2023: Met de Vespa naar Zell am See

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
839
1.234
Dagobah
Hi allemaal,

In juni 2023 ga ik met de Vespa GTS naar Zell am See voor de Vespa Alp Days. Alleen, met het tentje en een extra jerrycan brandstof. Ik zal in dit topic de vorderingen gaan bijhouden en natuurlijk ook een reisverslag schrijven, zodra het achter de rug is!

Het plan is om in 5 dagen heen te rijden, dan een paar dagen daar te vertoeven en in 2-3 dagen terug. De heenrit wordt het hoogtepunt en dat is waar ook de huidige voorpret zich concentreert. Als in: route uitstippelen!

Op dit moment is dit de planning:

Google Map

Schermafbeelding 2022-10-31 om 10.47.41.png


(GPX in de bijlage)

Tot het begin van de Eifel wordt het snelweg, daarna zo veel mogelijk binnendoor.

Op dag 1 wil ik rijden tot ergens in het Zwarte Woud. De overige 4 dagen van de heenweg blijven er dan zo'n 300 km per dag over; m.i. een fijn aantal in combinatie met passen rijden.

Hoogtepunten zijn naar verwachting de Sustenpas, Grimselpas, Furkapas, Oberalpstrasse, Albulapas, Gavia, Stelvio en Timmelsjoch. Er zitten nog wat meer passen in de route, maar dit zijn de eerste die me te binnen schieten.

Kijkend naar dit kaartje (of de GPX in de bijlage), heeft iemand dan nog een gouden tip voor een verbetering van de route?

(Ter info: een uur of 6 in het zadel op een dag vind ik prima (en de eerste dag wat meer óók).)

Dank!

GPX viewer
 

Bijlagen

  • 2023 Tilburg - Zell am See.gpx
    2,6 MB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Mooie trip om met een Vespa te maken. Ik zou zelf de Eifel (overgewaardeerd) overslaan en via de Ardennen en Luxemburg omlaag gaan. Klein stukje snelweg pakken tussen Luxemburg stad en er iets na Metz weer vanaf om zo een mooie dwarsdoorsteek door de Vogezen te maken. Heerlijke wegen waar je gewoon lekker door kunt rijden. Iets onder Straatsburg de grens met Duitsland passeren om zo de B500 te pakken omlaag.
 
Ik zou zelf de Eifel (overgewaardeerd) overslaan en via de Ardennen en Luxemburg omlaag gaan. Klein stukje snelweg pakken tussen Luxemburg stad en er iets na Metz weer vanaf om zo een mooie dwarsdoorsteek door de Vogezen te maken. Heerlijke wegen waar je gewoon lekker door kunt rijden. Iets onder Straatsburg de grens met Duitsland passeren om zo de B500 te pakken omlaag.

Ah, dank je, daar kan ik wel iets mee! Inderdaad, de Eifel ken ik wel en de Vogezen nog wat minder. Ik ga hiermee knutselen.
 
Dank je voor de inspiratie, David. Ik heb er nu dit van gemaakt: via Luxemburg. Dit heeft wel potentie, alhoewel ik wellicht het stuk in België iets sneller wil maken (en misschien ook wel niet). Maar dat zien we later wel weer.
 
Leuk! Ik ben er afgelopen zomer geweest en het is daar echt schitterend om te rijden. Volgmodus aan :)
 
Ik heb al heel wat tripjes gereden met mijn Vespa GTS waarbij ik nog nooit reserve brandstof nodig heb gehad.
Bij binnendoor rijden moet je toch zeker wel 230km op een tankje kunnen rijden. Dat is binnendoor echt wel voldoende om fatsoenlijk te kunnen rijden.
 
Ik heb al heel wat tripjes gereden met mijn Vespa GTS waarbij ik nog nooit reserve brandstof nodig heb gehad.
Bij binnendoor rijden moet je toch zeker wel 230km op een tankje kunnen rijden. Dat is binnendoor echt wel voldoende om fatsoenlijk te kunnen rijden.
Dat weet ik, maar voor ultieme vrijheid geeft een reservetankje mij een fijn gevoel. En dat gevoel van vrijheid is voor mij het allerbelangrijkst. :)
 
Je hebt een mooie rit voor de boeg!
Ik rij zelf vanaf Den Bosch alles binnendoor als ik naar Zwitserland, Oostenrijk of Italië rij met de Vespa. Het stukje Heemskerk- Den Bosch is mij te bekend om daar bijna een dag extra aan te besteden en pak dat stuk dus de snelweg.
 
Je hebt een mooie rit voor de boeg!
Ik rij zelf vanaf Den Bosch alles binnendoor als ik naar Zwitserland, Oostenrijk of Italië rij met de Vespa. Het stukje Heemskerk- Den Bosch is mij te bekend om daar bijna een dag extra aan te besteden en pak dat stuk dus de snelweg.

Ja, ik kijk er enorm naar uit!

Van de week heb ik een nieuwe slaapzak besteld (eentje die én warm genoeg is, mocht ik in Zwitserland boven de boomgrens gaan kamperen (als ik het een mooi plekje vind) én klein genoeg opfrotbaar), en ik ben ook rustig wat aan de GTS aan het knutselen om hem helemaal top te maken. Rekje in het midden, TomTom-houder, remlichten in de topkoffer, dat soort dingen. Lekker rommelen in de wintermaanden is de beste voorpret!
 
Modern spul en die slaap zak valt wel mee op die afstanden op een oudje hoor, meer een houten kont door het tussenstuk in het zadel waar je met een gezonde hollandse lengte automatisch op gaat zitten.
 
Dat weet ik, maar voor ultieme vrijheid geeft een reservetankje mij een fijn gevoel. En dat gevoel van vrijheid is voor mij het allerbelangrijkst. :)
Dan hoef je niet echt een tankje te hebben.
Een 1-literfles is dan al voldoende om de spannende momenten te vermijden.

Op de motor doe ik 't nooit, maar voor op mijn Vespa 2-Takt neem ik altijd een 1-literfles (gemengd) mee.
(in dit geval gaat over een brommertje) Verder heb ik dan natuurlijk altijd meng-olie bij me.
 
Dan hoef je niet echt een tankje te hebben.
Een 1-literfles is dan al voldoende om de spannende momenten te vermijden.

Op de motor doe ik 't nooit, maar voor op mijn Vespa 2-Takt neem ik altijd een 1-literfles (gemengd) mee.
(in dit geval gaat over een brommertje) Verder heb ik dan natuurlijk altijd meng-olie bij me.

Daar heb je gelijk in en dat is inderdaad ook nog een optie: een MSR-flesje onder de achterdrager. Gelukkig nog tijd genoeg om daarover te beslissen. :)
 
Nou, het is al even geleden, maar de reis staat nog steeds op de planning. Nog maar vier weken en dan pak ik m'n biezen. Sinds vandaag is de Vespa er helemaal klaar voor! Ik bereid dit soort dingen altijd graag goed voor, dus hieronder het relaas van hoe ik de Vespa heb klaargemaakt voor de Grote Tocht op de Kleine Scooter.

Allereerst, een korte kennismaking met deze Vespa. Het is een GTS 300 uit 2017, die sinds begin vorig jaar in mijn bezit is. Toen ik hem net had gekocht heb ik hem al het nodige basis-onderhoud gegeven, zoals olie, koelvloeistof, remvloeistof, hub-olie en een nieuwe accu. Maar voor de komende trip heb ik hem nog een stukje verder onder handen genomen.

Dit is hem in de huidige staat, klaar voor het avontuur:

IMG_6764.JPG


Dus wat is er allemaal gebeurd? Allereerst heb ik hem natuurlijk technisch 100% in topconditie gebracht. Nieuwe motorolie en oliefilter, nieuwe bougie, nieuwe aandrijfriem:

IMG_6574.JPG



En sinds vandaag twee gloednieuwe Michelin Citygrip 2-bandjes:

IMG_6775.JPG


Maar dan moest hij nog geschikt worden gemaakt voor een camping-trip. Ik moet immers voldoende spullen kwijt kunnen. Oorspronkelijk zat er wel een voordrager op, maar dat vind ik lelijk, dus die heb ik verwijderd. Daarnaast heb ik het liefst zo veel mogelijk bagage afgesloten, zodat ik me bij een wegrestaurant niet al te druk hoef te maken.

Daarom moet mijn Kawasaki Versys 1000 zijn topkoffer nu delen met zijn kleine vriend:

IMG_6766.JPG


Ik heb hem bevestigd met de een standaard-plaat van Givi, daarmee is hij met een druk op de knop over te zetten tussen de Kawasaki en de Vespa. In de plaat op de Vespa heb ik ook een contactpunt gemonteerd, waardoor de extra remlichten die ik in de koffer heb ingebouwd mooi oplichten als ik rem. Wel zo veilig, op z'n kleine scooter.

Over klein gesproken: de brandstoftank van de Vespa laat ook te wensen over. Na ruim 200 km moet ik de pomp opzoeken. Een beetje extra vind ik dan ook niet vervelend, just in case. Dus heb ik twee brandstofflessen gemonteerd onder de achterdrager:

IMG_6767.JPG


Daar kan in totaal anderhalve liter brandstof in en dat geeft toch een 'noodbereik' van ong. 50 kilometer. Is dat nodig in centraal Europa? Nee. Vind ik het prettig? Yes.

Wat ik ook prettig vind is goed zitten. Daarom heb ik persoonlijk een schaap gevild (nou nee, dat niet, maar wel een vloerkleedje aan stukken geknipt) en met een ROK-strap de vacht op het zadel vastgezet:

IMG_6765.JPG


Dat zit bijzonder lekker! Daarmee moeten de soms lange dagen wel goed gaan komen. Ik heb in ieder geval goede hoop.

Aan het handschoenenvakje heb ik een tasje van ome Ali gehangen. Daar kunnen mooi een drinkfles en wat papieren kaarten van de ANWB in. Uiteraard had Ali het niet precies op maat gemaakt, dus ik heb mijn naaivaardigheden kunnen testen (nou ja, met naald en draad dan) en het is zowaar gelukt. Weer wat geleerd.

IMG_6769.JPG


Om nog fatsoenlijk wat dingen extra mee te kunnen nemen (of om de drinkfles aan te hangen, als ik in het Ali-zakje een andere fles wil stoppen) heb ik de waardeloze plastic tashaak die Vespa meelevert vervangen door een aluminium exemplaar. Dat kan serieus wat gewicht dragen zonder af te breken, wie weet wanneer het nuttig is:

IMG_6772.JPG


Wat in ieder geval nuttig is, is de TomTom. Veel mensen monteren hem op de stang van de spiegel, maar ik merkte dat hij dan, hoe strak ik hem ook aandraaide, steeds wat omlaag zakte. Dat schiet natuurlijk niet op. Dus heb ik hem aan de stang van het ruitje gemonteerd. Die stang loopt recht en daardoor mis je de draaiing door de zwaartekracht. Zit muurvast:

IMG_6774.JPG


De standaard 'thumb-screw' waarmee het koppelstuk van de Ram Mount wordt geleverd heb ik vervangen door een gewone moer met rubber. Dat maakt het voor de gelegenheidsdief nét even iets lastiger om het geheel eraf te schroeven: hij heeft nu een kruiskopschroevendraaier én een sleutel nodig, in plaats van alleen maar z'n vingers.

Ten slotte heb ik nog een nieuwe USB-connector in het kniescherm geplaatst. Deze heeft een voltmeter ingebouwd (die ook nog behoorlijk nauwkeurig blijkt te zijn), dus als ik GoPro, telefoon, TomTom en wie weet nog meer aan het laden ben, kan ik het wat in de gaten houden:

IMG_6771.JPG


Als laatste heb ik een volledige Vespa-GTS-specifieke gereedschapsset samengesteld, waarmee ik in de basis ál het onderhoud onderweg kan uitvoeren en de hele scooter tot de laatste schroef uit elkaar kan schroeven. Op de diepere gewelven van het motorblok na wellicht, maar als het halve blok ontploft heb ik wel een ander probleem :-). Overigens zwaar geïnspireerd door de geweldige Stephanie Yue. Maar dat is wel meer van deze reis...

IMG_6671.JPG


(Niet in beeld maar wel aanwezig zijn tools voor het vervangen van de aandrijfriem en een digitale momentmeter. Vooral die laatste is echt fantastisch.)

Afijn, dat is de update voor nu. Flink wat foto's, maar ik weet dat sommige mensen daarvan houden :-). Nu aftellen en hopen op mooi weer. De Vespa is er klaar voor!
 
Laatst bewerkt:
Mooie route, ik ga deze route begin juni rijden samen met een vriend, daar zitten redelijk wat stukken in die jij ook gaat rijden.

1683289926155.png
 
Mooie route, ik ga deze route begin juni rijden samen met een vriend, daar zitten redelijk wat stukken in die jij ook gaat rijden.
Ah, mooi! En zelfs nog meer dezelfde stukken, want ik heb inmiddels de Timmelsjoch geschrapt en in plaats daarvan een flink stuk Italië (ten oosten van Bolzano) erbij getekend. Volgens mij flinke delen waar jij ook rijdt. Wie weet komen we elkaar tegen, ik vertrek op 3 of 4 juni uit Nederland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan