spanningregelaar fireblade weer kapot?!? Oplossing?

Masters

Die hard MF'er
7 mrt 2004
942
231
Nederland
Volgens mij is mijn dynamo of spanningregelaar weer gesneuveld. Heb ze vorig jaar al vervangen (6000km terug). Gaat om een fireblade 929 uit 2001.

Heb weinig zin om nu gewoon de handel weer te vervangen en dan over een paar maanden weer te staan. Zit er nu aan te denken om op mijn regelaar een klein cpu fannetje te monteren dat ding bij stilstand toch nog steeds gekoeld wordt.

Heeft iemand al eens zoiets geprobeerd toevallig?
 
Wat is er kapot dan je wisselaar of je dynamo? Je kan het meten als je hem laat draaien en de laadspanning gaat meten. Als je dynamo kapot is zal ie niet veel meer geven (pas gehad en mijne gaf nog 8,4 volt) en als je regelaar kopot is zal ie misschien wel 18 geven maar kan je melden dat alles boven de 14,5 te veel is! Je kan bij carmo electronics een immitatie regelaar kopen voor 1/3 van de originele en voor de dynamo het zelfde. De dynamo voor mijn 1000rr 320 euri bij dealer carmoprijs 135 ong alleen voor mijn bike moesten ze hem nog maken en ik kreeg hem alsnog onder garantie.
 
Ik neem aan dat het zo'n systeem is met een permanente magneet, er komen drie draden vanaf de dynamo. Dan heb je een spanningsregelaar gecombineerd met gelijkrichter.
Wat kan het zijn?
accu laadt niet meer bij of onvoldoende:
  • dynamo doorgebrand
  • diode defect in spanningsregdoosje
spanning te hoog:
  • spanningsregelaar defect

Spanningsregelaar is volgens het shunt principe, dat betekent dat de dynamo altijd maximaal stroom levert en de SR de overtollige energie afvoert.

om te controleren of er een diode kapot is kun je vanaf de dynamo draden meten naar de plus met de multimeter in diode stand, doe hetzelfde naar de min. Het kastje wel even uitbouwen voor je gaat meten!
In diode stand geeft de meter tussen de 0.5V en de 0.8V of de waarde 500 tot 800.
Als het goed is heeft de dynamo drie dynamo draden (vaak geel) de gelijkrichter bevat dan 6 dioden (drie naar plus en drie naar min), soms worden er 8 diodes toegepast zoals bij Bosch maar dan heb je ook vaak nog drie extra diodes naar het punt DF (deze dynamo systemen vind je op BMW en Guzzi).
 
Laatst bewerkt:
Beste medetechneuten,

De dynamo/spanningsregelaar is echt een probleem bij de fireblade SC44.
Volgens ons is de oorzaak van het probleem de extreem sterke magneten in het vliegwiel.
Door het sterke magnetische veld heeft de dynamo het zwaar en wordt daardoor erg warm.
We maken het regelmatig mee dat de dynamo verbrand dus veel te heet is geworden.
Voordat de dynamo echt defect raakt smelt de isolatielaag van de koperwikkelingen.
Dit resulteert in een lagere uitgangsspanning wat natuurlijk niet zo'n probleem is.
Maar wat ook gebeurt is dat daardoor de stroom toeneemt, het geleverde vermogen blijft namelijk gelijk. Gevolg hiervan is een erg heet wordende spanningsregelaar...
Dus;
Als de akku niet defect is (vaak ook de oorzaak van een defecte regelaar) en er zijn geen andere extreme omstandigheden zoals flink gas geven bij erg warm weer is de kans groot dat een defecte regelaar veroorzaakt wordt door een minder wordende dynamo.

Met deze wetenschap hebben we de G89 dynamo op de markt gebracht voor de SC44.
Deze dynamo is de extreem sterke magneten de baas en brand niet kapot.
Natuurlijk hebben we ook een verbeterde regelaar, de RR43. Maar zelfs deze regelaar gaat ook kapot als de dynamo te veel stroom levert.
Het constateren of de dynamo te veel stroom levert is soms moeilijk te meten. de koper wikkelingen van de dynamo gaan elkaar namelijk vaak pas raken als ze door de warmte gaan uitzetten.

Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken waarom de spanningsregelaar/gelijkrichter weer defect kan gaan binnen niet al te lange tijd.

Zo genoeg tekst, nu weer motor rijden!
 
weet nog niet of het de dynamo of de sr is. Heb het ff gehad met het ding. Ga er morgen misschien maar is naar kijken. Heb net nadat ik stil viel iig ff vlug gemeten en de accu spanning met of zonder draaiende motor was strak 12v. Dus ik heb iig geen laadspanning. Ga morgen maar ff de rest doormeten en kijken wat er nu weer allemaal kapot is.

Weet niet wat er nu in zit origineel of immitatie. Vorig jaar is onder garantie (bij een niet honda dealer) de dynamo en de sr vervangen.
 
Beste medetechneuten,

De dynamo/spanningsregelaar is echt een probleem bij de fireblade SC44.
Volgens ons is de oorzaak van het probleem de extreem sterke magneten in het vliegwiel.
Door het sterke magnetische veld heeft de dynamo het zwaar en wordt daardoor erg warm.
We maken het regelmatig mee dat de dynamo verbrand dus veel te heet is geworden.
Voordat de dynamo echt defect raakt smelt de isolatielaag van de koperwikkelingen.
Dit resulteert in een lagere uitgangsspanning wat natuurlijk niet zo'n probleem is.
Maar wat ook gebeurt is dat daardoor de stroom toeneemt, het geleverde vermogen blijft namelijk gelijk. Gevolg hiervan is een erg heet wordende spanningsregelaar...
Dus;
Als de akku niet defect is (vaak ook de oorzaak van een defecte regelaar) en er zijn geen andere extreme omstandigheden zoals flink gas geven bij erg warm weer is de kans groot dat een defecte regelaar veroorzaakt wordt door een minder wordende dynamo.

Met deze wetenschap hebben we de G89 dynamo op de markt gebracht voor de SC44.
Deze dynamo is de extreem sterke magneten de baas en brand niet kapot.
Natuurlijk hebben we ook een verbeterde regelaar, de RR43. Maar zelfs deze regelaar gaat ook kapot als de dynamo te veel stroom levert.
Het constateren of de dynamo te veel stroom levert is soms moeilijk te meten. de koper wikkelingen van de dynamo gaan elkaar namelijk vaak pas raken als ze door de warmte gaan uitzetten.

Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken waarom de spanningsregelaar/gelijkrichter weer defect kan gaan binnen niet al te lange tijd.

Zo genoeg tekst, nu weer motor rijden!
Ik ben het hier niet mee eens.
De spanningsregelaar merkt zelf niks van de stroomtoename door de dynamo.
De stroom die na de de spanningsregelaar loopt ( en dus door de regelaar ) is een extra belasting voor de regelaar.
Als de spanning die de dynamo leverd minder wordt is de regelaar hier alleen maar blij mee.
 
Kijk ook uit met gelaccu's kunnen ook fataal zijn voor je spanningsregelaar. Ik heb trouwens ook een cpu fan erop. Maar door die gelaccu ging die na een jaar weer naar de hemel.

Nu met een ouwe loodaccu is alles weer verholpen

gr sap
 
Heb je er gewoon een 12V uit een pc opgezet?
Ja, zoek wel een fatsoenlijke fan uit. Ik heb er een van het merk Pabst. Scheelt een heel stuk in hitte en als electronica ergens slecht tegen kan, is het .... juist.

Het is een 8x8 cm fan. Heb kleine gaten in de koelribben geboord en met tie wraps de fan d'r tegenaan 'geplakt'. Dit werkte voor mij prima.
 
Laatst bewerkt:
Ja, zoek wel een fatsoenlijke fan uit. Ik heb er een van het merk Pabst. Scheelt een heel stuk in hitte en als electronica ergens slecht tegen kan, is het .... juist.

Het is een 8x8 cm fan. Heb kleine gaten in de koelribben geboord en met tie wraps de fan d'r tegenaan 'geplakt'. Dit werkte voor mij prima.

Ja heb ook iets van een 8x8 erop zitten. Heb hem op mijn achterlichten gezet. Heb trouwens mijn dynamo en sr bij cramo gekocht. Heb er alweer 2000km op zitten met veel stilstaan in de hitte, en het lijkt te werken. Geeft nog steeds netjes iets van 14,3 volt aan.
 
Heb jer misschien een foto van ?
Waarvan? Van m'n oplossing of de fan. Om eerlijk te zijn heb ik geen foto van de SR met fan en de ventilator staat op internet: zoek op Pabst.

Zoek er een die op 12 volt draait, niet al te dik is en 8x8 cm is. Oh ja, echt waterproof zijn ze niet, dus als je SR op een zeer 'natte' plaats zit, moet je misschien wat anders verzinnen.

Check ook het aantal kuub dat ie per minuut kan aanzuigen. Hoe meer hoe beter en neem een gelagerde vantilator.
 
Waarvan? Van m'n oplossing of de fan. Om eerlijk te zijn heb ik geen foto van de SR met fan en de ventilator staat op internet: zoek op Pabst.

Zoek er een die op 12 volt draait, niet al te dik is en 8x8 cm is. Oh ja, echt waterproof zijn ze niet, dus als je SR op een zeer 'natte' plaats zit, moet je misschien wat anders verzinnen.

Check ook het aantal kuub dat ie per minuut kan aanzuigen. Hoe meer hoe beter en neem een gelagerde vantilator.

Berdoelde idd een foto van de konstructie op jou motor.
Thanx voor de tips! :}
 
Hallo,

Ook mijn SC44 heeft nu al 3x de dynamo doorgebrand!

Volgens een Hondadealer bij mij in de stad dient ook het vliegwiel vervangen te worden (door een minder sterk exemplaar?)
Hoeveel dat nou weer gaat kosten weet ik dan weer niet.

Komende week wordt de nieuwe dynamo (de "verbeterde G89" van Carmo) er opgezet. Nu maar hopen dat die sterk genoeg is om niet door te branden...

Gr.
Mozor
 
hmm heb zelf de SC28 zit er een op met koelribben .

Misschien warmtegeleidende pasta tussen frame en SR smeren. (heel dun laagje)
Niet afdekken idd met racegaas ivm koeling.
Heb van een Blade rijder gehoord altijd met licht aan rijden, maar dat doe ik zowiezoal.
Goede geruisloze PC Ventilator zou idd ook iets helpen.
 
Oplossing: Koop een Ducati :+

Op mijn 650 Africa Twin ging de regelaar ook stuk; ik heb toen de nieuwe aan de andere zijde (weg van de uitlaat) gemonteerd. Bij mijn 2e Africa Twin ging-ie ook kapot. De regelaar zat daar al aan de "goede" kant maar ik heb de regelaar op een grotere plaat gemonteerd met extra vinnen. Ging goed tot moment van verkoop, zo 35k verder. Wel, afgezien van 2 benzine-pompen en brokkelende remklauwen.

Op een NTV650 ging dezelfde regelaar ruim een ton mee zonder problemen, dus Hondas zijn niet allemaal hopeloos onbetrouwbaar _O-
 
In ieder geval is het belangrijk dat er koelribben zitten waarlangs de wind kan waaien.
Koelribben altijd in de lengte richting plaatsen voor optimale afvoer van de warmte.
Warmtegeleidende pasta op de metalen delen smeren van de SR om het contact optimaal met de koelplaat te maken. Als je stilstaat heb je uiteraard de wind niet dan zou je een goede PC ventilator kunnen plaatsen, maar denk als je hierboven het koelblok met ribben in samenwerking met de pasta dat het 10 tallen graden minder is als voorheen.
 
Beste medetechneuten,

De dynamo/spanningsregelaar is echt een probleem bij de fireblade SC44.
Volgens ons is de oorzaak van het probleem de extreem sterke magneten in het vliegwiel.
Door het sterke magnetische veld heeft de dynamo het zwaar en wordt daardoor erg warm.
We maken het regelmatig mee dat de dynamo verbrand dus veel te heet is geworden.
Voordat de dynamo echt defect raakt smelt de isolatielaag van de koperwikkelingen.
Dit resulteert in een lagere uitgangsspanning wat natuurlijk niet zo'n probleem is.
Maar wat ook gebeurt is dat daardoor de stroom toeneemt, het geleverde vermogen blijft namelijk gelijk. Gevolg hiervan is een erg heet wordende spanningsregelaar...
Dus;
Als de akku niet defect is (vaak ook de oorzaak van een defecte regelaar) en er zijn geen andere extreme omstandigheden zoals flink gas geven bij erg warm weer is de kans groot dat een defecte regelaar veroorzaakt wordt door een minder wordende dynamo.

Met deze wetenschap hebben we de G89 dynamo op de markt gebracht voor de SC44.
Deze dynamo is de extreem sterke magneten de baas en brand niet kapot.
Natuurlijk hebben we ook een verbeterde regelaar, de RR43. Maar zelfs deze regelaar gaat ook kapot als de dynamo te veel stroom levert.
Het constateren of de dynamo te veel stroom levert is soms moeilijk te meten. de koper wikkelingen van de dynamo gaan elkaar namelijk vaak pas raken als ze door de warmte gaan uitzetten.

Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken waarom de spanningsregelaar/gelijkrichter weer defect kan gaan binnen niet al te lange tijd.

Zo genoeg tekst, nu weer motor rijden!


Daar ben ik het niet mee eens :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan