2021.......... Waar gaat de reis dit jaar heen?

  • Onderwerp starter NavigatorNL
  • Startdatum
I.i g. dit jaar geen veerboten/vliegtuig oid boeken. Mijn idee van Orkney / Shetlandislands zet ik sowieso in de ijskast. Als, stel als we mogen dit jaar dan een bestemming waarbij je simpelweg met een volle dag tol/snelwegen hup nach hause kan. Nix boeken, gewoon via de open grenzen van good old EU en van zeer weinigen afhankelijk.
Wat heb ik er zin in!
 
al iets meer bekend over de lockdown die vanavond ingaat ?

ik zou het zelf nogal onverantwoord vinden om bijv die paar mensen die aan het overwinteren zijn helemaal naar eigen land te sturen, of iig weg van de campings..
De lockdown hier in Portugal begint morgen vrijdag om oo.oo. op dit ogenblik is de luchthaven van Faro reeds volledig gesloten. Via Lissabon is het nog mogelijk om naar Belgie en Nederland te vliegen. Vermoedelijk zal de lockdown minimum één maand duren tenzij de situatie slecht blijft. Het was mijn bedoeling om in het voorjaar even naar Belgie te reizen en daar een lichte enduro te kopen en dan via de TET trail terug naar Portugal te reizen. Tussen 2 corona-golven in moet dat wel lukken. Nu eerst nog uitvissen welke lichte enduro-fiets (250-450 cc) voor die reis het beste geschikt is.
 
De lockdown hier in Portugal begint morgen vrijdag om oo.oo. op dit ogenblik is de luchthaven van Faro reeds volledig gesloten. Via Lissabon is het nog mogelijk om naar Belgie en Nederland te vliegen. Vermoedelijk zal de lockdown minimum één maand duren tenzij de situatie slecht blijft. Het was mijn bedoeling om in het voorjaar even naar Belgie te reizen en daar een lichte enduro te kopen en dan via de TET trail terug naar Portugal te reizen. Tussen 2 corona-golven in moet dat wel lukken. Nu eerst nog uitvissen welke lichte enduro-fiets (250-450 cc) voor die reis het beste geschikt is.
Je hebt iig lekker weer daar denk ik, is het leuk motorrijden in Portugal?
Ben er 2 jaar geleden geweest maar bijna alleen op de hoofdwegen met huur auto.
Het best geschikt is natuurlijk de CRF300 Rally :]
 
Ik heb hier al een paar keer een stuk van de TeT trail gedaan in de algarve. Sommige stukken zijn vrij technisch en zijn niet geschikt voor mijn V-Strom of Africa- twin. Het weer is hier op dit ogenblik heel goed, overwegend zon en zo'n 19 graden, ideaal weer om er met de motor op uit te trekken. Ik denk dat zwaardere allroad motorfietsen totaal niet geschikt zijn om de TET te rijden. De crf 300 zou wel een goede optie kunnen zijn.
 
I.i g. dit jaar geen veerboten/vliegtuig oid boeken. Mijn idee van Orkney / Shetlandislands zet ik sowieso in de ijskast. Als, stel als we mogen dit jaar dan een bestemming waarbij je simpelweg met een volle dag tol/snelwegen hup nach hause kan. Nix boeken, gewoon via de open grenzen van good old EU en van zeer weinigen afhankelijk.
Wat heb ik er zin in!
Bijzonder om dat met de motor te doen. Al die eilanden zijn nou niet echt groot. Zelf op de Orkney eilanden geweest. Te voet en met het openbaar vervoer had ik het daar wel naar mijn zin. Maar geloof niet dat ik toen gedacht had van "had ik mijn motor maar mee". Maar ieder z'n ding! Misschien voor degene die alles al gehad heeft. Wel leuk daar hoor, papegaaiduikers, zeehonden, mooie witte stranden, woeste zee, historie, opgravingen etc.
 
Als je deze vraag stelt, kan je ook de vraag stellen of het de moeite waard is om boven op een bergpas te zijn.
Al die bochtjes van de Stelvio naar boven en blijkt het uiteindelijk een kermis te zijn. (TIP: Vlakbij de Gavia is mooier)
Op de Cime de la Bonette (F) leek het op de top wel een motor-parkeerplaats. Kon er niet eens langs.............

Jullie willen naar Santiago de Compostella naar de kathedraal. (staat ie nog steeds in de steigers?)
Daar mag je met de motor niet eens meer in de buurt komen. Rondom deze kerk is het hele stadshart verboden voor voertuigen.
Toen ik daar 35 jaar geleden was kon ik nog de auto pal voor de ingang van de kathedraal parkeren.

Tsja, is een kaap de moeite waard? Dat is maar net wat je er van vindt...............?
Waarom naar Lands-End of Capo di Leuca of Kaap Skagen Grenen of Pointe du Raz of Noordkaap?
Die laatste moet voor mij nog en staat bovenaan mijn todo-lijst! Ook hier moet de FZ nog eens op de jiffy!
De motor staat er nu al klaar voor. Daaraan ligt 't niet!

Het is daar in Fisterra (vertaald einde van de wereld) een laatste rots in zee in NW Spanje.
Weet nog wel dat ik daar was dat 't gruwelijk hard waaide. Moest de motor met de neus in de wind zetten.

Bekijk bijlage 1583250 Hier de FZ dus bij .......................
LRG_DSC05632.JPG

Hier is er nog een, aan het eind van het Kenai Peninsula in Alaska. Wel een eindje rijden, maar de moeite waard :)
 
Jaloers hier.

Mag ik vragen hoe jullie dat financieel rondkrijgen? 2 GS1200's is niet perse goedkoop reizen ook.
Geen afgunst hoor, maar ben gewoon benieuwd!
 
Veertig jaar ploeteren en dan pensioen. En de laatste werkzame jaren elke cent opzij gelegd zo dat er een flink budget op de plank lag.... We reden 26k km in de VS en Canada, meestal kamperen en zelf koken. Niet te veel toeristische attracties bezoeken helpt ook... Denk meer aan reizigers of, zoals mijn vrouw zegt, nomaden dan aan toeristen. De benzine is er erg goedkoop (laagste wat ik betaald heb was 50ct/l) en het onderhoud hadden we zo gepland dat er daar alleen een oliewissel hoefde te gebeuren en een set banden.
 
Ik heb niet zulke beste ervaringen met Marseille qua veiligheid. In ieder geval buiten de stad blijven, wellicht valt het daar nog mee.
 
Dat is ook waarom Marseille ook betaalbaar is :) Risico op auto/motor/bagage en waardesvolle spulle diefstal was en is (?) er inderdaad ook best hoog.

Ben al een paar keer in de calanque geweest en ken genoeg verhalen van diefstal / overvallen van mensen die er vaker zijn geweest.

Ook nog nooit zelf zoveel uitgebrande auto vrakken gezien in de meest mooiste natuur regio rondom een stad. Ook een ervaring in de EU.

Dit is wel iets om rekening mee te houden. B.v. alleen op betaalde / bewaakte plekken parkeren.
Marseille zelf zou ik alleen met OV in gaan, niet met motor.

Rondom Marseille, in de natuurgebieden, en verder de kust af is het stuk veiliger.

Om in sommige van de mooiste Calanques te komen, Morgiou en Sormiou, moet je wel door de slechtste wijken van Marseille.
Advies is om daar door de rijden, zelfs voor een rood stoplicht, als zich een verdachte situatie voordoet.

Hotel met bewaakte parkeerplek zou ik pakken in Aubagne, soort van voorstad van Marseille, niet heel scenic, wel veillig en goede uitvalsbasis naar Marseille, Calanque en cote-d'azur. De calanques en verdere omgeving zijn wel erg mooi en het is zeker een avantuurlijke vakantie.
 
De grand canyon van Europa is ook heel erg mooi gebied...
Zie hieronder, vouchers van boottochten op 24 augustus van callai naar dover en 31 augustus van hull naar Europoort zijn vastgezet....werd gezegd mocht corona weer roet in eten gooien,krijgen we weer voucher...maar hopelijk gaat het gewoon door..
 

Bijlagen

  • 20170824_143459.jpg
    20170824_143459.jpg
    375,4 KB · Weergaven: 8
  • 20170825_094238.jpg
    20170825_094238.jpg
    213,6 KB · Weergaven: 8
Tja, wat ga ik doen dit jaar? In ieder geval word het Spanje, daar moet ik elk jaar toch weer naar toe.
2 jaar geleden vanuit Lloret de Mar de N3 gevolgd naar Valencia en verder langs de kust naar richting Benidorm.
Je hebt daar verschrikkelijk mooie wegen in het achterland.
De G682 moet je natuurlijk ook rijden als je in Cataluña bent, let wel, heul veul mooie bochten maar, vooral op zondag, een dodenweg.
Je kunt al beginnen in Palamos en zo via Platje d Aro, San Feliu de Guixols, Tossa naar Lloret.
Bij Blanes richting Breda en dan door niemandsland richting Andora, Pyreneeën richting Biarritz en dan via de Franse westkust naar beneden.
Deze rit heb ik een jaar of 6 geleden gemaakt, 5500 kilometer in 14 dagen.
Foto is van de RDGA 4 jaar geleden20160915_140539.jpg
 
I.i g. dit jaar geen veerboten/vliegtuig oid boeken. Mijn idee van Orkney / Shetlandislands zet ik sowieso in de ijskast. Als, stel als we mogen dit jaar dan een bestemming waarbij je simpelweg met een volle dag tol/snelwegen hup nach hause kan. Nix boeken, gewoon via de open grenzen van good old EU en van zeer weinigen afhankelijk.
Wat heb ik er zin in!
Klinkt als best een slim plan 👌 ik ga ook maar eens iets op het vaste land zoeken.
Dit is precies het reisplan wat ik vorig jaar ook heb gevolgd. Ik ben door Oostelijk Frankrijk afgezakt tot de Provence.
Steeds gereden met gedachte om altijd in 1 dag thuis te kunnen zijn als onverhoopt alles wordt afgesloten.

Vorig jaar wilde ik aanvankelijk ook naar een eiland: Sardinië.
Maar als 't dan mis gaat met corona, zit je daar werkelijk vast! Kan je geen kant meer uit.
Voor komend jaar nog geen reisplan. (wel ideeën die ik 'per direct' kan invullen)
Verwacht er nu weinig van. Dan kan 't straks alleen maar meevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan