2024: Met de Vespa GTS naar de Middellandse Zee?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
840
1.235
Dagobah
Hi allemaal,

Ik ben nog niet helemaal klaar met het reisverslag van mijn trip met de Vespa GTS naar de Alpen dit jaar, maar inmiddels ben ik wel al aan het nadenken over volgend jaar. Het viel namelijk bijzonder goed in de smaak!

Ik wil graag weer de bergen in. Eenzame campings op grote hoogte, daar word ik blij van. Laat mij het maar koud hebben in mijn slaapzakje. Alleen wat betreft die bergen, ik heb dit jaar al zó veel van Zwitserland/Oostenrijk/Dolomieten verslonden, dat ik - ondanks de goddelijke schnitzels en een taaltje dat ik enigszins spreek aldaar - erover denk om de Franse Alpen te verkennen. En inderdaad, dan toch maar de Routes des Grandes Alpes. Ik ben daar nog nooit geweest, een keertje skieën nagelaten.

Ik heb absoluut een haat-liefde-verhouding met onze Franse vrienden, maar dit kan zomaar een manier zijn om ze wat beter te leren kennen.

Die RDGA heeft wat mij betreft een groot nadeel: ik zie vooral een route héén, maar minder bergroute terug. En snelweg rammen, dat is niet m'n hobby op de Vespa.

De oplossing die ik nu denk te hebben gevonden is na Nice de Cote d'Azur een stuk afrijden tot aan Genua en dan tussen Turijn en Milaan door richting de Alpen te rijden. Vanaf Ivrea lijkt het dan weer de hoogte in te gaan. Zo pak ik ook de Grote Sint Bernardpas nog mee (die naam alleen al, en ik heb hem nog nooit gereden) en mag ik ook nog een keertje lol maken op de Grimsel, Susten en Klausenpas.

Het feest moet weer gaan plaatsvinden in juni. Wat mij betreft de beste maand: passen zijn (tenzij heel veel pech) open en de campings zijn nog leeg.

Dit is de route zoals ik hem nu heb bedacht:

Schermafbeelding 2023-10-11 om 16.42.39.png


Zoals altijd: opmerkingen en tips zijn meer dan welkom!
 
ff vraagje tussendoor. Wat voor tent heb je?
Een Vango Hop 300. Niks bijzonders, heel goedkoop en past precies overdwars in de topkoffer. Oh, en meer dan ruim genoeg voor mij alleen met bagage en grote dingen als een motorjack.
 
Ik heb absoluut een haat-liefde-verhouding met onze Franse vrienden, maar dit kan zomaar een manier zijn om ze wat beter te leren kennen.

Die RDGA heeft wat mij betreft een groot nadeel: ik zie vooral een route héén, maar minder bergroute terug. En snelweg rammen, dat is niet m'n hobby op de Vespa.

De RDGA is mooi , maar meer over de doorgaande wegen.

Persoonlijk vind ik het deel van Monaco naar Genua en richting Zwitserland een erg saai en heel druk stuk.

Tip ga een stuk terug via de Italiaanse kant van de Alpen
Bijvoorbeeld (smal , maar wel asfalt)
  1. Col de La Lombarde
  2. Richting Demonte , daar de SP268
  3. Colle di Valcovera
  4. Colle Fauniera
  5. Colle del Valloetto
  6. Colle Esischie
  7. Omgeving Stroppo
  8. Colle Bettone
  9. Colle della Cavallina
  10. Colle di Sampeyre
Vanuit Sampeyre kan je de SP105 nemen naar Frankrijk of stukje Italie in.
Letop het stuk rondom Turijn is niet mooi probeer te mijden of als doortrekstuk in te plannen

Veel plezier
 
Of, bij de prachtige plaats Menton (aanrader!!) omhoog via Col Tende (tunnel is kapot) naar Cuneo. Col de Tende is open om de even of oneven uren.

Inderdaad moeilijk om in Italië noordwaarts te rijden in de Alpen.
 
Of, bij de prachtige plaats Menton (aanrader!!) omhoog via Col Tende (tunnel is kapot) naar Cuneo. Col de Tende is open om de even of oneven uren.

Inderdaad moeilijk om in Italië noordwaarts te rijden in de Alpen.
Menton zit in de route, check!

Maar ik was al direct verkocht toen ik de Col de La Lombarde zag, die @rrblade noemde, dus Col Tende wordt het - denk ik- niet :).
 
Avontuur = Col de Tende.
Walk in the park = Col Lombarde. (En kermis col indien mooi weer en weekend).

Goede horeca in Isola (fr) by the way.
 
Avontuur = Col de Tende.
Walk in the park = Col Lombarde. (En kermis col indien mooi weer en weekend).

Goede horeca in Isola (fr) by the way.
Hmmm, Ik zoek juist het avontuur. Maar die Col de Tende ziet er op Google Maps een stuk groter en minder avontuurlijk uit. Wat mis ik?

EDIT Oh ik zie het, hogerop splitst ie zich in tunnel versus haarspeldbochten/onverhard. Gaaf! Toch nog eens de herziene route herzien misschien :-).
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er zeker heel gaaf uit, maar volgens Google is die bovenop afgesloten? Kun je daar oversteken?
Ik denk het niet.
De Paradiso is de hoogste berg in Italie. Er zijn geen asfalt wegen die deze doorsteekt. Kortom vanuit dat dal naar Aosta dal is allemaal doodlopend. Je kan alleen maar langs Ivrea.

Neemt niet weg dat het daar prachtig is en terugrijden op deze zelfde weg na een dag of wat verblijf geen straf is.
 
Een Vango Hop 300. Niks bijzonders, heel goedkoop en past precies overdwars in de topkoffer. Oh, en meer dan ruim genoeg voor mij alleen met bagage en grote dingen als een motorjack.
ik heb 2 ronde tenten in de garage liggen en het is lastig om die mee te nemen.
 
Wat eet je eigenlijk zoal in de Franse Alpen? Hebben ze daar ook serieuze bergbewonersmaaltijden? Ik ben verslaafd aan goedkoop en goed Oostenrijks voer (Wiener schnitzel, anyone?), maar dat zal in Frankrijk wel andere koek zijn...
 
Heb je nog de tijd om de terugweg langs Turijn vermijden. Dit is saai en heel erg druk.
Als je de tijd hebt , rij dan van Almese naar Viu. De passen hierin zijn Colle del Lis en Col san Giovanni. Het zijn geen passen van 2000m+ hoogte , maar een mooie route om te rijden.
 
Wat eet je eigenlijk zoal in de Franse Alpen? Hebben ze daar ook serieuze bergbewonersmaaltijden? Ik ben verslaafd aan goedkoop en goed Oostenrijks voer (Wiener schnitzel, anyone?), maar dat zal in Frankrijk wel andere koek zijn...
Stokbrood en franse kaas :Y
Fransen eten alles wat geleefd "heeft" en gooien niets weg. Dus neem een goede vertaal app mee
 
Wat eet je eigenlijk zoal in de Franse Alpen? Hebben ze daar ook serieuze bergbewonersmaaltijden? Ik ben verslaafd aan goedkoop en goed Oostenrijks voer (Wiener schnitzel, anyone?), maar dat zal in Frankrijk wel andere koek zijn...
Tartiflette! :) En verder zie je heel veel crêpes met kaas ham etc...

Tip, maak de route ook andersom en wat alternatieven (wat ik altijd doe) mocht er wat tegen zitten of het weer in de alpen pet zijn.
 
Thanks @rrblade ! Of ik daar tijd voor heb, dat gaat van mijn bovenrug afhangen ;). Ik heb hem in ieder geval als optie opgenomen nu.

En wat betreft het eten: OMG. Echt, het eten is een reden om toch maar weer Oostenrijk/Italië in te duiken, maar ja, dan kom ik nooit in de Franse Alpen. Ik stop me in de Italiaanse stukken wel helemaal vol met pizza's om het te compenseren :Y.
 
Tartiflette! :) En verder zie je heel veel crêpes met kaas ham etc...

Tip, maak de route ook andersom en wat alternatieven (wat ik altijd doe) mocht er wat tegen zitten of het weer in de alpen pet zijn.
Ja, de tartiflette was ik al tegengekomen inderdaad, ik ben benieuwd!

Ik maak altijd een plan om uiteindelijk van af te kunnen wijken. Dus ja, als dingen anders lopen dan duik ik alsnog een andere kant op. Ik hoop dat wel in de Vogezen al redelijk te kunnen voorspellen - in ieder geval de weersomstandigheden. Zit dat tegen, dan passen we de boel aan en ga ik gewoon 'passen rammen' in de landen van raclette, schnitzels en pizza's!
 
Wat eet je eigenlijk zoal in de Franse Alpen? Hebben ze daar ook serieuze bergbewonersmaaltijden? Ik ben verslaafd aan goedkoop en goed Oostenrijks voer (Wiener schnitzel, anyone?), maar dat zal in Frankrijk wel andere koek zijn...
Bijna elk dorp heeft ook wel een (goede) pizzaria, burgers of flinke lappen vlees met frieten. Dat is daar allemaal goed te krijgen. Ik ben ook niet zo van die hoogdravende Franse keuken maar had keer op keer goed eten daar.

Ik heb nog wel wat routes liggen die kant op, veel binnen door vanaf de Franse grens. Of eerst wat snelweg, N-wegen die kant op.
Route des Grandes Alpes is met wat doorrijden makkelijk in 3 dagen te doen, was mijn eerste solo motor trip, ook toevallig op mijn Vespa.

De Italiaanse kust, Ligurië is niet echt heel motor vriendelijk. Zoals eigenlijk de zuid Franse kust dat ook niet is.
Veel bebouwing, veel, heel veel verkeer, stoplichten, enz, enz. Geen aanrader dus.

In de Piëmont kun je eigenlijk niet fout rijden.
Bij Imperia omhoog de binnenlanden van Ligurië in en dan de Piemonte in.
De col di Tenda wordt al genoemd, dus bij Ventimiglia richting het Noorden.
Ligurische grens route (Via del Sale) is ook met de Vespa goed te doen. Geloof me, ik heb het met mijn GTS ook gereden.
Cuneo is ook een mooie stad om te bezoeken als je daar in de buurt bent Campings zijn niet heel dik voorzien daar in de buurt maar wel te vinden.
Wel, zoals ook al opgemerkt, ten Noorden van ongeveer Cuneo tot aan Turino is echt niet heel interessant om te rijden. Vlak, rechte wegen, enz.
Rijd je iets verder naar het Oosten, naar Savona langs de kust en dan pas naar het Noorden. Via Acqi Terme, door naar Asti, dan Chivasso rijd je hebt in een top omgeving op prachtige wegen.
En dan rijd je "oost om" Turin. Fantastische wegen om te rijden, rustig, super eten!!
Ik heb daar 4 maanden gewoond en gewerkt (Brusagio in Spigno Monferrato) heb nog wel wat tips specifiek in die streek.

Andere optie, vanuit de Route des Grandes Alpes al wat eerder links af bij Isola, Italië in. Via de korte maar erg mooie Col de la Lombarde, dan door Cuneo.
Verder het Oosten aanhouden tot aan Cairo Montenotte, en dan de richting het Noorden over de SP29 & SP30.

Houd in dat gedeelte van Italië rekening met langere rijtijden dan je denkt over de binnendoor wegen.
De SP29 of SP30 dat schiet nog wel goed op.
Maar bijvoorbeeld de SP218, Spigno Monferrato naar Cortemillia, 18km ben je zo een uur onderweg voor een "klein" rot stukje, terwijl Google Maps denkt dat je het in nog geen 30 minuten kunt rijden.

Ben je hier in de buurt op een zondag: Caffe' Ristorante Della Posta · Via Roma, 4, 14050 Olmo Gentile AT, Italien ??
Schuif dan aan voor de zondagse Pranzo. Ik heb nog nooit zo goed, lekker en uitgebreid gegeten.

Sorry ik zal ophouden.. :o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan