het zotte dat iedereen gewoon op vakantie mocht tijdens de bouwvak, maar in het voorjaar en najaar niemand naar Spanje of Griekenland mocht (terwijl de grenzen aldaar wel voor ons open waren). En weer gesloten, toch weer open, en toen onze landsgrenzen..... pfffff
Ja wij vonden toen ook ,laat ieder in zijn eigen land blijven...
Maar nu er overal gevaccineerd wordt en wetende dat in de zomer het virus wat koester is,hoop ik in augustus echt nu wales te bezoeken.
Vind zowieso op de motor en met hotels sommige achteraf het risico toch minder ,we trekken ons eigen plan en hoeven niet vaak met teveel mensen in aanraking te komen.
Das voordeel vind ik van motorvakantie .
Vermijd drukke steden of plekken gewoon .
 
Mijn plan dit jaar is Slovenië, Bosnië-Herzegovina, Kroatië. Eind augustus begin september. Een keer wat anders dan Alpen, Dolomieten en Pyreneeën.
Heerlijk rijden Slovenië, binnendoor Kroatië tegen grens aan en via de jandranski magistrale terug inderdaad, daar aan kust in Srima paar dagen verbleven, rustdag ook wel eens lekker...
Kroatië binnenland armoede...
En onderin ook minder mooi langs kust, je ziet bovenin waar meer toeristen komen dat het luxer en mooier is.
wel de NP die zijn natuurlijk mooi Krkra watervallen, plitvice meren etc...(mijn schoonzus woont daar,maar ins land is het gewoon niet,armoede)
En terug via inderdaad dolomieten, Zwitserland en zwarte woud..
 
Ik ben naar Frankrijk geweest in genoemde 'gevaarlijke' periode. Zelfs vlak bij 'rood gebied' wat regio Marseille was in die tijd.
Maar 't hangt voornamelijk af van hoe je jezelf gedraagt. Ik heb me in Z. Frankrijk echt niet onveilig gevoeld. Ook geen corona mee naar NL meegenomen. Was toen gezond en nu nog steeds. Gewoon jezelf dan terughoudend opstellen.

Gasten die in Llorett of Chersonissos als een beest het nachtleven in gaan, DAT zijn de mensen die corona weer naar NL brengen!
Afgelopen zomer (en daarna nog een keer) in Lloret geweest (omdat mijn vriendin er vandaan komt en haar moeder daar woont). Afgelopen zomer was er daar dus helemaal NIETS te doen! Nachtleven was zo goed als gesloten. Het was er in de zomer rustiger dan normaal in april! De disco's die wel open waren daar kon je alleen aan een tafeltje zitten op een gepaste afstand. Daar houd men zich juist WEL aan de regels! Op straat zijn mondkapjes verplicht, bij iedere winkel bij het naar binnen en buiten gaan handen ontsmetten.
Eind van het jaar had Spanje met 47 miljoen inwoners net zo veel besmettingen als Nederland met 17 miljoen!
Ik weet dus niet waar je deze wijsheid vandaan hebt.
De reden dat afgelopen zomer de aantallen zo omhoog gingen in Spanje was omdat de werknemers van fruittelers (veelal afrikanen... wel of niet legaal) hutjemutje op elkaar moeten slapen. Zelfde in Barcelona met de loekieloekie verkopers met nepspullen waar iedereen met z'n poten aan zit... ook die leven op dezelfde manier.
 
Eind april/begin mei ongeveer. Volgens mij gaat hij pas half juni open. Begin mei is hij zeker nog niet open.

In de Alpen hangt het natuurlijk erg van de hoogte af, hoeveel sneeuw er is gevallen en hoe warm het voorjaar was. Eind mei worden de meeste passen die nog niet open zijn sneeuwvrij gemaakt, begin juni is alles in principe wel open. Er zijn wel sites waar je dat op kan zien.
De transfagarasan heeft een eigen website .https://www.inyourpocket.com/bucharest/The-Transfagarasan-Highway_55534f
 
Terug
Bovenaan Onderaan