hoe motor zonder accu?

Testa-Rossa

MF veteraan
19 dec 2006
7.585
3
Achterhoek!
Ik kan mijn motor al een poos niet meer starten op de accu. Ik weet niet wat er loos is, dode accu, probleem met het laadsysteem. Heb er geen tijf of geld voorover om het te maken. Vind het aanlopen prima, altijd weer leuk die verbaasde gezichten bij de pomp :P

Maargoed nu ik die rotzooi toch allemaal niet gebruik, wil ik eigenlijk de hele zooi (startmotor, accu, ed.) eruithalen, en zonder al dat extra gewicht rijden met eindelijks wat bruikbare bagageruimte onder de buddy.

Nou heb ik de accu er al even uitgehaald, maar zonder accu loopt ie slecht; onregelmatig stationair en klimt beroerd in toerental. Het is een Suzuki GS500 '91, geen brandstofpomp, geen injectie. In principe brommerttechniek dus, en ik kan zelf zo gauw dan ook niet bedenken waarom ie niet echt lopen wil.

Dus ik wil de motor graag hebben lopen zonder accu en wel met verlichting, iets wat ik dan wel weer handig vind voor woon/werk.

Iemand hier een idee?
 
Iemand hier een idee?

Ja, je idee is kansloos.
Je hebt gewoon een accu nodig, al issie slecht. Waarom denk je dat je motor rottig ging doen zonder accu?
Beter een rotte buffer voor stroom dan helemaal geen stroom.

Haal toch gewoon een nieuwe accu, veel makkelijker dan je weet ik hoeveel gedonder en aanpassingen die toch niet gaan werken op de hals te halen.

Accu weglaten voor bergruimte onder het zadel........ _O- _O-
 
Je moet een stroombuffer hebben . Dit voorkomt piekspanningen en dergelijke . En je spanningsregelaar heeft dat ook nodig anders help je die naar zn grootje. Soms schijnt er ipv. een accu een dikke condensator ingebouwd te worden. Het fijne weet ik hier niet van.
 
Laatst bewerkt:
Ja, je idee is kansloos.
Je hebt gewoon een accu nodig, al issie slecht. Waarom denk je dat je motor rottig ging doen zonder accu?
Beter een rotte buffer voor stroom dan helemaal geen stroom.

Haal toch gewoon een nieuwe accu, veel makkelijker dan je weet ik hoeveel gedonder en aanpassingen die toch niet gaan werken op de hals te halen.

Accu weglaten voor bergruimte onder het zadel........ _O- _O-


En denk jij dat racemotoren wel een accu hebben? :z die gaan naar mijn weten toch altijd vlot hoor...
Het enige wat ts moet doen is iets voor zijn verlichting regelen
 
@SR-50 bedankt voord e tip, zo zit het dus ook bij crossmotoren?

Dus... geen accu, maar vooruit.. wel verlichting.

Verkoop m ajb aan iemand die m wel goed behandelt

Mis even het punt, als ie door het monteren van bijv. een condensator wel loopt heeft de motor toch niks te lijden? Hooguit ikzelf omdat ik hem aan moet lopen :+

Mechanisch heeft de motor niet alles te klagen hoor ;)
 
En denk jij dat racemotoren wel een accu hebben? :z die gaan naar mijn weten toch altijd vlot hoor...
Het enige wat ts moet doen is iets voor zijn verlichting regelen

Dat is dan ook standaardtechniek zeg maar.......
Als TS zijn motor zo aan wil passen dat het ook op zijn motor zo werkt is hij een paar euro's verder, denk je ook niet?
En dat terwijl hij aangeeft niet eens geld (over) te hebben voor een nieuwe accu.
Wat is dan wijsheid? een accu houden toch? Al issie slecht....
 
Maar wat is er dan anders bij bijv. acculoze crossmotoren?
Bij jouw motor zit er een krachtige dynamo op, de stroom van je dynamo wordt geregeld door je spanningsregelaar. Die spanningsregelaar werkt niet goed zonder accu of een grote Elco en daardoor werkt je ontsteking niet goed.
Je kunt de accu dus wel vervangen door een grote Elco van minimaal 10.000 uF 63V, dan zal het wel weer allemaal goed werken.
Bij een crossmotor wordt de ontsteking gevoed door een aparte spoel welke alleen voor de ontsteking is, een electronische schakeling in de ontsteking zorgt ervoor dat de ontsteking een nette voedingspanning krijgt.
De werking is dus totaal anders en niet te vergelijken.
 
ik heb ff wat zitten sneupen. Hier de link naar een ingewikkeld verhaal dat tot een zeer basic kabelboom moet leiden, maar de oplettende lezertjes halen eruit dat je een accu gewoon kan vervangen door een condensator. Even aandachtig doorlezen dus.

http://www.xtsr500.nl/forum/index.php?action=vthread&forum=2&topic=632

PS: ff gedaan omdat ik toch wel sympathie heb voor 'basic' dus dat jij van de rommel afwilt vind ik wel grappig :P :} *O* :+

koop dan meteen een plof met schopsteel ...... ;)
 
Laatst bewerkt:
LOL die advertentie :P
full
 
ik heb ff wat zitten sneupen. Hier de link naar een ingewikkeld verhaal dat tot een zeer basic kabelboom moet leiden, maar de oplettende lezertjes halen eruit dat je een accu gewoon kan vervangen door een condensator. Even aandachtig doorlezen dus.

http://www.xtsr500.nl/forum/index.php?action=vthread&forum=2&topic=632

PS: ff gedaan omdat ik toch wel sympathie heb voor 'basic' dus dat jij van de rommel afwilt vind ik wel grappig :P :} *O* :+

:} Dank u! Voor aandachtig lezen is het nu te laat, zal er morgen mee bezig gaan.
 
Je mist het punt, het gaat me niet om de 4-tientjes, dat is gewoon een extra aanleiding geweest. Ik wil gewoon van het spul af, gewoon geen onnodige zooi d'rop. Ik heb al mijn Zündapps en mijn vorige motorfietsen ook altijd aangekicked/aangeduwd. En ja dat heeft af en toe zijn nadelen op een zandweg in de sneeuw of met de koude start of als je niet door hebt dat je per ongeluk de dodemansknop hebt ingedrukt... en toch heb ik het er graag voor over. Dat is iets dat begrijp je, of niet, proberen te begrijpen heeft geen zin :P

SR-500 begrjipt het zo te lezen wel, ik wil inderdaad lekker oldskool starten en het liefst een 500cc 1cilinder met kickstart. Maar dat spul heb je niet zo makkelijk op 25kW -O-
 
Laatst bewerkt:
koop dan meteen een plof met schopsteel ...... ;)

Een SR500 voldoet aan de 25 kw-norm in alle gevallen. De oer-versie ook. (33 pk) om maar niet te spreken over de duitse vezekerings-versie (27 pk) en de laatste milieu-versie (25 pk) . Een XT (zelfde blok) is bijvoorbeeld te licht (kw/kg verhouding) evenals waarschijnlijk meer crossers/enduro's .

Dus tja...... :9 weinig keus..... in dikke basic 1-pitters van < 25 kw *O* :Y of je komt in de hele ouwe spullen terecht.....

ik zou voor de SR gaan O-) zeldzaam in NL dus je hebt wat aparts.....helaas moeilijk te vinden voor een redelijke prijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd ook al weer een jaar met een condensator ipv de accu, op de Kawa KL250 (6V installatie).
Claxon werkt amper en de knippers (doen het bijna niet) hebben moeite in combinatie ingeschakeld gedimd grootlicht.
Op de RD350 moet het ook geen probleem zijn, misschien dat die een zelfde type laadsysteem heeft.
En idd 10000uF / (15VDC alleen de 6v installatie)

Google anders even op battery eliminator
 
Terug
Bovenaan Onderaan